pesaol

Medlemmer
  • Content count

    606
  • Joined

  • Last visited

About pesaol

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 09/01/1975

Profile Information

  • Køn Mand
  • Sted Haugesund
  • Interesser Løb primært, suppleret med lidt Bodybike
  1. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Et lille pip herfra Vist længe siden jeg har logget. Man kan vist roligt sige at jeg har holdt sommerferie fra MOL, men jeg har skam ikke holdt fri for træningen. Har desuden været i landet hele sommeren, så det er heller ikke derfor. Som jeg har skrevet tidligere har jeg været plaget af lidt småskavanker (knæ), til tider umindelig svært med at løbe i sommerheden (selvom vi ikke ligefrem har haft hedebølge). Derfor har meget af min træning været sådan lidt ustrukturet. Har løbet en 5 km. tur her og en 9-10 km. der, men heller ikke længere. Et par bike timer er det skam også blevet til her i sommeren. Så der har ikke rigtig været nogen struktur eller overordnet plan, og derfor heller ikke så vanvittig meget at logge om. Det ændrer sig sandsynligt når vi kommer ind i efteråret. Jeg må bare konstatere at jeg simpelthen ikke er særlig god til at løbe om sommeren... og nå ja, så er der jo også lige andre ting der har taget en del af min tid. Har været sammen med den sødeste jyske kvinde her de sidste 2-3 måneder, og tør godt at kalde hende min kæreste nu. Godt nok lang tid siden jeg har brugt det ord... men sådan nogle tager jo også tide fra andre vigtige ting såsom træning ;-) På mandag rejser jeg 3 uger til New Zealand og backpacker rundt. Det var en beslutning jeg tog i januar, som en fødselsdagsgave til mig selv. Så selvsagt får jeg ikke trænet der, udover at gå en masse kilometer i fantastisk natur. Når jeg kommer tilbage derfra er det planen at træne mere struktureret og målretttet, og heldigvis er kæresten også med på den ide.
  2. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 28 Min opsamling for den forgangne uge kunne næsten være en copy paste fra sidste uge. To transportløbeture, den ene dog en anelse kortere end sidst + 4x3 min. interval søndag. Fredag tog jeg sørme en bike time i FW med ultra-trialet-techno instruktør Patrick. Det var en "power" time så der var ikke nogen 8 min. intervaller men kortere og hårdere pas. Kan simpelthen ikke huske hvornår jeg sidst har været til en bike time - eller i FW for den sags skyld. I det hele taget er jeg meget i "sommer modus" sådan rent træningsmæssigt. Det afhænger meget af hvordan vejret er, for hvordan jeg skruer træningen sammen, så jeg har lidt skrottet min regelmæssige struktur. Dog satser jeg stadig på 2 lange ture efter arbejde og så må jeg se hvad jeg finder på i weekenden. I ny og næ, og i køligere vejr, vil jeg nok også snuppe en bike time eller to.
  3. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Ok, kan være jeg skal kigge lidt nærmere på dem.
  4. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Jep, det er også derfor jeg hepper på "dansk" sommer i år Mht. musik i ørerne. Hvis - og der menes virkelig hvis - jeg skulle finde på at løbe med musik i ørerne, så er noget af det værste jeg ved at ørebøfferne ryger ud. Bruger du særlige hovedtelefoner til din ipod eller funker det fint med de som hører til den?
  5. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Løb i pragtfuldt vejr! Arh okay, overskriften er måske lidt misvisende for vejret i dag. Men alligevel, det var faktisk en fed oplevelse at løbe hjem fra job i dag. Kan mærke at jeg altså bare løber væsentlig bedre når det er lidt køligere i vejret og der er blæst og regn til at køle ned. Skal siges at jeg havde medvindt stort set hele vejen, så det hjælper selvfølgelig lidt på oplevelsen. Ellers tog jeg den "direkte" tur hjem i dag. Dvs. ud af Ballerup Boulevard, Slotsherrensvej, Sallingvej, Hillerødgade og så hjem langs Mimersgade til Jagtvej. For dem der er ikke er så kendt lige i den del af KBH, kan jeg fortælle at strækningen som sådan ikke hører til de mest inspirerende at løbe langs. En vigtig motivation for mig når jeg løber er at jeg kan variere det mht. ruter og det bliver jo en udfordring når jeg løber hjem. Har dog nogle muligheder fx at dreje nord langs Vestvolden og op til Utterslev mose eller mod syd og ned mod Damhusengen og Damhussøen. Så ville jeg også kunne løbe på mere grus og dermed aflaste bentøjet. Ellers har jeg faktisk også overvejet at løbe med musik i ørerne på vej hjem, selvom jeg har forsvoret at folk nogensinde skulle se mit løbe med hovedtlf.!!!!
  6. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 27 Hovsa, jeg glemte da helt at opsummere den forgangne uge. Ikke at der er så meget at fortælle, det meste har jeg jo beskrevet. Tirsdag og torsdag løb jeg som sagt hjem fra arbejde, og ser man bort fra varmen, var det en fed oplevelse. Lørdag blev det til 4x3 min. tempointervaller - i bagende eftermiddagshede. Nok ikke det smarteste tidspunkt at træne intervaller, men jeg klarede alle 4 fint, selvom jeg faktisk havde planlagt 6x3 min. Kunne dog mærke at der ikke var grund til at spille hazard med kredsløbet. Så alt i alt har det været lidt af en prøveuge if.t. ny struktur. Jeg var lidt i tvivl om jeg bare skulle løbe en længere tur i weekenden, men tænker at 2 lange må være nok og desuden giver det afveksling. På samme måde som jeg får mere tid i hverdagen, får jeg jo også mere tid i weekenden hvis jeg træner hårdt og kort. Desuden SKAL man vel ikke partout løbe de lange ture om søndagen????
  7. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Lidt omkring erfaringer med at løbe fra arbejde. Så fik jeg testet min løberygsæk som jeg har skrevet om. Tirsdag og torsdag løb jeg såmænd hjem fra Ballerup til Nørrebro. Den direkte rute, som jeg normalt cykler hjem ad, er på lige omkring 14 km. Tirsdag var en dag hvor jeg lige skulle finde en god rute. Desværre gik strømmen på mit ur efter ca. 25 min. så kan ikke sige præcis hvor lang den rute var. Torsdags ruten var en anelse kortere og den landede på præcis 15,5 km. Ville gerne have uploadet ruten, men overføring fra Garmin 310xt til Garminconnet kan åbenbar kun ske uden kabler og det kræver en USB tingest .... som jeg så ikke har hmmm må ud og lede efter sådan en. Men torsdag blev den løbet på næsten præcis 90 min. Det er jo ikke noget voldsomt højt tempo, men i al beskedenhed ligger mit "normale" tempo nok en anelse højere, men varmen sætter en tung dæmper på tempoet - ihvertfald for mig! Ruten tirsdag vil jeg gætte lige var 1-1,5 km. længere og tidspunkt nok en ca. 100 min. Tirsdag var de sidste 3-4 km. hårde da jeg var dehydreret i den grad. Væsentlig mere behageligt at løbe torsdag da det blæste mere og desuden løb jeg i (svag) modvind hele vejen. Hvordan er det så at løbe hjem fra arbejde? Det er fedt! Det er fedt at komme hjem ca. 17:30 OG være færdig med træning, da det ofte er på det tidspunkt jeg kan nosse mig sammen til at komme i træningstøjet. Rygsækken fungerer også rigtig godt. Man mærker ikke meget til man har den på og der er fin plads til mit skiftetøj + diverse. Alt i alt har det været en rigtig fin oplevelse og jeg oplever ikke problemer med knæene. Det skal siges at jeg giver dem is på når jeg kommer hjem, så det har sikkert også noget at sige. Desuden kan jeg mærke at lårmusklerne og hofterne har det med at syre til i højre side når jeg kommer over en times løb. Så jeg har besluttet mig for at gå videre med dette her henover sommeren. Det betyder så, som jeg tidligere har nævnt, at jeg kun træner 3 gange om ugen, men beholder den samlede løbemængde. Den største udfordring bliver hvis vi får en hedebølge som sidste år
  8. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 26. Det kan egentlig gøres rimelig kort: Tirsdag og torsdag løb jeg 40 min. og her i dag søndag løb jeg lige knapt 70 min. Det er jo restitutionsuge så det passer fint med reduceret træning. Har haft alt muligt andet at gøre så derfor blev der kun trænet de 3 gange i stedet for 4, og det passede helt fint. Det er efterhånden også noget tid siden jeg har sat mine ben i et fitness center, og beklager, men jeg kan simpelthen ikke finde motivationen. Det er særlig svært her i sommerperioden, selvom det jo ikke ligefrem indtil nu har været hedebølge. Så kan man punke mig op til flere gange med en våd berlinger om hvor godt det er for mig med styrketræning men... En lille ny tilføjelse til træningen i dag. Lørdag var jeg i Marathon sport på Østerbro og investeret der 500 kr. i en Salomon løberygsæk. Den var med på ryggen i dag for at teste hvordan det er at løbe med sådan en. Jeg lagde et par bøger ned, og sådan nogle hopper jo altid lidt op og ned så måske ikke det smartest, men seriøst kunne jeg ikke mærke forskel. Rygsækken sad som limet til ryggen. På papiret skulle den også være vandtæt, men måske ikke helt til min svedproduktion, at dømme efter tilstanden på bøgerne bagefter!!! Så hvis jeg skal have skiftetøj med skal der nok være noget beskyttende lag. Der er selvfølgelig en grund til at jeg køber denne, og det er nogle planer jeg har gået med i længere tid: Jeg vil til at prøve at løbe hjem fra arbejde et par gange om ugen. Det er der flere grunde til. Når man som jeg trods alt har noget transporttid fra Nørrebro til Ballerup bruges meget af tiden mellem 7 og 17 på arbejde og transport. Jeg kan bare mærke at jeg føler mig bombet mange gange når jeg kommer hjem, og har vanskeligt ved at komme i løbetøjet. Udover det har jeg også fået nogle lidt uheldige spisevaner med at skulle ha noget sukker for at få energi til turen - ikke hensigtsmæssigt når mit mål er at tabe mig. Derfor skal det prøves af, og nu er jeg efterhånden i en form hvor jeg let kan løbe 14-16 km. i roligt tempo. Det ændrer så også på planerne om at løbe 4 gange om ugen og i stedet for vil jeg løbe 3 gange de næste måneder. Til gengæld lidt længrere ture. Det er et forsøg og der er ikke nogen garanti for det bliver en succes, men jeg har på fornemmelsen at det er det der skal til, samt at jeg får ekstra tid i hverdagen ved slå transport- og træningstid sammen.
  9. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 25 Mandag: Intet, såvidt jeg husker... Tirsdag: ca. 50 min. løb, skulle egentlig have løbet interval men følte mig ikke klar til det Onsdag: 45 min. løb Torsdag: Intet, var til valgaften Fredag: Det blev til en kort løbetur rundt om Fælledparken da jeg fik besøg fra Norge Lørdag: Intet, havde tømmermænd fra dagen før... Søndag: 100 min. løb rundt om Damhussøen og Engen, vel ca. 16 km. i alt vil jeg tro En uge som har været noget blandet træningsmæssigt. Jeg fik løbet de 100 min. men kan mærke at det er ved at være grænsen nu. Måske handler det bare om at jeg skal have vand med på ruten. I dag tankede jeg op halvvejs med vand, men det føltes ikke helt nok i varmen. Var forholdsvis dehydreret da jeg kom hjem. Ellers har det været præget af en masse privat og begyndende travlhed på jobbet. Alt sammen fint, men har følt mig noget tung, og droppede derfor intervaltræning tirsdag. Kunne mærke at jeg simpelthen ikke havde nok i kroppen til det. Så det er nok meget godt at næste uge er restitutions uge! Ellers sker der ting og sager i mit privatlig som netop er ... private. Det tegner positivt, men jeg har ikke overblik over om det påvirker træningen, og det er ikke umuligt at jeg de kommende uger ændrer lidt på planlægningen.
  10. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 24. Mandag: Nihil Tirsdag: 55 min. løb Onsdag: Cykeltur hjem fra Ballerup Torsdag: 4x4 min. tempointervaller - ret hårdt og jeg måtte stoppe i sidste 2 intervaller, skyder skylden på varmen... Fredag: 40 min. (roligt) løb Lørdag: En cykeltur op omkring Bagsværd sø og hjem igen via Lyngby Søndag: 90 min. løb om mosen og det var vist det...
  11. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 23: Mandag: Nihil... men havde pulsen oppe i aftenens Game of Thrones afsnit... Tirsdag: 50 min. løb Onsdag: Forsøgte med noget styrke, men så sagde bagsiden af skulderen av og så stoppede jeg... Torsdag: 4x3 min. tempointervaller med 1 min. jog imellem. Fredag: 30-35 min. løb med noget tunge ben Lørdag: Tog toget til Køge og cyklede hjem. Med diverse afstikkere blev det til omkring 50 km. Søndag: 75 min. løb Ja, skulderen sagde sgu av der i onsdags, og det værste er, at jeg til tider også kan mærke det når jeg løber. Så lige pt. afventer jeg hvad jeg gør mht. styrke. Må indrømme at det notorisk også er vanskeligt for mig at finde motivationen til at træne indendørs når sommeren er over os, men på anden side burde jeg jo også træne ryggen. Ellers kører løberiet nogenlunde. Jeg følger den plan jeg har lagt og indtil videre har jeg ikke haft behov for at nedsætte grundet knæene, selvom det stadig værker lidt.
  12. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 22: Mandag: Nihil Tirsdag: 35 min. løb Onsdag: gik hjem fra Ballerup.... lang historie.... Torsdag: 40 min. løb Fredag: 30 min. løb Lørdag: 1xstyrke primært overkrop + 1xbikefit burn med instruktør Christine. Søndag: 60 min. løb Alt løb i roligt restitutionstempo præcis som planlagt. Kan mærke det altså er en rigtig god ide med de rolige uger hver 4, det giver ny energi. Næste uge bygger jeg op igen. Ellers blev det til endnu en biketime. Denne gang med instruktør Christine som jeg kan huske fra Ndr. Fasanvej for nogle år siden. Arne kører ikke længere timerne om lørdagen. Hun er en ganske udmærket instruktør, med en noget mere poppet musiksmag end Arne, og så var der også lige noget makkerkørsel som ikke lige er min favorit...
  13. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 21: En status for den forgangne uge. Mandag: Nihil Tirsdag: 6x2 min. tempointervaller Onsdag: Lidt styrketræning for overkroppen + 1xbikefit power + 1xburn time med instruktør Rasmus Torsdag: Nihil, skulle til fødseldag i familien ikke tid Fredag: 5 min. (lidt tungt) løb Lørdag: en gang styrketræning for hele kroppen Søndag: 80 min. løb omkring mosen (Utterslev for ikke-københavnere) Bum bum, en lidt blandet uge hvor jeg fik kørt noget bike efter pænt lang tid. Nok ikke en god ide med dobbelt time, men kunne nok springe på en enkelt time i ny og næ. Ellers er det tid til restitution i næste uge og det passer fint. Synes jeg mærker mere til gamle skavanker. Knæene er nogen lunde status quo, men jeg mærker en begndende irritation i achillesenen i den ene fod. Det er især efter bike timen onsdag og jeg mistænker at det kan have en sammenhæng. Nu tager jeg 4 rolige og kortere ture den kommende uge, og som minimum en gang styrketræning.
  14. Peter på nye eventyr... i Danmark

    I onsdags gjorde jeg noget der var lidt forbudt. Jeg snuppede ikke bare en, men hele 2 biketimer... den første var endda en såkaldt "power" time Det var med instruktør Rasmus som jeg har kørt en hel del med tidligere. Jeg kørte fint med og hang kun lidt i cyklen de sidste 10 min. på anden time. Og hvorfor gjorde jeg nu det? Set i bakspejlet skulle jeg nok også bare have holdt mig til den ene time. Primært fordi jeg indimellem tager mig selv i at savne en bike time hvor pulsen bare banker derop ad, og dels for at teste hvor meget det egentlig påvirker løb. Jeg har lært af erfaringen at jeg skal strække grundigt ud bagefter, især lårbasserne, og der var da heller ikke nogle problemer efter - udover at være banke træt. Benene føltes godt nok lidt tunge i dag på min 50 min. løbetur, men det kan jo også bare være fordi det er fredag... anyhow så vil jeg nok til tider springe på en bike time i ny og næ, men ikke som en fast del af træningen.
  15. Peter på nye eventyr... i Danmark

    Opsamling uge 20: Lidt hård uge på flere punkter der dog ikke har så meget med træning at gøre... Mandag: Blev det til ca. 14 km. cykling hjem fra arbejde i Ballerup. tirsdag: 3x3 min. tempo intervaller 10-12 min. opvarmning og afjogging. Onsdag: Styrketræning + 45 min. intervaltræning på crosstrainer i FW Ballerup (udmærket stort center, dog rimelig meget fokus på frivægte og lidt ældre udstyr efter min mening.) torsdag: 45 min. løb Fredag: 30 min. løb Lørdag: Nihil, var til 40 års fødselsdag hele dagen, ikke min egen dog... Søndag: Tung mave og lidt tømmermænd samt familie fødselsdag men det blev da til 65-70 min. løb i adstadigt tempo... Ellers ikke så meget at skrive. Nu vil jeg snart gøre klar til den faste mandags rutine med GoT.