Coopertest – 12 minutters løbetest – Beregn din form

Hvad er Coopertest?

Denne test er opkaldt efter en MD (medicinsk doktor) Kenneth H. Cooper, som designede den i 1968.

Coopertest er en af de mest berømte fysiske tester for aerob udholdenhed. Den er ikke kun god til at vise niveau af udholdenhed, men også god for estimat af forbedring af udholdenhedskapacitet. Den var designet til militærbrug, men kort efter blev den en af de mest brugte tester indenfor sport.

Den originale test er 12 minutter lang, og vil måle distancen en person kan løbe i denne periode. Længere distance betyder bedre udholdenhed – højere VO2max.

VO2max er maksimal oxygen indtagelse/optagelse ved fysiske aktiviteter. Ifølge Dr. Coopers fortolkning af resultater, er VO2max anslået 50ml/kg/min hvis distancen løbet er mellem 2400m og 3000m på 12 minutter, hvilket er betragtet som en minimum oxygen optagelse for god fysisk form. Alt under 50 er betragtet som ringe eller dårlig, alt efter hvor langt under, og alt over er betragtet som god eller fremragende udholdenhedskapacitet.

Praktisk brug af Coopertest

Coopertest er en standardtest i nogle lande for politi og militær. For at bestå den fysiske prøve, skal politi og soldater løbe mere end 2400m eller 3000m (afhængigt af landet) på 12 minutter.

Det er også i brug i nogle sportsgrene for at anslå forbedring af udholdenhedstræning. Siden det ikke er nemt at måle distance, er Coopertest for atleter typisk foretaget på stadionet, hvor længden af yderbanen langs stadionet er 400m, så 6 runder repræsenterer længden af 2400m. Dette er minimumsdistancen der bør løbes på 12 minutter for 42ml/kg/min hvilket er betragtet som god kondition.

 

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

Hvordan undersøger du dit udholdenhedsniveau?

Udregningen er:

VO2max ≈   [ml/kg/min] d12 distance dækket på 12 minutter, i meter.

At benytte enhver anvendelse der er i stand til at måle distance, kan du undersøge dit udholdenhedsniveau, ved at løbe i 12 minutter.

Basale niveauer af udholdenhedskapacitet:

VO2 max tæt på 50ml/kg/min er godt (omkring 2400-3000m)

VO2 max højere end 50ml/kg/min er højt (mere end 3000m)

VO2 max højere end 80ml/kg/min er fremragende (mere end 4000m)

VO2 max mindre end 40ml/kg/min er lavt (1200m – 2400m)

VO2 max mindre end 15ml/kg/min er ringe (1200m – 2400m)

Female running athlete. Woman trail runner sprinting for successCoopertest begrænsninger

Coopertest er ikke egnet til utrænede personer og resultater fra testen alene, er ikke tilstrækkelig til at fastsætte et generelt konditionsniveau.

Coopertest er ikke længere primær test for fodbolddommere.

Del artiklen:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *