malin

Medlemmer
  • Content count

    58
  • Joined

  • Last visited

About malin

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 10/23/1984

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Køn
    Mand

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Vægtforøgelse
  1. Husk på, at Chondromalacia ikke er en betegnelse for specifikke symptomer med en specifik årsag. Nogen mener som nævnt, at betegnelsen helt bør droppes. Derfor er det også svært at sige noget om, hvad der er den rigtige behandling for dig. Ud fra de erfaringer, som folk fortæller om her i tråden, og hvad jeg i øvrigt finder logisk, så tror jeg på rolig optræning af lårmusklerne til at aflaste knæleddet. Men træning der belaster knæet væsentligt (løb, squads, leg extensions etc.), eller som forværrer smerterne væsentligt, ville jeg personligt holde mig fra. Personlig update: Jeg har haft CP i tre år nu, og har det stadig. Jeg er ikke plaget af smerter, men kan godt mærke ømhed i knæene når jeg går på trapper f.eks. Jeg holder mig fra aktiviteter, der belaster knæene nævneværdigt, men føler mig ikke hæmmet i hverdagen. Hen over vinteren har jeg ladet cyklen stå. Efter et par måneder mærkede jeg en forværring i knæene. Som om ubehaget var lettere at fremprovokere. Efter jeg har fundet cyklen frem igen går det bedre.
  2. Teiken: Jeg har aldrig oplevet, at mine knæ lavede klikkelyde, hverken før eller efter jeg blev diagnosticeret. RuneB: Hvor skal man gå hen for at blive undersøgt og diagnosticeret af en specialist, der er inde i den seneste forskning på området? Alle de læger jeg har konsulteret, har talt om chondromalacia.
  3. Råd til behandling af Chrondomalacia

    Ok, tak for opklaringen. Det gør det lidt lettere at søge relevant viden.
  4. Råd til behandling af Chrondomalacia

    Jeg er ikke læge og kan kun videreformidle, hvad jeg selv har fået at vide af de 4 læger og 1 fysioterapeut jeg har konsulteret med min CP. Endvidere har jeg læst en del artikler af varierende troværdighed, samt forhørt mig hos andre CP patienter om deres erfaringer. Hvis det ikke skulle være godt nok til at jeg kan tillade mig, at videregive de ting jeg har lært, ja så beklager jeg meget. Når jeg siger, at jeg har oplevet bred enighed om at cykling og svømning er gavnligt, så er det fordi samtlige af disse kilder har anbefalet det. Et par stykker har anbefalet andre træningsformer her ud over, men her har rådene varieret meget. Jeg har vist aldrig påstået, at disse råd er nogen hellig gral, men tager jeg fejl i at det er de mest gængse anbefalinger? Jeg er ikke klar over hvilken artikel der henvises til, men jeg - og formodentlig også topic starter - er også mere interesseret i konkrete anbefalinger. Mht. evt. betændelse, så må det være op til en læge at stille en diagnose. Igen videreformidler jeg kun mine egne erfaringer - og for mig virkede Ibuprofen.
  5. Råd til behandling af Chrondomalacia

    Vi er flere, der døjer med chondromalacia herinde. Se denne tråd om emnet: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=47194 (med tiden er den blevet MOL's kontinuerlige tråd om chondromalacia). Som det fremgår af tråden, så er der tvivl/uenighed omkring, hvordan chondromalacia-patienter bør træne benmusklerne, for at aflaste knæene. Der er dog bred enighed om, at cykling med let-medium belastning og max 90 pedalslag pr. minut, samt svømning (ikke brystsvømning) er gavnligt. Med mine egne erfaringer, vil jeg anbefale at undgå løb og tung squat/benpres. Jeg er selv blevet anbefalet crosstrainer og let vægttræning, hvilket jeg snart vil forsøge mig med. En god tommelfingerregel er, at hvis en aktivitet fører til smerteforværring under udførslen eller bagefter, så stop. Prøv evt. med mindre belastning, eller prøv noget helt andet. Som flere fortæller i ovennævnte tråd, så kan du forværre din chondromalacia voldsomt, hvis du ikke lytter til din krops signaler. I begyndelsen af mit sygdomsforløb med chondromalacia, havde jeg også noget betændelse i knæene. Hvis du også har det, så skal det selvfølgelig behandles. Dette kan gøres med ro og hvile, samt 3 x 200 mg ibuprofen dagligt i 8-10 dage. Nogen melder også om gode resultater af akupunktur. Sidst, men ikke mindst: Bliv diagnosticeret korrekt af en ortopæd! Få en henvisning fra din læge.
  6. Crosstrainer og knæproblemer

    Tak for svaret. Jeg har ingen faglig viden om emnet, men har bare læst på nettet og talt med min læge/ortopæd. Der er tilsyneladende meget delte meninger om, hvad man kan indlade sig på i forbindelse med genoptræning. Det eneste råd der går igen er stort set, at cykling og svømning (ikke brystsvømning) er gavnligt/uskadeligt. Det ville passe mig glimrende, også at squatte og evt. dødløfte med lav vægt. Har undladt det ind til videre, og mens min skade ganske vist ikke er blevet forværret, så er der heller ingen forbedring sket. Ergo er det tid til at prøve noget nyt, synes jeg.
  7. Jeg har i flere år haft problemer med mine knæ, pga. chondromalacia, som jeg også har skrevet om i denne tråd i skade-forummet. Mål med træningen Jeg vil gerne optræne mine lårmuskler, sådan at jeg kan aflaste knæleddet i dagligdagen. Sekundært vil jeg gerne øge muskelmassen på lårene, som er mindsket da jeg generelt har skånet benene meget. I den nævnte skadetråd er der grufulde historier om, hvor galt det kan gå, hvis man som chondromalacia-patient træner sine ben forkert. Det siger sig selv, at jeg ikke er interesseret i at forværre skaden eller blive handicappet, så jeg kan ikke bare prøve mig frem med diverse træningsmetoder. Duer crosstraineren til denne optræning af knæene, og hvordan er effektiviteten sammenlignet med cykling? Jeg synes kondicyklen er dødsyg, så noget variation ville være meget motiverende.
  8. Hej phh Tak fordi du deler din historie med os andre. Hvis du skal se tilbage, hvad ville du så have gjort anderledes for at undgå den forværring af dine knæproblemer? Ville du have holdt dig i ro, eller er der noget andet, der måske kunne have "reddet dig" fra din nuværende situation? Vi vil selvfølgelig allesammen gerne undgå, at vores CP bliver værre - det skulle jo helst gå den anden vej.
  9. Hvor længe tog det dig at komme over det værste? Jeg tænker især på, hvor længe du var nødt til at skåne dine knæ i særlig grad, ved træning.
  10. Ja, det er godt nok spændende nyt. Min egen fornemmelse er også, at det er vigtigt at få trænet lårmusklerne tilpas, sådan at de kan aflaste knæleddet mest muligt. Det kontroversielle, set fra mit personlige synspunkt er, at man også skulle kunne træne ben på måder, der ellers regnes for belastende for knæene, uden at kny (løb og håndbold sender rigtig mange folk til lægen med træningsrelateret knæ-vrøvl). Det duer jo trods alt ikke, hvis brusken ikke knæet ikke får mulighed for at regenerere. Min ortopædkirurg sagde, at lidelsen før eller siden gik i sig selv igen, med ordene: "Vi ved faktisk ikke, hvad der forårsager dette problem. Det eneste der er sikkert er, at du bliver rask igen." Men han sagde også at det statistisk set tager 1,5 - 6 år. I den tid burde man kunne træne sig ud af mange problemer, tænker jeg - så måske der er noget om snakken.
  11. Afføring

    Det er også et velkendt fænomen, at proteinshakes kan give "løs mave".
  12. Interessant indlæg, Nitusch. Frygteligt, at du er blevet fejlopereret m.m. Det vækker bekymring! :4whistling: Din ortopædkirurgs anbefalinger stritter jo direkte imod, min egen ortopædkirurg og læges anbefalinger, samt hvad jeg har kunnet læse mig til (http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-17.htm). Jeg tænker særligt på anbefalingen om, at det skulle være hensigtsmæssigt at løbetræne - tilmed bedre end cykling. Jeg er særdeles lydhør, hvad angår tips til mere effektiv genoptræning, men det er virkelig nyt for mig at høre, at løb ikke er noget man skal holde sig fra. Kan det underbygges med andet end, at cykling er mindre effektivt til træning af hele låret? Jeg synes det virker logisk, at løb er hårdere for knæet end f.eks. cykling, og således mindre egnet til genoptræning oven på en skade, i starten af forløbet, men jeg er på ingen måde ekspert. Noget andet er, at en træningsaktivitet kan være mere eller mindre smertefuld at gennemføre, mens den står på, hvilket man enten kan ignorere eller medicinere imod. Det samme gælder for så vidt for smerter i knæene, der kommer senere som følge af træningen. Men jeg var af opfattelsen, at smerten var et tegn på, at man var i gang med noget forkert; at man bør gøre noget anderledes. Er det forkert? Man skulle jo nødigt forværre skaden i forsøget på at genoptræne, mener jeg.
  13. Isolat vs. almindeligt pulver

    Heller ikke i forhold til at undgå luft i maven (så vidt det nu er muligt) og lignende, klassiske sideproblemer?
  14. Isolat vs. almindeligt pulver

    Er isolat værd at investere i, frem for billigere valleproteinpulver? Det er klart, at der vil være mere rent kvalitetsprotein pr. gram i isolatet, men gør det en stor nok forskel til at være de ekstra penge værd? Hvad er jeres oplevelse af den sag?
  15. Hvad forståes ved "valgus stilling"?