Spinderella

Medlemmer
  • Content count

    3,499
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    71

Everything posted by Spinderella

  1. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Melder mig også som fan af Katjes pandaer. For tiden er det dog rosevin og chips, der er min primære last.
  2. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Godt at høre at robotterne er kommet godt i gang. Vil gerne slå et slag for at give dem navne.
  3. Langt pokker i MOL

    Jeg venter også på opfølgning.
  4. Jeg har i noget tid gået og luret på at oprette mig som bruger herinde - i håb om at få gode råd og motivation til min træning. I de sidste par år har jeg ført log på et vægttabsforum, men i takt med at jeg er blevet mere tilfreds med min vægt, og mit fokus har ændret sig fra vægtmål til træningsmål, syntes jeg ikke jeg fik så meget brugbar respons derinde længere. Så here goes... Lidt om mig Jeg er en kvinde på 36 år. Jeg bor normalt i Århus, men er pt. bosat i London, hvor jeg skal være indtil slutningen af marts måned. Jeg arbejder til daglig med samfundsvidenskabelig forskning, og det er et udlandsophold i forbindelse med dette, der har bragt mig til London. Som barn og ung har jeg afskyet alt hvad der havde med sport, træning og anstrengelse at gøre, og havde en stålsat overbevisning om, at sved var kroppens måde at sige "stop det der!" I bakspejlet er det muligt, at denne indstilling til dels skyldtes en udiagnosticeret anstrengelsesastma. Det er således ikke mere end 8-10 år siden jeg begyndte at træne - periodisk indtil for omkring 2½ år siden, hvorefter det har været ret stabilt. Dog i nogle perioder mere stabilt end andre. I 2009 har jeg: - deltaget i Alt for Damernes kvindeløb i Århus (10 km på ca. 1 time og 1 minut) - løbet DHL-stafet i Århus (5 km på knap 27½ min) - deltaget i Herning Kvinde-triathlon (200 m svøm, 16,6 km cykling, 4 km løb - samlet på ca. 1 time og 20 min) - i alt løbet omkring 430 km, hvoraf den længste distance (uden pauser) var på 12,8 km - i omkring halvdelen af året taget 2-3 spinningtimer om ugen - danset (vestafrikansk og primært salsa) 2-4 gange om ugen med varierende intensitet - styrketrænet en smule, primært upper body og core (og meget mere i starten af året end i slutningen) I 2010 vil jeg gerne: - slå min tid ved Herning kvinde-tri og evt. også deltage i et mini-tri i Århus (tilsvarende distancer) - løbe 10 km på 55 minutter - løbe et halvmarathon - deltage i Århus Coastzone Challenge på Eventyrdistancen (3 timer) - få over 500 km i løbeskoene hen over året - komme i gang med lettere styrketræning igen Træningsplaner: Pt. har jeg sat mit fitnessmedlemskab i bero indtil jeg kommer hjem igen, og jeg har ikke rigtig fundet noget i nærheden af hvor jeg bor (nærmeste center er lukket for renovation indtil sommeren - og det er ikke realistisk at jeg kommer af sted flere gange om ugen, når det tager ½ time med bus hver vej). Derfor vil planerne for de første 3 måneder være anderledes end resten. Min plan er i januar til marts at løbe 2-3 gange om ugen, svømme en gang om ugen (hvis jeg har ret i, at det er gratis - ellers afhænger det lidt af prisen + transporttiden) samt danse salsa en gang om ugen. Herudover en smule styrke, af hvad jeg nu kan få lavet på gulvet herhjemme. Når jeg vender tilbage til Århus er det meningen jeg vil i gang med at spinne 1-2 gange om ugen igen samt at få mere styrke på programmet. Mine mål er, som det ses, primært i forbindelse med løb. Her skal jeg i første omgang råde bod på december måneds lopperi og få min form op igen, derefter skal jeg have bygget volumen på, således at jeg vil kunne gennemføre halvmarathon i det sene forår. Jeg håber I vil tage godt i mod mig.
  5. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Men, som man siger: vejen til helvede er brolagt med gode intentioner. Og i dag har jeg været en dygtig lille brolægger. Havde en lang dag på job, så selvom støvregn på cykelruten hjem var dejlig, kunne jeg simpelthen ikke drive mig selv ud at løbe. For at fuldende fiaskoen har jeg frådet resterne af chokolade fra i går ( vel nærmest en slags hjemmelavet p-tærte). Fik sidst på aftenen overtalt mig selv til at gå en lille tur med til vandet, så har da i det mindste fået lidt frisk luft...
  6. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Dejligt med hjemmearbejde og muligheder for hverdagstræning. Synes klart du skal blive ved med at drysse strøtanker ud over loggen - det er jo en del af charmen.
  7. Langt pokker i MOL

    Surt at skulderen driller - beklager hvis jeg har lokket dig ud i noget, som byder din krop imod.
  8. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Fuldstændig vanvittig uge, så synes egentlig det har været velfortjent at det meste af weekenden har gået med total afslapning. Havde en halv plan med Stine om at vi skulle svømme i dag, men ingen af os har rykket på det - der er alligevel for meget selvpineri over at hoppe i baljen på en kold dag som i dag. I stedet sidder jeg i min nyrenoverede udestue, med middel blus på gasovnen, rødvin i glasset og den sagte trommen af regn mod taget. Men i går tog jeg mig sammen - endda inden jeg havde fået morgenmad og kaffe... Lørdag d. 16. maj 3 km løb - med indlagte gåpauser. Fortsat knas med knæet, men føltes mere under kontrol, og har indstillet mig på at finde tålmodigheden frem. [email protected] - pushups [email protected] - inverse rows Japansk stræk (glemte det fredag, men har ellers holdt fast i daglig praksis). I torsdags var jeg til noget massage/behandling, som jeg håber kan hjælpe på alle mine småskavanker (knæ, skulder, albue). Har ikke mærket den store forskel nu (hvilket jeg retfærdigvis heller ikke var blevet stillet i udsigt), men har til gengæld nogle kæmpe mærker på ryggen efter at være udsat for "cupping". Ved ikke helt om jeg køber ideen bag, men nu får det altså et skud. Planen for næste uge er mandag løb - tirsdag behandling (og vinbar!!!!! ) - løb igen enten onsdag inden job eller torsdag. Afhængigt af vejret, håber jeg på at kunne komme i baljen i løbet af Kr. Flyvferien.
  9. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Jeg syntes også det var langt - og tak. Men hvis det ikke fremgår åbenlyst, så vil jeg gerne understrege at det var med våddragt. Tak for tip med knæbind. Har faktisk et liggende et sted, kan godt være jeg skal hive det frem og se om det gør en forskel.
  10. Vestjysk dagligdag

    Nogen gange læser jeg åbenbart for hurtigt. Kunne ikke regne ud hvorfor du vaske valgte splitsquats for mobiltelefonen.
  11. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Nå, nu er det vist tid til at opdatere lidt herinde igen! Siden sidst er jeg begyndt at have rigtig travlt på arbejdet og møder nu ind dagligt frem for at arbejde hjemmefra. Derudover fik jeg vist startet op på lidt for mange projekter herhjemme på samme tid - nogle er ved at være i mål nu, mens andre stadig fylder i både hoved og omgivelser. De ting til sammen har gjort at jeg ikke har haft plads til træning. Det er svært at argumentere for at jeg ikke kunne finde en halv time et par gange om ugen, så det skal helt sikkert ses som mangel på "psykologisk" plads... Jeg fik løbet en tur dagen efter sidste opdatering, hvilket gik rimeligt på trods af at jeg havde lavet et lidt dumt vrid i knæet i forbindelse med at behandle gulv. Til gengæld spassede det helt ud, da jeg forsøgte at lave et par burpees efter løbeturen, så jeg stoppede efter to gentagelser. Frem til denne uge har jeg derefter ikke haft et eneste ærligt træningspas. Har holdt mig i gang med transportcykling (2x7 km dagligt), havearbejde - og nogle gode gåture (blandt andet sammen med den skønne Bjergsild). Det har så også afspejlet sig i vægten. Havde sat mig et mål om at komme under 65 kg, hvilket jeg ramte kortvarigt lige inden påske, og en uges tid senere mere stabilt. Trods nedsat aktivtet lykkedes det at holde vægten der i et par uger - blandt andet hjulpet af UIF/SSIF aka uplanlagt intermittent fasting aka syvsover intermittent fasting aka sov for længe til at kunne nå at spise morgenmad ). Men hen omkring weekenden gik den ikke længere, og vægten er nu igen på den dårlige side af 66 kg. Det var åbenbart det ekstra stykke med motivation der skulle til for at banke mig i gang igen. Så nu har jeg da lidt at logge igen. Mandag d. 11. maj - featuring Stinepigen (som længe har opgivet sin log, men lever i bedste velgående) Sæsonens første OW. Var nok i vandet ca. 20 min, og vil tro at vi svømmede omkring 500 meter. Har efterfølgende fundet ud af at vandet var omkring de 11 grader - hvilket tjener som god forklaring på både de mange bandeord vi fik ytret under og inden turen, og den kåde overstadighed vi begge var ramt af... Umiddelbart jo ikke en stor volumen, men alligevel pænt smadret bagefter. Rent svømmemæssigt var der langt til formen på svømmestadion, og jeg nåede ikke at finde noget der bare lignede en rytme, men skulle også kæmpe med både middelstore bølger og svømmebriller der blev ved med at tage vand ind. Tirsdag d. 12. maj Luntetur på ca. 3,2 km Havde besluttet ikke at presse mig selv, men bare lunte lige så stille og roligt. Det blev så desværre mere roligt end planlagt, eftersom mit knæ åbenbart stadig ikke har tilgivet at jeg har bragt det i yderstillinger i forbindelse med praktisk arbejde. Måtte derfor ned og gå mange gange - ud fra en betragtning om at det nok ikke var smart at forsøge at "løbe igennem" smerterne. Belært af tidligere erfaringer fraveg jeg planen om at afslutte med nogle burpees, og lavede i stedet Pushups 10+7+6 skiftevis med Inverse rows 8+8+8 Og 5 min. japansk stræk. Hvis ellers jeg kan holde fast i min genfundne motivation, er planen at lave mit stræk dagligt igen. Derudover vil jeg forsøge at få et ugentligt OW pas og 2 løbepas. Mht. sidstnævnte er jeg dog nok ude i at skære væsentligt ned på volumen indtil der er styr på knæet igen, så tænker godt det kunne være i form af at gå tilbage til nogle af de første uger i det løbeprogram jeg brugte i vinters.
  12. Langt pokker i MOL

    At kalde det kl 7 om natten er bare spot on! Jeg er også mega b-menneske, og ville vente med at stå op til 8-9 tiden, hvis jeg kunne slippe af sted med det. Godt at se du holder fast i stræk, også selvom du glemmer nogle dage. Har selv været væk fra det noget tid, men vil forsøge at starte op med det igen. Tænkte i øvrigt på dig, og dit droppede forsøg, i eftermiddag da der var et indslag i radioen om at DSB alligevel ville tillade nogle ansatte at gå med mundbind. Som jeg forstod det var det dog kun få udvalgte medarbejdere, der kunne få lov. Lidt skørt, synes jeg, hvis den primære argumentation var at man skulle have et ensartet udtryk...
  13. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Tak for honorable mention, smukke! Må snart få gang i egen log igen, selvom der ikke er så meget andet end dagens plaskeri at berette om. Glæder mig til næste update - lyder til at der er sket store ændringer på bjergfronten siden i går. Er ikke i tvivl om at du kommer ud på en af de høje ture igen - selvom du måske kommer til at vente lidt længere.
  14. Langt pokker i MOL

    Ja bum bum.... Kan godt forstå det er en beslutning der lige skal vendes et par gange, og der er fordele og ulemper. Men vil bare sige at du er alt for ung til at være for gammel! 50 år er da ingen alder, og da slet ikke med det aktivitetsniveau du holder dig.
  15. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Hav lige en stak Panodiler klar! Tror det er ret kendt at pludselig stop for stort koffein indtag kan give hovedpine.
  16. Langt pokker i MOL

    Kan du ikke fortælle lidt mere om forsøget, Gregers? Skal du gå med mundbind hver gang du går ud? Hvor tit skal du skifte det? Hvor tit og hvordan skal du teste dig selv? Jeg er bare nysgerrig.
  17. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Så hyggeligt med puslespil. Og kender kun alt for godt at nogle brikker mangler - nå ja, og den oprigtige undren når de så pludselig dukker op alligevel.
  18. Langt pokker i MOL

    Sejt at du har meldt dig, Gregers! Det er en god idé at få det undersøgt ordentligt.
  19. Langt pokker i MOL

    What? Her har der været skønt vejr i dag. Ok, der har været en lidt kold vind, og der var en tid i eftermiddags hvor det så ud til at trække op til regn, uden at der dog kom noget.
  20. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Nå - heldigvis er jeg lidt mere flittig med at træne end med at opdatere log. Stadig bare løb og burpees - min nye yndlings/hade øvelse! Har derudover brugt en del tid med grovere havearbejde, så synes da jeg får brugt kroppen lidt. Og virkelig lækkert at være ude i det gode vejr samt at kunne se at alle anstrengelserne gør en forskel. Har blandt andet været i gang med vertikalskærer, har savet en masse træ op til brænde og er i gang med at grave et bed igennem for genstridige rødder... Tirsdag d. 7. april 5,6 km løb @ 35:08 Husker ikke længere hvordan turen gik - ud over at det er PR for distance efter jeg er kommet i gang igen. Herefter 3x6 burpees Torsdag d. 9. april 3,8 km løb @ 23:14 Havde en idé om at jeg kunne undgå så meget blæst ved at løbe langs åen ind mod Egå Engsø, men der blev jeg snydt. Virkede urimeligt hårdt, og måtte også ned og gå et par gange. Til gengæld så jeg en frø/tudse få et lift af en anden - det er mere dyreliv end jeg plejer at se langs havet. Efter jeg lige havde fået pusten herhjemme blev det til 3x6 burpees og Japansk stræk i en dejlig solstråle Søndag d. 12. april 5,1 km løb @ 30:07 Fedt endelig at runde de 5 km på under en halv time igen. Løb det meste af turen i ca. 5:50, men måtte ned og gå 2 gange på den fjerde kilometer. 3x6 burpees - stadig udendørs, men denne gang på fliserne frem for på græsset. Tror jeg synes det fungerer bedre. Har flere gange overvejet om ikke det snart var tid til at få raceren frem. Sidste år stod den i skuret hele sæsonen, og året inden var den heller ikke ude på mere end en enkelt tur. Motivationen er der ikke helt endnu. Og med alle de projekter jeg har i gang i haven, så passer det mig også bedre tidsmæssigt med en løbetur frem for at være væk på cyklen i flere timer... Til gengæld fik jeg lov til at møde ind på mit arbejde én gang i sidste uge, og regner med at skulle derind igen et par gange i den kommende uge. Dejligt at se diverse kolleger igen, og i det hele taget komme lidt ud blandt andre mennesker. Og elsker virkelig min cykelpendlerrute.
  21. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Rimelig off dag i går, men fik taget hul på online shines classes, så der gik lige en times tid med det. Er noget jeg længe har haft en tanke om at gå i gang med, men har ikke lige kunnet tage mig sammen. Var rigtig sjovt, og et lille plaster på såret, når jeg nu ikke kan komme ud og danse... Søndag d. 5. april 5,4 km løb @ 33:00 Rigtig fin tur langs vandet i strålende vejr, og med en rolig og stabil hastighed hele vejen rundt. Herefter 3x5 burpees Denne gang ude i haven - også lækkert! Tror jeg er klar til at øge til 6 gentagelser i hvert sæt, men fyfferpyffer, jeg synes det er en hård øvelse!
  22. Motion i balance™

    Enig!
  23. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Nå, også lidt opdatering siden sidst... Tirsdag d.d 24. marts 4,9 km løb @ 31:25 Stræk Torsdag d. 26. marts 3,6 km løb @ 21:44 Havde regnet med også at løbe en tur i weekenden, men i stedet blev det til 2xgåture og noget havearbejde. Tirsdag d. 31. marts 5,3 km løb @ 33:17 2x5 burpees Stræk Fredag d. 3. april 2,9 km løb @ 18:39 3x5 burpees På begge løbeturene i denne uge har jeg haft problemer med at holde mig i løb, og har været nødt til at komme ned og gå (efter godt 2 km hhv. godt 1 km). Det irriterer mig selvfølgelig voldsomt, men har så begge dage lagt nogle spurter ind, så jeg har vekslet mellem gå/spurt frem for gå/løb. Tænker det må kunne bidrage til at få mig lidt hurtigere frem, selv om det ikke rigtig gør noget for min udholdenhed... Nu må det efterhånden være mere end en måned siden jeg gik i gang med de der japanske stræk, og jeg bliver nødt til at indrømme at jeg ikke har været vedholdende med at lave det dagligt. Har dog en klar oplevelse af at det har gjort noget godt for min kropsholdning - så jeg i mindre grad oplever at jeg falder sammen i ryggen. Har lidt svært ved at vurdere om det har gjort noget for min talje. Ingen tvivl om at min talje er mere markeret nu, men jeg har samtidigt løbende tabt mig lidt, så det er nok en mere sandsynlig forklaring. Har næsten tabt 5 kg siden nytår. Det går langsomt, men støt og roligt og uden de store afsavn, så det er jeg fint tilfreds med. Hvad med dig, Gregers? Holdt du fast i at lave stræk længe nok til at have en mening om hvorvidt det gør en forskel for noget?
  24. Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning

    Ja - vil også meget gerne tilbage dertil, når alt er lidt mere normalt igen. Ja. Har en forkølelse som ikke vil slippe helt, men det er (for mig) meget normalt for årstiden. Tak for omsorgen.
  25. To failure & beyond ..back on the mountain track

    Lille kaffejunkie. Du lød ellers flyvende med kaffen i sidste uge - og tænkte at det var dig vel undt med disse omstændigheder. Oh well.... nu håber jeg bare at rehab foregår uden ryste- og svedeture. Men uanset at du starter forfra med at tælle, så er 100 dage uden kaffe stadig hundrede dage uden kaffe.