SportsFys

Medlemmer
  • Content count

    57
  • Joined

  • Last visited

About SportsFys

  • Rank
    Medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.fysiostudio.dk

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Hillerød
  1. Hævet og øm finger

    Hej Teddy Hvis det drejer sig om et led i ringfingerne, vil jeg overveje at anvende Voltaren gel, Ibrutop eller ligenden i 3-5 dage for at slå evt. inflammation ned, men man holder pause fra træning. Det virker ret godt på små led. Hvis det er hele fingeren, vil jeg lige få den undersøgt.
  2. Hej MO brugere Går og barsler med ideen om at skabe et online univers med træningssessioner, som henvender sig til den travle del af befolkningen som ikke prioritere eller har tid til at komme ned og træne i træningscenteret. Det vil primært være optaget holdundervisning med minimal brug af udstyr. Prisniveauet kunne ligge mellem 75-150 kr/mdr. Hvad tænker I? Er der er marked i Danmark til denne type af tjeneste?
  3. Løb på forfoden, giver smerter i soleus

    Alternativt kunne man overveje at styrketræne soleus også for at gøre den mere modtagelig for den øget belastning som der er ved forfodsløb
  4. Løber/springerknæ - kronisk betændelse?

    Hej Bo Beklager at høre det ikke går fremad med din skade. Ud fra min erfaring som idrætsfysiotera kan smerter i og omkring knæet kan være svære at diagnosticere og behandle når der ikke er en specific årsag eller skadet væv. Dels pga. den manglende præcise arbejdsdiagnose, dels fordi smerterne på nogen måder er lidt uspecifikke og dels pga. det lange smerteforløb som ændre både muskulartur og den måde benet bliver brugt på. Derfor man vælge en model som ikke er diagnose specifik, men fokusere mere på at reetablere muskelfunktion over knæ, hofte og ryg ved starte helt basic med aktivering af muskler uden smerter gradvis stige i træningen over tid til man når det ønskede niveau. Så en fremgangsmåde vil være at få reduceret symptomer osv så meget som muligt på ca. 1-2 uger ved brug af is, ro og evt. NSAID produkter. Derefter vil der være en aktiveringsfase af musklerne på ca. 2 uger og gradvis går over i dynamiske øvelser som alle udføres uden smerte. Derfra laves der flere stående øvelser i ca 3-5 uger med fokus balance og landingsøvelser. Gradvis overgang til mere "normal" styrke og springøvelser i 4-6 uger derfra. Jeg kan ikke give dig en præcis opskrift på hvordan dette skal gøres da det er individuelt for hver person, men vil klart anbefale dig at finde en fysioterapeut som kan hjælpe dig i forløbet. Håber du kommere videre i forløbet. Med venlig hilsen Nicolai
  5. Dårlige/svage knæ...

    Hej igen... Ud fra hvad du skriver, vil jeg vurdere at der er gode muligheder for træne dine ben/knæ op på et højere niveau, da du allerede kan træne. Er også selv perfektionist og stiller høje krav til min behandling af patienter og har arbejdet en del med perfektionister i idrætsverden. I den forbindelse vil jeg samtidig sige at den kommer længst er ikke nødvendigt den som træner hårdest, men den som træner smart og struktueret. En god atlet, især i individuelle sportsgrene kan enten selv eller med hjælp fra sit netværk omkring sig justere træningen op og ned, og variere alt efter hvad formålet med træningen er. Den ene hårde træning efter den anden er oftes den sikre vej til overbelastningsskader og manglende resultater. Det sagt, så er der individer som bare kan køre på uden at de får en skade... Håber du kommer godt videre....
  6. Dårlige/svage knæ...

    Hej Snigende Sutsko Min erfaring som sportsfysioterapeut er at der er gode muligheder for at træne knæ som er plaget af øget løshed eller smerter op på en fornuftigt niveau når træningen bliver startet på det rigtige niveau og der er fornuftigt progression i træningen. Men det vigtigt at træningen tager udgangspunkt i flere dimensioner, så som styrke og balance, evt. kombineret med eksplosiv træning sidst i forløbet. Jeg kan desværre ikke sige at du skal lave en specifik øvelse, da øvelsesvalget for mig tager udgangspunkt i hvad du kommer ind i klinikken med. Så mit råd til dig, er at søge hjælp hos en fysioterapeut med idrætsfagligbaggrund og som kan lægge en fornuftigt plan for dig. Held og lykke. Med venlig hilsen Nicolai
  7. Smerter fra "lysken"

    Hej Bellini Ud fra hvad du beskriver og din markering tænker jeg som idrætsfysioterapeut flere ting. 1) Ud fra din markering og ømhed i bugmuskulaturen (ved hoste og nys) kunne man overveje lyskebrok. Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er om det er det samme sted du mærker når du laver lunges eller løfter højre ben i sideliggende stilling? 2) Ellers kunne det være interessant at undersøge din inderlårsmuskler og især udspring af musklerne oppe på bækkenet. De udspringer dog ikke hvor du markere, men jeg synes det ville være relevant at undersøge. Hælder mest til lyskebrok, men som sagt, så skal det undersøges nærmere. Hvis det er lyskebrok, kan man være heldig at træne det væk, hvis det ikke har udviklet sig for meget. Ellers må man fordi læge og evt. kirurg for yderlig vurdering. Håber det gav lidt svar. Med venlig hilsen Nicolai
  8. Skadet tå!

    Hævelsen i sig selv kan nedsætte bevægeligheden i leddet. Jeg vil anvende en type af NSAID gel i max 5 dage, 3x om dagen for at nedsætte hævelsen. Det kan købes i håndkøb som Voltaren, Ipren gel eller Ibutop. Jeg vil absolute ikke anbefale fodbad, men derimod is i 20-30 minutter i stedet. Hvis det ikke hjælper, vil jeg søge hjælp hos en fysioterapeut.
  9. Fascitis plantaris. Intet nyt- gør stadig ondt :/

    Hej Niklas Når det står på i så lang tid som i dit tilfælde kan det blive mere kompliceret end at anvende hvile, styrketræning og korrektion af gangen. Udover de muligheder du allerede har nævnt, synes jeg det er relevant at undersøge dit bens funktionelle bevægelse og optimere ledvinkler og dermed få en mere balanceret muskelarbejde over leddene. Dvs. at kigge på hoftens styrke og muskeltiming, samt hvordan du styrer dit knæ når du går/løber/hopper, samt om man kan træne muskulaturen i foden til at støtte din fod mere hensigtsmæssigt end dine indlæg har kunne. Ikke fordi jeg tror at du kan få en "neutral" fod, men hvis man kan få den 20% den modsatte vej og dermed reducere stresset på din fascia plantaris. Andre alternative ligger i reducering af den inflammatoriske process. Du nævner at din mave ikke tåle NSAID produktor (Inflammatoriske dæmpende) pga. maven og derfor vil jeg anbefale dig at prøve en gel-form af samme produkt. Det kan være Voltaren eller Ibutorp og anvende det i 5-10 dage 4 gange om dagen. I den periode er det også vigtigt for at opnå den maksimale virkning at du afholder dig fra smertegivende bevægelse eller aktiviteter, således der kommer fuldstændig ro på. Som du selv nævner kunne shockwave og laser være en mulighed. Jeg har dog ikke personlig store erfaringer med det, så der må andre byde ind. Binyrebark behandling kunne være en sidste mulighed hvis forsat er en inflammation, men fordi du har pes cavus vil du være i risiko gruppen for at udvikle fasciatis plantaris. Derfor er det forsat aktuelt og kigge på hvordan man kan forbedre din led og muskelfunktion i benet og dermed reducere risikoen. Håber du kan bruge det.... Med venlig hilsen Sportsfys
  10. Slimsækbetændelse?

    Hej Kenneth Beklager at hører du ikke kan få fremgang i din skade. Lige som Schroinx foreslår vil jeg opsøge din læge. Dog vil jeg samtidigt sige at det er ikke sikkert din læge kan hjælpe dig. Jeg synes på sigt at du gå efter at få en ultralydsskanning af dit knæ. Der vil man kunne se om det er senen eller slimsækken som er inflammeret. Hvis det derimod er andre strukturere, så som brusk på bagsiden af knæskallen eller inden i knæet, som er årsagen kan ultralydsskanning ikke hjælpe på diagnosen og videre undersøgelse kunne være en MR-skanning. Ultralydsskanning kan du få foretaget hos en fysioterapeut, kiropraktor eller speciallæge inden for ortopædi eller reumatologi. Håber du kommer videre i systemet og får nogle svar og endnu bedre en løsning.
  11. Smerte i hofteområdet - hjælp

    Velbekommen. Jeg glemte lige at sige at fordi han er i voksealderen og vokser meget, kan lægerne være mere tilbageholdene med yderligere undersøgelser, da man ikke kan udelukke at det falder til ro når han er færdig med at vokse.
  12. Smerte i hofteområdet - hjælp

    Hej John Kan virkelig godt forstå at du og din søn har denne frustration om man ikke kan finde et svar på situationen. Skader i lysken og hofte området kan være komplekse, men det vigtigt at holde hovedet koldt og få udelukket de ting som kan udelukkes. Jeg har set en del patienter og mange af dem fodboldspillere med hofteproblemer. Ud fra din beskrivelse og uden undersøgelse kan jeg ikke give et klart svar om hvad det er. Men med lyskesmerter er de mest sete problemer, enten hofterelateret eller muskulær. Muskulært kan der være problemer med inderlårsmusklerne og hoftebøjermusklen. Det ses ofte hos fodboldspillere og kan for det mest afhjælpes igennem træning. I hoften kan der være tale om udiagnosticeret hoftedysplasi, som man normalt opdager ved fødsel. Men det kan ses på røntgen og hvis de billeder så fine ud er det nok ikke det. Derudover kan der være der være ekstra knogledannelse, også kendt som impingement, men er ikke sikker på at han har alderen til at have problemet, men synes det skal undersøgelse. Det kan også ses på en røntgen hvis man kigger efter det. Hvis det er problemet kan det give skader på ledlæben omkring hoften og det kan ikke ses på røntgen, men derimod en MR skanning med kontrast. Dette er de mest almindelig skader omkring hoften. Udover det nævnte, så vil det være klogt at få udelukket ryggen også. Jeg tror ikke udmiddelbart at det er ryggen, men ved aldrig. Ved ikke om du kunne bruge det. Men håber I kommer videre.
  13. Lederen af centeret hedder Per Holmrich og forsvarer faktisk sin doktor disputats omkring lyske og hofteskader næste fredag. Han velkendt i det internationale forskningsmiljø for at være "pro" træning som behandling, men ser også nødvendigheden i operationen hvis træningen ikke fungere. Min patienten var igennem den store tur. Han havde både Cam og Pincer impingement, samt en skader på ledlæben. Det er ikke så kompliceret at få korrigeret Cam og Pincer impingement, men reparationen af ledlæben kan være mere vanskelig, da det afhænger af skadens størrelse. Han smed krykkerne efter 4 uger.
  14. Jeg har lige haft en patient igennem en impingement operation på Amager Atroskopisk Center med rigtigt godt resultat. Her efter ca. 10 uger der forsat kun fremgang og han er så småt på vej til at skulle løbe let. En af verdens førende forsker inden idrætsrelateret hofteskader og ortopædkirug står for afdelingen på Amager, så kan kun anbefale Amager Atroskopisk Center.
  15. Helt enig med salt. Afsted til en fysioterapeut. Jeg tror ikke ud fra de øvelser du nævner at de burde give problemer. Det kommer selvfølgelig an på udførelsen. Men få det hellere undersøgt.