Henrik S.

Medlemmer
  • Posts

    5,860
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    294

Everything posted by Henrik S.

  1. Som nævnt ovenfor siger vægten omkring 7,7 kg for Brutus lige nu. Jeg har faktisk bestilt de lettere Tune-hjul, jeg skrev om tidligere, men de har taget turen fra München til København uden at blive afleveret og er nu på vej til München igen. Afsenderen har endnu ikke fået dem retur, så de cykler rundt i pakkekredsløbet et eller andet sted. Vi må se, hvornår og hvor de lander. Jeg håber, de tager en tur mere, så jeg får dem en dag, for skal det være let, skal det være tysk. Det man se på denne video fra GCN, hvor de har fundet en racer, der vejer under halvdelen af min(!).
  2. Det er da cool at give efter for den indre fanboy Jeg var på Interrail i 1981 (ja, så gammel er jeg) og så en etapeafslutning i giroen i Arezzo. Om aftenen fik jeg opsøgt Jørgen Marcussen på hotellet, som signerede min Interrail-billet (har den stadig). Da det kom til stykket, vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle sige til ham ud over at ønske ham held og lykke
  3. Åh ja, det minder mig om mit eneste livtag med Marmotte, hvor jeg måtte stå af præcis halvvejs med kramper, som bare ikke ville forsvinde. Frygteligt. Men velkommen tilbage. Bliver spændende at høre om licensløbene.
  4. Jeg har sjovt nok aldrig drukket kaffe om morgenen, men sværger til te. Sådan en helt almindelig sort te med en lille skefuld sukker. Jeg drikker kaffe om formiddagen og eftermiddagen, men mærkværdigvis nok aldrig om morgenen. Ferier er en undtagelse, hvor jeg altid lægger fra land med kaffe. Sådan får vi hver især nogle spøjse vaner
  5. SunTour Cyclone-bagskifteren kan man fx finde til en 40-50 euro i en okay stand. Glem alt om Campagnolo Record til dén opgave. Cyclone var langt det bedste og som jeg husker det også det letteste gearskifte.
  6. Jeg tog i øvrigt en hurtig beslutning vedr. den gamle Raleigh Rapide. Da jeg kom over på Brutus kunne jeg godt mærke, at stelstørrelsen betyder alt, og som tidligere skrevet, så var Raleigh'en bare en bønne for lille. Den vokser nok ikke længere, så den er røget af sted til en glad ungersvend, der ønskede sig en stilig cykel at køre foråret i møde på. Jeg fik knap det samme, som jeg gav for den på Buycycle, så tabet er til at overse. Jeg når det ikke i år, men i 2025 kunne jeg godt have en afdeling af l'Eroica i tankerne. Det har jeg vist også luftet før. Der er en afdeling i Tyskland, nede omkring Rhinen i bakkerne/bjergene. Dér kan man jo bare køre ned i bil, så det ville være et realistisk projekt. Jeg mener, det afvikles sidst i august, så man kan nå at køre sig i form. Spørgsmålet er så, hvilken cykel der skal bruges til dét formål. Ud over, at stelstørrelsen skal sidde i skabet næste gang, kunne man vælge en rigtig gammel cykel - det kunne være sjovt - men jeg har også et andet projekt i tankerne, nemlig at genopbygge min sidste racer fra back in the day 1:1. Har kigget lidt på nogle af delene på eBay, også de er ikke så dyre, faktisk. Den største udfordring bliver nok at finde det matsorte 59 cm Schrøder-stel. Men altså, nu har jeg halvandet år til det, så det ... PS: Se lige bort fra blå sadel/rødt styrbånd. Der var ikke så meget at vælge imellem dengang, og hvis Jørgen Schmidt i Randers kun lige havde en blå Concor-sadel på lager, ja, så var det dén, man måtte rulle med. Her kunne jeg godt finde på at gå på kompromis med originaliteten, dog
  7. En uge med lidt blandede bolcher. Mandag nåede jeg ikke noget træning ud over turene med hunden. Tirsdag en 7 km løbetur med OK tempo. Onsdag ingen træning, men en laaang hundetur. Han skulle lige køres træt, da min kone havde frokostgæster. Så må han gerne bare luske hen i kurven og ligge dér og snorke hele eftermiddagen. Torsdag 9 km løbetur med 2 x 12 minutter 15/15-træning. Det er 15 sekunders ryk, 15 sekunders jog osv. Giver lidt fart i benene, uden at benene syrer til. Fredag joggingtur hen til Puregym og lidt styrketræning. Ikke meget, for alt står hulter til bulter, da de skal have nye maskiner mandag/tirsdag, hvor der er helt lukket. Lørdag en tur ned til runden på Avedøre Holme på Brutus - nu med 39/53 Stronglight-klinger i stedet for de gamle 42/54 TT-klinger. Alt fungerede perfekt, og vægten står på cirka 7,7 kg i den nuværende opsætning. Søndag 14 km løbetur delt op i 2 km let løb/2 km tempoløb på hele turen. Den var sgu hård at komme igennem, men jeg fik da sat distancen lidt op i forhold til sidste uge, og biostilladset gav ingen mislyde fra sig. Med søndagens tur i tankerne kunne den halvmaraton sidst i april godt stadig være på dagsordenen (i et mageligt tempo). Det er om fem uger, og jeg burde kunne ramme distancen på den tid. Forudsat, at ankel og knæ og resten af det vakkelvorne skelet holder sig på måtten.
  8. Hold nu op, det pyntede at få de grimme TT-klinger pillet af. Har sat Stronglight på i stedet. Så må vi se, hvordan de opfører sig.
  9. Lyder, som om du trækker i de rette håndtag. Psykologer kan være rigtig gode til at få styr på tankemylderet.
  10. X2 Det lyder ikke så trygt (det er så et problem, jeg aldrig selv har været i nærheden af med mine tændstikarme )
  11. Ugen har budt på to besøg med lidt styrketræning i PureGym. Nogle løbeture drysset ud over ugen plus som ovenfor nævnt den første tryktest af knæet i form af en omgang 30/20/10 onsdag. Lørdag blev det tid til den anden tryktest af knæet, for her afholdt Rødovre AC, som jeg stadig er medlem af, årets første RAC-Milen, der bliver løbet en gang om måneden frem til og med november. Det er faktisk et af Danmarks ældste serieløb, og man kan løbe enten 4,75 eller 7,5 km rundt om Damhusengen og -søen. Det er superhyggeligt, og som medlem kan man løbe kvit og frit. Det samme kan medlemmerne af Herlevløberne, der møder op i stort tal, så det er også rart lige at få talt med de tidligere klubkammerater. Jeg lagde som planlagt meget langsomt ud og kom rundt på ruten i meget ensartet tempo. Jeg tror, den landede på 37:45'ish for de 7,5 km. Det er jeg egentlig meget tilfreds med, men bedst af alt, så var der ikke noget at mærke i knæet. For ikke at friste skæbnen har jeg så taget en knap halvanden times tur på den gamle Raleigh-racer i dag i stedet for at løbe langtur. Det var jo en sand fornøjelse i det smukke forårsvejr, men i den kommende uge bliver jeg nødt til igen at lægge en lidt længere løbetur ind, hvis jeg skal beholde det halvmaraton i april som mål.
  12. ... og når han det ikke, skal han begå harakiri med blyanten ved næste station
  13. Har tryktestet Baker-knæet i dag lidt forsigtigt med 2 x 7 minutter 30/20/10-intervaller, og indtil videre er der intet at melde. Jeg venter lige, om der dukker noget op i aften eller i morgen. Ellers krydser jeg bare fingre for, at det var det.
  14. Av for satan, god bedring!
  15. Jeg fik min første rød/hvide Schrøder i 1976, købt brugt. ALT var boret ud på den. Bremsegreb, klinger, bagskifter, you name it. Helt utroligt, at intet knækkede på et eller andet tidspunkt
  16. Jeg tror faktisk, at jeg cyklede i de år, hvor den første generation kom frem. Erindrer i hvert fald, at jeg havde det lidt stramt med justeringen af SRAM Red i begyndelsen.
  17. Tak for tip. Det vil jeg nørde med en dag.
  18. Det er der sikkert noget om. I dag skal hele bevægelsen jo også udløses af et enkelt, højt to klik med skiftet oppe i bremsehåndtaget, det kræver finjustering af forskifteren. I 'de gode gamle dage' var skiftearmen til venstre (til forskifteren) sådan en fætter, der kunne justeres trinløst. Det kan godt give mig endnu et deja-vu tilbage til gamle dage, når man nærmede sig den hidsige afslutning af et løb i et felt eller en gruppe af udbrydere. Så blev der filet op og ned på de to gearvælgere, og det sagde klik-klak og rasle-rasle, mens folk fik skudt sig ind på det rigtige gear, for når det først var valgt, måtte man bare håbe og bede til, at det hverken var tungt eller for let til spurten. Man kunne sgu ikke lige række ned og skifte under topfart
  19. BREAKING: Jeg har diagnosticeret mig selv og mit knæ Her til morgen gik det op for mig, at der er noget deja-vu over forløbet. Jeg har sgu da oplevet det her før, og ganske rigtigt: For en del år siden oplevede jeg samme, gummiagtige fornemmelse i venstre knæ. Det var en såkaldt Baker's cyste, en lille udposning inde i knæet bag ved knæskallen. Den giver lidt modstand, så knæet føles gummiagtigt. Det er da dét! Og det passer også meget godt med, at jeg har fremprovokeret det ved gentagende hårdt løb op ad en stejl bakke, hvor benet/knæet 'knækker' meget bagud. Bingo! Jeg løb en lille tur i går, hvor der ikke var noget, så den er forhåbentlig ikke så voldsom. Man kan i øvrigt heller ikke gøre noget ved den, ud over at undgå overbelastning og så bare afvente, at den går i sig selv. Så jeg gør egentlig det rigtige ved at holde mig i gang, mærke efter og undgå hård belastning og bakker. Måske en ugentlig cykeltur eller to også kan bidrage til hurtig heling. OBS: Illustrationen ser meget voldsom ud Jeg har ingen udposning bag på knæet, så min cyste er formodentlig ikke særlig stor.
  20. Det har du sikkert ret i, men hvis man er ude i noget Leichtbau, er de svære at komme uden om (med mindre man vil betale en million milliard for noget meget sofistikeret). De er vitterligt meget lette, og jeg har i øvrigt slet ikke kræfter til at træde dem skæve mere Det er sjovt med mærket Stronglight, for da jeg kørte cykelløb (i yngre stenalder), var der nogle, der valgte noget så outreret som Peugeot racercykler med fransk udstyr på i stedet for Campagnolo. Det var typisk Mavic-hjul, Mafac-bremser, Simplex-gearskiftere og så Stronglight-krank, som dengang var noget af det flotteste, man kunne få. Vinderen af TdF i 1975 og 1977, Bernhard Thevenet, kørte på Peugeot med Stronglight-krank. Den var virkelig fin, men også lidt eksotisk herhjemme i Danmark.
  21. Det er også et bastant, old-school stel, som måske bare ser bedst ud med massive fælge ... jeg tænker videre. Nu vi taler om antal tænder og dimensioner og den slags, så læste jeg, at Pogacar vandt Strade Bianche med kun 165 mm pedalarme. De er godt nok skrumpet, siden jeg kørte, men det er vist noget, videnskaben har fundet ud af fungerer bedre. Han fik i hvert fald demonstreret, at det kan fungere, må man sige. Jeg kan dårligt huske det, men jeg mener da, at mine pedalarme var 175 mm back in the day.
  22. Tro mig, aerodynamikken betyder mindre end ingenting på de få ture i pensionisttempo, jeg kører Men jeg har en vis fascination af tysk Leichtbau og har tidligere været glad for hjul fra Tune. Hvis jeg laver manøvren, bliver højprofilhjulene jo også skudt afsted til afbalancering af regnskabet.
  23. Apropos ovenstående opslag: Nu skal Brutus jo snart hentes ned fra krogen til en forårstur. Han står rimeligt 'massivt' i sit udtryk (for nu at sige det diplomatisk) og fungerer sådan set glimrende. Alligevel lurer jeg på at lette udtrykket lidt og vægtoptimere ved samme lejlighed. På ebay.de er der et sæt Tune Sichere Bank til salg, der er lettere end de voldsomme carbonhjul. De står til 280 euro. MEN, hvis jeg gør det, skal der næsten også andre klinger/pedalarme til i stedet for de flade aeroklinger, og så er vi pludselig ude i et større projekt. Tænke, tænke ... nå, den tid, den glæde. En af fordelene ved at køre på teknik fra i forgårs er jo, at de fleste ting er ret overkommelige via fx ebay.de EDIT: Nå ja, jeg kan sgu da bare skifter klingerne, hvis det er. Det er vist standard 130 BCD. Så vidt jeg husker min børnelærdom, er Stronglight klinger nogle af de letteste. Så kunne jeg samtidig gå fra den monstrøse 54t til 53t som den største ...
  24. Ja, præcis, jeg er jo heldigvis nogenlunde lige begejstret for både løb og cykling. Potato/potato. Eneste ankepunkt lige nu er, at det nærmest tager en halv timer at få krænget alt vintertøjet på til en cykeltur, hvor et par tights og en løbejakke er klaret på et par minutter