Johnas J

Medlemmer
  • Content count

    790
  • Joined

  • Last visited

About Johnas J

  • Rank
    Svømning, cykling, løb, spis, sov, gentag!
  • Birthday 08/17/1986

Contact Methods

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Helsingør
  • Interesser
    Triathlon, svømning, træning, genoptræning og styrketræning

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Ironman 2013
  1. KB 12-16-20-24 kg sælges

    Hej... Jeg kunne muligvis godt have interesse i nogle af dem, men også gerne vide om det er par eller enkelt styks. Hvis du har mulighed for det, så kommer jeg forbi Randers den første weekend i februar. Dem som har mest interesse er 12+16+20, men kan nok godt lokkes til at tage 24'eren med, hvis det er. Hvis nyprisen for dem alle er 2500 så vil jeg give et bud på 1200-1500 for dem alle. Er dog villig på forhandling
  2. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Hej Motta Godt at se at du får banket noget træning afsted, men husk nu også at lytte til kroppen. Har du restitutionsuge i næste uge siden du siger uge 3 og det endnu en gang er hård træning? Hvad bruger du til at logge din træning i? Altså ud over MOL...
  3. Svømmetræning + armbøjninger

    Du kan skam sagtens begynde at svømme og lave kropsvægt øvelser og få en pæn krop af det, det kommer kun an på intensiteten, din kost og restitution.
  4. Swim Bike Run Eat Sleep Repeat!

    Damn jeg er glemsom Har i den senete tid kæmpet lidt med kulden, den tørre luft og lidt snot, som har bremset mig lidt i at træne udendørs. Dog er jeg nu kommet stortset igennem slimen og snotten, så træningen igen kan kører derud af. I får ikke lige fra den sidste uge, men starter op fra denne uge. 28.11.11 Dagen blev brugt på hvile og at få det sidste af snotten til at forsvinde og jeg må sige, MISSION ACOMPLISHED :4thumbup: 29.11.11 Dagen bød først på træning lang op af dagen efter at alle dagens gøremål var vel overstået. Først 3 km løb til arbejde, med taske på hvor aftensmaden var pakket ned. 1 stegt chorico, røræg af 4 æg og 200 gram blandet salat, som skulde nydes i min pause. Efter de 3 km rolig løb, dog op ad bakken kom jeg godt frem og fik skiftet over til mit træningstøj til arbejdet. Nogle af svømmerne har lige overstået et større mesterskab så de skulle ikke have så mange tæsk, men det skulle resten Opvarmningen var ret simpel og let, 4 runder af: 25 armsving, 20 sprællemand, 15 rygbøjninger, 10 mavebøjninger og 5 burpees Efter dette havde vi fået varmen og skulle nu igang med selve træningen, hvor der for alvor skulle give gas. Vi skulle igennem 12 min OTM (On The Minute) af: Plank complex (20/20/20) 15 burpees 10 pullups Det var djævle hårdt og pulsen blev banket helt op på 88% af HRR, hvilket ikke ligefrem var voldsomt behageligt, men effektivt. Jeg havde dog lidt svært ved at nå alle pullups efter 2 omgange, men kom igennem det. Pga. at de havde givet den godt med gas og ikke havde brokket sig fik de lov til, at få trukket lidt af næste lille serie, så den gik fra at have heddet 3 runder af 15-12-9 reps til 2 runder af 12-9 reps: Squat, flyve egern, strækkere. En hurtig serie som lige gav lidt ekstra på kontoen uden at dræbe folk som den tidligere serie gjorde. Så var det tid til list let stræk og snak med nogle af dem som har lidt små skavanker inden det blev tid til en skylle og så skulle der svømmes lidt. Jeg havde kun 30 minutter, så kunne ikke være så meget med, men dog nok til at komme igennem det meste af opvarmningen. Jeg nåede at svømme følgende: 8*100 m (50 frit - 50 ben) p. 10 sek. 10*50 ryg, med start og 10 m undervandsarbejde ved start og vending, st. 1.00 Efter denne korte omgang var min tid gået og et bad og aftensmad var nu tiltrængt og som sagt så gjort. Det smagte dejligt og gav massere af prot :4mewantfood: Undervisningen af mit hold gik problem frit og grundet, at der var en sidste gang som var lidt for kæk var der kage efter træningen. Så kan man bare lade være med at love kage, hvis man ikke får krampe under svømningen, men dog respekt for ikke at fake lidt :4thumbup: Så med undervisningen overstået, kanelsnegel indtaget fik jeg skiftet tøj og fik løbet de 3 km hjem, fik en stort glas mælk og gjorde klar til sengen, hvilket var tiltrængt. 30.11.11 Igen en dag hvor træningen lå sent, men jeg var klar. Havde besluttet mig for, at tage en tur på hjemmetræneren når nu kæresten skulle i biffen, så fik gjort det hele klart. Jeg var lidt spændt på udfaldet da jeg er igang at teste en Adamo saddel for, at se om jeg kan sidde ordentligt på denne. Selve sadlen er okay, men skal måske lige have pillet lidt ved vinklen på den, da jeg glider lidt for langt fremad, så der skal skrues lidt næste gang. Selve træningen var 10 min spin, 2.30 @ 2% vinkel, 2 min @ 0%, 3*5 min @ 2% med 2 min @ 0% imellem og 10 min cooldown. Hurtig, simpel og hård træning som fik pulsen op at ligge stabilt omkring de 80-81% HRR. Totalt blev snittet 72% HRR på hele turen som tog 43.30.
  5. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    De der Kcal kan da kun komme fra maskinerne og ikke dit ur
  6. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    Uha da da... Der er da sket noget. Som du selv siger, så er det bare at holde den gode linie med massere af proteiner.
  7. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    Det kan dog samtidig også have sine fordele ved, at lægge teknikken sidst i et pas, hvor man er træt. Her skal man fokusere ekstra på teknikken og vil dermed "lettere" kunne holde god teknik under lange serier og lign. når man bliver træt. For mig er det dog mere en smagssag og hvilket niveau svømmeren som bestemmer hvor teknikken bliver placeret.
  8. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    Teknik kan i min bog være placeret hvor som helst i et svømmepas, men folk har dog lettest ved det når det er placeret i starten. Her har man mest energi og fokus til virkelig at arbejde med teknikken. Det er dog stadig vigtigt at tænke over de ting man arbejder med selv på de lange serier.
  9. Swim Bike Run Eat Sleep Repeat!

    Wuhuu Fik løst tingene med kæresten. Vi fik os en rigtig hyggelig dag med café besøg og hygge hjemme på sofaen inden jeg skulle videre på mit lille fritidsjob. Selvfølgelig fik vi også snakket problemerne igennem og fandt frem til at det havde været en kombination af en lille fejl fra min side og at min kæreste havde haft en halv dårlig dag. Men tingene gik iorden og nu går det fremad, i hvert fald på det punkt. I torsdag var jeg til en jobsamtale og går stadig og venter på svar fra den. Så er der et meget naturligt spændingsmoment som til tider kan være ret så ulideligt. Dertil kommer at jeg fortsat venter på svar fra nogle prøver der er afgørende for om jeg kan takke ubetinget ja til et evt. tilbud om job, samt om jeg snart må komme i vandet igen. De svar må gerne komme NU! Men nu over til det som loggen jo mest af alt er til for, træningen. Der skulle laves dryland med svømmeklubbens 1. hold og så var der yderligere lagt styrketræning på programmet. Som sagt og planlagt, så gjort. Drylanden bestod af følgende: Warmup: 3 runder, 30 sek. per øvelse (jog på stedet, armsving, twist, chrunches, back extensions, pushup med plus på knæ, rolige squat, rest) WOD: 2 runder, 5 reps per øvelse (burpees, belly-back-belly, pushups med "hop", flying squirlle) Teknik: 5 min of complex WOD'en var med et klart fokus på kraft og eksplosivitet, så det var hurtige bevægelser og høje hop hver gang. Herefter skulle der laves løftes vægte, hvilket jeg er startet op på for snart 14 dage siden og kan mærke at kræfterne roligt kommer tilbage i hele kroppen. Træningen så ud som følgende: SS1 3 rounds of 3*10 (squat @ 40 kg, benchpress @ 20 kg, pulldowns @ 35 kg) SS2 3 rounds of 3*8 (squat @ 60 kg, benchpress @ 40 kg, pulldowns @ 55 kg) SS3 2 rounds (2*5 squat @ 65 kg, benchpress 8 @ 50 kg, 6 @ 55 kg, sitting rows 10 @ 55, 8 @ 60 kg) På SS3 var der ikke meget saft tilbage i stængerne og det krævede stortset alt fokus at få squatten op fra parallelt med gulvet, så der er helt sikkert noget her der kan arbejdes på, både hvad gælder styrke med også teknik. Programmet var meget simpelt, da tiden ikke var stor og jeg samtidig ikke ville presse hele systemet for hårdt. Dagen i dag bliver en hviledag, da min astma desværre ikke vil helt som jeg vil og min hals er begyndt at lukke sig sammen pga. slim. Så jeg håber, at der er kommet mere styr på det imorgen da dagen byder på løb, drynland og evt. svømning hvis lægen snart giver svar. Johnas J
  10. Swim Bike Run Eat Sleep Repeat!

    I know. Det var dog ikke træningen der startede det hele, har dog også måtte lægge meget træning ind på akavede tidspunkter for ikke, at stjæle tid væk fra hende. Håber dog at hun tager imod en lille overraskelse jeg er igang med at arrangere, men nu må jeg se. Til tider kan hun bæger den af meget længe og vil ikke rigtigt have noget med mig at gøre . Så håber virkelig at hun takker ja.
  11. Swim Bike Run Eat Sleep Repeat!

    14.11.11 Som skrevet igår så var planen at der skulle løbes i en time med 5.00 min/km, det blev det dog ikke helt til. Jeg havde været en lille tosse og ikke taget mine lange tigths med, så løb kun i 3/4, hvilket var noget koldt. Så turen blev kortet lidt af og blev kun til ca. 50 min. løb, dog stadig med 5.00 min/km. Turen var en dejlig tur til trods for kulden, som jeg dog kun kunne mærke de første 1-2 km og så den sidste 1,5 km, hvor kroppen og hovedet ikke længere hang sammen. Begyndte at blive lidt let i hovedet. Hvis vi tager den lidt fra starten af, så lagde jeg roligt ud, da jeg af erfaring ved at jeg har det med at løbe alt for stærkt til at starte med og så gå kold alt for hurtigt. Så jeg holdt godt i tøjlerne og fik klaret de første 2 km på lidt under 10 minutter. Herefter fandt jeg min rytme og kunne begynde, at nyde mørke og lydene i skoven og den omgivende natur. Tempoet blev holdt mest på gefül, men tjekkede uret ca. 1 gang hver til hver anden km. Da turen efterhånden lakkede mod enden blev jeg som nævnt noget let i hovedet, det forsvandt dog hurtigt da jeg først kom hjem og fik noget vand og lidt frugt og mandler indenbords inden lasagnen ventede derhjemme. 15.11.11 - morgen Uret ringede kl. 6.00 hvilket jeg godt kunne mærke var noget tidligt, specielt efter en aften der sluttede skidt med lidt skænderi med kæresten . Må se om jeg kan få gjort hende glad igen her i løbet af dagen. Men nok om det for nu. Der kom lidt frugt og vand indenbords og da hun var taget afsted for, at komme i skole fandt jeg hjemmetræneren og cyklen frem og fik skiftet tøj. Træningen gik dog ikke helt som til tænkt. Pulsen ville ikke som jeg ville og jeg synes eg kæmpede alt for hårdt for at træde det jeg ville. Jeg kørte en 10 minutters opvarmning, for derefter at kører lidt teknik med 1 min tråd med et ben efterfulgt af 30 sek. begge ben, dette 2 gange igennem på hvert ben. Så gik intervallerne igang og der blev lagt ud med 5 min @ 200 W, 2 min rul, 5 min @ 250 W, 3 min rul og så 3*1 min @ 300 W med 1 min rul imellem for til sidst at kører et let afrul og lige få pulsen ned igen. Aftenen kommer til at byde på dryland med svømmeholdet og så måske lidt styrketræning. Dagen må nok hellere bruges på at tilbringe kvalitetstid sammen med kæresten og forsøge at få hende i godt humør igen, for at skændes tager alt for meget energi fra mig.
  12. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Jeg har skam fulgt med og ved at der bliver arbejdet med det, det er blot yderligere info og forklaring på hvorfor tingene tager tid. Jeg kommer fra en svømme baggrund og underviser triatleter og tidligere k-svømmere i svømning. Så jeg ved at det ikke kun er nok med at lave øvelser, da det er overdrivelser på dele af et tag. Det der er mindst lige så vigtigt er at tænke over hvert eneste tag man laver og forsøge at lave hvert tag bedre end det foregående og det tager store mentale resourcer at gøre dette.
  13. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Teknik tager tid og dedikation til at hvert enkelt tag skal blive bedre. Husk at mærke vandet og find den zone hvor DU har bedst fat i vandt og leg med at udvide den. Top svømmere brug self. en del tid på interval træning, men bruger endnu mere tid på at arbejde teknik og vandføling.
  14. Swim Bike Run Eat Sleep Repeat!

    Puha det er over en uge siden der sidst har været gang i den herinde. Er godt nok dårlig til at holde den igang og få skrevet træningerne ind her. Men trænet er der dog blevet. 05.11.11 Kæresten var ude af huset, så der var tid til at få trænet lidt. Benene hang dog lidt i laser og var ikke helt med på det samme som hovedet og intensionerne var til. Jeg fik dog sat hjemmetræneren op, spændt cyklen på den og skiftet over til et par korte tights og en tri top og fik cykelskoene på. Jeg satte igang med god musik på anlægget der var skruet godt op så det overdøvede den svage støj fra træneren. Der skulle køres korte intervaller med stigende intensitet på helt op til 300 W, hårdt kost for bentøjet, men de fik pløjet mig igennem det. Så jeg kunne om aftenen med god samvittighed tage til surprise fødselsdag og spise godt med kød, grønt og (desværre) også en hel del islagkage. 07.11.11 Der var løb på programmet og tiden var til at jeg kunne komme ud at løbe med en af de lokale små klubber, hvor jeg har været med før og kender flere der løber der. Så når nu tiden var til det, var det bare med at komme derud og jeg var så heldig, at jeg kunne få et lift ud og hjem, lækkert :4thumbup: Derude lød planen på makker intervaller efter opvarmningen, her skulle man løb hver sin vej rundt på en rundstrækning. Når man mødte hindanden skulle man så lave en øvelse, vende 180 grader og løbe tilbage igen til 2 minutters pause. Ialt skulle der den hurtigste gruppe (den jeg løb i) løbet af disse turer inden det var afjog. Jeg teamede op med en af de hurtigste løbere på holdet og gav den gas og ligeså gjorde han, så hver gang var der kamp om at komme først hjem til pausen. Tror nok at den endte 3-2 til ham, da jeg gik noget kold på de sidste 2 stykker. Det var dog fedt, at komme igang med intervallerne igen og føle farten i stængerne. 08.11.11 Dagen bød på lægebesøg og prøver der skulle tages, så var hjemme det meste af dagen og så kunne den jo bruges på lidt træning. Igen var det cyklen der blev fundet frem og gjort klar på hjemmtræneren. Planen var at kører en opvarmning og lidt teknik med 4*1 min. spin og 4*1 min tungt efterfulgt af 3*5 min @ 250 W. De over forventningen da stængerne først var blevet varme og jeg var kommet lidt ind i de "lange" og tunge intervaller, så begyndte de at spille De ville dog intet efter de sidste 250 W interval og jeg opgav at kører videre efter 10 minutter afrul, en tanke jeg havde leget med under det sidste interval, kroppen ville dog ikke lege med. Så resten af tiden alene hjemme blev brugt på lidt praktiske ting og på at lave en dejlig omelet/æggekage til frokost. Aftenen bød på dryland træning med svømmeklubbens 1. hold efterfulgt af en kort styrketræning, med squat, shoulder press go facepulls. 09.11.11 Jeg har i noget tid med svømmeklubbens 1. hold kørt crossfit inspireret træning som deres dryland og ville nu selv prøve kræfter med hvad crossfit er. Så jeg havde snakket med en god ven der er instruktør i et lokalt crossfit gym og fik lov til, at være med for lige at prøve tingene af. Der blev varmet op og de andre gik igang med den 1. WOD imens jeg fik forklaret de 2 næste af træneren og vi gennemgik teknikken til øvelserne. Teknikken sad egentligt som den skulle, men han ville dog ikke have at jeg kørte med de vægte som de andre skulle , jeg var der jo ikke for at diskutere så jeg sagde ja og gjorde som aftalt. Den første WOD jeg var med på var følgende: 10 min. AMRAP 7 push press (20-30 kg) 7 pushups med lift 7 boxjump (70 cm) Jeg kom igennem 8 af dem, hvilket nok skyldes den noget lave vægt i push press, for de fleste andre lå kun på 6 runder. Den anden WOD var ret simpel og foregik med makker. 10 min OTM 1 min front bridge (planken) 20 KB swing (16 kg, igen måtte jeg ikke lege med de tungere) Det blev gennemført som det skulle og der var ikke så mange dekedare ved det. Det var en fed oplevelse og gav lidt inspiration til, hvad man selv kan finde på når der skal køres styrke/intensitets træning ind når man ikke lige har så meget udstyr at gøre godt med. 10.11.11 Endnu en dag med træning = endnu en dag med mening. Kroppen var godt brugt og det tog både en morgenmad, frokost og et par mellemmåltider for, at kroppen gad noget som helst. Der var dog ting der skulle gennemføres. Det blev til dryland med svømmeklubbens 1. hold, 6 km løb på løbebånd, 4*500 m intervaller på romaskine og benpres Langberg style. De 2 næste dage blev brug ren restitution, så kroppen kunne komme lidt ovenpå efter denne hårde koste med intervaller, crossfit og styrketræning som den ikke har været vant til i lang tid. Så da søndag kom var den frisk til endnu nogle skud. 13.11.11 Havde aftalt med kæresten, at vi skulle tage op at træne sammen og som sagt så gjort. Der blev løbet 5 km på løbebånd og derefter 10 minutters intervaller på crosstrainer sammen med kæresten, da hun gerne vil i bedre kondi og ikke har prøvet intervaltræning før gjorde vi det sammen. Herefter stod på den 1 lille times stryketræning med benpres ala Langberg, en lille WOD 10 min OTM: 20 KB swings (24 kg) og 5 stricht pullups, så blev der dippet helt i bund for armene og kørt lidt bizp curls samt facepulls og til sidst rundet af med lidt elastiktræning for skuldrene. Hvilke omgang og undskyld at de sidste par dage blev noget korte og forhippede, men kunne ikke lige overskue at komme mere på, samt at tiden løb lidt fra mig. I aften skal der løb en tur på 45 minutters penge i roligt tempo (5.00 min/km). See you on the other side
  15. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Hey Motta Husk at i svømning er den begrænsende faktor for svømmehastighed og -økonomi ikke ens form eller kondital, men teknikken.