polykrom

Medlemmer
  • Posts

    92
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by polykrom

  1. 1 time siden, Kermit skrev:

    Det var vidst kun med 1. generation af SRAM Red at det var et problem. Dengang var forsikifteren lavet i et andet materiale for at spare vægt, men den lavere vægt gjorde også at den ikke skiftede lige så godt. Derfor så man en del pro hold der kørte med en Force forskifter. Det blev dog justeret ved følgende generationer. 

    Tænkte nok, nogen fra Team SRAM ville reagere.

    Jeg har tre cykler med forskifter. En fra hvert af de tre store mærker (irriterende ift. værktøj og reservedele, men har ved hver cykel valgt hvad jeg vurderede var bedste gruppe). Og har skruet på cykler siden 1986.

    Cyklen med SRAM er uden sammenligning den sværeste af de tre at få til at køre rent på forskifteren og den, hvor der skal mindst til før den ikke vil skifte med semi-pres i pedalerne. Og nej, det er ikke 1. generation RED, som var lavet af titanium.

    Man kan finde en del tråde på nettet om problemerne - de holdt vist først for alvor op, da SRAM droppede forskifteren helt ;-)

    Spøg til side. SRAM kan køre rigtigt godt, og heldigvis gør Henriks sorte lyn jo det. Jeg er bare ikke sikker på, jeg ville gøre forsøget med andre klinger for at spare meget få gram.

    På Thevenets tid var "drillium" (at man borede huller i sine dele for at spare gram) jo også the shit - det gør vi HELLER ikke mere. (Nu stopper jeg de drilske bemærkninger, promise).


     

  2. 12 timer siden, Henrik S. skrev:

    Det har du sikkert ret i, men hvis man er ude i noget Leichtbau, er de svære at komme uden om (med mindre man vil betale en million  milliard for noget meget sofistikeret). De er vitterligt meget lette, og jeg har i øvrigt slet ikke kræfter til at træde dem skæve mere :cooldance:

    Det er sjovt med mærket Stronglight, for da jeg kørte cykelløb (i yngre stenalder), var der nogle, der valgte noget så outreret som Peugeot racercykler med fransk udstyr på i stedet for Campagnolo. Det var typisk Mavic-hjul, Mafac-bremser, Simplex-gearskiftere og så Stronglight-krank, som dengang var noget af det flotteste, man kunne få.

    Vinderen af TdF i 1975 og 1977, Bernhard Thevenet, kørte på Peugeot med Stronglight-krank. Den var virkelig fin, men også lidt eksotisk herhjemme i Danmark.

    Jeg kan godt huske Stronglight-krankene. De VAR virkelig flotte. Og lette...jeg husker dem bedst fra 80'erne, og når man fik en Stronglight-krank i hånden var der virkelig forskel i forhold til en Campagnolo eller Shimano, som for alvor begyndte at vinde indpas fra 7400-serien.

    Min kommentar om stivheden var mest ift. skiftene på forskifteren. Forskifterne i dag er mere følsomme ift. klingerne (og kæden og....) end på Thevenets tid. Og SRAM er nok mere følsomme end fx Shimano.

     

     

  3. I forhold til klingen skal du være opmærksom på, at SRAM's forskiftere er kendt for at skifte knapt så kontant som fx Shimano. SRAM var også dem, der først droppede forskifteren helt og gik til 1x. 

    De klinger du har på nu, er ikke kun aerodynamiske. De er også voldsomt stive, hvilket hjælper ved skiftet. Stronglight er nok i den anden ende af den skala.

    Angående hjulene: Smag og behag er forskellig, men CXP 33-fælge går man nu sjældent galt i byen med :-)

     

  4. 2 timer siden, Gregers TF skrev:

    Hvis dæk-kyndige læser med…..

    Eftersom jeg punkterer irriterende tit på Durano Plus, især i betragtning af hvor lidt jeg kører på vintercyklen, så er jeg næsten fast besluttet på af sætte noget andet på. Jeg kommer givetvis til at punktere endnu mere men det er også OK, så længe dækkene ikke er så stive og irriterende som Duranoerne.

    Spørgsmålet er så HVILKE dæk jeg skal sætte på? Jeg søger et kompromis mellem punkteringsbeskyttelse og at de er til at arbejde med.
    Min fantasi er ikke så stor, så umiddelbart forestiller jeg jeg at det bliver GP 4 season.
    Hvis der er andre bud på noget der giver mere mening, så kom endelig med det.

     

    Jeg kører på 4 Season på vinterraceren og på hverdagscyklen, der kører 2 x 10 km hver dag + det løse på de københavnske cykelstier. Jeg punkterer 7-9-13 typisk 1, højst 2, gange på et år (næsten altid glasskår), så det er jeg fint tilfreds med.

    Men  det er nu mærkeligt, at du punkterer så meget på DP. Du har tjekket fælgbånd og dæktryk, ikke? Og du har vel ikke mulighed for at køre tubeless, så du kan have snask i?

  5. 1 time siden, Gregers TF skrev:

    Hej Gregers 
    Her er mine to cent om udstyrsspørgsmålene:

    1: Er GP5000-dækkene stadig det “almindelige” kompromis mellem punkteringsbeskyttelse og køreegenskaber eller er der kommet noget nyt og spændende?
    Der kommer hele tiden nyt og spændende, men hvis du kører med slanger er GP5000 stadig the shit. Det mener bicyclingrollingresistance.com, og efter at have været vejen rundt (Michelin, S-works, Schwalbe osv) vendte jeg sidste sommer tilbage til Conti...ahh :-). 

    Den store diskussion er vist tubeless eller med slange. For et par år siden var tubeless the shit, men flere og flere inkl. Roval/Specialized mener, at det til landevej giver bedst mening at køre med latexslanger frem for de tungere tubeless-dæk, som typisk også er sværere at montere. 

    Og nåh ja: Så er conti jo stadig ikke lige så gode til at lave hudfarvede sider. De findes, men sidste års hudfarvede model havde de fx lavet ved at komme et lag (hudfarvet) materiale UDENPÅ det almindelige dæk 

    2: Jeg er spejlblank i carbonhjul. Er Swissstop Black Prince et fornuftigt bud på bremseklodser?
    Ja, især i vådt føre er Black Prince ubetinget det bedste. Men fælgbremser på carbonfælge er stadig ikke lige så gode som en god bremseklods på alufælg - det er vist bare sådan det er, især de første par sekunder af nedbremsningen.

    3. Jeg er stødt på bremseklods-rensevæske. Er det noget jeg bør investere i og hvor tit skal man rense dem, hvis det også skal være lidt realistisk? 
    Jeg har ikke hørt om det til fælgbremser, men det findes sikkert. Jeg tvivler på at det er nødvendigt, hvis man undgår "glazing", som er en glat hinde på bremseklodsen som kommer hvis man bremser lidt hele tiden, når man kører nedad. Hårde, kontante opbremsninger hvor bremseklodsen får lov at virke og der slides lidt bremseklods af, er stadig the way to go.

     

  6. Der er jo også forskel på, hvor god man er til at køre FTP-test. Nogle er vildt gode til at køre den østtyske stil, hvor man presser sig selv maksimalt mens man kigger ind i væggen (i 2021 på en skærm); andre skal udenfor og køre lidt ræs mod andre, før de sidste procenter kommer. 

    Og alle jeg kender inkl. mig selv, træder flere watt udendørs end indendørs, også når man kører alene. Det er der tusind gode grunde til.

  7. På 9.10.2020 at 23:17 , Gregers TF skrev:



    ....
    Hjul - jeg har IKKE bestemt mig - følgende ideer lever endnu:
    Shimano C60 - fin løsning som jeg ved 100% sikkert virker men bare kedeligt at købe nyt der er magen til det gamle 
    Fulcrum: Næsten alt er godkendt - men jeg har ikke set dem testet ved spurt af en rytter tungere end 70kg - tror ikke det bliver dem
    FFWD 60: Fede hjul - DEJLIG pris. Dog ej i DK og er til tubeless. Dem jeg finder i DK er 200g tungere og tåler 120kg mod 100kg, så det lille TLR, er åbenbart vigtigt. Har læst at der er spurtet med 1500wat uden flex, så det er godkendt.
    Bora 50: Jeg har selv kredset om dem længe. Og har været dum. I Børkop Cykler er der kun vist et baghjul på billedet og med “One” i navnet, antog jeg at det kun var for baghjulet og ikke et hjulsæt. Jeg kan ikke finde en maxvægt på rytter. Dæk er svære at montere men folk kører også tubeless på dem. Det værste er, at hubben er af aluminium og derfor bliver deform når man spurter. Min kollega har hjul med alu-hub og hans er ret medtagede (allerede efter 7000km) eftersom tandhjulene i spurt-gearene er single og presset ligger massivt på den bløde alu. Latterligt sted at spare vægt men man kan vist få nogle metalpinde, som man lægger ind mellem hubben og kassetten for at fordele belastingen. Kan man det, er de nok favoritter.
     

    Dengang jeg kørte flere kilometer og brugte flere penge på udstyr end jeg gør nu, sørgede jeg altid for at læse testene i Tour Magazin (mange af dem kunne/kan købes i løs værgt for 2 euro pr. test). Tour har efter min mening de absolut bedste tests af hjul; blandt andet fordi de bruger penge på at lave en test af stivheden i en rig. 
     

    Road.cc og lignende sites synes jeg ikke har så gode tests...det er sjældent de har en negativ test, og som regel går testen ud på at en eller anden fyr kører rundt på dem i et par uger og siger at de er skam gode :-)

    Blandt engelsksprogede medier er cyclingtips klart bedst på tests og teknik (bedre end Velonews, der ellers har Lennart Zinn). Cyclingtips har hentet mange af de gode tech-skribenter, fx James Huang. 

    Jeg kender nogle af hjulene, du nævner. Jeg er ellers glad for Mavic, men efter to Mavic-baghjul (samme model) der ikke kunne holde, købte jeg for tre år siden et sæt Fulcrum Racing Quattro. De er den billige udgave af de Fulcrum du nævner, men jeg er vildt glad for dem - de har holdt sig stive, kører snorlige og er nemme at træde op i fart. Jeg vejer HELT sikkert mere end 70 kilo :-), og har ikke mærket noget til manglende stivhed - tværtimod.

    Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der ikke var tilfreds med stivheden i Bora. At navet er lavet i alu, burde heller ikke være et problem...mener du kassettehus når du skriver nav, og er du 100% sikker på at huset er lavet i alu på Boraerne?

    Fælles for Campagnolos og Fulcrums hjul (der tit er mere eller mindre ens, da Fulcrum er ejet af Campagnolo) er, at flangen i kranssiden er større for bedre stivhed. OG at fælgkanten er en anelse højere end på fx Mavics hjul. Det har ikke noget med Tubeless at gøre; sådan har det været så længe jeg kan huske - bare en afvejning af sikkerhed vs. lethed ved montering (og en totalt manglende standard, hvilket er en anden snak). Men her i husholdningen har vi pt. 3 cykler med Fulcrum, og det er altså ikke noget der på nogen måde gør det svært at montere dæk, vil jeg mene. 

    FFWD er også gode og tit lidt billigere end Fulcrum og de andre "kendte" mærker, men har også ry for at være lidt bløde i det. Hvilket er vigtigt når man vejer lidt mere end gennemsnittet og træder mange flere watt end gennemsnittet, som du gør. For hvis fælgen giver efter, bliver egeren bøjet en lille-bitte smule på hver hjulomgang, og efter x antal hjulomgang betyder det typisk løse nipler og/eller sprungne eger. 

    Først og fremmest ville jeg vente med at købe hjul. Sæsonen går mildest talt på hæld, og der er tit halv pris eller noget der ligner på udgående modeller. Og som flere har sagt, er hjul til fælgbremser ikke det hotteste, så du risikerer at købe for dyrt. Vent i hvert fald til efter Black Friday.

  8. På 25.9.2020 at 09:55 , Gregers TF skrev:

    Spot on.... Jeg har lige været i kvitteringerne.

    Min Izalco Max med Ultegra kostede incl speedplaypedaler 23.656.- i marts 2016 (chok - er den SÅ gammel). Det fås naturligvis bedre og lettere og af et finere mærke men dengang fik den alligevel fremragende anmeldelser og var ikke en ringe cykel.
    I 2015 kostede C50-hjulene 9.800 og i dag den tilsvarende model 12.500 (selvom det er en 3 år gammel model). Begge er tilbudspriser i Børkop, så kan nok ikke sammenlignes 100% men alligevel....

    Så jo. Priserne ER stukket af.

    Er det så blevet meget bedre?
    Skivebremser. Fint på nedkørsler og i regnvejr. Hvor tit kører vi bjerge og hvor tit er den almindelig mosjo ude i regnvejr - der er sgu også mange licensryttere (i hvert fald i Hvidovre) der ikke kørte ud i regn. Da min makker ramte den anden cykelrytter for nogle måneder siden, røg han forover da han blokerede forhjulet med fælgbremser (carbonhjulsæt til ca 5-6K), så i dagligdagen bremser de rigeligt fint. Til gengæld er det lidt mere bøvlet ved punkteringer og får man trykket på kalibrerne, kan man ringe efter en taxa hjem (har jeg hørt men ved dog ikke om det er rigtigt). Under alle omstændigheder en tungere løsning.
    Min dom: Er en fordel 5% af tiden men en ulempe 95%

    Tubeless ready. Fint på MTB og gravel-cykler. De færreste mener at det er optimalt på racer. Har kun hørt om enkelte der kører med det. Alligevel er stort set alle fælge tubeless ready. Kæmpe ulempe, da af- og påmontering af dæk er et helvede, så en punktering ikke længere tager 5-8 minutter men måske 20 minutter + man skal have en masse ekstra dækjern med, da de knækker i stride strømme.
    Min dom: Noget lort - en katastrofe.

    Så er der tankerne om at vi skal køre med kun en klinge foran. Det ER pænere og kan reducere noget af den ekstra vægt fra skivebremserne. For en fladlandsbo omkring København, kan en 10-21-kassette også gå an. Men der vil blive kørt meget mere på de yderste tandhjul. Enten fordi man kravler opad eller spurter og det er da ikke i de situationer, hvor et stort kædevrid er noget man ønsker sig. Skal man for alvor kravle, bliver der stort spring mellem gear.
    Min dom: Stort tilbageskridt.

    Skal vi ud i 12-speed, kan det vist klares uden kæderne bliver endnu smallere. Men allerede nu er det for tyndt. Trods jeg ikke cykler ret langt, har jeg på sommercyklen slidt to ultegrakæder op (og havde jeg været vågen havde jeg kørt på tredje kæde, da kædemåleren går i bund på den kæde jeg satte på for et par måneder siden) og jeg træder jo ikke licens-watt. Så allerede ved 11-speed ER det faktisk blevet for spinkelt.

    Jeg godt godt at jeg er en sur gammel hvid mand. Men meget af nytænkningen kan jeg bare kun se som ulemper. Dog:
    El-gear er skide smart - jeg er selv for nærig men jeg ville elske at have sprint-skiftere nede i hornene.
    Carbon er også en dejligt “nyt” materiale.
    Så længe jeg ikke selv skal bøvle med indvendig kabelføring, er det også lækkert.
    Så det er ikke fordi jeg er imod ALT der er nyt. Men der er meget af de nye, der gør tingene unødigt besværlige. Jeg ved godt besværligt plejer at være lig med lirens men jeg fatter ikke tendensen.....

    Flere uafhængige tests har i øvrigt vist, at det giver ekstra friktion, hvis det mindste tandhjul kun er 10 tænder ift. 11, fordi kæden skal bugte sig så meget mere. 10 tænder er standard i dag, og Campagnolo har lige lanceret en gruppe med 9 tænder som mindste.

    I den anden ende af kassetten er 30, 34 og helt til 42 tænder noget der minder om standard på racer- og gravelcykler. Og jeg tænker lidt...hvad er EGENTLIG problemet med at have en forskifter på sin racer? Den vejer en brøkdel af de enorme kassetter man bruger på 1x systemer...til gengæld undgår man de ekstreme vrid og kan køre 53x11, som er ufatteligt mere effektivt end 50x10 eller 48x9.

    Og hvad koster en SRAM Eagle kassette egentlig? 300 euro for den almindelige...i Tyskland. Av av av. Det koster KASSEN at lave de store kassetter så de ikke vejer et kilo, fordi der er så meget materiale, der skal fræses væk.

    Skivebremser...ja, enig. Jeg ville HELT SIKKERT hellere køre Marmotte med skiver (uanset om det var varmt eller regnede), men til almindelig fladbane her i DK kan jeg ikke mærke den store forskel. Ud over at en cykel med skiver er tungere og mere kompliceret at reparere. Men skivebremser er en tabt sag, for alle cykelproducenterne har besluttet at det er det, der er fremtiden. Specialized, Cervelo, Trek, you name it...ingen topcykler kommer længere med fælgbremser som valgmulighed.

    Den gode nyhed er, at jeg snart tror at man kan købe hjul til fælgbremser til rigtigt gode priser :-). Både af nye og næsten nye, når folk får en ny cykel med skiver og ikke længere har noget at bruge de lækre hjulsæt til fælgbremser til noget. 

  9. På 12.9.2020 at 16:22 , Henrik S. skrev:

    Ja, det kan noget. Som ungdomsrytter kørte jeg med 1x5 pga. gearrestriktioner, og jeg husker det ikke, som om kæden faldt af hele tiden.

    Dengang du (og jeg selv) kørte ungdom, var der heller ikke alle de skifteramper på klingerne foran, som vi har i dag. Kæderne var også bredere og havde ikke de fiffige udformninger som gør, at de næsten beder om at tage fat på tandhjulet ved siden af.

    Man tænkte sig lidt mere om, før man skiftede gear! Til gengæld faldt kæden aldrig af :-)

    Så det er helt sikkert muligt at køre 1 x 11, 1 x 12 eller 1 x 13 (som Campagnolo er på vej med). Men det er nok bedst at køre med et 1 x system (kæde og tandhjul), der er beregnet til det. Og så er det omdiskuteret, om det rent teknisk er en god ide: En forskifter vejer og fylder muligvis mindre aerodynamisk end de (ret store) kassetter, mange har på når de kører 1 x. Og så har det vist sig, at det ift. kædefriktion er en dårlig ide at køre med en 10'er som mindste tandhjul bagpå...kæden skal simpelthen bugte sig for meget.

    ALT DET har ikke noget at gøre med det æstetiske indtryk, og cyklen du slog op er helt sikkert mega flot :-)

  10. 14 timer siden, Kermit skrev:

    Og hvorfor så lige 25. september? Jo, for oprindeligt har planen været at vi skulle rejse til Mallorca med hele min familie d. 26. september, og det ville da være fedt faktisk at have en strandkrop til den tur. Dog skal man være ukuelig optimist for stadig at tro på at vi kommer afsted, hvilket i den grad er trist. Jeg håber dog stadig på at Spanien laver en mirakelkur og får smittetallet voldsomt ned henover de næste par uger, eller at Udenrigsministeriet får nosset sig sammen og opdaterer rejsevejledningen ud fra regioner. 

    Søndag er det faktisk min fødselsdag, og dagen hvor jeg runder de 35 år. Det har skabt en masse påstyr derhjemme, fordi min kones familie på samme dag har inviteret til fødselsdag for deres to børn der havde fødselsdag henholdsvis engang i juni og december sidste år! Som jeg også har luftet herinde før, så er jeg ret følsom i øjeblikket, og havde egentlig regnet med at skulle fejres hele dagen af min nærmeste familie, også fordi jeg virkelig går op i min fødselsdag, men min kone ville gerne derover. Den har så kørt frem og tilbage, og jeg troede vi havde nået en aftale om at ingen af os skulle derover, og den tog vi så hul på igen i sidste uge, hvor jeg nåede frem til den konklusion at jeg mest af alt havde lyst til at aflyse min egen fødselsdag fordi jeg simpelthen var træt af at skulle kæmpe SÅ meget for at få lov til at have én dag for mig selv, hvor det hele omhandlede mig. Så lige nu ved jeg faktisk ikke helt hvordan jeg har det med på søndag, andet end at jeg har bedt dem om at tage derover, og så aflyse vi min fødselsdag på dagen. Og ja, det er en super irrationel tanke, men jeg er også typen der vender vrede og frustration indad og på den måde "straffer" mig selv ved det. 

     

    Hvis Mallorca var et land, var det stadig lukket. Sagt af en, der har været der 1000 gange, senest i juli før det lukkede ned. 

    Med et smittetal på 125 pr. 100.000  på Mallorca de sidste 7 dage (ifølge New York Times' daglige opdatering) er vi langt forbi, hvad der er fornuftigt. Det handler ikke om regioner i Spanien men om at bruge sin fornuft...jeg ville ALDRIG tage dertil nu. Sorry.

    Bliver ens fødselsdag ikke lidt mindre vigtig, når man bliver voksen? Jeg er 10 år ældre end dig, men couldn't care less hvis vi skulle holde min fødselsdag en anden dag, fordi yngre medlemmer af familien hellere ville noget andet.

    (35 er heller ikke RIGTIGT rund, vel? :-))

    Med det sagt: Go' fødselsdag og mega-flotte watt-tal. Godt gået! :-)

     

  11. På 10.6.2020 at 14:51 , Henrik S. skrev:

    Kæden og kassetten hakker stadig lidt over en gang imellem, så jeg tager lige en solotur i stedet for fællestræning i dag. Tænker ikke, at fællestræning er alt for smart med ekstra 'klik i kassetten', der kan give sving og svaj. Jeg er kommet til at tænke på, at jeg købte kassetten fra en sælger på den tyske eBay. Den skulle kun have siddet på en democykel, men måske har den alligevel kørt kilometer nok til, at den ikke kan fungere sammen med den nye kæde ... Det er ærgerligt, for det er med afstand den letteste 11-speed-kassette, jeg nogensinde har haft. Har bestilt SRAM Red-kæde og kassette som backup, hvis denne her kombi bliver ved med at drille.

    Hej Henrik. Hvad er det for en kæde, du har sat på? Jeg kan se du skriver guldkæde, men er det en KCNC eller KMC? For så er de kendt for sat skifte lidt dårligere end Shimano, SRAM og Campagnolo 

    (jeg kører selv med en KCNC-kæde lige nu som et forsøg, hvor jeg også prøver voks som smøring, og kan skrive under på at den larmer lidt mere og skifter lidt dårligere en min normale kæde).

    Så måske er det ikke kransen, der er den største synder?

  12. 16 timer siden, Henrik S. skrev:

    Ja, det er med start på Frederiksberg og så stik vest og med uret rundt. Jeg kom - for en gangs skyld - også næsten helskindet igennem Ølstykke, hvor man ellers godt kan fare vild i deres stisystemer. Den kan hentes som TCX- eller GPX-fil fra Garmin, tror jeg. Send mig evt. en mailadresse, hvis jeg skal sende den. Ellers kan du finde den her: https://connect.garmin.com/modern/activity/4772841409

     

     

    Jeg tog den fra din Strava - tak :-)

    Henrik

  13. 5 timer siden, Henrik S. skrev:

    Solid tur i dag i bragende fantastisk påskevejr. Det blev til 108 km med 29,4 i snit, så der blev da lige sat noget ind på kontoren. Fredag fik jeg løbet lidt længere og lidt hurtigere end normalt - en 14 km tur med 4:49/km i snit - så lårene var godt ristede lørdag morgen. Jeg tog derfor en trilletur lørdag med kæden på den lille klinge, så benene piskede godt rundt. Det var åbenbart tricket, for i dag var jeg da flyvende og kunne godt have kørt noget længere. Formen er altså ganske god, men jeg har stadigvæk ikke rigtig noget at bruge den til ... 
    :4slap:

    Udklip.JPG

    Fin tur! Og tydeligt, at du er i god form - 109 km med god snitfart i starten af april er godt gået. 

    Jeg forestiller mig, at du startede med at køre vestpå? Turen kombinerer to af mine standard-ture...jeg har slået en del folder i området der ligger ned til Roskilde Fjord, men sjældent tænkt på at kombinere det med Strandvejen. 

    Du har den ikke tilfældigvis som gps-fil, vel? :-)

  14. 18 timer siden, Henrik S. skrev:

    Var lige forbi Hafnia Cykler i Stefansgade for at få vredet kransen af baghjulet på Olmo'en. Fandt ved samme lejlighed en femkrans, så jeg kan få en mandfolkegearing på i stedet for :beerchug:

    IMG_20200324_125335.jpg

    Åh ja, de gamle kranse med kun 1 spring imellem - indbegrebet af en væddeløbscykel fra før verden gik af lave.

    Man var sej, hvis man kørte 13-18 dengang i firserne, hvor der var kommet sekskranse. Så det gjorde jeg selvfølgelig ;-)

    I dag ville jeg ikke turde udsætte de gamle knæ for det - man mosede noget mere over knoldene dengang, end man gør i dag. 

  15. På 23.9.2019 at 11:59 , Gregers TF skrev:

    Især på hverdage er det genialt at man ikke skal koncentrere om ret meget andet end at træde. Eneste lille minus er at det blæser helt vildt derude.

    Diget blev brugt i dag, for jeg har lige været derude og køre 6/54 og 30/30. Som jeg har nævnt, så er der ikke meget spræl i min peakpower for tiden men det er helt efter bogen, nu jeg er begyndt med traditionel styrketræning. Som modvægt skal jeg lige køre lidt mere 6/54, indtil de begynder at salte. Men jeg fik da lige måsen op over 1500w for første gang i et stykke tid.
    De 30 sek lå også pænt over 500w, hvilket er meget tilfredsstillende i anden blok og efter i går, som også gav trætte ben.

     

    B919E35D-0D42-4D85-AEB6-9B2A048839F1.jpeg

    1.500 watt på toppen...er da også meget godt :cool:.

    Kæmpe respekt for dét fra ham, der ikke har været over 900 i denne sæson (yes, indbegrebet af dieselmotor) :surrender:

  16. På 6.9.2019 at 15:22 , Henrik S. skrev:

    Damn! Lige præcis 20:01 på Tyren i dag. Hvis den Toyota Corolla ikke havde bremset helt ned i rundkørslen på vej ud af Ganløse, så havde det været sub-20 :raisebrow:

    EDIT: Og i dag 3:04 og 3:05 på Kystholmen, så det er åbenbart ugen, hvor det er nær ved og næsten. Det segment bliver stående på 3:00 indtil videre for mit vedkommende. Der er altså nogen, der har buldret igennem på 2:14 og 2:17, det er sgu godt nok hurtigt ... var det med stormen Bodil i ryggen? :hmmm: :tongue:

    For at køre sub-20 på Tyren på racer uden at ligge i læ skal man altså også holde kæden halvstram, så godt gået! :bigsmile:

    Tager du den nye, dobbeltrettede cykelsti på vej op mod Ganløse? Det skal man jo, men jeg synes den gør turen NOGET langsommere. Både fordi jeg synes, det går hurtigere ude på vejen OG når man skal skifte tilbage over vejen (inkl. at kigge sig for), når man når til Ganløse og cykelstien ender.

    Så den cykelsti er lidt irriterende når det går stærkt :crazy:, men stemningen mellem cyklister og bilister på Tyren er så dårlig, at jeg altid ender med at tage den alligevel - ingen grund til at puste til ilden. Men er det bare mig, der er dydsmønster?

  17. På 25.8.2019 at 16:40 , Henrik S. skrev:

    En af udfordringerne med sådan en SRAM Red 11-speed kassette er, at den fræset ud af ét stykke metal. Den er super let, men fungerer også som en slags 'højttaler', når der er knas i maskineriet. Det samme skete for mig sidst, hvor jeg også var ved at blive vanvittig over noget knirkeri. Det er virkelig svært at koncentrere sig om kørslen, når det knirker og knager.

    Et godt råd, når man kører med SRAM - og det gør jeg på en af mine cykler - er at glemme det, når man vælger krans og kæde. Altid Shimano! :-). Det skifter bedre, larmer mindre når man kører derudaf og holder bedre. 

    Det optimale valg er DA; det fornuftige valg er Ultegra. Samme skift, lidt tungere krans (men vi snakker vist 30 gram) - og altid på tilbud et eller andet sted. 

     

     

  18. Hej Henrik

    Du ved det helt klart bedst selv, men da jeg så din - i øvrigt utroligt flotte! - cykel tænkte jeg på, at din position er meget aggressiv.

    Helt generelt er jeg ikke overbevist om, at alle verdens cykelryttere pludselig har fået en mere smidig ryg og lænd end for bare 10 år siden, da slamthatstem gjorde sit indtog. For slet ikke at tale om for 20, 30 eller 40 år siden, da droppet mellem sadel og styr var MEGET mindre - og bukningerne til gengæld blev brugt mere end i dag, hvor folk som regel sidder oppe i bremserne (med strakte arme), også når det går stærkt.

    Og i hvert fald har jeg oplevet flere rygproblemer, det har været svært at slippe af med, blandt folk jeg kender. 

    Position er jo for 99,9% af verdens cykelryttere (0,1% er Rohan Dennis :-)) et kompromis mellem aero, power og komfort/sundhed: Aero giver sig selv; power ift. at de fleste kan producere færre watt når de er krøllet sammen og komfort/sundhed er den enkeltes muligheder og begrænsninger, som igen er defineret af genetik, øvelser (fx core og yoga) - og alder.

    Så det er helt individuelt, og sikkert ikke relevant for dig, men måske en overvejelse værd? Kan man evt. vende frempinden om, så den peger lidt opad, i en periode - så kan du se, om det betyder noget som helst?

    Bortset fra det er det en  IMPONERENDE indsats, du lægger for dagen på cyklen i år - tit på ruter, som jeg selv tænker at jeg skal genbesøge ;-)

  19. På 10.4.2019 at 07:42 , Henrik S. skrev:

    Her et (dårligt) billede af drivlinjen på min Schrøder fra dengang, jeg kørte i seniorklasserne. Sugino kranksæt, SunTour Superbe gearskifter og en 6-krans, hvor der tydeligvis ikke er nogen 'panikgear' i stil med 34 x 28 

    :beerchug:

    10313680_10203418083028764_3554085414449449505_n.jpg

    Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. 

    Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. 

    Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. 

    Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.

  20. På 11.3.2019 at 09:23 , Henrik S. skrev:

    Sikke et flot opløb midt i Siena, en af verdens smukkeste byer. Og flot kørt af Fuglsang, der kunne blive en fabelagtig klassikerrytter i stedet for at blive ved med at bejle til klassementet i TdF

    Det er vel det, der er Fuglsangs problem: Han kommer (nok) aldrig til at indfri ambitionerne om et podie i TdF eller en af de to andre grand tours. Men hvad skal han så??

    Klassikerrytter? Ja, måske. Bortset fra, at hans svaghed - afslutningen - jo kommer ENDNU tydeligere til udtryk i de store endagesløb. 

    Fuglsang kan på en god dag matche de bedste i verden. Han er en utroligt lean og kraftfuld dieselmotor. Men det er utroligt sjældent, kan vel nærmest tælles på én hånd, at han kommer først over stregen i de store løb.

    Jeg har tit tænkt på, at Fuglsagns højde er et af hans problemer. Han er væsentligt højere end de fleste andre klassements- og bjergryttere og er derfor nødt til at være EKSTRA trimmet. Med mindre man er en Froome, med alt hvad man kan sige om Team Sky, betyder det noget for de eksplosive antrit, der er nødvendige når man ikke kører for en top-5 men for at stå øverst på skamlen. 

     

  21. Det er nu en meget gængs regel i cykelklubber, tror jeg. Det kniber mange steder med at få de frivillige til at melde sig, og hvis man er medlem skal man mindst én gang om året tage en tørn. Typisk er det jo at stå 3-4 timer med et flag - det er til at overskue, og til at planlægge sig ud af, nu hvor det kun er én gang på et år :-)

     

  22. Den er HELT VILDT FLOT - stort tillykke med den :-). Er det en af de gamle landsholdsrammer?

    Menøh, det forpligter næsten, gør det ikke Gregers? Du har jo helt tydeligt niveauet, både form og teknik, til at køre med i løb, og nu har du også cyklen :cheer:

  23. Godt kørt :-)

    Du har haft en del ekstra vindmodstand, hvis du har haft halen på hjelmen op hele vejen. Hvis du kun vil kigge ned a la Dumoulin, skal du nok købe en af de hale-fri hjelme. 

  24. 22 minutter siden, Henrik S. skrev:

    Fremover vil jeg dér være fristet til at holde mig ude på vejen - med risiko for chikanerier fra bilerne :/

    Det ville jeg normalt også gøre, for jeg er helt enig. Der er et stykke ude omkring Ledøje, hvor situationen er præcis den samme, og her tager jeg vejen - og giver lidt ekstra gas, så det er hurtigt overstået.

    Men lige præcis på vej til Ganløse tror jeg, at bilisterne vil se rødt, endnu mere end de gør i forvejen, hvis de ser en cyklist på vejen, hvor der er cykelsti.