Kristensen1

Medlemmer
  • Content count

    28
  • Joined

  • Last visited

About Kristensen1

  • Rank
    Nyt medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.martinkristensen.com

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Kbh Ø

Previous Fields

  • Træningsformål:
    For tiden mest bare fordi det er sjovt
  1. Løbe i varmen?

    Så længe luften er koldere end 37 grader vil det være koldere at løbe i modvind end medvind, da luften fjerner mere varme fra kroppen. I meteorologisk forstand kaldes det for chill-faktor, og det kan man finde en fin tabel over her: http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/k...kuldeindeks.htm Som man kan se, er effekten af chill-faktoren rimelig lille når temperaturen nærmer sig kropstemperatur, men den er der dog, jf. 25 graders varme i vind med 36km/t = føles som 21 grader. Hvis man løber med 16 km/t i en modvind på 5-6m/s (ca. 20km/t) som er meget normalt, føles 25 grader altså som 21 grader. Omvendt føles 25 grader som 25 grader hvis du løber med vinden, da din hastighed ift. denne er ca. lig nul. Kroppen må alt andet lige blive varmere ved at løbe i de 25 grader end i de relative 21, hvorfor den altså må svede mere. Såvidt jeg ved er stofskiftet højere nogle timer efter fysisk træning, hvorfor det kan være svært at falde i søvn selvom man måske nok føler sig træt. Peace out Kristensen
  2. Danmark-Sverige

    Og fat mod, folkens! Hvis bare vi tæver Letland på onsdag, er vi kun to point fra Sverige på 2. pladsen. Danskerne plejer jo også først at begynde at spille bold når de står med ryggen mod muren
  3. Danmark-Sverige

    Hmm...hvor ville det bare ha' været lækkert hvis Tøffe havde været der. Så var den lystige fan kommet i "bogen"
  4. Cykling godt. - hvis man løbe - eksplosivitet?

    Næh det tror jeg heller ikke det har. Som chribbe skriver, bruger du nogle andre muskelfibre ved cykling i den form du angiver. Det er desuden sådan, at muskelfibrene er samlet i motoriske enheder af varierende størrelse. De er rangeret således, at de mindste enheder er nemmest at aktivere, og derfor aktiveres først. Det betyder at de mindste motoriske enheder stort set altid er aktive, og de er derfor reelt svære at træne bedre. Skal man træne eksplosivitet skal man have fat i de store motoriske enheder, der også typisk består af de kraftfulde "hvide" eller type II fibre. De er stort set aldrig aktive ved almindelig brug - jf. transportcykling. Ved din transportcykling belaster du altså ikke disse dele af dine muskler, hvorfor cyklingen ikke burde have nogen indflydelse på din eksplosivitet. Naturligvis sålænge at du ikke bliver for træt af det til at gennemføre din træning Mvh
  5. Sveder ikke

    Det passer meget godt med Sortiarius' indlæg Når jeg skrev "Det at svede har altså ikke direkte noget at gøre med at komme i bedre form, men..." mente jeg også, at det at svede i sig selv ikke har nogen konditionsforbedrende effekt, da det var en del af spørgsmålet. Det fremgik måske ikke helt tydeligt.
  6. Sveder ikke

    Nå, der var du lige hurtigere end mig
  7. Sveder ikke

    Groft sagt er det ligesom med en lyspære...jo mere den lyser, jo varmere bliver den Ej, seriøst. Hvis folk der er i god form sveder mere, er det fordi de er i bedre form og derfor laver mere og endelig derfor producerer mere varme...kroppen sveder jo for at køle sig ned. Har dog hørt noget om at nogen kan/skal vænne deres krop til at svede, men ved ikke om det er videnskabeligt korrekt. Det at svede har altså ikke direkte noget at gøre med at komme i bedre form, men er blot en temperaturreguleringsmekanisme. I kampsport, boksning, roning etc. sveder atleterne typisk de sidste kilo for at komme i en given vægt, men derudover er det som sagt ikke hensigtsmæssigt på nogen måder og det varer kun til man drikker sig i vægt igen. Mvh.
  8. Løb eller cykel?

    Det er for hele systemet, såvidt jeg kan se. 1 liter ilt har en brændværdi i kroppen i omegnen af 20,5kJ. Ved en iltoptagelse på 4,2l/min giver det en effektfrigørelse på 4,2l/min*20500J/60s/min = 1435J/s = 1435watt Det er nok meget individuelt hvor god ens løbeøkonomi f.eks. er, men jeg mener nyttevirkningen ligger på omkring 20%. Så er den effekt der bruges til fremdriften cirka 290 watt.
  9. litteratur til biomekaniske analyser

    Yep Peter M. McGinnis, Biomechanics of sport and exercise har et par kapitler om det og så står der også lidt i Biomechanics af Ellen Kreighbaum og Katharine Barthels. Det er ikke rettet specifikt mod atletik, men omhandler det også. Ved ikke om det er højt niveau. Selve fysikken i det svarer vel til fysik b niveau i gymnasiet, men begge bøger bruges i faget Biomekanik med Anatomi på 1. år på universitetet. Mvh.
  10. Løb og skadesfrekvens

    Takker Jeg har ikke lagt mig fast på noget endnu. Der er stadig muligheden for at begynde at ro igen til efteråret, men lige nu er jeg ikke helt sikker på om jeg egentlig ønsker at dyrke eliteidræt mere. Jeg er bare lige ved at afsøge de forskellige muligheder for tiden Men tak for svar
  11. Løb og skadesfrekvens

    Nej nej nej...vi taler forbi hinanden. Det eneste der står er at jeg antager at der er et rimelig alvorligt dopingproblem blandt de bedste i cykelsporten. Selvfølgelig kan man cykle uden at dope sig, men der er et problem og det skræmmer mig fra sporten. Det kommer meget uheldigt ud det her, fordi det kommer til at se ud som om jeg mener alle cykelryttere doper sig, og det ville være en vanvittig og idiotisk påstand - næsten på linje med den Verner Møller for nyligt fremsatte og som jeg gik i rette med herinde i en anden tråd. Men der ER et problem med doping i cykelsporten og det er for mig nok til at jeg ikke har lyst til at dyrke den. Så kan man jo sige at jeg er dum af den grund.
  12. Løb og skadesfrekvens

    Såså, godt ord igen. Jeg skød bare lidt fra hoften. Det var måske ikke så diplomatisk, men ikke desto mindre er det desværre sådan jeg ser på det. Cykling er ellers en dejlig sport...
  13. Løb og skadesfrekvens

    Halløj Jeg har valgt at trække mig fra min plads som reserve til Guldfireren efter et ærgerligt forløb. Nu vil jeg så gerne lave noget andet. I første omgang mest bare for at holde mig igang, men man ved aldrig hvad der kan ske. Cykling er udelukket, da man i så fald skal dope sig og det har jeg ikke lyst til, men jeg lurer lidt på noget løb. Jeg har dog hørt, at løbere på højt plan belaster deres kroppe endnu mere end roere, og må døje med alvorlige skader. Jeg vil derfor gerne høre om nogen herinde kender noget til skadesfrekvensen, skadestyper osv. blandt elite og sub-eliteløbere - altså cirka de ti bedste i Danmark. Det er sjovt at dyrke eliteidræt og komme med frem, men det er også sjovt at ha' en krop der stadig virker når man runder de 50. Martin
  14. Verner vs. Stuey

    http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1...p;id_nyhed=5918 Er det her ikke en rimelig uacceptabel udmelding? Vi er åbenbart nået dertil hvor man mister sin troværdighed hvis man vinder et cykelløb, selvom de gængse dopingtests ikke viser noget ulovligt. Lad mig slå fast, at jeg helt klart mener at cykelsporten har et dopingproblem og et medfølgende troværdighedsproblem, men jeg syntes samtidig det er uacceptabelt, at sportsfolk anklages for doping fordi de vinder. I modsætning til paralleleksempler på personjagt som f.eks. Ekstra Bladet vs. Bjarne Riis, er der i dette tilfælde ikke andre indicier mod Stuart O'Grady end at han vandt. Han kørte ganske enkelt hurtigere end sine forfølgere på de sidste km. Men hvad med de første fem timer af løbet? Hvor meget energi brugte O'Grady her i forhold til sine senere forfølgere? Var han generelt bedre til at køre på brosten, satsede han mere på disse etc.? Jeg så kun de sidste 20km, men min pointe er at det er svært at sige - især i Paris-Roubaix, hvorfor man ikke kan stille sig frem og sige at manden var dopet fordi han var bedst de sidste 10% af distancen. I øvrigt var Boonen ved - ene mand - at hente Stuarts forfølgere. Var han så også dopet, eller viser det bare at forfølgerne var langsomme? Jeg syntes Verner Møllers angreb er uacceptabelt fordi det stiller spørgsmålstegn ved en stor idrætspræstation uden nogen form for videnskabelig dokumentation. Hvis Verner Møller ønsker at kritisere CSCs antidopingsamarbejde, må han gøre det på videnskabelig basis, men her er hans problem måske at han ikke umiddelbart har en sådan. Jeg tænker i hvert fald ikke umidelbart dopingekspert når jeg ser titlen professor i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsteori.
  15. Sidestik

    Jeg kender en politimand der engang lærte mig at trykke med fire fingre lige under ribbenene i den side sidestinget sidder. Hvis man trykker rigtigt går det væk, men jeg ved ikke om det er sundt at gøre. Nogen der ved det?