JUNK de LUXE

Medlemmer
  • Content count

    14
  • Joined

  • Last visited

  1. Vægttab! nu skal det være, men har brug for jeres hjælp!

    Dit ligevægtsindtag er det totale energiforbrug hvor det basale stofskifte (også omtalt BMR) er dit forbrug hvis du sover 24 timer i døgnet. Dit BMR er afhængig af din vægt alene (dog mener jeg at det stiger jo mere muskuløs du er.. altså større muskler = mere forbrænding i hvile).
  2. Hjælp Ønskes - Ultimative Trænings-/Slanke-Program

    jeg kan hurtigt skitse de nødvendige ting op, og så kan andre og klogere mennesker fylde ud med mere detaljeret info. du bør ikke tabe dig mere end 1 kg om ugen hvis det skal være et sundt vægttab og du bagefter gerne vil holde det. Som udgangspunkt skal du finde dit ligevægtindtag. Brug evt. dette link: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ for at tabe dig 1kg fedt om ugen, skal du ligger 1000kcal under dette, og samtidig sørge for et protein indtag om dagen på 1-2 gram protin om dagen (så du ikke taber muskelmasse). Indtaget af protein variere alt efter hvor meget styrketræning du laver (her kan andre på MOL hjælpe). Du kan benytte dig af flere muligheder for at holde styr på dit indtag, bl.a. ved at veje selv, slå op i fødevareregistre osv, eller du kan benytte en af de gratis eller betalingsmuligheder der er på nettet (jeg kan anbefale madlog.dk). Jeg vil samtidig råde dig til både at styrketræne samt lave konditionstræning. Dette løser 2 problemer. Du tyvstarter på din sixpack, og større muskler forbrænder mere energi, så du vil kunne tabe dig hurtigere og "nemmere" samt at du vil ha' nemmere ved at vedligeholde dit vægttab når du rammer den ønskede vægt. Det vigtigste råd jeg kan gi' dig, er at lave noget du synes er sjovt og spise noget du kan lide. Jeg startede selv ud alt for hårdt og var ved at opgive projektet, indtil jeg fandt ud af at det faktisk kan lade sig gøre uden at leve som en robot. Hvis det er for surt, så holder det ikke i længden.
  3. Vægttab! nu skal det være, men har brug for jeres hjælp!

    Der findes en ganske fin beregner her på motion-online :) http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ hvad angår kcal tælling osv. kan jeg klart anbefale madlog.dk som jeg selv benytter. Det koster dog et symbolsk beløb (synes jeg) at blive medlem. der kan du indtaste hvad du indtager i løbet af en dag, og i mange tilfælde behøver du ikke veje. F.eks. kan du indtaste 1 grønt æble, medium størrelse og så regner den selv resten ud. Du får også et overblik over din makroernæring, altså om dine kalorier kommer fra proteiner, kulhydrater eller fedt - mener ikke at alkohol er med på listen, men jævnfør en diskussion her på motion-online er der også tvivl om om det er en selvstændig kalorie form (såvidt jeg husker). Du kan også indtaste den motion du laver, der er et overblik over dit vægttab, diverse skemaer, fora (kan ikke kommentere på kvaliteten heraf da jeg primært benytter motion-online) og "støtte" grupper (kan heller ikke her kommentere kvaliteten). Jeg har selv siden jeg startede med at benytte denne nemme måde at holde styr på indtag og forbrug tabt mig 20kg på 6 måneder.
  4. substituere en ugentlig løbetur med spinning

    Hvad vil du opnå med det?
  5. Eksplosive markede muskler - hvordan?

    Denne her tråd er en af grundene til at jeg nogen gange hader MOL. Hvis man som alm. person kommer ind for at læse de første par posts i denne tråd, er man jo helt forvirret, fordi folk prøver at tage pis på en, på en måde som kan virke plausibel når man ikke selv har nok viden om området. Tænk jer hvis der var en som kom ind læste de første par posts, og så begyndt at træne helt forkert ud fra de "råd" som er her? Man ville i værste fald ødelægge personens lyst til at træne fordi han eller hun ikke får de resultater i lover. Jeg synes squ at det er lidt usmageligt. JdL
  6. Hjælp til udregning af ca. kcal indtag ved frokost

    Er der slet ikke nogen som kan hjælpe med et kvalificeret gæt? :)
  7. Hey MOLboere, jeg vil høre om ikke i kunne give jeres besyv med om mit kcal beregning er korrekt ved min frokost (indtages i kantine, og derfor ingen vægt). Jeg har vedhæftet et billed af hvad jeg f.eks. fik at spise idag, og har forsøgt at redegøre for hvad der er i det... Det skal nævnes at vores kantine gør meget ud af at lave mad som er energirigtig, lav på kcal og sundt. Jeg har ingen værdier for deres mad endnu, men de er ved at udarbejde en side hvor man kan se flere detaljer om deres retter. Frokost 1041 kcal Agurk30 g, 3 kcal Bønnespirer, 30 g, 10 kcal Dressing, Beauvais Thousand Island 3%, 10 g, 9 kcal Grønne bønner, 20 g, 5 kcal Kylling, brystfilet, 1,5%, 100 g, 98 kcal Kylling, vinge, kød og skind, 100 g, 186 kcal Majs, Bon Appetit, 30 g, 26 kcal Pasta, kogt, 50 g, 68 kcal Peanuts og græskarkerner, ristede, 30 g, 177 kcal Rejer i lage, 25 g, 22 kcal Rugbrød, Levebrød, Fuldkornsgrov, Schulstad, 45 g, 87 kcal Skummetmælk, Arla, 200 g, 67 kcal Æg, 87 g, 133 kcal Æggesalat, Irma, 40 g, 128 kcal Ærter, grønne, 30 g, 21 kcal På forhånd tak for hjælpen.
  8. Jeg er for nylig begyndt "projekt Slank" og har fundet massere af god hjælp her, og er ved at have styr på insulinchock, makro enæring osv. Der er dog et punkt hvor jeg godt kunne tænke mig at være bedre rustet. Iflg. de fleste tråde her på MOL skal jeg have 1,5 - 2,5g protein for ikke at tabe muskelmasse. Er dette tal sat efter et højt eller lavt energiforbrug ved sport eller ej? Grunden til at jeg spørger er at jeg har problemer med at få nok. Hvis jeg skal følge ovenstående regel, skal jeg indtage 210 til 350gram protein (140kg). Det virker som en HEL del for mig. Jeg er pt. i ca. 1500-2000 kcal underskud (spiser omkring 2000 kcal om dagen), og kommer op på ca. 120g protein om dagen. Jeg spiser meget regelmæssigt fra 7.30 og hver anden time herefter til kl 18.00 hvor jeg får aftensmad. Jeg er ikke sulten på nogen måde (faktisk føler jeg at jeg propper mig) så kan ikke se hvor jeg kan indhente de sidste mange proteiner. Skal jeg evt. skippe salaten til frokost og tage noget mere kød, æde noget Whey eller er mit protein indtag fint for en som endnu ikke er startet på cardi og styrketræning? //JdL
  9. Voldsomt kalorie underskud

    Well.. frokost er baseret på øjemål da det er fra vores kantine. Men de fokusuere på at lave sundt og kalorielet mad, og jeg vil hellere skrive for stort indtag, end for lavt. Men du har nok ret.. det er nok lidt voldsomt. SÅ meget spiser jeg dog heller ikke.
  10. Voldsomt kalorie underskud

    Jeg er for nylig begyndt at tage min vægt og vægttab mere seriøst, blandt andet med at tælle kalorier, beregne makroenæring osv. Hvad jeg er kommet frem til virker på en eller anden måde forkert. Jeg er i stort kalorie underskud, så jeg frygter at jeg måske har regnet forkert et sted. Men først lidt info om mig selv. Mand, 30 år, 140kg, 190cm. I dag har jeg indtaget og lavet følgende: ==================================== Morgenmad 257 kcal Havregryn, økologiske, 53 g, 184 kcal Skummetmælk, 200 g, 72 kcal Frokost 1147 kcal Ananas i stykker, minidåse, Netto, 20 g, 10 kcal Chicken Tikka Masala, Kitchen joy, 50 g, 69 kcal Dressing, Beauvais Thousand Island 3%, 20 g, 18 kcal Gulerod, 50 g, 18 kcal Kyllingbryst grillet, Dulano, 200 g, 222 kcal Kyllingebrystfilet, indisk inspireret, Guldsegl, 100 g, 103 kcal Lammekød, hakket, 150 g, 260 kcal Naan brød, tandoori, 100 g 280 kcal Radise,10 g, 1 kcal Skummetmælk, 200 g, 72 kcal Tandoori chicken, Better for you, coop, 50 g, 60 kcal Ærter, grønne, 50 g, 35 kcal Aftensmad 1320 kcal Chili sauce, COOP, 10 g, 8 kcal Coca Cola Zero, 1500 g, 5 kcal Dressing, Kraft Classic Hvidløg, 20 g, 33 kcal Durum Sandwich, Paaskebrød, 200 g, 545 kcal Kebab, 100 g, 210 kcal Kyllingbryst grillet, Dulano, 200 g, 222 kcal Pitabrød, 56 g, 137 kcal Salat, Iceberg, 100 g, 16 kcal Skummetmælk, 400 g, 144 kcal Mellemmåltider 182 kcal Banan, 160 g, 131 kcal Æble, 100 g, 51 kcal Motion 677 kcal Badminton, let, 45 min, 470 kcal Volleyball, 30 min, 207 kcal ==================================== Ifølge disse tal og motion-onlines TE beregner (sat til absolut minium = 7t søvn, 30 min gå), så har jeg et Energiforbrug på 4585kcal og har kun forbrugt 2906kcal. Altså er jeg i underskud med 1679kcal. Dette virker på mig helt hen i vejret, da jeg spiser godt til og f.eks. her til aften fik en pita med kebab + en durum rulle med kylling. Har jeg lavet en regnefejl et sted, eller er der ugler i mosen? Hvis tallene passer, vil jeg være ked af at skulle spise endnu mere, men hvad kan det i så fald betyde for sundheden og vægttabet? Iflg. mine beregninger så er min energifordeling samt makroenæring således: Kulhydrat: 46%, 340 gram Protein: 32%, 242 gram Fedt: 22%, 73 gram På forhånd tak, I er for fede (pun intended) :) //jesper
  11. ...gør jeg det rigtigt?

    Jeg forstår ikke at man stiller et spørgsmål direkte (se min første post) og folk svarer i øst og vest. I burde være politikere. Jeg har endnu ikke fået svar på om min indgangsvinkel til vægttab kan lykkedes.
  12. Bade i koldt vand - kcal forbrænding ?

    Jeg har fundet et ikke-videnskabligt svar, som måske kan kaste lys over sagen: Link
  13. ...gør jeg det rigtigt?

    Tak for svarene begge 2. Som sagt så er jeg godt klar over at min kost (om aftenen) ikke er verdens bedste. Det jeg ikke ved er om det betyder noget for vægttabet. Jeg har med vilje stillet den værste kost op, da jeg altid kan forbedre mig herfra. Altså igen.. er mine kcal udregning korrekt? vil jeg tabe mig ud fra dette udgangspunkt? Hvis disse tal passer hvor meget "slack" er der til evt. syndere? alt ud over dette er blot added benefits. Spise sundere, dyrke mere motion osv.
  14. ...gør jeg det rigtigt?

    Hey M-O, first time poster her, og vil høre om jeg gør det korrekt. Jeg er en svært overvægtig mand på 30 år som vejer omkring 140. Til trods for min høje vægt føler jeg mig i (i forhold til vægten) i ok form. Jeg cykler på arbejde (ca 20 km om dagen) og går rundt på arbejdet (kontor arbejde) og spiller engang imellem 1-2 timers badminton. Jeg har tidligere været elite svømmer og spillet i serie 1 (volleyball) så jeg elsker at dyrke motion, og jeg er glad for at røre mig. Jeg har udregnet min totale energi omsætning til ca 4400 kcal (via beregneren her på siden), og jeg vil kort liste op hvad jeg indtager på en normal hverdag: Morgenmad (på arbejdet) 1-2 bananer: 140-280 kcal 1 glas chokomilk: 81 kcal Frokost (ISS kantine mad - de har fokus på sund mad) 1/3 tallerken grøntsager m. 1 spsk dressing 1/3 kulhydrater (ris, pasta, kartofler) 1/3 protein (diverse kød retter) Er ikke helt sikker på hvad dette bliver i kcal, men jeg har regnet med ca. 1000 kcal 1 glas skummet mælk: 35 kcal Aftensmad Som regel købemad i form af pizza: 1200 kcal 1½ liter cola zero: 6 kcal mellem måltider 1-2 stykker frugt: 140-280 kcal 1-2 glas chokomilk: 81-162 kcal Som regel spiser jeg ikke slik, og min store synder inden jeg begyndte at være opmærksom på kcal, var Coca-Cola og gerne meget af det. Iflg. mine udregninger indtager jeg et sted imellem 3200 og 3600 kcal. Dette er ikke en udpræget slanke kost men vil alligevel sørge for at jeg er i kcal underskud på ca. 1000 kcal om dagen. I weekenden får jeg som regel færre kcal fra mad, men som regel ryger der også et uspecificeret antal genstande indenbords. Jeg har levet sådan her de sidste 2 ugers tid og vil høre hvad mine forventninger til et evt. vægttab burde være samt om min fremgangsmåde er helt forkert? (iflg. mit forventede kcal indtag "burde" jeg ende på ca. 95kg for at være i ligevægt). Det skal siges at jeg på nuværende tidspunkt ingen vægt har, men kan mærke på tøjet at det bliver større... så det går den rigtige vej. På forhånd mange tak for hjælpen. /jesper