Thomas J

Medlemmer
  • Content count

    8,496
  • Joined

  • Last visited


Reputation Activity

  1. Like
    Thomas J got a reaction from DaDane in Nice and clean power building   
    Hvorfor eksplosiv udførsel er godt ?? Jeg troede du havde læst alle indlæggene her på MO. Jeg vil råde dig til at læse følgende tråd, og så svare mig på hvorfor det skulle være godt udfra det du har læst:
    http://www.motion-online.dk/cgi-bin/ikonbo...=8&topic=21
    Thomas
  2. Like
    Thomas J got a reaction from KåreS in Råd om træningsform for nybegynder   
    Videnskaben er ikke den endegyldige sandhed. Det har historien vist os op til flere gange. Engang troede man f.eks hjertet var et blodreservoir, og ikke en muskel som fungerer som en pumpe, man troede at åreladning kunne kurrere sygdomme fordi det sænkede feberen osv. osv. Men det nytter ikke noget at blande filosofi sammen med træningsvidenskab. Så kan vi ligeså godt nedlægge sitet, og blive enige om at der ikke er noget at blive enige om. For alle forklaringer kan være lige gode, da det eneste vi kan være sikre på er, at vi ikke er sikre på noget. For overhovedet at have basis for at diskuttere, så er vi nødt til at bruge en eller anden form for argumentation, og det mest tungtvejende argumentation når vi snakker om fysiologiske tilpasninger i forhold til træning, er uden tvivl træningsfysiologi. Du siger måske også til din læge, når du kommer ned med en lungebetændelse, at han ligeså godt kan lade være med at udskrive penicilin til dig, for det vi vidste for 100 år siden er alligevel ikke helt korrekt idag, og derfor må det vi ved idag også være ukorrekt imorgen, og sansyneligheden for at lungebetændelsen går væk ved at spise ærter og drikke sødmælk kan i princippet være ligeså stor som at indtage penicillin ? Nej vel.
    Det er da ganske muligt at du kan finde personer som træner med lette vægte og +20 reps pr. sæt, og som har markerede kroppe. Men det er i så fald ikke i på grund af træningen. Så er det fordi deres ernæringsmæssige status og deres fysiske aktivitet har været bidragende til at skabe et subcutant fedtlag som giver indtrykket af markerede muskler.
    Det som er indiskutabelt, er at muskelfibre ikke kan trænes til at tilpasse sig på et hav af områder. De kan kun en ting, og det er at vokse sig større. Der sker selvfølgelig også nogle neurale og biokemiske ændringer. Men på det helt grundlæggende tilpasningsniveau så kan muskler kun øge deres størrelse ved at øge mængden af kontraktile elmenter, i respons på vægttræning. Derfor vil der heller ikke ske noget ved 20 reps eller 30 reps, som ikke allerede sker ved 6 reps eller 8 reps. Hvis det vitterligt var tilfældet at høje reps ville ændre musklen på en markant anderledes måde end lave reps ville gøre det, så musklen blev mere markeret, hvad skulle det i givet fald så være for en ændring ? Og når det nu er tilfældet at høje reps ikke stimulere en tilpasningsmekanisme som er anderledes end lave reps, hvorfor skulle man så lave høje reps, når man ved de lave reps får fat i høj-tærskel motoriske enheder med langt større vækst potentiale. MU's som slet ikke er atkive ved de høje reps. Faktum er, at en muskels markeringsgrad afhænger af tykkelsen på det subcutane fedtlag. Hvordan man minimere dette fedtlag er i princippet lige meget. Det kan du gøre ved at skære i dine kalorie, træne mere, lave høje reps, hoppe, danse, whatever turns you on. Men det har INTET at gøre med ændringer i selv muskelstrukturen.
    Og endnu engang. Lad være med at blande filosofi sammen med træning. Filosofiske diskussioner kan være ganske udemærkede, men vi bliver ikke klogere på træning ved bare at beslutte at ingenting er endegyldigt, så alt kan være lige godt.
  3. Like
    Thomas J got a reaction from venaN in Back to basics.   
    Hvorfor skal man begrænse sig selv fordi man ikke tager krudt ? Man kan altså vende kroppen til de mest vanvittige ting, selv uden krudt, hvis man arbejder for det. Personligt har jeg eksempelvis 5 pressedage i ugen. 3 gange kører jeg bænkpres, og 2 gange kører jeg enten pushpresses eller military presses. Derudover kører jeg frontsquats 2-3 gange i ugen, dødløft 1 gang og powercleans på de dage jeg kører overhead presses. Alle dage er til en dagsformsmaks et eller andet sted i rep rangen 1-5, efterfulgt af 5-6 backoff sæt af 2-3 reps. Og jeg har ganske fin fremgang, har lige sat en all-time PR i bænkpres på det her program.
    Husk at kroppen ikke er en statisk størrelse, som kun tolerere så og så meget træning på krudt, og så og så meget træning clean. Ens work capacity kan opgraderes ekstremt meget. Som John Broz siger, "if you can't do something you are not in good enough shape" ;)