No Enigma

Medlemmer
  • Content count

    130
  • Joined

  • Last visited

About No Enigma

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 03/01/1976

Profile Information

  • Køn
    Kvinde
  • Sted
    Aalborg
  • Interesser
    Løb, fitness, golf

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Sundhed og velvære - styrke og kondition
  1. Med løb i livet...

    Don't underestimate the power of endorphins...! - og heldigvis for det ...for udover den opløftethed man/jeg altid nyder efter en løbetur, var gårsdagens 5,6 km en deprimerende oplevelse: Beton-ben med blyindfatning! Efter sådan en tur, der aldrig synes at ende, er det rart at erfare (herinde ), at man ikke er den eneste, der indimellem har den slags ture. Da benene stadig har noget træthed/ømhed i sig og det er lige efter "den tid på måneden", der ofte følges op af en letterer hovedpine (note to self: husk jerntilskud!), er det besluttet at holde, en ellers ikke planlagt, hviledag i dag. Dvs. det bliver 3 hviledage i alt, da de næste 2 dage bliver lange arbejdsdage med Aarhus Uni. Måske er 3 hviledage for meget (!?) - det vil vise sig på fredag...
  2. Med løb i livet...

    Hvorfor en logbog her? Løbetræning med dertilhørende overvejelser udgør efterhånden en integreret del af hverdagen. Statusopdateringerne på min FB profil, som vedrører løbetræning, er da også oppe på en vis frekvens. Men da jeg hverken er eller har intentionen om at få prædikatet som sundheds-/motionsapostel og ej heller ønsker utilsigtet at pådrage andre dårlig samvittighed, blev det besluttet, at en logbog herinde måtte være mere formålstjenlig og relevant. Løbehistoriens første kapitel: Det begyndte... engang for længe siden. ...I så mange år, jeg ikke husker hvor mange, har drømmen om at løbe den magiske maratondistance eksisteret som en forførende genie i sindet... Pragtfulde solbeskinnede, frostklare dage i starten af januar brød med vinterens mørke. Jeg vågnede op af vinterens hi, som havde indhyllet mig i eksamenslæsning og ditto –opgaver. Ikke siden (min) hygge-golf sæsonen tog sin afslutning i september (!), havde min krop været nævneværdig aktiveret. Lysets tiltagende styrke og dobbelt op på effekten ved refleksionen på sneen og rimfrosten, fik spiret lysten til at løbe i den friske natur med vinden i håret! Et halvmaraton!?! - skal det gøre ondt, skal det have et formål! Som en afgørende motivationsfaktor byder min mentalitet mig at have specifikke mål på sigtekornet. Med en (ikke altid kærkommen) tendens til at efterspørge mål, formål og mening blev beslutningen at motionsløbningen skulle sigte mod en halv maraton til efteråret (http://www.fjordmarathon.com/ruter/21-km.aspx). Sites, artikler og debatter herinde - samt øvrige af relevans – granskedes nøje. Konklusionen pegede på, at det både ville være en rimelig og overkommelig fysisk udfordring med 8 måneder til at optræne en stabil og solid kondition og fysik til formålet. En langsom start, men stadig en start. I starten af januar gik startskuddet... med sølle 2,4 km.! Efter halvandet års pause fra flittigt at have gæstet fitnesscenteret og siden med hygge-golf som eneste motionskilde, var et lavt bundniveau frygtet. Men de 2,4 km syntes trods alt at være en relativ anselig undervurdering og blev to dage efter opgraderet til 3,4 km. Alligevel, af respekt for optimismens fælde og den implicerede risiko for at pådrages trivielle skader, forblev distancen på 2,4 til 3,4 km de første 4 uger. Med gradvis øgning var distancen i starten af marts 5 km. Tiden blev vurderet moden til 3 uger med hhv. 5 – 5 – 7 km. pr. uge (sådan cirka jf. http://www.motion-online.dk/attachments/loebeprogram2b.pdf). Et level op I den forgangne uge stod premieren på 8 km. Efter oplevelsen af den vildeste optur (totally "runners high"! :4thumbup:) på turen/dagen forud for de 8 km, var motivationen i absolut top. Og de 8 km. var gode (9,5 km/t.) – ikke helt så flyvende en tur, som oplevet tidligere, men gode! På hviledagen i går, oplever jeg, for første gang siden opstart (ikke i tilsvarende omfang, men dog) en ømhed/træthed i benene eller rettere lårene. ..Straks går tankerne på, om det skal tolkes som tegn på, at har jeg presset den for meget denne gang eller for lidt tidligere..?? Well, this is it so far... - Mia
  3. Tage muskelmasse på uden fedt - Optimal diæt

    ""Bulk" aldrig op! Ideen med at æde sig op i størrelse, ? og dermed blindt fokusere på kropsvægten i stedet for fysikkvaliteten og kropskompositionen, - er et levn fra bodybuildingens verden. Her skal man "kun" opvise god form en eller to gange årligt, og allehånde dopingstoffer tages desuden også i brug for at blive fedtet kvit. Sådan en fremgangsmåde bør IKKE have nogen plads i en holistisk orienteret vægttrænings-udøvers univers, hvor idealet også må være en god allround form året rundt." Ovenstående er citeret fra flg. art.: http://www.getbig.dk/article.php?id=70&amp...ere_fedtprocent! Den indeholder eksempler på måltider/diæter og megen anden nyttig viden om kost. Selv om det ikke er en lavere fedtpct. du pt. går efter, så kan fremgår også tiltag til øgning af masse.
  4. Proteindrik eller ej

    Denne art. forklarer det meget godt: http://www.gomotion.dk/artikler.asp?a_id=1...1&title=art At indtage ren kulhydrat med høj glykæmisk load giver en hurtig stigning i blodsukkeret og ligeledes et hurtig fald. Da jeg går ud fra trådstarteren ligger i kcal underskud kan det ikke være en fordel alene at indtage hurtige kulhydrater både af hensyn til mæthedsfølelse og den beskedne effekt hvad angår muskelrestitution.
  5. Træningsprogram til fedttab

    Tror måske du kan bruge denne tidligere art. og diskussion: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=48950
  6. Proteindrik eller ej

    Uanset om det er cardio eller styrke der dyrkes, har det en fremmende effekt på musklernes restitution at indtage ca. 20-30 g. protein og 50 g. kulhydrat umiddelbart efter træning. Dette indtag har ikke som sådan noget at gøre med muskelvolumen, men muskelrestitution. Så to bananer gør nærmest ikke noget for dig (fristes næsten til at sige tværtimod!)... Det vigtige er ikke om proteinerne kommer fra en shake eller indtages som fast føde (ex. brød med pålæg) - det vigtigste er at du får dem! Held og lykke med six-pack'en
  7. Jeg håber det skræmmer dig mere at tænke på, at når du i en længere periode ligger for alt for lavt på kcal, så begynder kroppen at æde sig selv; dit hjerte, din lever, dine knogler, muskler osv. og du mærker det ikke rigtigt før det måske er for sent! OG kroppen vil altid spare på fedtet og ikke bruge af disse reserver, da hjernen behøver fedtsyrer for at fungere.. Anyways.. Hvis du stadig ligger meget lavt på kcal vil jeg tro, at din krop vil respondere på et større indtag ved at binde væske og øge blodvolumen (som tidligere nævnt), men det betyder jo ikke noget, da det vigtigste er fedtpct., ik'! Så lad være med at fokuserer på 1 -2 kg. vægten, men se dig i spejlet og være reel. I takt med et større indtag vil jeg tro, du kune yde mere til træning, altså træne med en højere intensitet/puls <-- det er her du brænder fedtet mest hensigtsmæssigt og effektivt. Hvis du gerne vil se resultater asap, så handler det om at yde MAX når du træner - jo højere puls du kan træne med, des mere fedt brændes ... og i følge en del undersøgelser er det fedt depoterne på maven der ryger først, når der trænes ved høj intensitet. Så bare gå til den - og husk at nyde det hele; både din træning, din krop, din mad
  8. Hey girl ..så lige du havde smidt en kommentar i en anden tråd: "43 kgs...? Og folk herinde har beskyldt MIG for at have en spiseforstyrrelse, og gøre noget ved den.. hmmmm.. (medmindre det jo selvfølgelig passer i højden..men så skulle du jo være mindre end mig... og jeg er lige omkring de 155..)" Jeg er, som du 155 høj...og er dermed også blevet hetzet af de som ser spiseforstyrede såsnart bmi'en ligger under 20 - og sådanne slutninger kan man selvfølgelig ikke drage. Jeg har selv venner og bekendte som i svær grad har lidt af spiseforstyrrelser og at beskylde mig for at have en spiseforstyrelse er lidt en hån eller underkendelse af de problemer mennesker, der virkelig har en spiseforstyrrelse at slås med! Som det fremgår af mine svar i dine tråde, har jeg således heller ikke inddraget dette element. Det er selvfølgelig ærgeligt, at man efterhånden ikke tør spørge/diskutere kost- og eller træningsråd af frygt for spiseforstyrrelsesbeskyldninger, blot fordi man har en bmi under 20 (som i øvrigt er en model med signifikant usikkerhed). Når det så er sagt skal jeg lige nævne, at jeg indtager omkring 2000-2400 kcal dagligt og går meget op i ernæring, sundhed og økologi. For 1½ år siden vejede jeg 46,8 og ville gerne trimmes igen efter graviditet. Så jeg tog et ½ år på gns. 600 i kcal underskud. I starten blev jeg da fristet til at ligge lavere på kcal for at speede processen op, men det resulterede bare i bagslag i forhold til vægt samt mental og fysisk overskud, så det droppede jeg hurtigt, men et moderat kcal underskud "did the trick"! Pointen er altså, at det handler om at spise rigtigt og sundt for at have overskud til at få maximal udbytte af træning og for at undgå yoyovægt. Når der kun er tale om et 1-2 kg. fedt der skal smides, så skal det "trænes af". Det fedt du skal forbrænde skal du træne/svede af og ikke finde det i dit kcal indtag, derudover er muskler vejen til en varig trimmet krop og et godt stofskifte mv - håber du forstår... Vh No Enigma
  9. Proteinpulver - spild af penge for mig?

    20-50 g.protein og 50 g.kulhydrat er det anbefalede post indtag. Dvs. med cacao (Mathilde skummetmælk) får du for meget kúlhydrat i forhold til protein. Bruger selv cultura ligt, da forholdet mellem protein og kulhydrat er mere hensigtsmæssig - og så synes jeg det smager bedre end div. proteinshakes. Det kan godt være et problem at få nok protein i den daglige kost, hvis man træner meget (1½-2 g. protein pr. kilo legemsvægt) og i den henseende er proteinpulver jo et fint tilskud. Om du spiser 2 skiver rugbrød med 80 g. kødpålæg og drikker mælk til, indtager cultura eller proteinshakes efter træning går nogenlunde lige op i et økonomisk perspektiv. Så det må være en "smagssag"
  10. Motion-onlines Sundhedsprofil

    Att.: Administrationen/IT afd. ..ville da rigtig gerne ind at lure på dette nye tiltag, men da jeg for længst har glemt mit password, valgte jeg self. sitets "Glemt password" funktion - fik dersværre bare en fejlmelding der: http://www.motion-online.dk/user/reset/. Er der nogen der kan hjælpe?
  11. Ondt øverst i ryggen efter crunches.

    Vil også helt klart mene, at du lige skal få set på "teknikken". Har tidligere selv oplevet det samme og fik korrigeret: 1) brug ikke armene til at kompensere for "trætte" mavemuskler. 2) Rund altid i ryggen/lænden skal være "i gulvet". Dvs når du ligger på gulvet må der ikke være "luft" under kroppen - der ligger vist en art. dette vedr. For mit vedkommende betød det, at jeg i første omgang måtte gå lidt ned i vægt på maskine og antal på gulv. Tilgengæld forsvandt ryg-problemer!
  12. Hvilke fedtstoffer/olier skal jeg indtage?

    Hører det ikke med til "historien" at n3 fedtsyrer er meget følsomme overfor varme, på den måde at de ved høje temperaturer ændre strukturer og derved får en nærmest sundhedsskadelig virkning!? Da rapsoile netop er rig på n3 må olivenolie (eller smør:-)) være mere velegnet til fx. stegning, som trådstarter anvender. Jeg er selv meget glad for rapsoile, men bruger den kun i kold og koldpresset form.
  13. Helt enig! Gik bare ud fra en konsensus om, at spiseforstyrrelseselementet var ude af billedet!
  14. Der er en vigtig pointe i at det er spejlet og ikke et bestemt tal der afgørende. Mao. bliver man mere tilfreds med sig selv ved at se nogle bestemte tal på en vægt eller er det spejlet på væggen der er afgørende?! Såfremt det er tallene, så har man et problem. I virkeligheden kan et være, du måske skal veje 46,5 kg bare med laver fedtpct (=samme BMI). Men under alle omstændigheder opbygges ingen muskler/en tonet krop ved at ligge langt under ens basalstofskifte! Jeg vil egentlig gå så vidt som til at sige, at man istedet nedbryder de musler man har/havde...
  15. Hård træning forbrænder mavefedtet

    Fra 1. runde: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=48950