rimlig_arnold

Medlemmer
  • Content count

    32
  • Joined

  • Last visited

  1. Coopers test og muskelmasse/BMI

    Lyder som en virkelig god idé. Dog forstår jeg ikke helt hvordan jeg skulle kunne løbe 4-5km med en hurtigere hastighed en jeg ville løbe en coopers? Det er jo længere...du ved?
  2. Opvarmning

    Her ville jeg foreslå at starte med små z-health øvelser som varme alle led op individuelt og perfektionere de små bevægelser i kroppen. derefter lidt større mobilitetsbevægelser som optimere bevægelsesraten.
  3. Coopers test og muskelmasse/BMI

    Tak for svaret. Vil du anbefale nogle konkrete længder i forhold til intervaller? 5 x 1000m og 10 x 400m Begge i fuld tempo?
  4. Coopers test og muskelmasse/BMI

    Tak for dit svar. Men det er vel ikke en 'selvfølge' i den forstand. Jeg mener der må jo i en eller anden grad findes nogle begrænsninger i forhold til muskelmasse. Selvom Ronnie Coleman skulle have samme evne som Wilson Kipketer i forhold til iltoptagelse så ville han nødvendigvis løbe kortere fordi hans muskler er langt større. Der må findes en eller anden kurve hvormed præstation i en coopers test falder modsat proportionelt med ens (eksplosive) muskelmasse. På trods af ovenstående er jeg naturligvis klar over at 3200m nok ikke er loftet for hverken mig eller andre som vejer 81kg.
  5. Opvarmning

    Jeg varmer op ved at bruge z-health øvelser og mobilitetsøvelser. Jeg starter i det helt små bevægelser og varmer alle led op. Derefter lidt mere anstrengende og større øvelser som både anstrenger muskulatur og kredsløb. Dog kommer min puls aldrig særlig højt op hvis jeg bare skal ind og løfte bagefter. I de store compound øvelser tager jeg også opvarmningssæt (bænk, pushpress, squat, dl) inden jeg begynder.
  6. Coopers test og muskelmasse/BMI

    Hej! Jeg har trænet en del konditionstræning og styrketræning igennem mit liv. De seneste år dog med fokus på styrketræning og en smule crossfit. Jeg har opnået en ret stor muskelmasse og vejer 81 kg selvom jeg kun er 1.79 høj og har en fedtprocent på en 7-8 stykker. Jeg er stærk og max bænkpresser 132.5 kg og ser også meget muskuløs ud. Samtidig er jeg dog i den nok bedste form jeg har været rent konditionelt da jeg er begyndt at løbe og crossfitte rigtig meget på det seneste. Jeg har lige slået personlig rekord i at løbe rundt om søerne i København (6.5km på 24.45 sek.). Men tiltrods for det så virker det som jeg ikke rigtig kan komme op på sidste sommers coopers test niveau hvor jeg løb 3225m på en rigtig løbebane. Jeg har prøvet et par gange, men det virker som 3150m er en slags mur for mig. Jeg tænker at det kan have sin forklaring i, at selvom jeg måske har en bedre kondition/iltoptag nu, så er det ungefær 4-5kg ekstra muskelmasse jeg drøner rundt med nu for stor en hæmsko. Mit spørgsmål drejer sig altså om hvorvidt det er muligt at løbe en coopers test på over 3300m hvis man vejer over 80kg? Eller om der kan siges at være konkrete eller estimerede grænseværdier i relation til vægt når det kommer til coopers test. Hvordan forholder det sig konkret med iltoptagelsen osv. hvis ens muskelmasse er relativt stor. Jeg ligner bestemt ikke en langdistanceløber og jeg går ud fra det er stor hæmsko at være tungere både fordi man skal bære den ekstra vægt rundt og fordi samtlige kroppens muskelfibre tærer på cirkulationen af ilt?
  7. kalorieunderskud?

    Som du kan læse dig til i den artikel jeg linker til, så er det, som der allerede er blevet svaret, din generelle daglige kalorieunderskud som tæller. Det er ligegyldigt hvor dit kalorieunderskud kommer fra. Dog er det lettest at holde på muskelmassen hvis man bruger den, derfor er det da også klart det fedeste hvis du arbejder fedtet væk i stedet for at sulte det væk. Spis dit ligevægtsindtag og så gå efter at forbrænde resten ved motion. I artiklen finder du også en tabel over hvor meget i kalorieunderskud man dagligt kan være tillade sig at være alt efter fedtfri kropsmasse, vægt osv. uden at det musklerne som der bliver spist af. Så langt mine evner rækker tror jeg bare du skal spise dit ligevægtindtag og så forbrænde ungefær 500 kcal ekstra hver dag. http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...uttilsommer.php
  8. Joakims Crossfit Madness

    Hej Joakim. Jeg har læst flere steder (dog mere i kommentarsektioner end i artiklerne) at det er nærved umuligt at eller i hvert fald meget vanskeligt at komme over de 3300 meter på en Coopers Test hvis man vejer mere end 80 kg. Jeg kender ikke til den videnskabelige korrekthed eller præcision omkring disse udsagn, men man må gå ud fra at der er noget om det. Altså at du (crossfit til trods ;-)) ikke kan være helt stor og så løbe en meget hurtigt Coopers. Det var mest angående din målsætning om at løbe op i nærheden af de 4000m hvilket virker ret urealistisk på mig. Der bliver du nok nød til at lave markant om på dit BMI...eller hvad?
  9. Niklas' Workouts

    Hej Niklas! God blog! Af højde, drøjde og træningshistorie minder vi vi ret godt om hinanden. Jeg vil spørge hvordan det er gået dig i forhold til at bibeholde den masse du har opbygget via mere ordinær bb når du har skiftet til at køre en del crossfit indover? Det er det samme jeg skal til at gøre og jeg tænker meget på hvordan jeg kan flette fx. et HST-program eller lignende ind i at køre crossfit (vil starte på et af de store centre)? Hvordan beholder muskeltilvækst og progression imens og hvordan det har påvirket dit bulk/cut regime? Går ud fra du bare tager højde for de ekstra kcal du forbrænder dagligt i din kost? Fortsat god træing ;-)
  10. Vægtudstyr til beboerhus

    Hej med jer! Jeg står og leder efter en masse billigt udstyr til et beboerhus' nye gym. Jeg vil hører om nogle af jer har kontakter til fitnesscentre som er ved at lukke eller noget i den stil? Det skulle gerne være lidt billigt og gør ikke noget om det er gammelt!
  11. Poserunning

    Så du mener altså ikke at poserunning er en universel formel som den menneskelige krop kan bevæge sig fremad mere energieffektivt med, men at det er en løbestil der bare passer bedre til nogle? Jeg forstår ikke rigtig hvad du siger når du skriver at man ikke skal gøre noget der er unaturligt for en selv, men at man godt kan optimere sin løbestil - har du nogen mere konkrete eksempler? Det skal siges at jeg ikke er med i nogen løbeklub eller noget, men bare løber ret ofte for at supplere det jeg træner.
  12. Poserunning

    Hej, Jeg starter lige en tråd omkring poserunning som er en løbeteknik der er blevet sat på formel og det påstås at den er mere økonomisk og derfor hurtigere end 'traditionel/naturlig' løbeteknik. Her forklaret af ophavsmændende.http://politiken.dk/tjek/motion/article928440.ece Forklaret på dansk. Spørgsmål: er der belæg for at skifte over til den her løbestil? Er der nogen er jer derude som har prøvet den af?
  13. Skrå bænkpres?

    DET har jeg så heller ikke tænkt mig:-)¨ Jeg tænkte på om nogen af jer havde en god idé til en anden øvelse til brystet i HST. Sidste runde HST kørte jeg lige bænk og flyers. Nu vil jeg nok gerne have en øvelse a la flyers, men helst noget andet. En der ikke er lige så tung som skrå bænkpres. Jeg tror heller ikke det bliver dumbbell curls...
  14. Skrå bænkpres?

    Hej! Jeg vil hører om der er nogle af jer andre som erfaringer med at gå fra udelukkende at træne flad bænkpress og flyers til at træne skrå (incline) bænkpress plus evt. andre ekstraøvelser. Det handler lidt om at jeg har det godt med at træne HST og jeg ved præcis hvor mange set og reps jeg gerne vil tage. Det passer derfor ikke særlig godt ind med både flad og skrå og jeg vil gerne fokusere på skrå nu her. Tror i det vil få den styrke jeg har opbygget i flad bænk til at falde eller stå stille eller kan man sagtens bygge videre med skrå og blive ved med at forøge styrken i hele brystet?
  15. HST

    Hej igen! Så er jeg gået i gang med mit HST. Efter den allerførste træning er der dog opstået lidt af et problem synes jeg. Mine brystmuskler, på trods af at jeg kun løftede 1 x15 reps i stedet for 2, er enormt ømme alligevel og virker til måske ikke at kunne blive 'klar' til næste træning og ville da slet ikke have været det hvis jeg havde brugt 2 set. Mine lår hvor jeg squatede 2 set er også helt færdige. Er det noget helt galt med min restitutionsevne generelt eller hvad kan alt dette skyldes? Det virker jo lidt uholdbart da dette skulle være et af de aller lettste træningspas:-S