BCAA

Rate this post

BCAA er en forkortelse af forgrenede aminosyrer (Leucin, Isoleucin og Valine). Disse tre aminosyrer hører til de ni aminosyrer, der er klassificeret som essentielle (se EAA). De er derfor afgørende for livet og skal fodres via kosten. Ca. en tredjedel (35%) af skeletmuskel består af de forgrenede aminosyrer leucin, isoleucin og valin – hvilket understreger vigtigheden af ​​optimal præstation og sundhed. En af mange fordele ved BCAA som kosttilskud er, at du hurtigt kan absorbere protein i dine muskler, hvilket stimulerer proteinsyntese og reducerer muskelforstyrrelsen.

Når en aminosyre er ubundet og ikke inkluderet i en intakt kæde, har den andre egenskaber end et komplet protein kan tilbyde. Derfor er de tre BCAA-aminosyrer blevet så populære i supplerende form. BCAA kan modvirke mental træthed og er derfor et effektivt redskab til at øge præstationen. I alt protein er det kun de tre forgrenede aminosyrer, der bidrager mest til genopretning. I fri form bliver ejendommene endnu stærkere, hvis det er muligt. I modsætning til et intakt protein behøver BCAA ikke at bryde ned, før det kan absorberes i kroppen.

For at få den maksimale virkning af et BCAA supplement, er det bedst at tage det på tom mave før eller efter din vægt træning session. Hvis du tager aminosyrer for tæt på et måltid eller spiser noget på samme tid, konkurrerer ikke kun tarmene, men du får også en langsommere optagelse, og din krop vil ikke kunne drage fordel af aminosyrernes gode egenskaber. Proteinsyntese stimuleres ved pludselig genopfyldning af aminosyrer og ikke ved konstant strømning, så tag hele din dosis BCAA på én gang og ikke ved at glide det i øvelsen.

BCAA betragtes som en sikker tilsætning, såvel som mad, såsom kød, fisk og æg, ud over i form af et kosttilskud.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *