oleriis

Medlemmer
  • Content count

    178
  • Joined

  • Last visited

About oleriis

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 05/06/1960

Contact Methods

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    København
  • Interesser
    M.h.t. motion er det løb og mountainbike. Ellers bruger jeg min fritid på udviklingsprojekter for udsatte børn i Vietnam. www.davifo.dk, ligesom jeg interesserer mig for filosofi og elsker at lave sudoku.

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Sundhed, styrke og vægttab
  1. Gårsdagens træning blev forlagt ret sent. 21.15. Jeg holdt mig til mi korte 2.25 km distance og prøvede nu at løbe forholdsvis langsomt for at få pulsen ned og for at finde en rytme jeg kan holde ud at løbe længere tid i. Jeg fokusererede også på at lande så meget som muligt på hele foden (med vægt på forfoden) såldes at belastningen på lægmusklerne reduceredes. Bortset fra en for mig stadig ret høj puls, så lykkedes det at få succes de andre fokusområder, hastighed og nedslag som ikke var så lægmuskelbelastende som ved første løb. Hastigheden blev dog noget lavere end jeg ønskede. Pulsen føltes ikke så høj som den var. ( til de ny tilkomne skal jeg oplyse at jeg p.g.a. diverser mærkelige kropslige "skruetsammenmåder" i min krop ikke kan få min puls meget over 130 ved fuld belastning, og at min normale løbepuls ved 9,5 - 10 km/t er mellem 115 og 120bpm. Så en puls på over 120 er høj for mig.) Jeg havde spist godt ved kl. 19, så det var ikke optimalt. Jeg har dog nu en fornemmelse af at jeg godt kan løbe længere nu med denne teknik. Min akillessene har det stadig bedre med denne teknik end med hællanding. Jeg ved ikke hvorfor nogle her på sitet skriver at det belaster akillessenen meget at løbe forfodsteknik? Jeg bemærker at selve akillessenen får det meget bedre, fuldstændig som om jeg holdt den i ro. Dog er den begyndt at svie en smule der hvor den sidder fast på hælen? - men sleve senen er altså rigtig god, tynd og sviefri. Man skal også tænke på at jeg cykler en del. Det må da også påvirke akillessenen. Nogen der ved noget om det? Nu er det dog ikke særlig fair at sammenligne når jeg kun løber sådanne små distancer med denne teknik lige nu. Så jeg kommer tilbage når jeg er kommet lidt op i distance. Nogen der har erfaringer med nogle af de sko de anbefaler på www.posetech.com? Har overvejt at købe Nike Free. Jeg er nok ikke typen der går helt over til Fivefingers. Mange gode hilsener Ole
  2. Hej Henrik, tak for din interesse og dit input. Et kursus hos ham posemanden er nok ikke nogen dårlig ide. Jeg overvejer. Jeg øver også på at forbedre teknikken, særligt m.h.p. at kunne løbe længere distancer. Gode Pinsehilsener Ole
  3. Foretog mit 3.løb med pose teknik. http://www.endomondo.com/workouts/s8mxB-b4Sdw. Denne gang i nogle almindelige Adidas fritidssko uden dæmpende hæl. Det gik fint. Det erstadig noget anstrengende for mig at løbe på den måde. Min puls er højere end normalt, til gengæld er min fart også automatisk i den høje ende af hvad jeg normalt præsterer. Får også cyklet en del for tiden og har skruet op for hjemmetræningen. Nu må vi have den six pack klar, hvis man overhovedet kan det som 51 årig med (for) mange år på sofaen? Vægten stadig lige omkring de 77kg. Gode hilsener Ole
  4. Så er en mountain bike anskaffet: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2052. Den kommer forhåbentlig i uge 26, og så vil jeg prøve kræfter med lidt skovcykling. Den skal dog også bruges til og fra arbejde. Indtil videre har jeg lånt konen mins. Vil undersøge lidt med fællestræning i Hareskoven, indmeldelse i klub m.v. for at komme godt i gang. Så kan det kompensere for, at jeg ikke kan løbe så meget. Glade hilsener Ole NB.: Filosoffer er personer som rådgiver mennesker som er gladere end dem selv (frit efter Tom Lehrer)
  5. Kære MOL læsere, undskyld der er lidt lang tid imellem at jeg skriver noget. Og undskyld dette indlæg bliver lidt langt, men det er en slags status over mit hidtidige motionsliv, samt en erfaringsdeling omkring min start på pose running. Min log (blog?) blev oprindeligt oprettet for at holde mig selv i ørene ved at alle vidste hvad jeg planlagde m.h.t. motion. Dette for at gennemføre den livsstilsændring jeg havde planer om. Jeg har nu i 2 år holdt min livsstilsændring trods (stadig) bøvl med akillessenen. Derfor plotter jeg ikke hver eneste træning ind længere, men jeg skriver når der er noget konkret at fortælle eller nogle tanker jeg ønsker at dele med jer. Alt efter årstid, vejr og akillessene bøvl får jeg cyklet ca. 200 km om måneden og løbet ca. 55 km om måneden. Derudover hjemme-styrketræning af overkrop, mave og ryg. Så jeg føler mig som en rimelig fit 50 årig, - modsat for 2 år siden. Min vægt ligger omkring de 76 kilo, alt efter hvor meget jeg får trænet. I kan se min træning via dette link på endomondo http://www.endomondo.com/workouts/jM298Ir6SEI Jeg har aldrig været særlig stærk. Lige nu prøver jeg at træne mig op til at lave 10 chin-ups (tror jeg det hedder). Kan tage 3 lige nu. M.h.t. armbøjninger er jeg begyndt at gøre det lidt sværere ved at have armene mere ind til kroppen. Pose running Så i går fik jeg den ide at prøve pose running. Min fysioterapeut (som jeg ikke har besøgt i lang tid) er af den overbevisning at akillessenebøvlet skyldes de stød man får når man løber. Derfor skulle cykling ikke påvirke akillessenen i negativ grad, selvom man jo også spænder en del der. Jeg er lidt i tvivl. Er der nogen som har fået akillessenebetændelse ved at cykle så hører jeg gerne om det? Fordi man lander på forfoden ved pose running, så får man ikke de samme hælstød som når man løber almindeligt. Så det måtte prøves, om det er en vej jeg kan gå. For så kan jeg både få løbet og ikke genere min akillessene. Jeg har holdt en lille pause med løb, fordi jeg havde overbelastet min akillessene igen. Som I kan læse, var jeg kommet op på at løbe 10 km pr. træningspas igen. Jeg elsker 10 km distancen (jeg elsker selvfølgelig også min kone). Jeg tog så 3 x 10 km på en uge, og det var så lige for meget..... ØV. Siden har akillessene været "irriteret og stram". Noget jeg ellers kun plejer at sige om min kone engang imellem. Så nu vil jeg prøve om jeg kan lave pose running uden at det går ud over akillessene restitution. Jeg satte mig for at løbe ca. 2 km med pose running til at starte med. Farten var hurtigere end jeg havde regnet med. Næsten oppe på 10 km/t. hvilket er hurtigt for mig, men man kan næsten ikke løbe langsommere med den teknik. Kadencen bliver uvægerligt hurtigere end min normale feel good løbekadence. Man bruger lægmusklerne meget mere, og det kunne mærkes. Dagen efter er jeg stadig meget øm, men mon ikke jeg kan træne musklerne op. Det var tydeligt, at knæene, i overensstemmelse med teorien, skånes ved denne teknik. INTET kunne mærkes i v. knæ, hverken under eller efter løbet, - og det er helt nyt. Modsat teorien havde jeg dog en højere puls end under mine normale løb. Måske fordi jeg ikke kunne holde kadencen nede på det niveau jeg normalt løber på, og måske fordi jeg var mere koncentreret end normalt. Nu prøver jeg de to kilometer igen i morgen, og så ser vi hvordan det udvikler sig. Jeg overvejer at købe nogle sko der er mere egnede til pose running end mine meget dæmpede Mizuno Wave Nirvana 5. Jeg har ingen planer om at det skal ende med barfodsløb. Fortsat god weekend (det er fantastisk motionsvejr) Ole
  6. Prøver nu med pose running.....

  7. Prøver nu med pose running.....

    1. Show previous comments  1 more
    2. oleriis

      oleriis

      det må vi da ikke håbe, men jeg skal nok være på vagt for bivirkninger. Hvad er symptomerne på posedame?

    3. oleriis

      oleriis

      det må vi da ikke håbe, men jeg skal nok være på vagt for bivirkninger. Hvad er symptomerne på posedame?

    4. CloudHands

      CloudHands

      Hængebryster og underlæbe, dårlig ånde og en eller anden grad af alkoholisme. Hvis du finder dig selv med et blomstret tørklæde om hovedet og utæmmede stride hår voksende på vorter, så tror jeg at diagnosen er klar... Og glem ikke poserne.

  8. Dejligt at være oppe at løbe 9-10 km hver gang igen. Og akkillessenen og knæ ser udt il at kunne følge med. http://www.endomondo.com/workouts/oZ-n5TJw9Xk Nu havde jeg også en ufrivillig pause på 5 dage i denne uge p.g.a. travlhed. Jeg fik dog cyklet til og fra arbjde den ene dag. på konens cykel. Vil så gerne have en mountain bike som supplemenet til løb, men økonomien altså..... Min motivation i går var særdeles lav. Var træt og havde også en masse i hovedet i.f.t. to møder jeg skal deltage i i weekenden. Inderst inde vidste jeg dog godt at en løbetur ville være det eneste rigtige. Og det var det da også. Trods lav hastighed var min løb så alligevel en succes for mig. Gennemsnitspuls på 115 ved 9,5km er også OK for mig. Jeg elsker at løbe 9-10 km som træning. Kroppen bliver lige det varmere end ved 6-7 km. Jeg er usikker på det begreb der hedder "runners high". Men det er som om at jeg kan presse mig selv mere efter 7-9 km løb end efter 4-5km løb. Vægten 77,4. Prøver at spise mere sundt. Det er gået lidt den forkerte vej den sidste tid. Slik, for store portioner, for lidt frugtog grønt. Det kender I andre sikkert ikke noget til ? Jeg er lidt ligeglad med mine tider for øjeblikket. De går automatiks ned når jeg mister et par kilo igen. For mig gælder det om at kunne genfinde en rutine med ca. 30-40 km om ugen, OG at kroppen kan holde til det. Prøver at løbe en 10 km igen i morgen søndag, d.v.s. med kun 1 dags restitution. Min akkillessene er ikke øm eller sviende. Senen og musklerne omkring ankelledet virker bare mere stive end i den anden side. Dejligt at vejret bliver så godt de næste dage. Gode hilsener Ole
  9. http://www.endomondo.com/workouts/rzedmzGmsW4 Første 9 km i lang tid. Akillessene fuldstændig OK. V. knæ lidt lidt øm første halvdel. Derefter OK. Vægt 77,7 kg.
  10. Dagens træning: http://www.endomondo.com/workouts/pGhAMtoE-hg Gode hilsener Ole
  11. Ca. 1400 KCal forbrændt i dag. Først 31km cykling og så 6,5 km løb. Formkurven er dog ikke noget at prale af. Men akillessenen bliver bedre og bedre. Mit h. knæ driller en smule. Det er lidt ømt i starten, men det går væk undervejs. Må høre fysioterapeuten hvad han siger. http://www.endomondo.com/workouts/pi2E2CHHt5Y Vil til at cykle til og fra arbejde næsten hver dag. Så ryger der ca. 800 KCal ekstra om dagen. Jeg vil gerne have mit vægt ned. Nu fortsætter jeg med 6,6 km løb måneden ud. 1-2 dages restitution. Og hvis det ikke bliver værre så skruer jeg længden op. Marathon bliver det dog ikke til i år. Jeg tror jeg er for skrøbelig. Vil hellere bygge den krop der nu ah været inaktiv i 30 år grundigt op, så sener m.v. kan følge med. Med den nedadgående resultatkurve i mente så føler jeg mig stadig som en ikke-løber. Det er sgu ikke hurtigt det jeg kan løbe. Det er deprimerende, at se alle dem, også på min alder, der racer forbi én rundt om Damhussøen. Og jeg tænker stadig at meget af mit resultat alene skyldes mit vægttab og ikke al den træning. Og jeg ved godt at det ikke passer. Nu er jeg ikke fra fødslen af forsynet med de bedste gener, men alligevel. Jeg læste at i Murakami's løbebog at han, som betragter sig som et menneske med langdistancegener, kan løbe et marathon med en puls på 100 i gennemsnit og en hastighed omkring de 11 km/t. Jeg ligger med en puls på ca. 120 og en hastighed på ca. 9,5 km/t. Hans hvilepuls er ligesom min omkring de 45. Det der er mærkeligt med mig er dog som tidligere nævnt, at jeg ikke kan få min puls særlig meget højere op. Jeg har præsteret at løbe en 9km med en puls på ca. 130. Men det er undtagelsen. Han skriver at han trækker vejret meget roligt ved en løbepuls på 100. Jeg trækker vejret meget tungt gennem munden når jeg løber. Det skyldes måske min nedsatte lungekapacitet? Han beskriver at hans krop tager et stykke tid inden den er rigtig varm, og at han i starten ikke kan løbe særlig hurtigt, men at det så kommer efter et stykke tid. Jeg har det på lignende måde. Jeg kan se meget af den måde han reflekterer over sin krop og sit løb hos mig selv. Så på den måde er bogen en god oplevelse allerede. Jeg vender tilbage med en mere grudnig anmeldelse når jeg er færdig. Har oprettet en særlig tråd andetsteds. Kys og kram Ikke-løberen
  12. Er inde i en formkrise: http://www.endomondo.com/workouts/hq6s4zpanwc Min vægt er stadig over 78 kg. Må se og komme igang med at cykle til arbejde. God dag ønskes i af Ole
  13. Stadig OK at løbe 5-6 km hver anden dag. Dog lidt knirkeri i v. knæ. Akillessene bliver dermod ikke værre, så det er dejligt. Her kan ses ugens udskejelser. Har taget på i vægt de sidste par dage p.g.a. kursus på Sydfyn. Det ses straks på tiderne. Jeg har dog også været lidt halv skidtmas den sidste uges tid og jeg har p.g.a. det meget sidden ned i kursusugen fået ondt i ryggen. Jeg er simpelthen ikke skabt til at sidde ned. Heldigvis hjælper løb på rygsmerterne. Men jeg avr så uheldig at jeg skulle tilet 4 timers møde i dag også. Hvor uheldig kan man være. Normalt står jeg op og underviser. http://www.endomondo.com/workouts/su28XiROVXA Mange gode hilsener Ole
  14. En god bog om at løbe....

    Kære MOLer, har lige i går fået en bog af Haruki Murakami foræret af en veninde som mente det lige var mig. Det var ellers kun min ikke-fødselsdag i går (dem har jeg 364 af på et år, så jeg gør normalt ikke så meget ud af dem). Bogen hedder "Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe". Fik lige læst de første ca. 30 sider i går aftes, og den er meget lovende. Han skriver om det at løbetræne og løbe langdistanceløb. Han skriver på meget let flydende måde som med småfilosofiske tankespring. Jeg skal nok skrive lidt mere når jeg er færdig med den. Mange gode hilsener Ole
  15. Fik løbet en lille tur i dag for at prøve det med at løbe mere men ikke længere. http://www.endomondo.com/workouts/s0RUlOj9608 Foreløbig ingen bøvl med akillessene og knæ. God weekend. Ole