Zoater

Medlemmer
  • Content count

    1,711
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by Zoater

  1. På jagt efter protein til min morgenmad

    Spis noget hytteost :)
  2. Proteinbarer - go or no-go?

    Har også lige smidt en god opskrift i OPSKRIFT-tråden :) hjemmelavede har ofte en langt bedre makro-sammensætning
  3. OPSKRIFTER!

    Rum proteinbar http://fodr.me/id-68.php Havregryn Rom-essens Proteinpulver, fx cookie and cream mandler kokosmel Bland det hele sammen og smør en form med lidt olie og drys med kokosmel. Hæld dejen i formen og lad den hvile i fryseren i 2 timer - så er den klar til at skæres. Et stykke/bar giver ca. 16 g prot og 180 kcal
  4. Hej alle – jeg har gennem de seneste måneder været med til at udvikle www.fodr.me (beta) (edit ændret til http://KalorieOpslag.dk). Målet har været at lave et (gratis) værktøj til hurtigt at få information om kalorie og makronæringsstoffer i sammensatte måltider. Ideen er at man let skal kunne søge og tilføje fødevare med ganske få klik og uden at skulle registrere sig eller lave en bruger. Jeg håber i kunne havde lyst at bruge værktøjet - som i øvrigt også kan bruges til ”mobile use/web app” og gerne komme med feedback og ideer til i hvilken retning vi kan bevæge os mod.
  5. Tak ! Hej MortenZ. Ideen har været at lave noget vi syntes manglede, en lille niche indenfor kalorietælling. Projektet er blot et hobby-projekt og der er derfor ingen planer om at kommercialisere det (hvis det var dit indirekte spørgsmål).
  6. Det er altså ikke 2,5 kg fedt du/i tager på af en bytur - det ville svare til et ekstra kcal indtag (udover ens ligevægtsindtag) på 17500 kcal. Desuden svinger vægten helt naturligt både igennem dagen og fra dag til dag.
  7. Although some studies hint towards some potential adverse effects of excessive fructose consumption especially when combined with excess energy intake, the results from clinical trials do not support a significant detrimental effect of fructose on metabolic health when consumed as part of a weight-maintaining diet in amounts consistent with the average-estimated fructose consumption in Western countries. However, definitive studies are missing. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617566
  8. mælk..

    Problemet med at argumentere uden saglig belæg er at vi ikke kommer tættere på en konklusion omkring hvad, for hvem, hvornår og hvorfor mælk skulle være skadeligt i større mængder. I princippet kan alle fødevarer udgøre en risiko og hvor står vi så? Hvad der for dig virker intuitivt er bare ikke godt nok, kroppen er uhyre kompleks og ellers veletablerede modeller bliver stadigvæk efterprøvet og nogle gange forkastet. Lad mig give dig et lille sjovt eksempel på hvorfor ting ikke altid er så intuitive som du gerne vil havde dem: QUIZZ: du deltager i et game show - du skal nu vælge en af 3 døre bag 2 befinder sig nul og niks og bag den sidste 1 million kroner. Du vælger en tilfældig dør ( lad os sige nr 1) og værten åbner først dør nr 3 for at vise dig den er tom, han spørger nu om du vil skifte dør, til dør nr 2. Vil du gøre det og giver det overhovedet mening ?? En hver idiot kan da udregne at den posterior probability er 33,333...% for at vinde ved hver dør, ikke? :grindance: Værten ved selvfølgelig ikke hvad for en dør ( nr 1 eller 2) der er den rigtige for at vinde 1 million.
  9. mælk..

    Det var dog en skrækkelig post – har du nogensinde overvejet at forholde dig kildekritisk ? Uanset hvilket emne du beskæftiger dig med vil du kunne finde folk (persudo videnskab) der har et horn i siden på noget. Hvis du rent faktisk har interesse i emnet vil jeg stærkt anbefale dig at læse videnskabelig reviews og meta-analyser. Her samles viden inden for et område på en objektiv måde efter videnskabeligt princip. Det du har gang i er ren ammestuesnak der intet bidrager til om mælk har nogle negative effekter.
  10. Jeg kiggede en del af de review der ligger på emnet for et halvt år siden. Der var der ikke den store evidens for at støtte hans model op. Jan fremtoning er ensidig og selv om hans ideer er spændende virker han alt for frelst.
  11. Jeg tror ikke du kan sammenligne de to markeder så enkelt - ofte er det små forskelle der gør om du ryger til tops hvilket er ultra vigtigt for at få salg af din app. Desuden tror jeg android brugere er mere vant til "Try It Before You Buy" og jeg så vidt jeg ved har i ingen gratis version.
  12. Januarvæddemål

    Hold de andres motivation nede, drik evt. 1-2 l vand før vejning. På den måde vil de andre tro de er foran og muligvis miste motivationen til at yde når det går allermest ondt.
  13. Multivitaminer og dødelighed

    Må du meget gerne hvis du gider :) mht til meta-analyser så er det vel også deres styrke, man får "svar" på nogle meget vel definerede spørgsmål.
  14. Multivitaminer og dødelighed

    Findes der nogle meta-analyser eller lign. på området? Som du er inde på er det svært at gøre sig klog på enkelte studier der fx har en meget specifik forsøgsgruppe eller setup.
  15. Multivitaminer og dødelighed

    Du bør nok læse artiklen endnu engang. Der er ikke tale om en øget dødelighed blandt vitaminbrugere ( kvinder omkring 60 år, i dette tilfælde). Men det er da skræmmende at så mange mennesker bruger penge på tilskud der i så høj grad mangler evidens for des virkning.
  16. Teori vs. praksis- kcal underskud

    I teorien JA i praksis nej - det er stort set umuligt at hamle op med fysiologien. Du kan holde vejret en rum tid, men til sidst må du give efter. Det samme gælder ernæring. Det er derfor uhyre vigtig du spiser noget der mætter dvs. protein og langsomme kulhydrater imens du er i underskud.
  17. Gode råd til halvfed nybegynder ?

    Det bedste råd til at tabe sig er fokus på kosten. Ekstra motion vil i ringe grad kunne bidrage til et vægttab. Dels fordi din appetit øges i forbindelse med motion og dels fordi basal stofskiftet står for største delen af dit energiforbrug (læs: det kan derfor være svært at rokke meget på dit total energiforbrug) Arne Astrup (førende fedmeforsker) har været fortaler for at en god vægttabs strategi er at bide i det sure æble og reducere energiindtag voldsomt så kiloene rasler af - dette er selvfølgelig svært holde i et længere forløb. Men nyere forskning viser at en efterfølgende diæt med højt indhold af protein og langsomme kulhydrater er det "eneste" der kan bibeholde et vægttab. Jeg kan desuden nævne at ses der ingen vægttab de første par uger af en diæt, har forskning vist at det med meget høj sandsynelighed IKKE ender med et mere lean liv. tip: et lille bonus tip, sørg for alt i verden for din energi/kcal ikke kommer fra drikkevarer fx sodavand. Da der er god evidens for disse fødevarer ikke giver mæthed og energien derfor kommer oven i det daglige indtag.
  18. Mælk

    ej come on... du trænger vist til at læse lidt op på kroppens pH homeostase! Det du siger er den største gang sludder.
  19. Sodavand

    +1 Faktsk er cola udemærket til at rense toilet med!
  20. Sodavand

    Drik du bare en cola-light engang imellem - som alt andet her i livet så nyd med måde og et par cola om ugen tager værken du eller dine tænder skade af. PS: jeg synes det er sjovt at cola-light er stemplet som det unaturlige du med tiden bliver mutant af. HOLD NU KÆFT! alm. cola er også proppet med en masse syntetiske stoffer.
  21. Sodastream ?

    Nu spørger jeg dumt, men hvad er fordelen ved at lave sin sodavand selv??
  22. Ekstra kalorieindtag ved motion

    Generelt vil jeg fraråde et for stort kcal underskud - du kan b.la risikere at underskudet findes i din muskelmasse og det er vel ikke målet? 1 kg om uge svare til et underskud på 1000 kcal og det er rimelig højt. I det lange løb handler et vægttab også i høj grad om at ændre kostvaner og motionsvaner - men det virker til du har den rigtige indstilling med 1 times motion om dagen :4thumbup:
  23. Spiser du med Skræl?

    Korrekt, men ikke hvis du køber økologisk.
  24. Hvilken kampsport

    Ja det er selvfølgelig 100 % seriøst. Jeg tror endda vi har taget diskussion før Men start nu endelig endnu en vendetta. Jeg er næsten sikker på din misforståelse omking Jujitsu/JiuJitsu.. kommer fra de youtube klip du har set med Sport Jujitsu som ikke har meget med selvforsvars JuJitsu. Men jeg orker ikke på at høre du igen skal fortælle teknikkerne ikke virker for det gør de, og det amerikanske militær lære bla. JUJitsu teknikker via deres eget system MCMAP.
  25. Hvilken kampsport

    Nu har jeg før fået hug for at sige Ju Jitsu er en fin allaround selvforsvarspakke. Men jeg mener stadigvæk det giver en god grundpakke til at kunne komme fri fra en lang række overfald. I bund og grund bygge det på altid at være passiv/neutral og fjerne sig fra konflikten. I pakken får man så teknikker til at komme fri fra liggende, stående eller afvæbne et angreb.