Gymnasten

Medlemmer
  • Content count

    22
  • Joined

  • Last visited

  1. Hvordan behandles en ankelskade akut?

    Nu vil jeg prøve at genoplive denne 7 år gamle tråd. Jeg har 10 år gamle indlæg på denne hjemmeside, som I høj grad stiller spørgsmålstegn ved værdien af at bruge is. Nu mener nogen, at det er skadeligt at bruge is ved ledbåndsskader. Se her: http://vorespuls.dk/artikel/slut-isposer-nar-bliver-skadet Når jeg checker med google, så er der masser af danske anerkendte netsteder, der stadig har RICE stående, som en anerkendt behandling. Vi har for omkring 5 år siden forsøgt at oplyse vore instruktører om, at kompression er vigtigst og is er meget sekundært. Men forbruget af éngangs kølepakninger er stadig ret stort I forhold til elastikbind. Nogle af min forenings instruktører bruger éngangs køleposer som trøst for børn, der har slået sig. Placeboeffekten er sikkert størst, så vi skulle købe kalkpiller I stedet. Skal vi helt slutte med at bruge køleposer og isposer? Ovenstående to Jane Fonda videoer er fra 1987. Her lægges også mest vægt på kompression (og også at gøre det med et hesteskoformet kompresbind). I første video fra 6:50 og I anden video gives anvisninger på, hvad man kan gøre efter 24 timer. Hvad synes du om dem?
  2. Medicinbolde - er der forskel på kvalitet?

    Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Men når jeg tænker på gummi, luft og hop her, så er det mere med tanke på boldens holdbarhed. I forbindelse med opvarmning til volleyball laver jeg ofte ball slams - men her er bolden kun ca. 300 g. Typisk vil man så stå foran en væg eller gøre det sammen med en anden person, som griber bolden, der typisk går 5 m op over gulvet inden da. Så bolden rammer gulvet omkring 2 m foran foden. Jeg har netop set lidt video af "ball slams", hvor meget er USA-inspireret crossfit. Sagen er måske her, at der typisk ikke er så meget plads at bevæge sig på, og man ønsker så ikke at bolden pluselig flyver langt væk og rammer andre som arbejder i et lille rum. Så øvelsen og bolden indrettes derefter. Når jeg ser øvelserne i disse videoer, så virker de mindre eksplosive end øvelsen med den lettere volleyball. Gymnaster, som laver stående baglens salto har også brug for at kunne lave en hurtig sammentrækning af forsiden og bevægelsen er ikke så forskellig endda.
  3. Medicinbolde - er der forskel på kvalitet?

    Tak for svar. De lidt prisbillige bolde jeg har kik på er disse: http://www.fitnessnord.com/fitnessudstyr/medicinbold.html Men jeg synes også at have set nogle andre parametre, som kan være lidt forskellige: VægtDiameter (enkelte fabrikater har ca. 1,5 gange større diameter for samme vægt)Materiale f.eks. læder, gummi ellers sandsynligvis PVCVentil for luft, så man kan regulere hårdhedenBolde af gummi og med luft vil typisk kunne hoppe, så med "ball slams" eller "wall ball" er det nok nødvendigt. Jeg fandt en leverandør via ebay med et ret stort udvalg af forskellige medicinbolde: http://stores.ebay.de/HAEST-Sport Og en ret billig leverandøre af gummibolde synes at være denne: http://stores.ebay.de/SportradeSelect/_i.html?_nkw=medizin&submit=Finden&_sid=1122203632
  4. Vor gymnastikforening har et par instruktører, som ønsker at begynde at anvende medicinbolde til styrketræning på hold. De vil blive anvendt på træ sportsgulv. Derfor planlægger vi køb af 10-20 bolde med et plastic/gummi ydre. De vil ikke blive anvendt særligt meget - typisk 3 timer/uge. Instruktørerne ønsker flere forskellige vægte. Men jeg konstaterer, at der er stor prisforskel fra leverandører imellem - f.eks. en 4 kg. bold kan fås fra 180 kr. til 500 kr. Kender du til kvalitetsforskelle, som man bør være opmærksom på?
  5. Hvordan behandles en ankelskade akut?

    Tak for svar igen. Hvordan ser i på måden at lægge en kompressforbinding. Bør der lægges en kompresforbinding eller lignende, som koncentrerer presset på skadesstedet (med elastikbind udenpå) eller er det tilstrækkeligt eller bedst alene at bruge et elastikbind så presset er på et stort område? Jeg har fundet et par videoillustrationer, hvor begge metoder vises: Uden kompress: http://www.youtube.com/watch?v=OxX0izAwacM Med kompress (gode gamle Jane Fonda - men jeg synes faktisk, at den er faktisk ret grundig):
  6. Hvordan behandles en ankelskade akut?

    Tak for svarene, KåreS og Gribben Som svar på første spørgsmål sporer jeg ueninghed: I synes dog at være enige om at kompression er vigtigt. Vil et godt kompromis være følgende: Hvis man finder at smertelindring er hovedsagen (spørg om det gør meget ondt) så kan man give kulde først ellers vælg kompresforbinding først som hovedregel og kulde udenpå. R og E i RICE med mere skal naturligvis også med. Men jeg synes faktisk, at vi mangler helt små ærteposer eller grødisposer, som kan bruges som kompresforbinding - jeg ved ikke om det findes. En indpakket isklump fra disse særlige plastposer til fryseren er vel ikke helt velegnet - eller? Jeg mener din vurdering er korrekt for os, for når jeg ser på forbruget af kuldepakninger i forhold til kompress og elastikbind, så synes kuldepakningerne er være omkring 3-4 gange højere... Dette bekymrer mig naturligvis. Rigtig god idé - vi har faktisk ganske mange fysioterapeuter som medlemmer. Vi har omkring 45 hold - de fleste er børnehold. Men det ville egentlig være rimeligt overkommeligt at sende en fysiorepeut ud til de fleste relevante hold og gøre en demonstration. En video fra Youtube kunne også laves/anvendes - og måske en fornuftig af slagsen allerede findes. Næsten alle kommer ud for en ankelskade selv eller for andre flere gange i et liv.
  7. Hvordan behandles en ankelskade akut?

    En ankelskade er ret almindelig i min gymnastikforening. Og jeg ønsker at kunne give en fornuftig instruktion til instruktørerne - hjælp mig venligst. Der findes på mange hjemmesider instruktioner i hvordan en ankelskade behandles akut - eksempler: RICE: http://www.sportnetdoc.dk/general/general-akut.htm http://www.gomotion.dk/artikler.asp?p_id=111&a_id=63&mode=detail&title=art http://www.teamdanmark.dk/cms/cmsresources.nsf/filenames/Basal%20idr%C3%A6tsskade%20kursus%20del%201_ny%20rettet%20version%20januar%202009.pdf/$file/Basal%20idr%C3%A6tsskade%20kursus%20del%201_ny%20rettet%20version%20januar%202009.pdf RCIEM: http://dagenssundhed.dk/index.php/Forebyggelse-og-behandling-af-idraetsskader/Akutte-idraetsskader.html Spørgsmål 1: Hvad er vigtigst først kompression eller først kulde? For mig at se kan det være svært at lægge en god kompressforbinding, når man har en kuldeforpakning på skadesstedet, der fordeler presset ud på et stort område. Med en kompressforbinding (uden kuldeforpakning) kan man lægge presset koncentreret på skadesstedet og det synes umiddelbart mere rigtigt. Men samtidig vil det give en større termisk isolation mellem skadesstedet og en kuldeforpakning udenpå, og det er en ulempe. Måske kan man med meget små forpakninger af grødis alligevel lægge en fornuftig kompressforbinding med samtidig kulde. Spørgsmål 2: Hvilken (kulde) temperatur er bedst for en kuldepakning? En kuldepakning med is (blanding af is og vand) giver naturligvis en temperatur på 0 gr. C. Nogle eengangs kuldepakninger giver en temperatur på under -2 gr.C og andre på 0,5 gr. C. Samtidig synes der er være en bekymring for skader ved for megen kulde, hvor vævet kommer under en temperatur på 5-10 gr. C. Derfor anbefaler flere, at der lægges et lag forbinding et håndklæde eller lignende mellem kuldeforpakningen og huden for at give termisk isolation. Man håber så tilsyneladende på at undgå disse kuldeskader. Men den termiske isolation forhindrer jo samtidig nedkølingen og er vel ikke en fuld garanti for temperaturer under 5-10 gr. C. Nogle eengangs kuldepakninger (Opti-Safe) har en højere mindstetemperatur på ca. 12 gr. C. Her må det efter min opfattelse være mest effektivt at lægge kuldepakningen direkte på huden, så der opnås maksimal nedkøling. Den højrere temperatur må formodes at forhindre kuldeskader. Men hvis man lægger en traditionel kompressforbinding først, så vil den højere temperatur af kuldepakningen sikkert være mindre effektiv. Jeg gætter på at de færreste brugere af eengangs kuldepakninger er klar over den store forskel på mindstetemperatur, som gives fra forskellige fabrikater af kuldepakninger. Meget få opgiver disse specifikationer. Der er naturligvis også andre parametre af interesse såsom hvor megen energi kuldpakningen kan absorbere - her finder jeg overhovedet ingen specifikationer. Men for is kan den naturligvis ret nemt beregnes. Jeg har gjort nogle køkkenbordsforsøg som tyder på at energiabsorbtionen fra en forpakning med is er omkring 6 gange større end for en eengangsforpakning af samme vægt. De træningssteder hvor vi træner er det vanskeligt at få opstillet tilgængelige ismaskiner eller frysere. Så vi er derfor afhængige eengangs kuldepakninger. Flere her på motion-online har stillet spørgsmålstegn ved om kulde reelt gavner. Men i det mindste er der en placeboeffekt - og vi kan som forening/behandler så sige at vi gør noget... Og lidt andet baggrundmateriale: Teoretisk analyse af temperaturfordeling i væv ved påvirkning af en kuldeforpakning: http://www.kattaekwondo.com/files/ABEN453.ppt Der er tale om en artikel fra et Koreansk Taekvondo akademi, så man kan muligvis have tvivl om kvaliteten af den analyse. Tilsyneladende opfattes en vævstemperatur under 5 gr.C som skadelig og en vævstemperatur over 34 gr. C som ikke at have nogen nævneværdig virkning. Produktspecifikation for eengangs kuldeforpakning, som angiver minimums temperatur: http://www.promedproducts.com/itemdetail.asp?src=SHOPPING&item=232%200040 Måske bør vi undgå sko: http://www.alun.dk/traening/fivefingers-video.html#
  8. Problem med højre skulder

    For en ordens skyld vil jeg komme med en afsluttende bemærkning på dette forløb. Jeg har holdt et kort træningsforløb af skulder på ca. 10 min pr. dag i ca. 1 år efter skade. Efter ca. 9 måneder begyndte jeg igen at kunne træne volleyball med forsigtighed. Og efter 1½ år kunne jeg igen spille kamp og her havde jeg stadig småproblemer. Efter 2 år er jeg uden problemer med skulderen og helt smærtefri og har fuld bevægelsesfrihed. Jeg har ikke fået foretaget blokader. Så det gik godt og tog lang tid.
  9. Dick Hartzell on RICE

    Jeg har netop fundet og læst det meste af nedenstående tråd om RICE behandling, og hvor det ikke synes særligt veldokumenteret om kuldebehandling er "godt". Er nogen her blevet klogere i mellemtiden? I min gymnastikforening fordeler vi eengangs kuldeforpakninger til vore førstehjælpskassen på vore træningssteder. De har de seneste 5 år været af typen "Optisafe 14x24 cm". Ved seneste bestilling konstaterede jeg en væsentlig reduktion i vægten af polsen fra tidligere - nu ca. 170 g mod tidligere 300 g. Og efterfølgende lavede jeg nogle intermistiske forsøg med at måle kuldevirkningen på nogle af de poser lagt på mit strygebræt foldet lidt om et køleskabstermometer. Den ændrede vægt synes dog ikke at gøre den helt store forskel. 1) En pose aktiveret optisafe gav en temperatur under 16 gr.C ca 23 min. og den minimale temperatur var 13 gr. C. Optisafe fortæller mig at en sådan pose ikke bør køle under 10-15 gr.C, da den ellers kan komme skader af det underliggende væv. 2) En pose med 80 g is og 80 g vand gav en temperatur under 9 gr. C i 43 min. og den minimale målte temperatur var 4 gr. C. 3) Her henviser jeg til en video på nettet af en kuldeforpakning af fabrikat Mueller Videoen viser at temperaturen af posen falder til under -1,4 gr. C. Jeg konstatere hermed, at der synes at være meget stor forskel på disse poser. Det kan jo saktens også give forskellige erfaringer for dem som bruger dem. Vi anvender helst een-gangs kuldeforpakninger. Men kender nogen noget nærmere til, hvilke specifikationer som man bør gå efter? På forhånd tak for hjælpen
  10. Når man ser prisen på stepbænke fra mange leverandører, så ligger prisen typisk fra 600 - 1000 kr. pr. styk. Men der findes enkelte billige f.eks. fra Presenco af fabrikat Aerobic Step STEPMATE - pris 353 kr. http://www.e-pages.dk/presenco/5/ pdf-side 397. Stepbænkene ønskes brugt i gymnastiksal af gymnastikforening, hvor de typisk bruges 3 timer pr. uge. Er det et fornuftigt køb? Er det sandsynligt at kunne finde et større parti af brugte bedre stepbænke?
  11. Er du ejer eller leder af et fitnesscenter og påtænker at købe nyt og mere lækkert udstyr, så kan du være interesseret i at komme af med det gamle til en rimelig pris. Og her ønsker min gymnastikforening at købe en del brugt såsom: 25 stepbænke 25 - 50 body bars gerne af vægt fra 5-7 kg 40 enkelte håndvægte med plast uden på helst 1,5 kg. hver men 2 kg. går sikkert også. 25 tubes af to forskellige styrker 50 små elastikker Håber på din interesse /Gymnasten
  12. Skulderskadet....

    Hej FCThomas Det lyder ikke rart. Jeg er lidt i samme situation som dig med et indklemningssyndrom. Men det er sandsynligvis ikke så slemt for mig, da det ikke har været nødvendigt for mig at anvende smærtestillende medicin herunder blokade. Jeg har læst en del om sagen, men er slet ikke nogen professionel på det her område. Flere har informeret mig om, at en slimsæksbetændelse ikke kommer af sig selv, men typisk som følge af en iritation via en ruptur af en sene i skulderen. Et godt gæt ville være supraspinatus i dit tilfælde. Din læge har sikkert gjort nogle manuelle tests på dig, men sådanne tests er ikke 100% sikre. Jeg vil alligevel godt foreslå dig at se et par videoer igennem med sådanne tests - det gav mig lidt information - se her: http://www.prohealthsys.com/physical/shoulder_exam.php http://www.hss.edu/professional-conditions_13655.asp Det er i den forbindelse nødvendigt, at du gør dig lidt bekendt med de engelske (latinske) termer for muskler og knogler. Jeg har anvendt en fysioterapeut som vejleder for øvelser i ca. 3 måneder. Han har været meget fokuseret på, at anvende min oplevelse af smærte i den måde, som jeg træner på, så jeg ikke overbelaster. Han var meget imod blokade - det var ikke nødvendigt for mig mente han. Og en blokade ville forhindre mig i at føle min skulder rigtigt. Det er gået langsomt frem med muskelstyrken for mig - men indklemningen er den samme (hævelse af slimsæk). Jeg har hele tiden haft næsten fuld bevægelighed. Men når jeg indadroterer armen, så får jeg indklemning, som forhinderer at supraspinussenen bevæger sig uden kraftig smærte. Jeg tror ikke, at det er sundt at træne med en blokade på en hård indklemning af een eller flere sener i skulderen. Du kan næsten selv fornemme hvordan sådanne sener næsten bare flodser mere op... og blokaden forhindrer at du mærker det. Dette link påstår, at hvis man lægger en blokade i en skulder, så er det svært at ramme det rigtige sted: http://www.sportsmed.dk/ultralyd.htm. Det har jeg også læst andre steder. Jeg tror, at det er væsentligt for dig, at blive undersøgt bedre evt. af orthopædkirurg eller specialist i ultralydsscanning. Det kan være hurtige med en henvisning til ultralydsscanning (det var ca. 1 uges ventetid for mig). Jeg går ud fra, at du er klar over, at man ved muskeltræning - hvor man får stigende styrke af muskler - så kan de tilknyttede sener ikke følge med i styrke i samme takt, og så kan du nemt få skader på sener. At øge senevævs styrke er en langsom og senere proces, som kræver tålmodighed. Du ønskes god bedring!
  13. Problem med højre skulder

    Efter at have læst lidt om disse chockbehandlinger, så synes der at være to typer: ESWT, Extracorporal Shockwave Therapy RSWT, Radial Shockwave Therapy ESWT er trykbølger som focuseres ind mod et bestemt område inde i kroppen, man bruger en elipseformet reflektor, som koncentrerer trykbølgen. Man opnår herved at virkningen gives på et lille volumen i kroppen. Det kræver, at man anvender en ultralydsscanner samtidigt, så man rammer rigtigt, så jeg gætter på, at der er tale om ret dyrt udstyr, og at det er vanskeligere at betjene. Her er et link til en behandler (tidligere givet i anden tråd): http://www.bspidraetsskadeconsult.dk/index.html RSWT er trykbølger, som spredes radialt. Dermed bliver trykket i virkeligheden størst på huden. Men hvis det som skal behandles ikke ligger særligt langt inde i kroppen, så gætter jeg på at dette også er muligt. Udstyret er sikkert billigere. Link: http://www.ergomove.no/ De videnskabelige artikler, som jeg har fundet omtaler kun forbedringer i forhold til "Calcific Tendinitis". En artikel viser også ingen effekt. Men behandlerne synes selv, at det hjælper på mere. Der gives ingen offentlig støtte til de behandlinger. Nå, det var egentlig ikke meningen, at denne tråd skulle udvikle sig i en chockbølge-retning - så hvis nogen har interesse kunne man oprette en separat tråd om det.
  14. Problem med højre skulder

    Jeg tillader mig nu at fortsætte historien nu efter yderligere 1½ måned. I den mellemliggende periode har jeg hørt om flere, som har gået flere år med en dårlig skulder - og det lyder ikke særligt rart. Måske bør jeg også nævne, at jeg er 50 år gammel. Jeg har været til konsultation hos min fysioterapeaut 6 gange og fået diverse øvelser, som jeg laver hver dag ca. 10 minutter morgen og 10 minutter aften. I øvelserne indgår også træning af serratus. Jeg oplever stadig samme smærte ved bestemte bevægelser af skulderen. Musklen, superspinatus er blevet stærkere idet jeg nu kan klare en større håndvægt (1½ kg) ved øvelse, hvor jeg fører armen langsomt ned ud til siden. Måske kunne jeg godt tage en større håndvægt, men så ville jeg begynde at mærke en svag smærte - og det må jeg ikke. Min læge har sendt mig til ultralydsscanning hos specialist, hvor jeg var i mandags. Han bekræfter, at supraspinatus har været revet (jeg vurderer ca. ½ over, hvor den er igang med at læges igen). Slimsækken er samtidig hævet. Min læge foreslår nu på den baggrund, at han lægger en blokade på mig i slimsækken. Som jeg har kunnet læse mig til, så er det noget med injection af binyrebarkhormon - er det korrekt? Han nævner også, at en kirug måske burde se nærmere på mig. I aftes søgte jeg så lidt på Google med "supraspinatus" og "slimsæk" (ca. 30 hits): Een forklarer, at en blokade bør lægges med "ultralydvejledning", da en undersøgelse fra 1997 viser, at kun 37% af blokadeinjektioner gøres det rigtige sted, når der gives en "blind" injection. Via en norsk hjemmeside finder jeg en dansk klinik, som foretager (mekanisk) chockbehandling, som alternativ til blokade. Apparatet ligner en mindre tryklufthammer. Behandlingen skulle give anledning til at fremprovokere helingsprocesser af sene/muskel og desuden sænke smærterne. Det forekommer mig at være en ret ny behandlingsform, som der måske endnu ikke er så mange erfaringer med. (Hvordan er reglerne i dette forum - må jeg henvise til en hjemmeside med reklame for en sådan behandling? Nå - interesserede kan sikkert også finde de oplysninger). Hvad synes du jeg bør gøre? 1) Fortsætte den almindelige træning med vejledning som hidtil. 2) Lade min læge lægge en blokade. 3) Forlange at en specialist med ultralydsscanner lægger blokade. 4) Forsøge chockbehandling først. 5) - Dit andet forslag. På forhånd tak for hjælpen
  15. Problem med højre skulder

    Hej Annika Tak for din interesse. Først skal jeg måske lige sige, at jeg indtil videre ikke har grund til at være utryk ved de øvelser og instruktioner, som jeg modtager hos min nuværende fysioterapeut på Frederiksberg. Men jeg er naturligvis altid glad for gode råd. Når jeg afprøver yderstillingerne, så får jeg en smule smærte, når jeg trækker højre arm til yderstilling omme bag nakken. Der synes dog ikke at være nogen forskel i hvor langt armen kommer for de to arme. De andre steder har jeg ingen forskel eller problemer. Der er et par andre øvelser, som er mere signifikant for smærte: 1) Hvis jeg roterer hånden. Hvis jeg gør det med armen nedefter - helt OK. Gør jeg det med armen lige ud til siden - også OK. Men gør jeg det med armen skråt nedefter, så er det som om der er et punkt, hvor jeg har svært ved at rotere forbi uden der kommer kraftig smærte i skulderen. 2) En anden signifikant forskel er hvis jeg blot svinger en arm frem og tilbage med helt afslappet skulder. Altså går lidt ned i knæene og ved aktivering af benene får armen til at svinge. Her kan jeg også få smærte i højre skulder ved, at der ligesom er et punkt i skulderen hvor armen ikke vil forbi. Jeg skal måske sige, at jeg er gymnast, og kan godt slappe af i en skulder ved sving og lignende. Men jeg bliver naturligvis lidt overrasket over pluselig at få smærte ved en sådan helt afslappet bevægelse. Jeg håber du kan bruge disse informationer til noget.