Hvad er D3 vitamin og hvornår mangler du det? Få svaret her

D3-vitamin dannes naturligt i kroppen, når du får sollys og har stor betydning for dine knogler og muskler. D3-vitamin hjælper kroppen med at optage og omsætte kalk. Hvis du ikke får nok D3-vitamin, kan det blandt andet resultere i knogleskørhed, muskelsmerter og træthed. Optager kroppen ikke nok kalk, kan du hjælpe optaget ved at tage D3-vitamin som et dagligt tilskud til kosten.

D3-vitamin dannes naturligt i kroppen, når huden eksponeres for sollys. Derudover kan du få det fra indtag af fede fisk som f.eks. laks, sild og makrel eller kød, æg og mælk. Det er dog sjældent nok til helt at dække kroppens behov og særligt i vinterhalvåret kan kroppen derfor have brug for en hjælpende hånd. D3-vitamin er nemlig et livsvigtigt grundstof, der spiller en stor rolle for mange processer i kroppen.

Gode D3 vitamin tilskud

Ofte stillede spørgsmål omkring d3 vitamin

1

Hvorfor skal du tage D3-vitamin?

D3-vitamin har mange meget vigtige funktioner i kroppen. Eksempelvis øger D3 optagelsen af calcium fra tarmsystemet. Dette er nødvendigt for tændernes og knoglernes omsætning af calcium og fosfat, så de holder sig stærke og brugbare. D3-vitamin skaber desuden øget aktivitet i immunsystemet og er således med til at holde dig rask. Derudover regulerer dette mirakel-vitamin også calciumkoncentrationen i blodet.

2

Hvad hjælper D3-vitamin på?

Hvis du som voksen mangler D3-vitamin, opstår sygdommen osteomalaci. Denne sygdom giver forstyrrelser i omsætningen af fosfor og kalcium i kroppen, så knoglevævet ikke forkalker tilstrækkeligt. Dette kan medføre knogleskørhed, forfald af tænderne, knoglebrud, træthed, muskelsvækkelse, humørsvingninger og måske også type 1-diabetes. Mangel på D-vitamin generelt hænger ifølge flere nyere undersøgelser også sammen med neurologiske og psykiske sygdomme såsom depression, sklerose, Alzheimers og skizofreni.

Mangler du D-vitamin som barn, kan du risikere at få rachitis. Sygdommen deformerer rygraden, samt forsinker udviklingen af knoglerne og forhindrer kranium og knogler til at nå den normale hårdhedsgrad. Så uanset alder er der altså meget at vinde ved at sørge for et fornuftigt indtag af D3-vitamin.

3

Hvordan tager du D3-vitamin?

Det er en god idé at indtage D3-vitamin til et måltid, der ikke er for fedtfattigt. For at blive optaget optimalt i kroppen skal D3-vitamin nemlig indtages med mad, der indeholder fedt. Det skyldes, at D-vitamin er fedtopløseligt og i modsætning til mange andre vitaminer ikke opløses i vand.

Den anbefalede daglige dosis D3-vitamin er 7,5 mikrogram. Ældre, gravide og ammende bør dog indtage 10 mikrogram. Har du en for høj calciumkoncentration i blodet, bør du undgå at tage D3-vitamin.

4

Er der bivirkninger ved D3-vitamin?

D3-vitamin er som nævnt fedtopløseligt. Det kan altså udskilles naturligt med urinen. Derimod kan D3 ophobes i kroppens fedtdepoter og ved meget store indtag af D3-vitamin kan dette lede til forgiftning. Det sker dog kun ved unormalt store indtag af vitaminet.

Meget store doser D-vitamin kan i nogle tilfælde også resultere i forhøjet indhold af kalcium i blodet. Dette giver typisk kvalme, hovedpine og forstoppelse. Så længe du holder dig til den anbefalede dosis, burde der dog ikke være nogen problemer. D3-vitamin er således et vigtigt vitamin med mange gode fordele, hvor bivirkninger kun ekstremt sjældent forekommer.

5

Virker D3-vitamin?

D3-vitamins virkning er klinisk dokumenteret og på nær de nævnte bivirkninger og forhold, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at tage D3-vitamin, vil det gavne de fleste mennesker at tage et dagligt tilskud af D3-vitamin i vinterhalvåret, hvor solen ikke skinner særlig meget.

6

Hvem har særlige fordele ved D3-vitamin?

Alle der ikke har for høj calciumkoncentration i blodet, har gavn af at tage D3-vitamin i vinterhalvåret. Særligt gravide og ældre har ekstra god gavn af et dagligt tilskud af D3-vitamin.

Har du spørgsmål til d3 vitamin så skriv dit spørgsmål herunder i kommentar feltet.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *