orhhh

Medlemmer
  • Content count

    34
  • Joined

  • Last visited

  1. Alternativ til dødløft

    Du kan prøve denne side http://www.exrx.net/Exercise.html
  2. German volume - feedback ønskes

    Jeg hørte om programmet igennem en ven, men det er faktisk også getbig.dk's artikel der har gjort jeg har besluttet mig for at gå i gang. Jeg har udover getbig læst på flere forskellige sider om programmet for at få et bedre indtryk af forskellige opbygninger mv... Er det noget du har planer om at fortsætte med, eller var det for at prøve det af? :) Jeg er meget nysgerrig kan du høre, for jeg starter først op med GVT til februar da jeg lige skal igennem en uges ski først. Jeg orker ikke lige at udføre 20 RM af alle øvelser i programmet, så derfor synes jeg de 60% af 1 RM var til at arbejde med :) Men hvordan passede det for dig? Du ramte jo plet i første hug hvis rep 11 i 10. sæt ikke gik, så var din GVT-vægt i omegnen af 60% af din 1RM?
  3. German volume - feedback ønskes

    Mit indtryk af programmet er, at man arbejder med en vægt svarende til (som udgangspunkt) ca. 60% af 1RM, da det eftersigende skulle resultere i størst vækst. Du mener at jeg skal arbejde til failure (altså ikke kan tage rep nr 11) i hvert sæt, og der tænker jeg så at man kommer til at arbejde med en vægt der er uhensigtsmæssig i forhold til de 60%? Nu har jeg selvfølgelig ikke prøvet programmet endnu, så jeg kan ikke sige om jeg kun kan arbejde med de 60% i fx kun de første 4 sæt, og derefter bliver nødt til at tage af. Som jeg har forstået det, så arbejder man med de 60% (altså samme vægt) i alle sæt, og kan man gennemføre sæt nr. 10 med 10 reps, så stiger man 2,5-5% i vægt til næste session hvor øvelsen indgår. Jeg er glad for dit input, for som du skriver er der skrevet en del rundt omkring, og det er ikke alt der er lige kritisk :)
  4. Hej MOL, jeg har planer om at smide lidt masse på, og det skal gøres ved hjælp af german voloume training. Programmet ser i al sin enkelhed således ud: Dag 1 A: Bænkpres, Chin-ups B: Incline flies, one-arm rows 2 A: Backsquat, leg-curls B: Hip-raises(mave), calf-raises 3 Hvile 4 A: Dips, curls B: lateral raise, bent over lateral raise 5 Hvile Man laver 10x10 reps af A- og 3x12 reps af B-øvelserne Som det ser ud nu, kan jeg umuligt tage 10 sæt af 10 reps chin-ups og der er ingen elsatikker i mit center, så jeg tænker jeg kan køre med pull-downs i maskine istedet? Og mht. dag 4, kunne man måske smide en gang skulderpres ind istedet for lateral raises? Desuden kunne jeg godt tænke mig at køre lidt front squat ind imellem istedet for back squat? Mit spørgsmål er vel i virkeligheden "gør det noget", at jeg tweaker programmet lidt i forhold til hvad jeg får ud af det, end hvis jeg bare kører det som foreskrevet? Rammer de øvelser jeg nævner de samme muskler på samme måde som de originale? Og er der andre herinde der har erfaringer med GVT, så ville jeg elske at høre om det! Mvh Søren
  5. Hvilken type protein?

    Jeg spiser 3 "store" måltider om dagen morgen, middag og aften, og føler jeg mig sulten udover spiser jeg selvfølgelig også noget. Jeg kunne sagtens indlægge mere kød i min kost, men det er bare mange gange nemmere for mig bare at klare maden med en gang solidt rugbrød, da jeg tit kommer sent hjem og ikke altid er i humør til at stå og kokkerere. Spørgsmålet er så om jeg skal supplere med et tilskud (det hælder jeg i hvert fald til) og i dette tilfælde, så hvilken type der for mig er mest hensigtsmæssig. Den langsomt virkende effekt i løbet af dagen, eller det hurtigt virkende i forbindelse med et træningspas.
  6. Hvilken type protein?

    Hej MOL :) Jeg er ude i nogle overvejelser om hvorvidt jeg skal supplere min daglige kost med et proteintilskud, da jeg ikke spiser så meget kød i dagligdagen. Min daglige kost består af havregryn med rosiner, mandler og minimælk til morgen og som regel et nogle skiver rugbrød med pålæg til frokost/aften. Jeg træner crossfit tre gange ugl., samt spiller fodbold en enkelt gang. Jeg løber desuden 1-2 gange, 5 km på ca. 80% intensitet. Jeg er 180 cm og vejer 76-78 kg. Jeg drikker 1/2 L kakaomælk efter crossfit for at tanke op på protein og kulhydrat. Jeg tænker på om det ville være en god ide at supplere min daglige kost med shake casein-protein om morgenen, for at give en større mæthedsfornemmelse, og samtidig have protein "der holder det meste af dagen" og så evt. supplere med en shake valleprotein de dage jeg træner crossfit? Mvh Orhhh :)
  7. Tungt bagværk - How to? :)

    Jf. dette link er en klassisk fejl, at man har brugt for meget surmælksprodukt hvis ens bagværk bliver for tungt og massivt, så måske er det the way to go? Nogle der har erfaringer med det? http://www.madabc.dk/Tips+Bagefejl+-+br%C3%B8det+er+tungt+og+massivt.aspx?id=0&tip=1&page=2&dbid=ccd4c704-e4a9-4a47-9fc6-4caa2898a5b8&t=128661552720000000 Mvh
  8. Tungt bagværk - How to? :)

    Det er ikke fordi jeg vil bage grovere boller, jeg ønsker bare de skal være mere "tætte" i det. Jeg ved ikke om det er et dårligt eksempel, men en scone er fx mere tæt og tung i det end en almindelig thebolle. Det er der sikkert en rigtig god grund til, men det er også mere for at give en ide om, hvilken type bolle jeg ønsker at bage :) Det er sgu sådan lidt svært at forklare - men tak fordi i prøver! Jeg præver i hvert fald stadig :)
  9. Tungt bagværk - How to? :)

    @JernHenrik Jeg læste lige op på Herman, og han er godt nok en krævende fætter, så langt tror jeg desværre ikke min tålmodighed rækker, hæhæ :)
  10. Tungt bagværk - How to? :)

    Med "tungt" mener jeg sådan en god solid substans, så man virkelig kan mærke der er gods i så den ligger tungt i maven og mætter. Jeg blev inspireret af min roomie der selv bagte boller som han betegnede som mislykkede - jeg var imidlertid vild med dem! :) Han brugte - ud fra hukommelsen - kun vand, gær, solsikkekerner og hvedemel, men fyldte bare så meget mel i som han overhovedet kunne. Jeg har efterprøvet hans metode, men byttet en del af hvedemelet ud med grovere sorter. Jeg opnår desværre bare at bollerne bliver hurtigere tørre, og alligevel ikke lige så "tunge". Lige en tak til alle for jeres feedback! Jeg er stadig i gang i laboratoriet for at finde min opskrift :) Lidt ligesom i Blinkende Lygter og de jordkølede øl ;)
  11. Tungt bagværk - How to? :)

    Sidst jeg var i gang brugte jeg 25 g gær og lod dejen hæve i køleskabet en 18-20 timer. Opskriften jeg følger lyder 5 dl vand 25 g gær 75 g hirsefrø 75 g solsikkekerner 100 g hvedeklid 100 g grahamsmel 500 g hvedemel Spørgsmålet er,om jeg skulle bruge mere mel, eller skrue lidt på mængderne? Bollerne bliver rigtig gode, men bare ikke tunge nok til mig :)
  12. Tungt bagværk - How to? :)

    Hej MOL! Jeg er en total bage-rookie, men forsøger mig alligevel frem med at få lavet nogle gode, sunde grovboller. Jeg bar googlet en smule og ellers kigget opskrifter, men jeg kan ikke rigtig finde en der beskriver den type boller jeg er ude efter - jeg er nemlig svært glad for tungt bagværk. Altså noget der ikke er så luftigt, men med noget vægt og substans i sig. Men hvad er tricket? Dropper man gæren eller hvad? Det er nemlig ikke for at få grovere boller, blot "tungere". Pt. bruger jeg hvedeklid, grahamsmel, hørfrø, solsikkekerner og hvedemel når jeg bager... Mvh
  13. Substitut for pasta/ris?

    Tak for jeres svar! Jeg skal i hvert fald i gang med gryderne det næste stykke tid for at finde ud af om der er bid :)
  14. Substitut for pasta/ris?

    Jeg er en stor pasta-spiser, men kunne godt tænke mig at skifte det ud med et mere proteinrigt alternativ, så er der nogle af jer der har nogle ideer/erfaringer i kan dele med mig? Pasta er jo super nemt at tilberede, så fx tid er også en faktor for mig, da jeg ikke ønsker at skulle koge noget en time i forvejen :) Nogle der har noget godt/dårlgt at sige omkring sådan noget som linser/bulgur/quinoa osv.?
  15. Meget tøj på = mere sved = bedre forbrænding?

    Det giver som sådan ikke anledning til et tab af fedt, men derimod til et (flygtigt) vægttab. Når du har meget tøj på, og har det varmt, vil din krop automatisk øge svedproduktionen for at køle kroppen ned. I og med man sveder mister man en del væske fra kroppen, og det er det der giver udslaget på vægten. Men denne ubalance for væske vil blive søgt genoprettet når man indtager væske igen - og man vil derfor "tage på" igen. Det er bl.a. derfor boksere kan tabe mange kg op til en vejning, og jeg kunne forestille mig det er derfra myten er opstået.