Kermit

Medlemmer
  • Content count

    5,942
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    38

Kermit last won the day on January 8

Kermit had the most liked content!

About Kermit

  • Rank
    Med-lem
  • Birthday 09/06/1985

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Kgs. Lyngby
  • Interesser
    Cykling, musik, biler

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Motion og konkurrence

Recent Profile Visitors

14,603 profile views
  1. Got legs?

    Ingen tvivl om at motivationen er altafgørende. Jeg ved ikke hvor mange lørdag/søndage jeg har sagt "På mandag starter jeg", og så er jeg faldet i allerede mandag. Motivationen har bare ikke været der. Men jeg kan også mærke på mig selv at lysten til noget sødt bliver mindre og mindre, jo mere jeg skærer det ud. Jo, jeg har stadig cravings engang imellem, men indtil videre kan jeg skubbe det væk med rationel tænkning.
  2. Got legs?

    Den var sgu hård i går med de 2x15 min i Zone 4. Gad heller ikke rigtig da jeg kom hjem, men kom alligevel derned. Holdt henholdsvis 248 og 252 watt i de to intervaller. I dag hedder den hviledag. Vægten stod på 89,1 kg hvilket er 2,9 kg lavere end da jeg startede. Jeg skal have sat sadlen rigtigt op i dag, så jeg i morgen kan komme ud og køre, da jeg nok ikke magter 2-3 timer på hjemmetræneren hvor 2 timer skal være i zone 3.
  3. Got legs?

    Jeg tænker at den skal klemmes ind på en eller anden måde. Men i stedet for at være noget hvor der er fremgang i, så skal det nok nærmere holdes på et niveau hvor jeg bare ikke taber styrke. Faktisk havde jeg en del Zone 3 i mine træningsprogrammer fra Power Perfection, men det er rigtigt at der er mange der nærmest kun snakker zone 4 og derover.
  4. Got legs?

    Indtil videre er træningen on-point. Tirsdagens 2x15 minutter var hårde, men ikke brutale. Lå på henholdsvis 257 og 259 watt i intervallerne, hvilket er ret tæt på 100% FTP. I går var lidt hårdere, men måske i virkeligheden kun mentalt, for 60 minutters Z3 er jo ikke nær så hårdt som Z4, men man sidder bare og buldrer afsted. Det gik egentlig fint, men kunne godt mærke at benene var tunge og en anelse trætte. I dag står den så på 2x15 igen, inden en tiltrængt hviledag i morgen.
  5. Got legs?

    Jeg er begyndt på et program der varer 4 uger, og som burde hæve min FTP med 20 watt. Det er i hvert fald hvad forfatteren påstår, og kigger man på hårdheden af programmet så er det bestemt heller ikke usandsynligt at det kan lade sig gøre. Mine ben var dog godt kvæstede efter styrketræningen i søndags hvor jeg gav den lidt ekstra gas på bensiden. Anyhow, jeg kom på cyklen, og fik kørt de 2x15 minutter i Zone 4. Det var ikke modbydeligt hårdt, men heller ikke hvad man kan betegne som nemt. For at løfte sløret lidt mere ift. programmet, så kan jeg fortælle at jeg så i morgen skal køre 45-60 minutter i Zone 3, og så torsdag hedder den 2x15 Zone 4 igen. Lørdag står den på 2,5-3 timer hvoraf de 2 timer skal være i zone 3, og søndag er 2 timers fri leg. Det lyder måske overkommeligt, men kigger man frem til den 4. uge, så hedder den en session med 30 minutter zone 4 samt 3x3 VO2max intervaller. Dagen efter har man et roligt pas på en time, hvor man skal køre 2 intervaller af 10 minutter med høj kadence. Torsdag kører man 5x4 minutter VO2max samt 4x2 minutter VO2max. Lørdagen byder på 2 timers kørsel hvoraf 50-60 minutter skal være i zone 4, og søndagen er 2 timer fri leg. Sidste år nåede jeg halvvejs igennem uge 3 inden jeg blev ramt af en omgang forkølelse. Forhåbentlig kan det lykkedes i år.
  6. Got legs?

    Vi må jo også hellere tage resultatet af FTP testen. Jeg endte med 277 watt efter de 20 minutter, hvilket giver mig en FTP omkring 260 watt. Det er ikke ligefrem prangende, en bedre end jeg havde frygtet. Jeg skal en del år tilbage for at finde den så lav på dette tidspunkt. Dog er der også lyspunkter i det hele. For det første følte jeg mig egentlig ikke helt ovenpå da jeg kørte testen, og manglede måske en smule fokus, og så synes jeg egentlig at resultatet er ok når man tænker på at jeg i hele 2019 kun ramte 195 træningstimer kontra 300+ timer de sidste par år. Så nu er der et udgangspunkt for den fremtidige træning, og lad os se om ikke de 260 watt kan øges henover de næste par måneder.
  7. Got legs?

    I'll show myself out...... ;)
  8. Got legs?

    Lørdag morgen står heldigvis/desværre på FTP test på hjemmetræneren Men fik monteret det meste i går. Mangler egentlig bare at få styr på sadlen så den sidder rigtigt.
  9. Got legs?

    Nå, kan jo lige så godt fortsætte skriveriet herinde. For en ulykke kommer sjældent alene, og i juledagene fik jeg trænet hele to dage i streg udendørs. Dog larmede min cykel ekstremt meget begge dage, og under lørdagens klubtræning løsnede den ene saddelbolt sig også så den sad løst. Da jeg kom hjem besluttede jeg mig for at pille bagskifteren af for give den lidt fedt hvis det skulle være den der larmede. Det kunne bare ikke lade sig gøre. Bagskifteren sad en anelse løst, så det har med garanti været medvirkende til larmen, men bolten var ikke til at rokke, og når jeg endelig fik lagt kraft i så smadrede jeg bare bolten i stedet for. Lang historie kort: jeg var nødt til at cutte kablet og pille droppet af, og så købe en ny bagskifter og geardrop. Dagen efter havde jeg styrketrænet og gået en lang tur, og om aftenen fik jeg ondt i foden. Det har jeg så haft lige siden, og det føles som om der sidder en nerve i klemme. Det påvirker mig når jeg går og står, men umiddelbart er det som om at det bliver fikseret når jeg cykler. Nu håber jeg at de værste skavanker snart er væk, og at jeg får nosset mig sammen til at sætte den nye bagskifter, geardrop, klinge, kæde og kassette på cyklen, og indstillet sadlen igen på vintercyklen....
  10. Got legs?

    Jeg er så egentlig igang allerede nu - startede lidt i midten af december, men fandt aldrig helt motivationen til at komme igang for alvor, men det skete så i slutningen af december. Jeg hoppede på vægten 1. januar og der stod den på 92 kg hvilket er ALT for meget. Her en uges tid senere er vægten faldet til 89,8 kg. Så 2,2 kg på en uges tid, kan for nogle virke voldsomt, men jeg har haft rigeligt at tage af, plus at jeg har haft en del væske ophobet. Målet er 80 kg +/- og så kombineret med en bedre cykelform og ikke mindst generel styrke. Jeg tror ikke jeg satser på licens i år - jeg har andre prioriteter i år med en unge der burde lande i april måned. Så derfor betyder det også at jeg kan fokusere lidt anderledes på min sæson for 2020: 1. Ramme 80 kg inden sommer. Svarer til ca. 2 kg om måneden. 2. Stabil cykelform hvor jeg kan træne uden de store gener fra hofte, og hvor jeg kan gøre mig gældende i den bedre ende af klubben. 3. Mere fokus på sprint i år - det er det jeg synes er rigtig sjovt, og et sted jeg virkelig tror at specifik træning kan gøre en kæmpe forskel. 4. Mere stabil styrketræning, og et forsøg på at få opbygget mit brystparti som jeg egentlig altid har drømt om.
  11. Got legs?

    Sorry, jeg har lige været lidt fraværende :) Måden jeg griber det hele an på er egentlig meget lige til, og uden alt for mange regler, da for mange regler sjældent virker for mig. I mit tilfælde har jeg været alt for god til lige at drikke en sodavand om aftenen, eller måske 2, have slik og chips liggende jeg har gået og snacket af, spist slik og kage på arbejde, og kombineret det hele med for lidt motion. Jeg kunne sagtens spise og leve på den måde for 5 år siden da jeg trænede 12-15 timer om ugen, men nu ryger det bare på. Jeg skal forsøge at undgå at spise og indtage dårlige ting som kage, slik, chips, sodavand og junk i hverdagene. Hvis jeg bliver tilbudt en cola og har lyst til en cola siger jeg ja tak. Ligeledes med slik og kage, men så længe jeg er motiveret til at sige nej tak, så har jeg heller ikke lysten til det. Når jeg så på et tidspunkt "falder i", for det vil jeg gøre på et tidspunkt, så skal jeg forsøge ikke at gå all-in, men derimod forsøge at stoppe det. Og så skal jeg have det i baghovedet hele tiden - dvs. læse artikler om vægttab, høre kost podcasts, se youtube videoer om træning etc, og veje mig tæt på dagligt for at holde motivationen oppe. Jeg kommer så til at have en ugentlig dag hvor jeg kan gå i krig med alt det jeg ellers ikke indtager, specielt her i starten af processen. For så snart man har fået toppen af ens sukkerindtag, så finder man ud af hvor meget det reelt set mætter, og hvor lidt man har behov for. Når jeg har nået det niveau kan jeg åbne lidt mere op for et stykke slik i ny og næ. Og så prøver jeg at undgå at spise efter aftensmad - det er knap så meget en regel, for hvis jeg er sulten er det ok, men for mig er spisning efter man har spist aftensmad mere et udtryk for hyggespisning end reel sult. Ellers er jeg ret lige til med hvad jeg indtager og hvor meget jeg indtager af det, for det er sjældent at jeg virkelig spiser kcal holdige måltider. Så om jeg tager 2-3 frikadeller ekstra, har ikke den store betydning. Det har en langt større betydning hvis jeg droppede de 2-3 frikadeller, og i stedet spiste en Mars bar efter aftensmad. Nu hvor jeg læser det er der alligevel en del "regler", men for mig virker de ikke så restriktive. Det er ikke noget med at skulle faste, skære kulhydrater væk etc. Det er egentlig bare en mere rationel tilgang til maden, hvor jeg godt ved at jeg ikke skal sige til mig selv at jeg slet ikke må drikke sodavand i en måned, for hvis jeg satte den regel op, så ville jeg ikke gå og tænke på andet. Det faktum at jeg har sagt til mig selv at det er ok at drikke en sodavand i ny og næ i hverdagene, gør at det slet ikke er et issue at sige nej. Og så har jeg udskiftet havregrynene i hverdagene med skyr og frugt. Igen, jeg træner ikke flere timer om dagen, så jeg behøver ikke nødvendigvis de kulhydrater fra morgenstunden af til når jeg kl. 16 skal sidde på en hjemmetræner i en time. I weekenden når jeg skal ud og køre 2-4 timer ryger der derimod havregryn ind :D
  12. Got legs?

    Ja, der bliver stadig cyklet lidt. Jeg har siden oktober måned været til osteopat for at se om det kunne rette op på noget. Det er lidt begrænset, men føler at der er sket en lille forbedring. Der er kommet et par learnings derfra, og ifølge osteopaten er mit venstre ben "snoet". Højre ben er snorlige, men venstre går nærmest i alle mulige retninger på en gang, hvilket i sidste ende belaster min hofte. Teorien er at det er sket efter mit styrt sidste år hvor jeg også slog hoften, som måske har skubbet lidt til mit bækken og så er det ellers bare gået derfra. Jeg har set de historier med styr der knækker pga. sved og sådan, men det ligner også lidt ekstreme tilfælde. Og jeg tror egentlig mere det bunder i at folk generelt er alt for dårlige til at skifte deres styrbånd regelmæssigt. Gør man det et par gange henover vintersæsonen, så skal man nok opdage om der ligger et lille saltlager under båndet. Jeg kører stadig med sommercyklen på hjemmetræneren Træningen består i øjeblikket af 2 ugentlige hverdagstræninger på hjemmetræneren hvor jeg egentlig bare prøver at køre nogle intervaller der skal hjælpe med at få mit niveau op igen, og så en ca. to timers tur lørdag og forhåbentlig det samme søndag. Søndagen er lidt afhængig af hvad der ellers er af planer for dagen. Det er jo det med at man skal have alle ens prioriteter til at gå op i en højere enhed. Uheldigvis er jeg blevet ret tung henover det seneste halve år. Da jeg startede nyt job i marts måned vejede jeg lige omkring de 80 kg. Nu ligger jeg alarmerende tæt på de 90, og det er alt for meget for min relativt lave højde. Der er en række årsager til - nyt arbejde, en del sygdom, problemer med at få trænet regelmæssigt etc. Nu skal der lidt fokus på at få smidt nogle kg, for jeg tror også at min krop lider lidt under at slæbe rundt på den ekstra vægt.
  13. Got legs?

    Et smut forbi Velofit i torsdags gav et par interessante opdagelser. For det første kunne Thomas sagtens mærke at jeg var sindssyg stram i venstre side, og specielt mine hoftebøjere havde det hårdt. Samtidig kunne han fortælle mig at mit bækken stod skævt, og at det har betydet at jeg også har siddet skævt på cyklen. Løsningen var at rykke klamperne lidt mere tilbage på foden, sadlen et my ned, og så blev kom jeg til at sidde betydeligt mere lige, samtidig med at jeg kunne mærke at det tryk jeg har haft på venstre side af kroppen aftog. Samtidig fik jeg ekstra støtte til min svang, som forhåbentlig gør det hele meget bedre også. Jeg har ikke været ude og teste den nye position endnu, men skal nok melde tilbage om det er medvirkende til at reducere generne i venstre side.
  14. Got legs?

    Ikke forfærdelig meget træning i sidste uge, men kom da ud 3 gange. Kørte to gange til og fra arbejde, men fik et lille siddesår der virkelig tog glæden fra det at køre på cykel. Søndag var jeg ude i et par timer, men i øjeblikket døjer jeg virkelig med udfordringer fra mit IT-band, TFL og gluteus medius. Det driller ret meget, og det er noget jeg også mærker relativt meget til i de efterfølgende dage. Selvom jeg går til fys, og har haft fokus på problemet længe, så er det som om det ikke er blevet bedre. Så jeg har valgt at booke en tid hos Velofit for at få lidt fokus på problemet, og håbe på at Thomas kan hjælpe med det. For som tingene er lige nu, så gør det lidt at jeg ikke har lyst til at træne, fordi det bare skaber mere bøvl.
  15. Got legs?

    Hele sidste uge blev der faktisk ikke trænet. Vejret har alt andet lige ikke været optimalt, så det passede mig egentlig fint at hive en uge ud af kalenderen hvor jeg så kunne lave alt mulig andet. Det inkluderede bl.a. at få solgt min TT cykel, som nu endegyldigt er væk. En underlig følelse, men nu meget rart når man kigger på bankkontoen. Jeg kan godt mærke at jeg rent mentalt er et andet sted end jeg var for 4-5 år siden hvor vi ikke havde barn og hus. Min lyst til at træne er stadig høj, men der er nu også bare så mange andre ting jeg også gerne vil. Det lyder underligt, men jeg elsker f.eks. at vaske vores bil, hvilket jeg gør i hånden. Det kan give mig samme følelse som at sidde på cyklen i en time. Og så har den seneste tid også været præget af at jeg har haft lyst til at lave nogle ting derhjemme. Jeg har således fået sat reoler op i vores kælder, og samtidig fået smidt en masse ud, og flyttet nogle enkelte ting på loftet. Samtidig har jeg i går bestilt den famøse havetrampolin som nu er standard i alle danske børnefamiliers have - og det er trods alt bedre at have vores 2,5 årige tumling til at hoppe rundt derude, end i sofaen hvor han formåede i weekenden at falde ned og banke hovedet ind i sofabordet.