polykrom

Medlemmer
  • Posts

    92
  • Joined

  • Last visited

Reputation Activity

  1. Haha
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Jeg fik min første rød/hvide Schrøder i 1976, købt brugt. ALT var boret ud på den. Bremsegreb, klinger, bagskifter, you name it. Helt utroligt, at intet knækkede på et eller andet tidspunkt 
  2. Like
    polykrom got a reaction from Henrik S. in Motion i balance™   
    I forhold til klingen skal du være opmærksom på, at SRAM's forskiftere er kendt for at skifte knapt så kontant som fx Shimano. SRAM var også dem, der først droppede forskifteren helt og gik til 1x. 

    De klinger du har på nu, er ikke kun aerodynamiske. De er også voldsomt stive, hvilket hjælper ved skiftet. Stronglight er nok i den anden ende af den skala.

    Angående hjulene: Smag og behag er forskellig, men CXP 33-fælge går man nu sjældent galt i byen med :-)

     
  3. Like
    polykrom reacted to Bjergtrold in Langt pokker i MOL   
    tænker da, at du virkelig tager det her i "stiv arm" Gregers og dermed ikke sagt, at det da helt sikkert må være virkelig virkelig udfordrende. Håber dog, at der kommer flere op end nedture. Jeg har det meget ligesom dig og også mht maden, hvor jeg altid spiser mere herhjemme. Og jeg ville helt sikkert også have behov for en eller anden strategi, når træning etc pludselig bliver anderledes.  Og nu undskylder jeg på forhånd, at jeg lyder sådan lidt djævlens advokat/læge agtig men tænker altså, at det er super vigtigt, at du får noget god mad til at hele op af og ikke er i kalorieunderskud. Sene gro fast på knogle kræver virkelig noget. Nå er sikker på, at du har godt styr på det men følte bare et behov for at smide mine tanker  + stay strong!!! 
  4. Like
    polykrom got a reaction from Gregers TF in Langt pokker i MOL   
  5. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Du har helt sikkert ret i det med vægten. Sådan en Red-forskifter vejer sgu ikke mange gram, og det kan godt være, at det kommer ud på et med den større kassette. 
    Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at bl.a. SRAM laver noget, der hedder en Narrow-Wide klinge, som skulle være endnu bedre til at gribe fat i kæden, så det med at den skulle falde af, er nok ikke en udfordring.
  6. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Har haft en god søndagstur, men alene, da jeg skulle tidligt af sted for at nå noget arbejde her i eftermiddag. Har i det hele taget været temmelig arbejdsramt og desuden lidt handicappet af en heftig omgang græspollen i denne uge, så der er lige smuttet et par cykeldage, men det går nok.
    Har til gengæld fået styr på min kæde-/kassetteproblematik. Da SRAM-sættet ankom, prøvede jeg at skifte kæde, men den takkede stadig over, så det må have været Rotor-kassetten, der var forbryderen. Den har nok alligevel været lidt mere end næsten ikke brugt :/
    Nuvel, nu sidder der SRAM Red på hele vejen, og det spiller bare. Desværre er vægten røget op på hele 6,89 kg., men det må jeg jo på en eller anden måde lære at leve med 
    Apropos lav vægt, så præsenterede gutterne på GCN for halvandet år siden en virkelig letvægter, der sjovt nok også var bygget over et Cannondale SuperSix EVO-stel, dog i Hi-Mod-udgaven. Sølle 4,28 kg vejer den 
     
  7. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Hov, 20:04 for en runde på Tyren på sådan en almindelig onsdag. Det er sgu da meget godt uden at være helt pumpet bagefter. Cool.
  8. Haha
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Sekskranse dukkede faktisk op omkring 1978-79, for der kørte jeg stadig og fik disse her vildt moderne sekskranse. Så kunne man køre 13-18 eller eventuelt vælge en med et par ekstra spring, så man kunne få en rigtigt bjerggearing med 13-19 eller sågar 13-21 
  9. Like
    polykrom reacted to Gregers TF in Motion i balance™   
    Det med at kroppen ikke gider køre hurtigt når man er +40, er det ikke normalt? Jeg er ret sikker på at jeg læste en artikel om det for nogle måneder siden.
    De helt unge bokser efter alle byskiltene. Så gider man gider ikke det længere men kører med i intervallerne og efterhånden når man et stade, hvor man ligger og kører felt og lader de andre om at “te sig tosset”.
    Jeg kan også godt mærke at jeg selv er fanget i det. Også derfor jeg har så mange DDR-intervaller i min træning, for så er der ingen vej udenom. Men grundlæggende er det med tiden blevet lettere at ligge og køre halvhurtigt hele tiden og man skal æde sig selv mere for at holde pulsen oppe. 
    Det skrevet, så har jeg ret stor forskel i pulsen på målt på håndleddet og pulsbæltet.
  10. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Jeg har tænkt præcis samme tanke, og efter samme oplevelse to gange er jeg måske ved at lære det 
    SRAM og Shimano passer jo sammen, så næste gang bliver det nok Ultegra eller DA. Nu havde jeg heldigvis en traditionel SRAM fra 2. division i deres line-up på lager, jeg kunne sætte på, så nu skal den nok køres i bund. Men jeg tror klart, jeg skifter til Shimano næste gang.
    EDIT: En DA 11-speed vejer åbenbart 175 gram. Det kan man godt leve med 
    https://www.cykelpartner.dk/shimano-dura-ace-kassette-11-gear-11-25-tands-cs9000_04CS900011125.html
    EDIT 2: Det kunne sgu også bare være sådan en Ultegra-bundle. Den vægt kan man vel også leve med, og priserne er godt nok nogle andre end for SRAM Red:
    https://www.wiggle.co.uk/shimano-ultegra-r8000-cassette-bundle-11-28/
    Nå, det bliver under alle omstændigheder først til foråret.
  11. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Jeg vil slet ikke afvise, at frempinden kommer til at pege opad igen, os at saddelhøjden måske komme en bønne ned. Nu prøver jeg mig foreløbig frem. Det skal dog siges, at min ømhed nede omkring lænden begyndte, da jeg startede med cykeltræning igen i januar og februar, og det var på vintercyklen med en rimeligt komfortabel geometri og indstilling. Jeg tror derfor mere, det er typen af arbejde og ikke selve positionen, men altså, det hører afgjort med i overvejelserne, om der måske skal justeres. Det er godt set med positionen og meget relevant.
    Foreløbig kan jeg allerede på dag 3 af min cykel-detox konstatere, at jeg er noget mindre øm om morgenen end de foregående to dage, hvor det var ret akut. Så lidt joggeri kombineret med de gode øvelser, jeg fik fra fyssen er nok vejen frem en rum tid endnu, før jeg for alvor lusker cykeltræningen ind igen. Det slår mig lige nu, at jeg egentlig godt kunne bruge en spinningcykel til at vurdere det med positionen. Man kunne jo tage en times solospinning, hvor man justerer lidt op og ned og mærker efter, om det gør nogen forskel nede i lænderegionen.
    Det er alt sammen ret nyt for mig overhovedet at mærke noget til min ryg, men nu er jeg meget besluttet på, at det skal helt væk, for det da godt nok irriterende :/
  12. Thanks
    polykrom got a reaction from kahlua-kalv in Motion i balance™   
    Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. 

    Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. 

    Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. 

    Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.
  13. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Se, det gav jo et løft lige med det samme at ryge på 53/39. Tog et par runder ved Hove som test, og det lader forbløffende nok til, at jeg har fået skruet det hele rigtigt på. Det er altså bare en bedre kombi, fordi man kan trille hjemmefra og køre en god omgang opvarmning, hvor man stadig er på 39 og så først smække den op på den store klinge, når der skal trædes mere igennem. På danske landeveje bruger man jo (næsten) aldrig 34'eren, og så har man lige pludselig meget færre gear at vælge imellem, fordi den sidder på 50'eren hele tiden. I øvrigt er de fleste nye cykler vist udstyret med 52/36 og så en bagskifter med lang arm, og så kan man næsten få hele spændet uden at skulle skifte klinger ...

  14. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Langt pokker i MOL   
    ... jeg kørte for første gang i lang tid ud ad Hareskovvejen til Kollekolle for at komme ud på Tyren den anden dag, og ganske rigtigt, traditionen tro var der en undervejs en, der klæbede sig til baghjulet. Det er der bare altid på den rute 
  15. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Tænk, jeg ved allerede nu, at jeg bliver vildt irriteret på hende her, inden der er gået ret lang tid. Jeg fatter simpelthen ikke, at admin vælger så aggressiv en popup-strategi. Det får mig virkelig til aktivt at vælge siden fra. Dumt, dumt, dumt ...

  16. Like
    polykrom reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    Jeg havde leget med tanken om en tur i dag, for at rulle squtten og de uvante bonussæt til fail i leg extensions ud, inden DGI-Cuppen i morgen. Lidt surt at blive hægtet af feltet pga trætte stænger, når det koster penge at deltage.
    Det indre vækkeur gjorde at jeg vågnede ved 8-tiden og hvis jeg skulle vise for mig selv, at jeg får morgentrænet hvis jeg vælger aftenvagter når jeg igen skal køre S-tog, så var det op og ud. Motivationen var også at solen skinnede og den ville forsvinde op af dagen.
    Op på tricyklen og ud på Amager-runden. Det stod hurtigt klart at der var for meget vind til at jeg ønskede modvind på hjemturen, så i stedet satte jeg kursen mod Køge. Desværre havde Hvidovre Motion samme planer - de plejer ellers at køre via Glostrup - og dem fik jeg kørt op. Holdt mig på afstand, så jeg ikke lå og rodede rundt i gruppen på tricyklen. Én havde dog spottet mig og fik afleveret en sur bemærkning om jeg ikke ville hilse. Nå, men fåk dem. Efter de drejede fra, fik jeg igen farten op i naturligt leje og fik overhalet en masse stakler der sad på racer og kæmpede med sidemodvinden. Styrketræningen kunne ikke mærkes og jeg sad godt på cyklen i dag og endte med både at køre for langt og for hurtigt. 74,7km blev det til. Det bedste er nok at tiden fløj og det i dag var pisse lækkert at være ude. Havde jeg haft mere end én flaske med, havde jeg nok kørt længere.
    Kort efter jeg kom hjem satte DOMSen sig i lårene men det er jo min egen skyld, nu jeg lod mig rive med af stemningen.
  17. Like
    polykrom reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    Nu kan jeg jo hverken løbe marathon eller køre "cykkelløw" og noget skal jeg jo prale med
    I går fik jeg kørt med Greve Trim - første fællestræning siden jeg blev uvenner med HCK. Jeg slap for at vælge mellem hold 3 og 4 idet der var samkørsel.
    Alt er meget anderledes end i Hvidovre. Der er mødetid 17:45 men først 7-8 minutter senere begynder træneren at snakke og der går 5 minutter mere inden vi kører. Efter under 300 meter kører vi over for rødt da vi skal til højre  Men OK, det var så også den eneste sikkerhedsmæssige/moralske brist i fællestræningen. Det er næsten for meget, da det er holdkaptajnen der styrer alt. Har han råbt en og en pga bil bagfra, så finder vi ikke selv ud af at køre to og to igen. Og så fletter man i øvrigt ind på en række omvendt af Hvidovre. Skal man skifte føring er det også den modsatte albue man vifter med og en finger der drejer rundt i luften betyder heller ikke rulleskift men rundkørsel.  Og rulleskift..... det kørte vi vel 60-75% af tiden. Med 14m/k og en frisk vind var det pænt meget rodet! Og det blev altid kørt med uret uanset vindretningen. I betragtning af at der skulle råbes "frit" og "sidste", så burde det da ellers være til at styre at køre modsat rundt? Da der ikke rigtigt var intervaller, så tror jeg ikke det er et sted jeg fortsætter. Det gik egentlig ok med at følge med og tror måske også at jeg kan følge med hold 2 hvis jeg skifter væk fra Durano Plus-dækkene. Men man skal vist helt op på hold 1, før de kører intervaller og det tror jeg ikke på. Jeg kører naturligvis lige med et par gange mere, for at være sikker på at det ikke er noget. At der er noget der ligner 30 km transportcykling alene og at jeg først var hjemme klokken 21 er altså heller så fedt.
    91 km
    http://tpks.ws/GUAuT
  18. Like
    polykrom reacted to Kermit in Got legs?   
    I morgen har jeg sidste arbejdsdag i 2 måneder, da jeg hopper på barsel. Det betyder at jeg i juni og juli måned skal tilbringe en masse tid med min lille søn og min dejlige kæreste. Dog skal der også være plads til træningen, og jeg har tænkt mig at gribe det lidt anderledes an. Normalt har jeg selv styret min træning - enten via klubbens træningsprogrammer eller efter lyst. Jeg har en ok forståelse for træning, og ved hvordan jeg skal køre de enkelte intervaller for at få det optimale ud af mig selv. Men det kan nogle gange også tage lidt kræfter at skulle designe sin egen træningsplan, specielt nu hvor jeg gerne skulle have fokus et andet sted. Jeg begyndte derfor at overveje om jeg skulle få knyttet en træner på, så jeg principielt kunne læne mig tilbage og bare sørge for at passe min træning. Som sagt så gjort, og i går stillede jeg et åbent spørgsmål på en FB side om hvem man skulle snakke med ift. trænere. Der kom virkelig mange forskellige svar, og ikke mindst prismæssigt var de meget svingende.
    Et af de mere interessante forslag kendte jeg allerede godt til, men havde lidt glemt igen. Alexander Bojsen herinde fra bliver nemlig trænet af den ene del af Power Perfection, som består af Magnus Bak Klaris og Rasmus Bøgh Wallin. To meget unge gutter, som dog kører cykelløb på højeste plan herhjemme. Jeg fik indledt en dialog, og efter at have vurderet de øvrige muligheder faldt valget på Power Perfection. Dels var de til at tale med rent økonomisk, og dels synes jeg det er interessant at få lidt input fra et par unge drenge der har hovederne skruet godt på. Her til morgen udfyldte jeg derfor deres lille opstartsskema, og jeg har netop snakket med Magnus med henblik på at komme igang.
    Jeg glæder mig i sagens natur som en lille dreng til at komme igang. Sidst jeg havde en træner på var tilbage i sommeren 2014, og det fungerede ret godt for mig. Det at jeg bare skulle kigge i kalenderen for at finde ud af hvad jeg skulle køre, gav et ekstra overskud, og når man har andre til at kigge med på ens præstationer, som er det som om at man kan træne i al slags vejr.
    Målene her for den resterende del af sæsonen er at få hævet min FTP, generelt få fart i stængerne, og komme lidt ned i vægt. Derudover skal der køres med om sejrene i C klassen efter sommerferien.
    For næste år er målet at jeg skal køre i top 5 på en enkeltstart i C klassen. Og der skal køres med om sejrene generelt, og evt. oprykning til B klassen.
    Nu må vi se hvad det ender med, men jeg er i hvert fald motiveret.
  19. Like
    polykrom reacted to Kermit in Got legs?   
    Altid godt med konstruktiv kritik Helt enig i din betragtning ift. B feltet. Som det er nu bliver jeg der til DM i enkeltstart, og så forhører jeg mig hos DCU om at rykke ned. Specielt de seneste par ugers manglende motivation har været en øjenåbner ift. det at blive i B feltet. Jeg er ret sikker på at jeg har styrken til at være der, men er det sjovt bare at hænge i med det yderste af neglene, i stedet for at køre med om sejrene? Nok ikke, og med tanke på at min tid fremadrettet bliver mere begrænset, så er jeg også selv kommet til den konklusion at C klassen skal have et skud igen. Om ikke andet så bare for at få kørt lidt fart i stængerne, og skulle der så ske det at jeg skraber point nok ind i løbet af en sæson, så kan det da godt være at jeg skal op i B igen, men det må tiden vise.
    Og så lige det med ventilhullet - jeg har generelt altid haft det tapet til, indtil jeg faktisk fandt ud af at Reynolds egne tests viser at netop deres pladehjul er hurtigere uden. Så derfor har jeg ikke gået så meget op i det
  20. Like
    polykrom reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    62km på tricyklen. De første 10 til Hundige, hvor jeg skulle aflevere to dæk, var lidt semi-fesne transport-km på Gl. Køge Landevej, Jeg har for mange dårlige oplevelser med uopmærksomme bilister, til at jeg tør give den gas på det stykke.
    Men bagefter var det fint. Uopfindsomt og en hulens masse lyskryds og på cykelsti med god en håndfuld hunde mm der måtte bremses for. Men mellem det, var det alt for fedt. Ingen panik over vejrtrækning, stængerne gjorde passende ondt når jeg trådte over evne, pulsen faldt hurtigt til ro når jeg holdt for rødt og bagefter var kroppen igen klar til at tage fra. Udover at det går (lidt irriterende) langsomt, så føltes det fedt som de bedste dage på cyklen føles.
    Da jeg købte enkeltstart/tricyklen var jeg MEGET i tvivl, om det ville blive et fejlkøb, Men på en dag uden DDR-intervaller er det ren køreglæde at sidde på den. Og nu jeg efterhånden har vænnet mig til at sidde krøllet sammen, kunne der måske være basis for også at køre lidt længere ture på den.
  21. Like
    polykrom reacted to Henrik S. in Motion i balance™   
    Efter at have kæmpet lidt med forskifteren og med at få dækkene til at makke ret, er raceren nu ved at være helt færdig, så jeg kan tage en testtur i morgen. Den er ikke så tung endda og triller umiddelbart okay. Glæder mig til at få den rigtigt prøvet af ...

  22. Like
    polykrom got a reaction from AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Det er sindssygt flot, at du kom på skamlen i dag. Tillykke!
  23. Like
    polykrom reacted to Gregers TF in Motion i balance™   
    Ja OK, Hove et så langt mod nord at Veksø, Ganløse tæller med, så du har ret.
    Jeg savner bare f. eks. Folehavevej, der buler godt på vejen ind i landet. Alle de mellemlange bakker på Kongevejen Fredenborg-Hørsholm og fra Hørsholm ud mod Birkerød. Ud af Helsingør. Åsebakken, Søllerød Slotsbakke, Thors Bakke, Benbrækkeren, Geels, Holtebakken, Svinebakken, Øre-et-eller-andet i Helsingør, Vasevej......
    Jeg er bare mavesur over at Vestegnen er flad som en pandekage
     
     
  24. Like
    polykrom got a reaction from AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Ja, jeg så godt resultaterne i går. Der er sgu da smæk på i B i år, må man sige.
    Godt kørt :-). At Guldkysten kører en mærkelig taktik, er vist set før 
    Du slår til næste gang. Skal du køre Slagelse eller Ringsted? Slagelses rute er vel efterhånden blevet en semi-klassiker, og opløbet er fantastisk til at skille fårene fra bukkene.
  25. Like
    polykrom got a reaction from AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Jeg er stadig med, godt skrevet og slet ikke for langt :-)

    Du virker skarp - VILDT skarp. Du kommer til at køre stærkt i B!