ALo

Medlemmer
  • Content count

    106
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by ALo

  1. Træning til SSR

    Hej slemme koale Cool med en SSR træningslog - ønsker dig alverdens held og lykke med træningen frem til kurset. Vænd dig til vablerne. :) Inden du går en march så sæt tenso-plaster på hæl og forfod, kommer der vabler må du enten lade dem være hele, eller prikke hul og give dem et fodbad i sæbevand i ny og næ. Sæt nyt tenso over vablerne på foden inden du går igen - ja det gør ondt når det skal af. Få fat i nogle ordentlige støvler og sokker, personligt virker forsvarets Jolly støvler fint for mig, med to par gode sokker inden under. Det ene par af dem i uld (Smartwool, også forsvarets), det andet et par tætsidende løbesokker. Det burde ikke være nødvendigt at gøre dine Ekko støvler våde inden du går dem til, de er så bløde i forvejen - tricket med gennemvædning er tiltænkt M/58. Der er ingen grund til at gå i byggemarkedet for at købe håndtag osv, du kan købe en enkelt ribbe til kropshævninger hos Harald: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3078&Grp=47&n=40100
  2. Rygsæk = Hvad øvelser?

    Den bedste træning er at gå med nogle ture med sækken (den til ryggen). Men tag det roligt, du behøver ikke gå 30km med 50kg første gang. Som med alt andet, så start med 5-10km og 15kg rygsæk og arbejd dig op til 20km med 25kg ikke mere. Langvarig træning med tungere rygsæk kan ikke anbefales. Jeg kunne ikke forestille mig at du kommer til at gå med en rygsæk på 40-50kg, kan ikke se hvad man skulle putte i den dernede der vejer så meget! Jeg har selv været der (godt nok på et af de forkortede forløb for stampersonel), man går ikke voldsomt meget og den vejer sjældent over 20kg. Der står lidt om marchtræning i JGK's træningskompendie, så kan du jo selv vurdere om du vil træne mere end de anbefaler :) http://forsvaret.dk/JGK/Documents/JGK/dok/TK-Komplet.pdf
  3. Lindt 99% chokolade HVOR ER DU?

    Jeg har ikke rigtig lyst til at spise det, men faldt over en 100% kakoa chokolade, da jeg kiggede på noget andet: http://www.alun.dk/shop/prima-materia-oeko...-chokolade.html
  4. Bad news

    http://ing.dk/artikel/103771-proteinrig-ko...gn=ingformiddag ... forklarer en del :)
  5. Ægte blåbær

    Nordjyske hede: 2kg til fryseren = 0kr
  6. Hærens basisuddannelse

    Ta' den med ro og forbered dig på at trappe lidt ned. Du får får svært ved at vedligeholde dit niveau under HBU'en. :) .. med mindre du har tænkt dig at søge videre i systemet?
  7. respons på kostplan

    LOL... Kunne MZ eller en anden ikke nok checke mister larsens IP, så vi kan finde ud af hvem der gemmer sig bag de her fantastiske "kostråd". (Er det dig MS?)
  8. Nicolai's log.

    Hej igen Din træning er strikket meget godt sammen. Der er masser af kostråd på forummet, men det handler jo basalt set blot om at spise mere end du forbrænder. Jeg vil lave en plan for din spisning og træning, så du kan nå at tage på (bulke) f.eks. over vinteren. Og tabe de overflødige kilo fedt til forår/sommer, da du jo vil tage både fedt og muskler på. Hvis man har sådan en plan synes jeg det er lettere at få sig selv til at spise sig tyk. :) "Bodybuildernes" måde at bulke på kan sagtens bruges i dit tilfælde, så læs, spis sundt og træn tungt. Huuaaarhhh!
  9. Løb hver 2. dag?

    Det lyder måske som en lidt stringent og fast metode mask1 beskriver der. Den ville ikke fungere for mig, pointen er at du skal finde en måde der passer til dig. :) Der er masser af ting du kan lave på den anden dag. Jeg ville veksle lidt i mellem: 1) Gå en tur i skoven, i byen, ned at handle. Geocaching.. you name it? 2) Kropsvægtøvelser - der findes masser af simple øvelser du kan lave der hjemme 3) Udspænding - efter et par dage med motion, kan det være rart bare at side på gulvet foran pejsen og lave udspænding. 4) Cykle, vej og skov, hurtigt eller bare en tur for hyggens skyd, eller hen til noget andet træning 5) Svømmehal, man kan sagtens lave andet i svømmehallen end at svømme crawl. 6) Fittnesscenter - ja her er der jo utallige muligheder, ligefra fra at blot at bruge deres crosstrainer, at deltage på hold og træne med vægte 7) Der findes alverdens klubber og foreninger, find en der interesserer dig og indeholder motion - det kan være hvad som helst. 8) Løbet kan varieres i uendeligheder, undgå at løbe den samme tur, med samme hastighed hver gang. Motion behøver ikke altid være 110% Chris McDonald helvedes-pineri... Det kan også sagtens være sjovt. :) Hårdt kan også være sjovt, men det handler om at variere det, ellers bliver man sgu træt af det. Man skal selvfølgelig træne med en vis intensitet for at tabe sig, men hvis man gør det hver anden dag, så brug de sidste dage på at være god ved dig selv, og sørg for at ha' det godt med at træne. Gå til massør, fysioterapeut, husk at gå i det varme når du er i svømmeren eller hvad du har brug for og lyst til.
  10. Nicolai's log.

    Velkommen til, fed træning du fyrer af. :4thumbup: Men du skal sgu til at spise noget mere hvis du vil være Frømand! Giv den også gas med noget orienteringsløb - hvis du ikke allerede gør det.
  11. Hra været til fys (igen igen), der blev rettet lidt i træningsplanen. De næste 2 uger fokuseres mere på bevægelig i ryggen, hvor jeg tidligere primært har trænet styrke og udholdenhed. Det er en rotationsøvelse, skyde-ryg-"katte"-øvelse, ryg-fleksion. Samt udspænding af højre ben. Planen er ændret da jeg har haft lidt problemer med smerte i baglåret og genrelt har dårlig bevægelighed i den nederste del af ryggen. Ellers ikke så meget nyt.
  12. Kakaomælk

    Det er det ikke ret mange år siden, at rigtig mange drak en halv liter kakaomælk efter træning. Der findes masser af information på Google om nettop kakaomælk og træning:
  13. Så er der sgu allerede gået 2 uger... Jeg har fulgt planen nogenlunde, hvor jeg har kørt programmet i gennem 1-3 gange dagligt. Dog med hovedvægt på at tage det roligt og lytte til kroppen. Har lidt problemer med muskler der spænder op og giver lidt smerte i baglår. Men Fys mener at der bare skal lidt strækøvelser til, det ser også ud til at virke - nu hvor jeg har kørt strækøvelserne i 2 dage. Træning Uge 3+4: 1. træningspas: (køres 2 gange om dagen) 3x15 Leg Calf Raise 3x20 Lunges 3x15 Leg Hip Raise 3x10 Bird Dog 3x20 Squat 3x45s Planke 2. træningspas 3x12 DB Bænkpres 3x12 DB Lying Triceps Extension 3x12 DB Flyer 3x5 Pull-Up 3x8 Dips pauser: Vippebræt, 2 ben + diverse øvelser med elastik fokuseret på Core. Set, reps, vægt og øvelser varieres fra dag til dag. 2. træningspas køres som forberedelse til at komme i gang med "rigtig" styrketræning i uge 5+6. 3. træningspas 2 gange i ugen: Svømning, crawl, bryst, UV, "modstand-med-armene-gang" Hver dag: 2-3 gåture af 10-20min Udstrækning: Ved hvert træningspas: Udstrækning af balle, baglår og læg.
  14. Jægersoldat

    Nu bor du godt nok i den anden ende af landet, men heroppe er Benny meget brugt: http://ben66.dk/om_os.html Du kunne evt. høre ham om han har kollegaer i Kbh.
  15. Min vej til Jæger Korpset

    Jeg mener at det er for tidligt. Det er selvfølgelig vigtigt at træne det du har lyst til og variere træningen. Det er naturligvis vigtigt at være i god form, men endnu vigtiger er at man undgår skader, dette mener jeg man gør bedst ved at træne over længere tid. Det kan godt tage flere år at blive god til orienteringsløb. (Meld dig ind i en klub nu!) Se indlægget af "ker" her på siden for tips til PTRKUR og ASPKUR.
  16. for lav fedt %

    Ang. dine ledproblemer kan du prøve med fiskeolie, glucosamin, chrondroitinsulfat, MSM: http://www.getbig.dk/article.php?id=77&amp...ndroitin_og_MSM Hvordan, hvor meget og hvilke af præperaterne må du vurdere selv, alt efter hvad du tror på. Det er lidt forskelligt hvad folk har af erfaringer med præperaterne.
  17. Uge 1 og 2 - Start på genoptræning Det er super fedt at kunne lave noget igen, jeg har ikke svært ved at holde igen, motivationen og diciplinen er på 100%. Mine stats er ok, jeg vil få lavet en elektronisk fedt/muskel-% måling på arbejdet om et par uger. Jeg tror jeg "udskiftet" ca. 3kg muskler med fedt under forløbet. Jeg har tabt 2cm i omkreds på begge lår, men de har ens mål. Talje og hofte +5cm. De første par uger tager jeg stille og roligt for at: - genfinder balancen og kropsholdning - lærer at aktiverer og få kontrol over alle muskelgrupper - gå naturligt og afslappet - at bevare kontrollen over core, ikke tillade rotation, forøverbøjninger osv. - lytte til kroppen Træningen består af: - gåture på 5-15min - squats og lunges til halv dybde - stå på et ben - gå på tæer og hæle - kontrolleret spænding af korset-muskler I uge 3 og 4 vil jeg begynde lave egentlige øvelser for nedre ryg, anvende vippebræt og starte på svømning. I uge 5 og 6 vil jeg starte på et begynder løbeprogram og styrketræning
  18. Rygskade

    Prøv at google "Stuart McGill" - har selv tænkt mig at gøre brug af hans principper i forbindelse med mine egne rygproblemer. Tror "han" vil kunne hjælpe dig.
  19. Operationen gik godt ... faktisk fuldstændig perfekt Blev lagt i narkose og vågnede uforventet frisk 2 timer senere. Operationen blev gennemført udelukkende med kikkert, med mulighed for at gå ind med mikroskop hvis ikke hele prolapsen kunne fjernes med kikkerten. Det lykkedes at fjerne hele prolapsen med kikkerten, det efterlod et hul på under 1cm og resulterede kun i et enkelt sting. Dagen efter, da narkosen var aftaget, kunne jeg gå og side uden smerter. Det er fuldstændig fantastisk at kunne side ned og spise, at kunne gå rundt uden smerter og side ned når man kører bil. Jeg fik lidt morfin efter operationen, men har efterfølgende kun været på paracetamol, codein og iprobufen. Jeg har stadig ingen smerter. Der er en let nedsat føleevne på ydersiden af foden. Nu står den på genoptræning og hvile. Jeg fornemmer klart en asymetri i ryg- og benmuskulatur efter at have kompenseret i 4 måneder. De første uger vil være med fokus på at aktivere alle muskler og udføre alle bevægelser korrekt og afslappet.
  20. Kettlebells

    Har prøvet dem for et halvt års tid siden, skal ikke kunne sige om de har lavet dem om siden. Men de havde et ret stort håndtag, i forhold til org. kettlebells, faktisk så store at de var svære at træne med. Har du en kæmpe hånd er de sikkert ok. Kvaliteten var umiddelbart ok.
  21. Ok, med en sundhedsforsikring er du jo fint stillet. :) Godt at du kan bruge loggen til noget - glæder mig også til operationen er overstået, der kommer selvfølgelig opfølgning her på bloggen. Jeg kender godt klinikken i München, det er den samme operation de udfører i Hellerup. De startede på det i år, ved ikke meget om deres resultater.
  22. Kosttilskud Jeg lovede en opfølgning på de kosttilskud jeg tager, det er endnu for tidligt at konkludere helt vildt. Jeg har ikke oplevet nogle bivirkninger og det er svært at bedømme om der har været nogen smertelindring. Det er mig håb at kosttilskudene kan være med til at: - fremme heling af diskusskive og bindevæv før og efter operation. - genskabe vandindhold i diskus (er ifølge MR scanning nedsat) - lindre smerte - måske flere? :) Dagsdosis: Glucosamin: 1600mg MSM: 5,4g opløst i vand ( bvaadr) Chondroitin (Chondro-Lenk): 2400mg EPA-GLA+: 6 stk Omnimin: 1 stk Erfaring med anden medicin: Gabbapentin: Ringe smertelindrende effekt. Følte mig klodset, tung i hovedet, ukoncentreret. Stoppede hurtigt med det igen Dolol: Det eneste der har kunne tage stort set al smerte. God erfaring. Har taget en enkelt i ny og næ, ikke fast. Bonyl (NSAID): God effekt de første 2 uger, derefter nedadgående. 2xdgl. Ingen problemer med maven. Iprobufen (NSAID): Også god effekt. 600mg 3xdgl i perioder på 7-14 dage. Giver problemer med maven. Pamol: 1000mg 3xdgl, tager det værste, men dækker ikke smerten. Stesolid: 2xdgl i de første 10dage efter skaden, for muskelafslappende effekt. God virkning. Følte ingen bivirkninger udover træthed. Omkring Glucosamin/Chondroitin/MSM: http://www.healthandlifestyle.co.nz/2007/0...tin-assist.html http://www.getbig.dk/article.php?id=77&amp...ndroitin_og_MSM Ydeligere information: http://scholar.google.dk/scholar?q=glucosa...p;btnG=S%C3%B8g
  23. Hej Karin Er ked af at høre at du ikke kan komme i behandling. MR scanningen gjorde ikke det store for mig, det var faktisk lidt spild af tid, det er kun på det seneste den har kunne bruges i forbindelse optakt til operationen. Behandlingen er også den samme uanset om du er diagnosticeret med en DP eller ej. Det er symptomerne og tidsforløbet der afgører hvilken behandling du skal have. Prøv at hør din læge om ikke du kan blive henvist til en reumatologisk afdeling, eller et lignende sted på et offentligt sygehus. Så du kan få startet en konservativ behandling der. I mit tilfælde røg jeg til Aalborg Sygehus, som har et diskusambulatorie der udelukkende beskæftiger sig med diskusprolaps. Det er også vejen til en operation, jeg havde kun mulighed for at blive henvist til operation igennem denne afdeling. Om ikke andet så er du allerede inde i systemet, hvis din situation forværre sig eller ikke blive bedre i det lange løb. Angående min behandling hos akupunktøren, så var dette ikke et hit. :)
  24. Nogen erfaringer med binyrebark-blokade

    Jeg fik en indsprøjtning for ca. 3 år siden i knæet hos Parkens Privat hospital. Den blev indlagt ved hjælp af ultralydsscanning, for at sikre at den blev lagt korrekt. Jeg har ikke mærket noget til skaden sidenhen.
  25. Det bliver den 21/9 Så fik jeg en tid til operation hos Center for Rygkirurgi i Hellerup. Operationen bliver udført i lokalbedøvelse som kikkertoperation: http://www.ryghospitalet.dk/Default.aspx?Page=9