Stephan Bak

Medlemmer
  • Content count

    124
  • Joined

  • Last visited

About Stephan Bak

  • Rank
    Medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Sted
    København / Islands Brygge
  • Interesser
    MTB, træning (styrke+spinning), bridge....

Previous Fields

  • Træningsformål:
    MTB (XC) samt generel form
  1. Træning til 100 km march i juni...

    Jeg ser din skinnebensbetændelse som dit klart største problem - selv om den meget korte periode også er problematisk i sig selv. Jeg har prøvet at have skinnebensbetændelse på et tidspunkt hvor jeg skulle lave march træning. Den kombination er rigtig dårlig! Der er i tråden rigtig mange gode råd som jeg ikke skal gentage. Men her et andet lille tip - som måske ikke harmonerer med din skinnebensbetændelse, men det er der jo ingen træning der gør. Et problem ved marchtræning er at det tager så lang tid. Det kan man ikke slippe helt for men ved hjælp af interval march kan man reducere tidsforbruget meget. Man kan dog ikke helt undgå de lange ture. Princippet er at man efter opvarmning går 2 minutter ilmarch (så hurtigt som man overhovedet kan), herefter 1 minut luntetrav, så 2 minutters ilmarch, 1 min luntetrav, osv. NB. NB. Denne træningsform er meget krævende og man bør ikke starte ud med en hel time første gang selv om man er i nogenlunde form. Bemærk at det minut med langsomt løb er den afslappede del, så der skal virkelig tempo på i ilmarchen. Selv skal jeg op omkring 8½-9km/t. Træningen bør naturligvis gennemføres i de støvler som du skal gå i! Interval march kan ikke helt erstatte de lange marcher - og fødderne som Incognito omtaler, trænes kun lidt på denne måde
  2. Kajak, hvad skal man kigge efter?

    Enig i at du bør melde dig ind i en klub. Det er billigt og så får du lært alt det grundlæggende fra starten. Og der er meget andet at lære end at rulle (grønlændervendinger) Men du skulle måske starte med at finde ud af hvad det er for en slags kajak du vil ro. når man dykker ned i det er der rigtigt mange forskellige afarter af kajakker, kapkajak, turkajak, fosskajak, surfkajakker .... det er fx slet ikke alle typer der kan rulles i (=grønlændervendinger). Meget vil også kunne afhænge af hvor du skal ro. Prøv dette link der fortæller lidt om de forskellige typer og så er google jo altid en ven Mere om havkajakker på http://www.havkajakbogen.dk
  3. Høj puls og trykken for brystet - stress?

    Hjerte problemer er ikke at spilde lægens tid - heller ikke hvis det er stress relateret! Som Caine også siger så bør du holde fast i hvad lægerne siger og ikke tilfældige råd på en hjemmeside. Når lægerne har ladet dig gå efter EKG mv, så har de utvivlsomt vurderet at at du ikke er i overhængende fare og det kan du så prøve at berolige dig selv med når dine symptomer forværres. Det er tænkeligt at din forståelige utrykhed ved den høje og bankende puls gør dig yderligere nervøs og presser puls og vejtrækning op. Du er jo garanteret meget omærksom på din puls og tæller den ofte, hvor det sikkert ville være bedre hvis du bare kunne slappe af. Når du er så opmærksom og meget nervøs så kan du herved kan du komme til at hyperventilere - altså trække vejret langt mere end du har behov for, og dette kan godt give svimmelhed og en fornemmelse af ikke at få luft nok. Nu specificerer du ikke hvad du mener med vejtræknings problemer, men i fald der er tale om hyperventilation så kan du godt trække vejret - men har blot en forenmmelse af at der ikke er ilt nok i den. I så fald er virkeligheden at du får for meget ilt - et middel til at reducere tilstanden er at ånde ned i en plastic-pose og altså indånde en del af den luft du lige har udåndet. Ovenstående er helt sikkert ikke årsagen til din oprindeligt forhøjede puls, men kan være en del af forklaringen på den forværring du fornemmer.
  4. Spinning(sko)problem

    Jeg tror at du skal dele din udfordring op i de 2 dele som den består af: 1. Fjerne lugten fra skoene 2. Holde skoene fri for lugt fremover. Ad. 1 - så er der flere måder, som du også selv nævner. Jeg har med succes anvendt en opløsning af rodalon - jvf brugsanvisningen så skal de have 90 minutter i en passende tynd opløsning. Ad. 2 Skoene bliver væde når man kampsveder. Jeg skyller dem umiddelbart efter brug - often med anvendelse af den håndsæbe der alligevel er til rådighed. Men skoen skal tørre hurtigts muligt. Derfor skal sålerne ud hver gang - også selv om du evt springer et eller flere trin af resningen over fordi du har travlt den dag. Jeg propper så nogle papir servietter i mens jeg selv klæder om, og fjerner dem så. Nu er jeg så heldig at jeg kan efterlade skoene på stedet og de kan derfor stilles til tørre straks, i stedet for at blive glemt i en sportstaske. Det er nok muligt at jeg på et tidspunkt skal have dem med hjem til en gang rodalon - men foreløbigt har det da virket i over et år, og jeg har prøvet det med lugtende sko, da jeg begyndte at spinne og ikke var opmærksom på problemstillingen i begyndelsen.
  5. Flydende Vs. Fast kulhydrat?

    Jeg har på et tidspunkt hørt tommelfinger reglen 1 gram kulhydrat pr. kg pr time ved langvarigt intensiv aktivitet og jeg synes at det passer nogenlunde med mine erfaringer fra andre sportsgrene.
  6. Ny Mountainbike

    Hvis din cykel både skal anvendes som mtb og til daglig transport - herunder at stå parkeret ved en station, så skal du passe på at den ikke er alt for god = dyr for så er den pludselig pist væk! En god brugt ville måske endda være at foretrække.
  7. øget smidighed i lægmuskulaturen?

    OK - takker!
  8. øget smidighed i lægmuskulaturen?

    Hvor kommer udstrækning af hoftebøjerne ind i billedet? Hoftebøjerne er så vidt jeg kan bedømme ikke udstrakte, men er forkortede når man er i nederste position. Ankel mobilitet kan jeg sagtens mærke er noget jeg bør arbejde med.
  9. Mit had til doping!

    Skriftlig fremstilling kan vist ikke være din stærke side hvis du er af den opfattelse at det tydeligt fremgik at det blot var noget du troede. Du skriver: Er det noget du tror eller noget du ved? Hvis det er noget du ved eller mener at vide så er det interessant hvis du kan underbygge det lidt - altså sansynliggøre det. Er det derimod blot noget du tror uden at have noget at holde det op på, så er det indeligt uinteressant! Fuldstændig lige så uinteressant som hvis jeg postulerede at alle rytterne er dopede eller at ingen af de resterende er det. Nå pyt...du forstår det nok alligevel ikke
  10. Mister mindst masse

    Jeg tror ikke at dit problem er så stort som det umiddelbart kunne synes. Tænk på at du set over hele døgnet ikke er i energi underskud. Personligt tror jeg at jeg ville sikre mig et godt måltid - med protein - umiddelbart før solen står op. Desuden ville jeg ligge min træning så sent som muligt...og så selvfølgeligt nyde det når solen endelig går ned
  11. Mit had til doping!

    Der er allerede tidligere i tråden givet en del gode bud på hvorfor eliteidrætsudøvere vælger at dope sig. Jeg tror at der kan være forskellige grunde fra person til person, men lad mig tilføje endnu et aspekt i den sammenhæng. For at nå noget der bare ligner et elite niveau så kræver det et enormt focus og mange afsavn. Elite idræts folk prøver hele tiden at optimere hvor de kan. Kigger vi på de der er nået til TDF feltet så har de løbende optimeret på træningen så den hele tiden er blevet mere og mere intensiv, dvs så de presser sig selv mest mulig. Udstyret er tilsvarende blevet optimeret stump for stump. I feltet er det ganske vist holdejeren der stiller cykler til rådighed, men undervejs i karrieren har det løbende kostet "knapper2 at optimere her. De optimerer på deres kost - hvis de mener at torskelevertran er vejen frem, så lærer de at tage det selv om det smager ad h... til. Fedtprocenten trimmes hele tiden. Restitutionen optimeres med trille ture, massage og efterhånden en nål til drop med ekstra vædske og energi. Nogle lærer at sove i vakuum kamre for at få samme effekt som ophold i højderne. Der må løbende fravælges fester, gode middage, lange ferier etc. Pointen er at de hele tiden presser deres grænser - fysisk, psykisk og sikkert også moralsk. Det er en del af elite idrættens væsen! Når det er det daglige univers 24-7-365, så tror jeg at skridtet til lige at få læge ordineret astma medicin ( som er lovligt) og evt. videre til noget mindre lovligt bliver meget lille.
  12. Vand, kartofler og kalorier

    Ja, om du tilsætter vand eller fjerner vand påvirker ikke det samlede energiindhold. Jeg vil også mene at det gælder når du fjerner vand ved bagning af kartoflerne (uden olie eller andre tilsætninger). Godt at høre at tricket virker for dig.
  13. Halv Marathon.

    Der er også nogen, der siger at man bliver ikke langsom af at løbe langsomt - men man bliver langsom af ikke at løbe hurtig. Med andre ord så skal der jo ikke skrues ned for den dedikerede håndbold træning bare fordi mig-stef gerne vil prøve at løbe lidt længere end sædvanligt
  14. Skift kassette på cykel

    He he. Gør det selv mekanikere med værktøj i den prisklasse plejer vist også at bruge hurtig bespændinger (quick releases). Når der er quick releases på, så er akslen hul, og den lange tynde aksen på værktøjet til højre passer så ind i den hule aksel og er med til at stabilisere værktøjet. Der findes også simple og billigere modeller uden den "pind" - typisk skal man så bruge en fast- eller skifte nøgle (svensknøgle) til den.... Det er sådan en slags bolt man stikker ind. Jeg var faktisk lige oppe på loftet for at se om ikke jeg havde sådan en liggende, men fandt den desværre ikke, ellers kunne du godt have lånt den. Tanken er, at du med værktøjet (med kæde stumpen) kan holde kasetten/kransen fast og så skrue med det andet værktøj (krans-aftageren). Der sidder en låsering, der er skruet ind i kasetten og det er denne du skal have af. Du skal under alle omstændigheder have fat i en krans-aftager uden den tynde aksel. Der findes flere typer til hhv. shimano og campagnolo, der ikke nødvendigvis er kompatible. Håber det hjalp (lidt)
  15. Vand slanker?

    Med al respekt - der står altså temmelig meget sludder i den artikkel. Eksempelvis "Mælk indeholder meget kalcium, som mindsker fedtoptaget i tarmen". Mælk både indeholder kalcium og er sundt - men at kalcium forhindrer fedtoptag så det i stedet havne i tønden -Det er simpelt hen sludder og vrøvl! Tilsvarende er det glimrende at drikke vand, men vand er bare ikke noget mirakelmiddel og øger ikke forbrændingen!