lassah

Medlemmer
  • Content count

    41
  • Joined

  • Last visited

About lassah

  • Rank
    Nyt medlem
  • Birthday 09/18/1989

Contact Methods

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Interesser
    Vægttræning og sundhed generelt.

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Masse!
  1. Link til et super øvelses bibliotek

    Jeg er klar over at dette er en meget gammel tråd, men jeg vil lige hurtigt smide et link til et nyt øvelsesbibliotek, som på alle måder slår exrx.net - det er i hvert fald målet: Øvelsesbibliotek
  2. Proteinpulver/Kreatin

    Du kan sagtens benytte kreatin og proteinpulver sammen. Det er, som andre allerede har skrevet, to vidt forskellige kosttilskud og du kan sagtens blande det sammen i samme shake. Personligt foretrækker jeg kosttilskud, som er produceret herhjemme eller i hvert fald i Skandinavien.
  3. Valleprotein - biologisk værdi.

    Smart, det er faktisk bare en kombination af biologisk værdi og chemical score?! Tak for dit input!
  4. Valleprotein - biologisk værdi.

    Jeg har læst tråden tidligere, men jeg synes ikke jeg kan bruge Morten Z's svar til så meget i forhold til mine spørgsmål. Men tak alligevel!
  5. Når vi snakker proteinkilders biologiske værdi, er det så rigtigt at det sammenlignes ud fra et ægs biologiske værdi, som derfor er "indexeret" til 100, hvor andre proteinkilder så vurderes ud fra? Jeg har læst mig frem til at valleprotein koncentrat (pulver) har en biologisk værdi på 104 - det vil jeg også gerne have bekræftet. Jeg har selvfølgelig forsøgt at researche selv, men jeg synes internettet er lidt beskidt (masse kommercielle tekster) når det kommer til søgninger på protein og biologisk værdi. Findes der - ligesom det glykæmiske index - en tabel som meget præcist viser forskellige proteinkilders biologiske værdi? Det kunne også være interessant hvis man kan finde en lignende tabel som viser proteinkildens kemiske pointal (chemical score)? På forhånd tak.
  6. Gode e-bøger om træning?

    Men ingen af de omtalte bøger ligger tilgængelige som e-bøger, som kan købes på 100% lovlig vis, hvor pengene rent faktisk går til forfatteren?
  7. Gode e-bøger om træning?

    Tak for dit svar. Det er jo bare ikke en e-bog? Eller er jeg blind?
  8. Gode e-bøger om træning?

    Hej MOL'ere. Der har været mange indlæg om fysiske træningsbøger, men det jeg er på udkig efter er træningsbøger i elektronisk format, altså det som kaldes e-bøger (ebooks). Kender du en god e-bog om fundaments træning (hypertrofi), som er værd at læse?
  9. Dannes der nye muskelfibre?

    Mange tak for dit svar!
  10. Et hurtigt spørgsmål: Dannes der i vores muskler flere muskelfibre, på baggrund af styrketræning, eller er det udelukkende størrelsen af de oprindelige muskelfibre som forøges? På forhånd tak.
  11. Hjælp mig med at forstå insulin korrekt.

    Ja, det er også sådan jeg har forstået det. Det er vel netop grunden til at mange fede mennesker, bare bliver federe og federe. Et konstant højt niveau af insulin i blodet vil stille og rolig resultere i en lav insulinfølsom, hvilket vil sige der skal utroligt meget insulin ud i blodet før bare det mindste næring kan optages i muskler. Eller hvordan er forholdet mellem lav insulinfølsomhed og fedtceller? Vil lav insulinfølsomhed også gøre det er sværere/mere krævende at oplagre fedt i fedtceller? Tak for dit input.
  12. Hej MOL'ere. Jeg har lidt problemer med at danne et helheds billede af insulin og dets effekt på kroppen. Jeg ved følgende (i grove træk): Når jeg indtager kulhydrat nedbrydes det til glukose i tyndtarmen, hvorefter glukosen optages i blodbanen. Blodets høje indhold af glukose fremtvinger en produktion og frigivelse af insulin. Den producerede insulin føres ud i blodet til kroppens celler som påvirkes til at optage glukose og når det sker, vil koncentrationen af glukose i blodet falde igen. Der skal kulhydrat til at igangsætte en insulinproduktion. Jo mere kulhydrat, des større insulinrespons. Det jeg ikke er så sikker på: 1) Jo mere insulin, des hurtigere og mere effektivt vil alt næring blive sendt ud i celler. 2) Insulinet vil altid prioritere muskelceller over fedtceller. Det vil sige at hvis muskelcellerne har brug for næring, så får de næring. Når muskelcellerne ikke længere ”ber” om næring vil alt overskydende næring ende som fedt i fedtceller. 3) Grunden til at langsomme kulhydrater og fibre er godt på de fleste tidspunkter er døgnet (alle tidspunkter på nær morgen og PWO), er fordi det sørger for en langsommere tilførsel af glukose til blodet. En langsommere tilførsel reducerer insulinproduktionen, som gør at næringsstofferne vil være i blodbanen i længere tid og alt tilstedeværende insulin vil blive brugt på at fylde muskelceller op. På grund af den lave mængde insulin vil meget af glukosen og fedtet være brugt op som energi, når insulinet er færdig med at fylde muskelcellerne op og derfor undgår man oplagring af fedt i fedtceller. - Jeg ved det er meget simplificeret, men hvad er det jeg misforstår?
  13. Mitokondrier - Hvor får de energien fra?

    Nej det er super, tak for det!
  14. Mitokondrier - Hvor får de energien fra?

    Tak, kan det oversættes til et mere forståeligt sprog? Jeg fik absolut intet ud af det, da min biologividen er meget begrænset
  15. Hej MOL'ere. Jeg har et spørgsmål til alle biologi-nørder: Mitokondrier fungere som aerobe cellers kraftværk. Som jeg har forstået det, så er det mitokondrierne som starter selve ATP-syntesen, men hvordan og hvorfra får mitokondrierne energien? Leveres det fra glukoselageret i kroppen, eller bliver energien opfanget når glukose, fedt og aminosyrer løber rundt i blodet? Eller sker det på en helt tredje måde? Jeg håber min formulering er nogenlunde forståelig? På forhånd tak.