MaxPower

Medlemmer
  • Content count

    22,104
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    16

Everything posted by MaxPower

  1. Begynder - Start her

    Motion Onlines begynderguide og linksamling Dette er tænkt som en god, solid linksamling mm af næsten alt der kunne være interessant/relevant for begyndere i sin bredeste forstand. Nu skal dette ikke blive et forsøg på at skrive en hel begynder guide - det er der andre som har gjorde tidligere, og langt bedre end jeg ville kunne. Forhåbentlig er de bedste af disse artikler kommet med på listen her. Der er to ting jeg vil starte med at fremhæve, så du forhåbentlig ikke løber skrigende bort og bare synes det hele er alt alt for uoverskuelige. Der er mange veje til Rom Det er ikke nødvendigvis alle der vil til Rom Der er mange måder at gøre tingene på i denne verden af træning for styrke og muskelmasse (punkt 1), både mange måder at opnå det samme på og endnu flere naturligvis hvis målene ikke er de samme (illustreret af punkt 2). Konkrete råd (af den gode slags) kan ofte og vil ofte på overfladen modsige hinanden som et udtryk for disse forskelle men ser man dybere vil de typisk basere sig på samme grundprincipper (beskrevet i flere af nedenstående links) blot med forskellig prioritering. Det er også sjældent til at sige med 100% sikkerhed hvad der virker bedst før man har prøvet, for nogle ting kan virke godt på en, men dårligt på en anden. Det perfekte one-size-fits-all program findes ikke. Der findes ikke engang et program som vil passe netop dig perfekt altid. For at dit program skal være en succes, så er det nødt til at tage udgangspunkt i dine mål, generelle træningstilstand og ikke mindst dig som individ, din levevis, kostvaner osv. Generelle råd Dansk Idrætsforbunds publikation om styrketræning (pdf) http://sitecore.dif.rove.dk/asp/publikatio...f.asp?pdfid=672 Smart from the start by Eric Cressey http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=674008&cr= 10 råd til den nystartede med uddybende beskrivelser af hvordan et godt program og en solid base opbygges 6 gyldne regler - Thomas Jagd http://getbig.dk/article.php?id=3&6_Gyldne_Regler Kravene til et effektivt program - Thomas Jagd http://getbig.dk/article.php?id=20&De_...fektivt_program Wikipedia - Strength training http://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training Stor artikel på Wikipedia om styrketræning, historie, basale principper, fordele, typiske bekymringer, terminologi mm. MOL's egen wikipedia http://www.motion-online.dk/wiki/index.php/Speciel:Allpages Definitioner og beskrivelser af en lang række begreber indenfor træningsverdenen Dogmer og moddogmer i træningskulturen - Anders Nedergaard http://bodybuilding.dk/artikler/diverse/Do...ogmoddogmer.php Gennemgang af en række dogmer og myter, og hvorfor de er forkerte eller i bedste fald unuancerede. Programmer Som det ses er der mange forslag til programmer som illustreret i indledningen. Det bør man ikke lade sig skræmme af, men i stedet se det som en gavebod hvor man kan tage for sig af det hele, og bruge de forskellige programforslag til at variere sin træning over tid. Thomas Jagd's Fundamentprogram http://www.getbig.dk/article.php?id=31 Beskriver et forslag til fullbody program for begynderen. Delt i 2 faser, 6 ugers indlæring og derefter en "fase" med fokus på styrke og muskelmasse, der kan dække det første år hvis man ønsker. MOL - Essensen af et godt styrketræningsprogram http://www.motion-online.dk/styrketraening...eningsprogram./ MOL - HST - Hypertrofi specifik træning http://www.motion-online.dk/styrketraening...cifik_traening/ HST er en række træningsprincipper og et programforslag sammensat efter hvordan forskningen viser muskelvækst virker HST original artiklen http://www.hypertrophy-specific.com/ Den originale beskrivelse/hjemmeside for HST, inkl et guldgruppe af en FAQ på forummet MOL - 5 øvelser til hele kroppen med frie vægte http://www.motion-online.dk/styrketraening..._-_frie_vaegte/ MOL - 5 øvelser til hele kroppen med maskiner http://www.motion-online.dk/styrketraening...ser_-_maskiner/ Var det bedre dengang for år tilbage - Thomas Jagd http://getbig.dk/article.php?id=98&amp...or_%E5r_tilbage En beskrivelse af et typisk træningsprogram fra "de gamle dage" og som stadig kan bruges. Var det bedre dengang for år tilbage, episode II - Thomas Jagd http://getbig.dk/article.php?id=99&amp...e?_?_Episode_II Sixpack til sommer - Jørgen Storm http://getbig.dk/article.php?id=137&am...pack_til_sommer http://getbig.dk/article.php?id=138&am...mmer_(billeder) Training for newbies part I+II - Christian Thibaudeau http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1764218&cr= http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1765943&cr= Gennemgang af en række termonologier, gode råd, generelle træningsprincipper, øvelsesforslag mm The training strategy handbook - Christian Thibaudeau http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1474118 En omfattende artikel der gennemgår mange forskellige typer programstrukturer (træningssplits) og fordele/ulemper ved hver enkelt. How to design a damn good training program part I+II - Christian Thibaudeau http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1701042 http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1702383 En endnu mere omfattende artikel fra CT, der gennemgør alle de vigtigste overvejelser for at du selv kan lave et godt program. Kost Nu er dette primært en tråd tiltænkt træningsprincipper, men når det kommer til træning for muskelvækst, så kommer man ikke uden om at skulle sætte sig en smule ind i kost-aspektet af sagen. Disse artikler dækker en bred vifte af anvendelser Cuts, vejen til lavere fedtprocent - Jørgen Storm http://getbig.dk/article.php?id=70&amp...ere_fedtprocent En praktisk guide til hvordan du kan sænke din fedtprocent og få de eftertragtede "cuts" og gennemhulning af en række myter om kost og ernæring. Foodcomp.dk http://www.foodcomp.dk En meget omfattende database med kalorieindhold, vitamin-, mineral- aminosyrefordeling og meget andet. Kalorietabel.dk http://www.kalorietabel.dk/ En lettilgængelig, dansk oversigt over kalorieindhold i almindelige fødevarer Bulking - Anders Nedergaard http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/bulking.php Kostsiden af "sådan øger du din muskelmasse" Cutting - Anders Nedergaard http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...uttilsommer.php Kostsiden af "sådan kommer du i startform" Blandede skriverier Tudor Bompa's grundregler Kommentarer og forslag til andre links kan gives i denne tråd: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=42539&st=0
  2. Dødløft

    Det er lidt svært at forholde sig til de anbefalinger og det modsatte du har fået, når de ikke er begrundet på nogen måde. salts råd er ikke forkerte, men realistisk set er det ikke alle der køber flere par sko til forskellige former for styrketræning/fitness. Indendørs træningssko med en relativt hård sål vil normalt egne sig fint til det du laver i en træningscenter. Har du ambitioner indenfor squat eller vægtløftning (det man ser til OL) kommer du ikke udenom at skulle have et specialiseret sæt sko, f.eks. disse http://www.adidas.dk/powerlift.3-sko/AQ3330.html
  3. Kettlebells - hvori består forskellen?

    Denne artikel kan give dig et indblik i hvilke kvalitetskriterier der er for kettlebells, og hvor de billigste skærer hjørner. http://www.garage-gyms.com/kettlebell-review-shopping-guide-buy/ Jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag men kan sige at støbejernskugler fra http://www.kettlebellshop.dk/kettlebells.html er ganske udmærkede, men næppe heller de billigste. Det væsentligste du risikerer ved at købe de billige kugler er at håndtaget ikke er slebet godt nok og river huden på dine hænder i stykker, at håndtaget er for glat og/eller tykt til at holde i længere tid. Sidstnævnte mest relevant hvis du også har tænkt dig at lave swings, snatch, clean og den slags øvelser hvor der kommer fart i kuglen.
  4. GRATIS DÆKSLÆDE Dette prægtige stykke træningsudstyr kan hermed blive dit for ganske gratis. Eneste det kræver er at du kan hente det snarest muligt i hvidovre. Godt for lungerne, såvidt jeg husker. Reb, håndtag, karabinhage medfølger.
  5. Gratis dækslæde (total crossfit)

    Nu er det vel ikke så relevant længere, men hvor meget vægt ville du gerne læsse i den? Dækslæde trukket på asfalt behøver ikke mange kg for at være rigelig hårdt. Mindes ikke jeg har trukket den med mere end 20/40kg eller noget i den størrelse. Det er et rimelig stort dæk med meget friktion. Konstruktionen var et stykke bordplade skåret til og boltet fast. Det var fysisk umuligt for pladen at falde ud.
  6. Gratis dækslæde (total crossfit)

    For sent desværre. Den eksisterer ikke længere. Jeg byggede den således: https://thierrysanchez.com/sled-dragging/ Nappede et dæk på genbrugspladsen, diverse bolte og møtrikker hos Bauhaus og reb fandt jeg vist i Spejdersport.
  7. Køb af racercykel igen igen

    Hehe, ja er det en cross cykel du har kigget på giver det lidt bedre mening. Jeg tror nu folk herinde er meget pragmatiske omkring mærker og sådan, men ok, hvis du kun havde tvivl om bremsesystem, så er det selvfølgelig fair nok at holde spørgsmålet begrænset hertil.
  8. Køb af racercykel igen igen

    Måske du kunne konkretisere lidt hvad du har kig på, budget og sådan? Hvor i landet du befinder dig kunne også være relevant ift at anbefale konkrete butikker. Jeg forstår ikke helt din snak om skrivebremser og racercykel. Racercykler har fælgbremser cirka uden undtagelse. Det største spørgsmål er nok om det skal være en "normal" racer ala denne eller en decideret tri-cykel, et eksempel?
  9. :::::VÆDDEMÅL:::::

    Ved det måske er en stor mundfuld at starte med i sit første indlæg, men forummet har sådan en fin poll-funktion indbygget, så hvorfor ikke bruge den. Jeg har tilladt mig at putte den på.
  10. dianabol

    Hvilken uhyrlig vigtig info her 6 år senere. "lovligt" - hehe
  11. Bodyweight / Kettlebells / alternativ træning

    Du fandt lige tilfældigvis et indlæg på din egen blog med affiliate-links. Du har læst forumreglerne ikke, f.eks. nedenstående?
  12. Pistol progressions tips

    Lær fra mesteren. http://www.bodybuilding.com/fun/legpower.htm Jeg har set eksempler på folk der havde styrken men manglede balancen og smidigheden til at få tyngdepunktet langt nok frem. Det blev løst ved at holde 2-5kg skive/db i strakte arme foran kroppen. Så kan pistols i det mindste laves, og man ved der skal arbejdes på smidighed.
  13. Carl Yngvar Christensen squatter 490kg

    Blackice var hurtig. Her er link - klik på "world" for en bedre oversigt. http://www.powerlifting-ipf.com/44.html
  14. Turkish get up

    Kort svar: ja. Hvilken vægt bruger du? Er den også hård hvis du laver den uden kettlebell, men bare med armen i vejret? Hvor længe har du øvet den? Jeg ser det sådan at TGU repræsenterer den basale færdighed at rejse sig fra liggende til stående, gjort en smule sværere ved at du kun må bruge den ene arm og tilføjer lidt ekstern vægt til ligningen. Motorikken for at bevæge sig effektivt i TGU tager selvfølgelig lidt tid at lære, hvilket alle bare en smule komplekse bevægelsesmønstre gør, men hvis det er hårdt selv med minimal vægt, så mener jeg man vil have utrolig meget glæde af den. Jeg kan selvfølgelig heller ikke afskrive muligheden for at din kæreste er en dårlig instruktør. Er vægten for tung, så skaler ned indtil det ikke er vægten der er problemet, om nødvendigt så du bare holder en liter mælk eller ½ liter flaske eller ingenting. Få lavet 100-200 gentagelser i løbet af en uge eller to, og overvej imens hvor lille en arbejdsindsats dette egentlig er ift så meget andet træning. F.eks. hvis man styrketræner kan én træning nemt være på 200 gentagelser i alt.
  15. Hvilken betydning har cykelgear?

    Ift så simpelt som du stiller det op, så vil du forbrænde mest ved at køre så langt som muligt, så hurtigt som muligt, hvad end for et gear der så tillader det. Som Gregers er inde på vil du have en præference for en given kadence, og gearet er egentlig blot til for at du uanset vind og hældning på cykelstien kan holde din foretrukne kadence. Det konkrete tal er ikke vigtigt, og det kan også være omstændigt at måle uden specielt udstyr (en cykelcomputer med kadancemåler).
  16. Max Powers træningslogbog (med kettlebells) Nu er jeg jo ikke typen der synes jeg skal have en ny log bare fordi det store kalenderhjul tikker en gang, meeeeen nu var den gamle log over 6 år gammel og havde sneget sig over 5000 indlæg, og lidt er immervæk sket siden. Så tid til ny log. Der alte log. Uden at skulle ud i en længere træningslivshistorie, så kan jeg sige at lige for tiden står den på kettlebells af konkurrenceslagsen (når den står på noget). I september 2011 stillede jeg op til min første konkurrence, en hyggelig stille og rolig én af slagsen - Nordic Kettlebell Cup. I Snatch lavede jeg 81 reps @ 20kg på 5 min med ét håndskift. I Long Cycle lavede jeg 34 reps @ 2x20kg på 5 min (og ingen håndskift ) En 3 min sprint var der også lige plads til (1 min af hhv jerk, snatch og clean & jerk med én kugle) hvor jeg fik 88 reps Og så noget strongman halløj til sidst - lidt forskelligt med en eller to 32kg kugler (og en enkelt 16'er til at kaste med) På ingen måde nogle prangede resultater, men på eller over mine forventninger ift træningen op til og mine resultater derhjemme. I 2012 ser jeg frem imod noget DM i kettlebells i oktober, hvilket først kræver en kvalifikation dertil, hvilket igen kræver at jeg får sparket min bagdel igang med noget seriøs træning. Den del har været udfordrende for mig her i efteråret, men nyt (gammelt) hus, familie og andre prioriteter. Men jeg har setup'et og kugler nok (næsten ) hjemme i stuen, så groft sagt er der ingen undskyldninger. DM vil være flest reps i hver disciplin på 10 min og 24kg kugler, med mindre man stiller op i begynder-rækken - og senior kan jeg ikke just påstå at være endnu. Så der er nok at se til. Jeg skød året roligt ind d. 1. januar 2012 (min fødselsdag ) med at få lavet 70 snatches @ 20kg fordelt over 3 sæt, så mon ikke det er ved at være tid til træning igen i dag. Oh yes!
  17. Max Powers logbog - Crossfit (og KB) reboot

    "Indsæt flere dårlige undskyldninger for manglende aktivitet her" Butchers Garage har mailet at de savner mig... Igang igen hjemmesmåting onsdag 06-08-2014 Pushups på paralletter (=dybere end almindelig) 2x10 - men stadig utrolig slap i pattøjet Tucked L-sit på paralletter med kontrolleret swing frem og tilbage 2x5 cirka - meget spas og kan mærkes i mavsen i dag (bilder jeg mig selv ind) KB clean (1 hånds) [email protected] - dvs 10 pr side pr sæt KB Goblet squat [email protected] Senere i dag - mere træning
  18. Massive bivirkninger

    Jørgen Ege er død. http://da.m.wikipedia.org/wiki/Jørn_Ege Med hans ry ville jeg heller ikke lægge mig under hans kniv frivilligt.
  19. Følgende træningsbøger bortgives: Fleck/Kraemer - Designing resistance training programs (2nd edition hardback) Bompa et al. - Serious strength training (2nd edition paperback) Zatsiorsky - Science and practice of strength training (hardback, cover vender omvendt! ) Pavel Tsatsouline - Bullet-proof ABS (2nd edition paperback) Afhentning enten i Hvidovre eller Kbh V har fortrinsret. Kan alternativt sendes som brevpost, hvor du betaler portoen (30-40 kroner formentlig).
  20. Pavel og Zatsiorsky er dine. Afhentning i kbh V eller Hvidovre?
  21. Du må lige skrive hvilke, med mindre du tænkte dem alle. "Solgt". Jeg sender PM.
  22. Coach Sommers Foundation 2/3 + små VL stænger

    Planche, ja. Jeg var ude i at det måtte være en lever-variant, når nu jeg kunne huske FL=frontlever og BL=backlever. Ift loggens daglige læsbarhed, så tror jeg kun ordbog virker hvis den står i din signatur og er kort nok til dette naturligvis. Et random indlæg i loggen drukner hurtigt. Så er det kun til nøds en ordbog i første indlæg der giver lidt mening.