Ivan Hansen

Medlemmer
  • Content count

    122
  • Joined

  • Last visited

About Ivan Hansen

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 01/06/1965

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Malmø
  • Interesser
    Kettlebell, crossfit, MMA, ernæring, sundhedhedsdebatten i samfundet.

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Forty+ fit and fighting.....
  1. EKSPERT: Vitaminpiller skal på recept - hvad nu?

    @ Jan OK giver jo god mening om end at jeg personligt nok har lidt svært ved at se det tidsbesparende i at ringe og fange en masse mennesker i stedet for at bruge søgemaskiner :). Men hver sin metode. Men det er jo med "fagfolk" som med artikler, de er ikke alle lige valide, men det er du jo klar over :) Mh Ivan
  2. Erfaringer med AT Work uddannelser?

    Vil generelt anbefale at du tager en uddannelse, hvor der er en lærer/underviser der kan forklare indholdet. Det er svært bare at læse sig til viden, der vil altid dukke ting op man ikke helt kan forstå eller se sammenhængen i og her kommer en underviser ind i billedet. Der er flere muligheder for den slag uddannelser herhjemme.
  3. EKSPERT: Vitaminpiller skal på recept - hvad nu?

    Længe siden jeg har været på forum, men er glad for at Antaeus stadig er der til holde debatten på sporet :) Nu har jeg gennem snart 30 år fulgt ernæringsdebatten i DK (og i udlandet, dog ikke så intensivt) og jeg har lært en vigtig ting: Jævnligt dukker der "vilde" overskrifter op i medierne, som modsiger al nuværende viden om sund kost. ALLE gange indtil nu, har det været journalister som ser mulighed for at undergrave gældende råd om sundhed og fremme holdningen: "Det er lige meget alt sammen, for du dør af det alligevel, så fortsæt med at være overvægtig, inaktiv, ryge 40 smøger om dagen og vælt dig rundt i flødeboller og medisterpølse og grin af alle helsefanatikerne." Ligeledes findes der læger som gerne vil skabe overskrifter for sig selv og som gerne går i medierne og udtaler sig om ting, de ikke helt er eksperter i (men borgeren som ser ham på TV eller i en avis, ved lige så lidt om emnet og tager derfor vedkommendes ord for gode varer, simpelthen fordi han har en læge titel). Vi skal som borgere være opmærksomme på, at en lægetitel ikke er ensbetydende med at man så automatisk er ekspert i alting. Du kan sagtens være en dygtig kirurg uden at vide en dyt om ernæring og vise-versa. Så mit råd er: Brug din sunde fornuft næste gang der kommer en "vild" overskrift om at det sundhedsskadeligt at spise økologiske grøntsager. Hvis overskriften modsiger konsensus, så undersøg det grundigt inden du hopper med på vognen. Angående Carsten Vagn Hansen og andre alternative med lægetitler eller ej, så træd varsomt. De har deres religion og de gange jeg har spurgt ind til, hvor de har deres påstande fra, så kan de ikke svare, men er blot overbeviste om at sådan er det. Det duer ikke for mig. Hvis du vil tages alvorligt, så kom med henvisninger til hvor du har dine påstande fra (studier etc.) Til Jan Projekt Smørhul: "Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger." Ovenstående udtalelse forvirrer mig lidt. Skal det forstås sådan at du fravælger de videnskabelig studier når du udtaler dig om ernæring??? Nu vil jeg nappe en proteinshake og en vitaminpille :)
  4. Brug af primobolan

  5. Fruktose måske endnu farligere end vi allerede vidste

    Hej derude, længe siden jeg har været aktiv, men er lidt bekymret over hvad budskabet i denne tråd kan ende med at blive. Ja fruktose tilsat i store mængder i slik eller sodavand er ikke sundt (intet nyt under solen, industrielt fremstillede og raffinerede fødevarer er generelt ikke sunde :). Men det betyder ikke det kan sammenlignes med at spise frisk frugt, der indeholder både fibrer, vitaminer, bioflavonoider. Kort opslag på kosttabellen fortæller der er 5,86 g. fruktose pr. 100 g dansk æble. I juice er sukkeret fra frugten koncentreret plus der i mange tilfælde tilsættes ekstra sukker, så der skal man være opmærksom på mængden der indtages. Mit budskab er: Spist trygt masser af frugt og fortsæt med at begrænse indtaget sukkerholdige fødevarer med enten HFCS, glukosesirup eller alm. sukker. Det står jeg ved, til de viser mig et studie, hvor det er skadeligt at spise 1 kg frisk frugt pga. fruktose indholdet. Det er den samlede pakke af mad du spiser der er vigtig! Vil du vide mere om HFCS så kan Wikipedia anbefales :) "Since its introduction, HFCS has begun to replace sugar in various processed foods in the USA [8][9] The main reasons for this switch are:[10] HFCS is somewhat cheaper in the United States as a result of a combination of corn subsidies and sugar tariffs/quotas.[11] Since the mid-90s US Federal subsidies to corn growers have amounted to $40 billion.[12] HFCS is easier to blend and transport because it is a liquid.[13]"
  6. løb - officer optagelsesprøve december.

    Jeg er officer i forsvaret og tidligere idrætsofficer. Du kan jo prøve det program jeg har lavet til det hold der skal til Afghanistan til FEB 09. Garanterer for at du kommer i bedre form :) Mandag: Styrketræning med fokus på at kunne løfte egen kropsvægt (chinups, enarmsarmstrækkere, etbens squat, kettlebell træning etc.) Tirsdag: Interval 60/60 x 12 Onsdag: Styrketræning Torsdag: Interval 4+2 x 6 Fredag: Styrketræning Lørdag: Lang tur, 30-60 min med 80% af vo2max Søndag: Hviledag Husk at som soldat er det ikke nok, du kan løbe langt og hurtigt, du skal fanme også kunne løfte dig selv med ca. 15 kg udstyr ind gennem vinduer og over væggen til en compound i Afghanistan. Så der skal fokuseres lige så meget på funktionel styrketræning, dvs. evnen til at lave eksplosive bevægelser og tumle sin egen kropsvægt. Derudover vil du også kunne øge din løbehastighed ved at tabe dig et par kg. Så hvis du har mulighed for det (kender jo ikke din fedtprocent :), så bør du kigge på det også. Til de øvrige læsere i forum, dette er ikke den eneste måde at træne på, blot et afprøvet eksempel, så har ikke tænkt mig at kaste mig ud i en debat om hvor vidt andre træningsformer ville være bedre. Angående styrketræning, så brug selv hovedet, har ikke tid til at lave et program også. Sidst men ikke mindst, klem røvballerne sammen og giv den gas, gammelt og altid gældende princip :) Held og lykke!!!
  7. Opgør med myten

    Absolut relevante tanker. Jeg tænker blot at der næppe er den store stigning i blodvolumen for en person der primært træner vægttræning. Øgning i blodvolumen sker normalt primært for personer der træner relativ hård kredsløbstræning. Men du har ret i, at jeg burde nøjes med at bruge begrebet FFM, da det er nok mere relevant i denne sammenhæng end muskelmasse, da jeg jo ikke har kunne måle på musklernes tværsnitsareal, men kun på FFM via vægt og måling af fedtprocent.
  8. Opgør med myten

    OK, hvis vi skal ned og fluekneppe i millisekunder, så har du ret, men jeg tillader mig at mene, at det kun har en teoretisk relevans. Jeg tillod mig at forudsætte, at de fleste normale mennesker ville være interesseret i at finde ud af om de over en længere periode (læs uger til måneder) ville kunne smide fedt og øge muskelmassen. Undskylder at jeg ikke lavede det til et doktordisputat, hvor alle mulige og umulige forudsætninger blev nævnt
  9. Opgør med myten

    Jeg prøver lige igen Jeg har set personer gå 5 kg ned i vægt samtidig med at de har øget deres FFM med f.eks. 2 kg. Dvs. de har tabt 7 kg fedt og øget med 2 kg muskelmasse i samme periode. Jeg tænker det var det der blev spurgt om og derfor mener jeg det er muligt, også i en grad udover det faktum, at en øgning i FFM automatisk vil medføre en lavere fedtprocent. Til ptpoul; tak for roserne
  10. Opgør med myten

    Vil gøre det kort - jo det er muligt at øge FFM og gå ned i fedtprocent samtidigt. Da jeg arbejdede med personlig træning har jeg set det flere gange, både på motionister og enkelte konkurrenceatleter og det uden brug af AAS. Det er dog min erfaring at det er langt sværere at gøre for personer der har trænet længe og relativt let for personer der lige er startet med at træne. Det kræver selvfølgelige en god kost- og træningsplan.
  11. Quiz om meneskets udvikling

    66% og er stadig overrasket over nogle af mine forkerte svar Super sjov quiz
  12. Beregn dit energiforbrug

    Godt initiativ og meget brugervenlig. Jeg ender dog med et ligevægtsindtag på ca. 17500 kJ, selvom jeg sidder på den flade det meste af dagen og kun træner en time daglig. Synes tallet virker overraskende højt, men måske jeg burde prøve at monitorere mit daglige kalorie indtag i en periode, har nemlig en fornemmelse af at jeg indtager langt mindre.
  13. Æblejuice, kan være dårligt?

    Selvfølgelig skal man passe på med flydende kalorier, hvis man har et problem med at holde vægten under kontrol. Jeg personligt synes også at energiindholdet i ren frugtjuice er for højt. Men et tip kunne være at blade 1/3 juice op med 2/3 danskvand. Det giver et ganske lækkert alternativ til kunstige sødemidler, som man godt kan blive lidt træt af i længden. Til SAS. Har du en henvisning til at æbeljuice primært skulle indeholde frugtsukker. Jeg synes at kunne huske at der primært er glukose i frugt og forbavsende lidt frugtsukker, i modsætning til hvad de fleste tror. Correct me if I'm wrong :)
  14. Poseringskursus

    Kig ind på DBFF og se beskrivelsen af de forskellige klasser. Det er vist det nemmeste for alle parter Men overordnet deles klasserne op i: Atletic fitness Body fitness Bodybuilding
  15. Et styrkeprogram til alle

    Hej Morten God artikel. Måske man også kunne lave en for de lidt mere hardcore trænende, men som endnu ikke kan løfte klædeskabe og dobbeltsenge Alle har vel prøvet at strande et sted uden et træningscenter indenfor rækkevidde. Jeg var jo i Somaliland og arbejde i 6 mdr. så fandt da på nogle ret syrede øvelser på tomme ølkasser, stiger og tagrender