Drop smøgerne og kom i bedre form

Hvis man gerne vil have de optimale motionsresultater, er der mange dårlige vaner, som man børe lægge på hylden. Den vane, som vil gøre den største forskel at droppe, er rygning. Selvom eksempelvis alkoholindtag også skader ens motionsresultater, så er det ikke nær i samme grad som rygning.

Desværre kan det være rigtig svært at lægge smøgerne på hylden, så vi har samlet nogle gode råd til dig, der gerne vil droppe smøgerne og komme i bedre form.

drop-smogerne

Tag små skridt

Mange fejler med deres rygestop, fordi de prøver at stoppe fra den ene dag til den anden. Der er nogen ganske få mennesker, der klarer denne type rygestop, men for langt de fleste, er det ikke en mulighed.

Det er vigtigt at indse, at der med rygning er tale om en afhængighed. Både fysisk og psykisk. Af samme grund til du også opleve meget ubehagelige effekter, hvis du stopper med at ryge fra den ene dag til den anden.

Vil du stoppe med at ryge, bør du tage små og gradvise skridt imod en røgfri hverdag. Det er vigtigt at huske på, at alle fremskridt tæller. Alene det, at du måske ryger én cigaret mindre om dagen, vil betyde en forskel på 365 cigaretter om året. Fokuser derfor på at lave små fremskridt, som du kan holde i længden. Varige ændringer er altid bedre end midlertidige – også selvom der er tale om mindre ændringer.

Find en midlertidig erstatning

For mange kan det være en stor hjælp, hvis de finder en midlertidig erstatning for cigaretterne. Mange begynder ubevidst at hyggespise som erstatning for cigaretterne, og det er ikke optimalt, da det kan lede til permanente vægtøgninger. Det kan derfor være en god idé, hvis du bevidst vælger én eller flere erstatninger til cigratterne.

Nikotin- eller almindeligt tyggegummi kan være en fremragende erstatning, da det holder én beskæftiget. Samtidig kan et nikotintyggegummi give dig det nikotinboost, som du er vant til fra cigaretter.

Der er også mange, der vælger at anvende e-cigaretter som en erstatning. Disse indeholder ikke nikotin, og dermed slipper du af med det afhængighedsskabende stof, mens du stadig får følelsen af at ryge. Hvis du er interesseret i at prøve e-cigaretter så find udvalg af e-cigaretter her.

Mad kan også sagtens være en midlertidig erstatning, men du bør gå efter sunde valg. Chokolade smager godt, men det er ikke holdbart, hvis du begynder at spise 2-3 plader hver dag.

Accepter, hvis du fejler

Det er vigtigt, at du accepterer dig selv, hvis du fejler i dit rygestop. Det er ikke alle, der klarer det i første forsøg, men det er ikke en god grund til at give op.

Hvis du fejler, er det vigtigt at huske på, hver eneste cigaret mindre, som du har røget, stadig er en positiv ting, som har været god for din krop.

Fejler du, handler det bare om at komme op på hesten igen og videre med dit rygestop. Din krop vil takke dig for det, og du vil opleve bedre resultater, når du motionerer.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *