Tr0lle

Medlemmer
  • Content count

    313
  • Joined

  • Last visited

About Tr0lle

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 08/11/1981

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Sted
    Århus
  • Interesser
    Musik, digital/traditionel kunst, fysiologi, ernæring, træning samt forskellige facetter indenfor molekylærbiologi, som jeg i øvrigt studerer på Århus universitet. Er i øjeblikket i gang med 6. semester.

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Generelt velvære og en æstetisk fysik.
  1. Hst-program

    KPC: Mit korte svar vil være "ja", men som så meget andet indenfor denne aktivitetsform, så er det en personlig sag. Der er dog flere ting som taler mod at lave 3 brystøvelser, når der køres HST. Bl.a. kan det lidt forenklet siges at være for meget at det gode. Med HST træner du ofte, og du skal derfor være opmærksom på at træningsbyrden ikke bliver uhensigtsmæssig stor. Dernæst øges skadespotentialet også, hvis du belaster din krop (led) for meget - hér taler jeg af bitter erfaring. Jeg kørte tidligere HST med 2 deciderede brystøvelser plus dips, som også går i patværket. Denne kombination var simpelthen for meget for min skulder; i starten gik det fint, men efterhånden som programmet skred frem og det begyndte at blive tungt, begyndte min ene skulder efterhånden at brokke sig. Resultatet var at jeg ikke kunne træne tunge presøvelser i en rum tid. Idag kører jeg én brystøvelse samt dips, som er en effektiv øvelse til overkroppen, nærmere bestemt bryst, triceps og det forreste af skulderen.
  2. Eccentrisk træning

    clorius: Jeg kunne ligesom Sindbad godt tænke mig at vide, hvorfor isokinesiske bevægelser er irrelevante. Musklerne udvikler den samme kraft og bevægelsen er identisk og udføres med samme hastighed, er ikke helt sikker på hvorfor sådanne resultater ikke kan bruges. Aha, det må uden tvivl hænge sammen med det irrelevante i isokinesiske bevægelser, så jeg venter spændt på at blive oplyst.
  3. Eccentrisk træning

    Det er almindelig anerkendt i træningslitteraturen, at især den eccentriske del af bevægelsen stimulerer hypertrofi, så det er forhåbentlig ikke alt for svært at finde den nødvendige dokumentation. F.eks. kommer min fysiologibog med et eksempel, hvor det ene ben kun trænes koncentrisk og det andet ben kun trænes eccentrisk. Efter forsøgsperioden har kun det eccentrisk-trænede ben opnået hypertrofi. Der er dog desværre ingen referencer på den nævnte undersøgelse bag i kapitlet. Jeg hoppede lige en tur på pubmed, og fandt følgende resultat(er): Farthing JP, Chilibeck PD. The effects of eccentric and concentric training at different velocities on muscle hypertrophy. Eur J Appl Physiol. 2003 Aug;89(6):578-86. Epub 2003 May 17 De kommer frem til at eccentrisk træning giver det største hypertrofi-respons sammenlignet med koncentrisk træning uanset kontraktionshastigheden. Samme resultat understøttes desuden af følgende undersøgelse: Higbie EJ, Cureton KJ, Warren GL 3rd, Prior BM. Effects of concentric and eccentric training on muscle strength, cross-sectional area, and neural activation. J Appl Physiol. 1996 Nov;81(5):2173-81. ...Der findes uden tvivl en bunke flere referencer derude, men det må du lige selv ligge og rode med. Nu er der i hvert fald et par artikler du kan starte med. ;)
  4. Vin Diesel

    denhvideabe: Det tager ÅR - så er det sagt. Hvem ved, måske er det ikke helt så let alligevel? Diesel: Det er praktisk talt umuligt, at sige hvor lang tid det vil tage, men mit bud er MINDST 4-5 år med forholdsvis seriøs træning og kost. Nogle kan gøre det på kortere tid og andre har bare ikke det der skal til - hverken gener eller motivation. Hvad mener I andre?
  5. Bedste DB triceps øvelse?

    Julle11: Med al respekt for din læseiver, har du så overhovedet læst de andre indlæg i tråden? "Dips" er jo netop hvad de seneste indlæg beskæftiger sig med. Crawdaddy: Enig i dine overvejelser. ptpoul: Jeg er da fuldstændig enig i, at man med held kan benytte mange nyttige variationer over de klassiske basisøvelser - og i parentes bemærket, så opnår man uden tvivl også de bedste resultater ved engang i mellem at varierer ens øvelser - men hvis vi vender tilbage til den oprindelig udfordring, nemlig kun at vælge én triceps-øvelse, så vil jeg stadig mene at "dips" er en vinder. I praksis vil de fleste selvfølgelig udskifte deres øvelser fra tid til anden. Jo jo jo! :) Om ikke andet kan vi i hvert fald hurtigt finde nogle "værste" øvelser.
  6. Bedste DB triceps øvelse?

    Clorious: Jeg bemærker, at du til lejligheden, pludselig fremhæver strækket over musklen, som det afgørende for hypertrofi-responset. Du har helt ret i at "stræk over musklen" er sød musik i HST folks ører, men vi kan sikkert også hurtigt blive enige om, at det ikke er den eneste væsentlige faktor for muskelvækst. Mht. biomekanikken, så forekommer det mig ikke som en uvæsenlig detalje, at samtlige triceps hoveder aktiveres ved "dips", men ikke "Dumbbell One Arm Triceps Extension". Desuden giver "dips" mulighed for at smække en masse ekstra kilo mellem benene og køre tungt - det er en del sværere at jonglere med en tung hångvægt bag nakken. Det værste ved "dips" er i mine øjne skadespotentialet.
  7. Bedste DB triceps øvelse?

    ptpoul: Til ovenstående kommentar ville en sand HST mand udbryde, "det er et spørgsmål om strategisk dekonditionering (SD)". Desuden er det vel de færreste, som smider squat, dødløft og bænkpres på træningsmødningen, fordi de har benyttet sig af disse øvelser over en årrække.
  8. Bedste DB triceps øvelse?

    Clorious: I tilfælde af, at man kun må vælge én triceps-øvelse, vil jeg være mere tilbøjelig til at give 1. pladsen til "dips" - denne øvelse træner alle triceps' hoveder, hvilket ikke kan siges om "Dumbbell One Arm Triceps Extension". Kan du begrunde yderligere hvorfor "Dumbbell One Arm Triceps Extension" er så effektiv til maksimal muskelvækst?
  9. Hvorfor er HST så godt?

    Viggo: Du vil næppe være i stand til at tage 5 sæt, 3 gange om ugen i alle øvelser. Det bliver simpelthen for meget. Du kan måske vælge at fokusere på én muskelgruppe og give denne nogle ekstra tæsk (ofte vælger folk brystet), men når du træner hele kroppen igennem hver gang skal du være ekstra omhyggelig med ikke at træne for meget per gang. Mht. HST programmer så kig i logbøgerne eller søg i forum'et. Et slag på tasken vil være at PRÆCIS samme emne har været oppe at vende sådan ca. 10.000.000 gange.
  10. Hvorfor er HST så godt?

    Viggo: Træning er i sig selv en kompliceret sag, og der er følgende mange måder at træne på. HST er én måde, som mange har haft success med - inklusiv mig selv - men det er absolut ikke den eneste fornuftige måde at træner på, hvilket forklarer hvorfor andre træner på en anden måde. Da man træner hver muskel(gruppe) ca. 3 gange om ugen, tager man samlet set ikke MEGET mindre end "normale" programmer. Dette er der ikke den store idé i, og det er helt sikkert IKKE noget man praktisere i HST regi. Du har misforstået noget, prøv at kigge på programstrukturen igen.
  11. Hæmmer stramt tøj ens muskelvækst?

    :lol: :lol: :lol: ...Okay, det var sgu aftenenes største griner!
  12. Mere muskuløs end Sandow?

    Incognito: Pænt stor gut, men "artiklen" du linker til, skal nok tages med et gran salt. Tjek f.eks. denne her påstand: Pandour apparently refused to do any training with heavy weights and concentrated on exercising with a pair of 10lb dumb-bells. Man bliver sgu ikke så massiv med to 5 kg's håndvægte!
  13. Mit nye 2-splitprogram

    :lol:
  14. Dødløft

    Clorious: Det er selvfølgelig rigtigt, men samtidig skal man også være klar over at "problemet" ikke er til at komme uden om og det bliver uværligt større, desto større ROM man benytter. Sædvanligvis (især i hypertrofi øjemed) tilstræbes den størst mulige ROM, selvom man bliver nødt til at gå på kompromis med vægten - jeg tror dog at i tilfældet med dødløft, så er den traditionelle udgave mindre risikofyldt sammenlignet med den version Henning nævner (som til tider benyttes at styrkeløftere). Jeg skulle mene at vide, at I langt de fleste naturlige ROM's er overlappet mellem de kontraktile proteiner tæt på optimalt. Det er først hvis man fjerner musklen og manipulerer den i laboratoriet, at man kan strække den nok til at kraftudviklingen falder pga. manglende overlap mellem aktin/myosin (den samme gør sig dog også gældende, hvis musklen forkortes unaturligt meget).
  15. Måltid før natten

    Jeg snupper en skål müsli med rigeligt skummetmælk. Dem som har bare nogenlunde velfungerende nyrer og drikker en hel liter mælk inden de hopper i kanen, skal sgu da op og tisse kl. bæ. Eller? (Det "problem" har jeg da i hvert fald selv stiftet bekendtskab med, eller også vågner jeg tidligere end normalt)