SizZLeR

Medlemmer
  • Content count

    84
  • Joined

  • Last visited

About SizZLeR

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 01/14/1976

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Previous Fields

  • Træningsformål:
    Kondi - styrke - vægttab
  1. Børn og styrketræning

    Ved godt dette er en gammel gammel tråd, men syntes lige jeg vil dele min personlige erfaring på området. Min egen søn som er fra 2003 har trænet sammen med mig nu gennem 2½ år. Vi træner efter en 3-split der hedder Bryst+Biceps, Ryg+Triceps og Skuldre+Ben hvor vi holder pause hver anden dag. Min søn er spinkel af bygning, pt. er han 9½ år gammel, måler 135cm og vejer ca. 25kg. Det startede med han på legepladsen i SFO'en ikke kunne gå i armgang i de monkeybars der er der, han kunne end ikke hænge i sine hænder mere end 2-3 sek. før end han måtte slippe. Jeg byggede nogle monkeybars hjemme i haven på godt 3,5m distance og lovede min søn, at startede han med at træne sammen med mig, så ville han inden sommer (det var i februar måned) kunne gå i armgang hele vejen over uden problemer. Vi startede træningen og da vi nåede til d. 3/7 samme år, der gik han vitterligt i armgang hele vejen over de monkeybars jeg havde lavet til ham. Det gav ham blod på tanden og han ville nu gerne træne mere og det har vi så gjort siden. Foruden den direkte effekt af selve styrketræningen, så har det givet ham en masse disciplinær træning også, det starter allerede i omklædningsrummet hvor han har lært at lægge sine ting så de fylder mindst muligt og derved efterlader plads til andre. I træningsrummet lærte jeg ham vigtigheden i at rydde op/lægge ting på plads straks han er færdig med dem og ikke rende og pille ved de ting han ikke benytter; Tillige at holde øje med hvad der sker omkring ham, er der nogle som skal til og står han i vejen m.v. Selve løftene går rigtig godt, vi startede med at finde hans grænser med vægtene og i begyndelsen kørte han med "for små" vægte indtil motorik og teknik var på plads, nogle øvelser kørte han dog med passende tunge vægte, men så støttede jeg ham hvis han kom "for langt ud". Han har aldrig fået/haft skader og/eller ondt i led el. lign., til gengæld har han lært løfteteknikker og vigtigheden af at løfte rigtigt og acceptere sine begrænsninger. Ikke mindst som noget af det første, der lærte jeg ham at alt hvad der står af tal på træningsudstyret, udelukkende er til for at han kan huske hvad han kører og tillige måle sin fremgang; Således IKKE til at blære sig overfor andre med hvor mange kg han kan løfte på den ene eller den anden måde. Det hele virker 100% efter hensigten, nul problemer og rene fordele på alle fronter.....og så er det kanon god tid vi tilbringer sammen som far og søn, vi er begge lige aktive omkring det samme, på samme tid og sted. :-) Der har været og er dog meget arbejde i det, for man skal holde konstant opsyn og være der for barnet hele tiden, nogen vil naturligvis være mere selvkørende end andre, men uanset så er det i sidste ende det hele værd.
  2. Slankemidler

    Ok??? Det kan jeg slet ikke, hvis jeg spiser eller drikker lige inden jeg skal i seng så kan jeg ikke falde søvn, så vågner jeg ganske enkelt op. :) Tillige synes jeg det er drønubehageligt at sove på fuld mave, jeg får altid kvalme næste morgen hvis jeg spiser et måltid indenfor ca. 2 timer før end jeg går i seng.. :-/
  3. Slankemidler

    Først og fremmest, tak for dit særdeles uddybende svar. :) Rart at der for en gangs skyld er en herinde som gider og som har mulighed for at fremsætte tekniske forklaringer som bakker om forskellige påstande, det som har gjort at mine kommetarer måske har kunne læses som, at jeg henkaster alt andet fra alle andre, er at "alle andre" (stort set på nær et par stykker) kun har sagt at det jeg sagde ikke var rigtigt, ikke hvorfor, andet end i et særdeles begrænset omfang der ikke kunne tjene som grundlag for en holdningsændring fra min side, dette fordi jeg baserede mine udtalelser på, hvad der burde være og burde kunne regnes for troværdige kilder i rimeligt omfang. :) Lige et par kommentarer til noget af det du skrev, for det at man f.eks. kan opleve at blive "træt" ligfe etfer et måltid mad, det er jo ikke så sært eftersom kroppen bruger al energien på at forbrænde det indtagede, desuden hænger det vist også lidt sammen med hvad måltidet bestod af, for har man siddet og ædt sig overmæt i julemaden, så er det nok kun få der vil opleve at de ikke skal "slå mave" bagefter, men omvendt oplever jeg selv, at hvis jeg f.eks. spiser mig mæt i et relativt let måltid, f.eks. bestående noget magert kød og en stor skål salat, ingen dressinger og ingen fedtstoffer, ja så er mit energiniveau stadig fint lige efter måltidet, eller minimum få minutter efter. :) En ting jeg tillige kan huske som især har givet mig grund til at "tro på" at når der indtages næring, så stiger energiniveauet, det er at frem til jeg var ca. 10-12 år gammel, der husker jeg at hvis jeg en morgen, ikke fik morgenmad, så ca. 3 timer senere, blev jeg svimmel og utilpas, tillige var mit energiniveau særdeles lavt og jeg følte mig derved også uoplagt. Spiste jeg så blot en skive rugbrød, så forsvandt svimmelhed og det hele i løbet af 5-10 minutter og jeg fik også energi, min læge dengang sagde at det skyldtes mit blodsukker som tydeligvis havde været for lavt og ved at spise, så var det kommet op på lpads igen. Tillige oplevede jeg også dengang, at hvis jeg sad om aftenen og blev sulten, sådan en times tid før end jeg skulle i seng og trætheden så småt havde meldt sig, hvis jeg da spiste en klemme rugbrød, ikke noget smør, men blot med minarine, en klods agurk, tomat el. lign., så når timen var gået og jeg skulle i seng, så var jeg totalt vågen igen og kunne ikke falde i søvn, igen der sagde min læge dengang at det skyldtes at blodsukkeret kom op når jeg spiste og derved den ekstra energi som forhindrede mig i at falde i søvn. :-/ Ang. den latterlige udtalelse du henviser til, da må jeg dog protestere lidt, for det første ser jeg ikke hvor den er latterlig, for du skal jo huske at læse det jeg skriver i forhold til hvad du selv har oplyst mig på daværende tidspunkt, ikke ud fra hvad du har tænkt dig at oplyse, eller hvad du evt. ved udover det du har oplyst, min kommentar valgte jeg fordi du brugte den manglende forskning som argument for at det jeg havde udtalt, ikke var korrekt og derved søgte jeg at påpege, at hvis vi skal have videnskabelige beviser for alting, så ved vi faktisk intet om noget som helst som kan gøre os i stand til at gøre endelige konklusioner. Som den glade ikke-ryger jeg nu engang er, der tvivler jeg skam ikke på at rygning er stærk sundhedsskadeligt, men jeg accepterer jo også at nogle mennesker, har levet et liv som "tobaksslave" fra de var 14 til de gik bort i en alder af 80 år el. mere, andre kan ikke kigge på en pakke tobak uden at de får div. sygdomme af det, derfor mener jeg også der er grundlag for at tro på at følgesygdomme ved rygning er meget bestemt af hvor disponeret man er for det, ligesom f.eks. cancer og blodpropper. :) Nemlig fordi (som vi er enige i) man følger tendenser og derefter kigger efter noget at klæbe disse tendenser fast til, så vil der jo være forskellige ideer/teorier om hvordan tingene hænger sammen, netop af den grund vælger jeg ofte selv at efterprøve nogle af tingene på egen krop, dog med undtagelse af de langsigtede ting, som f.eks. rygning osv., men mest de ting man kan måle her og nu, f.eks. hvordan det påvirker min træning og mit energioverskud alt efter hvordan og hvad jeg spiser i forhold til hvornår jeg træner. Så sent som i går snakkede jeg med en til træning der netop altid oplevede et energiboost, umiddelbart efter at han havde spist, tillige i dag snakkede jeg med en anden der havde det på præcis samme måde. :) Selv oplever jeg modsat, nemlig at hvis jeg træner mindre end 2 timer efter jeg har spist, så kan det knibe med energien under træningen og tillige oplever jeg nogle gange mindre, muskelkramper og især sidesting (er det ikke sådan det hedder, den der miltsmerte?), sidstnævnte finder jeg ganske logisk, igen baseret på nogle teorier jeg har hørt og fået og fortalt, disse bygger på at når maden skal forbrændes, så koncentrerer blodet sig omkring maven for at forbrænde maden. Da jeg var lille fik man altid at vide at man ikke måtte gå i vandet hvis man havde spist indenfor de seneste 60 minutter, siden kom en anden forsker frem og påstod at det var en fordel at gøre det?!? Fra den dag besluttede jeg at jeg ville prøve tingen på mig selv og se hvordan effekten var, for den var tydeligvis ikke ens for alle, ligesom jeg oplever i dag, nogle synes det er rarest at træne lige efter maden, hvor jeg typisk oplever at det er bedst 2-3 timer efter. :) Det er også grunden til at jeg ikke går så højt op i at gøre nogen decideret uret, for min baggrundsviden rækker ikke til at udelukke noget 100%, men mange ting kan man drage logiske slutninger på og evt. efterprøve det i praksis. Så alt jeg har udtalt indtil videre, det baserer således på hvad jeg som sagt har fra læger, div. læsestof og tv samt egne erfaringer. :) Efter bedste evne forsøger jeg også i mine indlæg, jævnligt at pointere at det drejer sig om oplysninger jeg enten kender fra medier o.lign., eller at det drejer sig om hvad jeg selv umiddelbart ser en rimelig grund til at finde "rigtigt" at antage, omvendt så er jeg altid forsigtig med at konstatere noget 100% da jeg sagtens kan være fejlinformeret eller pga. mangl. teknisk viden om et emne, kan drage slutninger som umiddelbart virker rigtige, men hvor fkatorer spiller ind som jeg ikke er i stand til at tage højde for. Klart er der steder hvor man vil kunne sige at jeg konkluderer noget endegyldigt og det er klart en fejl fra min side i de tilfælde hvor der ikke kan gøres endegyldige konklusioner, da det ikke er tilsigtet. :) Jeg mener at et forum er til at man kan fremsætte holdninger, ideer m.v. og derfor forsøger jeg altid at holde det sådan fra min side af. Det er derfor jeg irriteres når nogle kun smider påstande ud om at det man siger er noget sludder, men ikke selv yder nogen rimelig og acceptabel forklaring på hvorfor de mener man er galt fat, sådanne indlæg tager jeg ganske enkelt ikke seriøst, det tror jeg ikke mange gør i det hele taget. :) Ja ja, det blev endnu en længere en her fra mig af, hehe, men det er jo en gammel nyhed efterhånden. ;) Endnu engang, tak for din fyldestgørende forklaring, nu vil jeg se om jeg hører noget fra Riget, jeg har sendt en mail til dem om at jeg ønsker en slags mail interview hvor jeg ønsker nogle klare svar fra dem omkring hvad tests og teori viser omkring de forskellige ting som påvirker os i kosten m.v., hvordan f.eks. stofskifte osv. påvirkes og påvirker ved forskellige forhold mellem de øvrige faktorer, jeg har i mailen opfordret lidt til at både en læge og en diætist evt. kunne involveres, har en ide om at disse to har lidt forskellig viden og erfaring som kan være nyttig. :)
  4. Slankemidler

    Ja hvad ved jeg, som sagt har jeg det fra mere end én læge og fra div. tv udsendelser gennem år hvor det er blevet sagt, så du må lige vise mig hvor det er man skal finde den "rigtige" information som jeg åbenbart er blevet snydt for. ;) Aha, ja det er muligt at blodsukkeret i sig selv ikke giver energi og kvikker op, men hvordan vil du så bortforklare at utallige mennesker oplever at deres energiniveau stiger når de indtager mad? hvordan vil du tillige bortforklare at de samme mennesker oplever at de bliver trætte og utilpas når de ikke spiser? Slutteligt har man i alle tilfælde kunne måle sig til at der ved førstnævnte var tale om et højt blodsukekr og omvcendt ved sidste. Igen, så vil jeg gerne se nogle links til de informationer som gør du er af en anden overbevisning. :) Nej og der er heller ikke videnskabeligt hold i at ryging kan være dødbringene, for der er vist stadigvæk ikke konstateret et tilfælde hvor man kunne sige at ryugningen eksklusivt var dødsårsagen, fordi man ikke kunne udelukke at andre ting bidrog til skaderne. Det samme gør sig gældende med så meget andet, der er jo heller ingen videnskabelige beviser for at du partout får hudkræft af at ligge ubeskyttet i solen, men når man ser en øgning af hudkræfttilfælde ved de som solbader ubeskyttet, frem for de der solbader med beskykkelse, så er det vist meget naturligt at antage at den ubeskyttede solbadning gør en forskel. :) Jeg siger slet ikke at jeg mener du fylder mig med vrøvl og sludder, kun at jeg gerne vil se lidt mere om tingene da jeg jo ikke bare tage det indenbords at en tilfældig person jeg ikke kender, siger et eller andet, det tror jeg heller ikke du selv ville gøre? Men til alles orientering så agter jeg at kontakte en, helst to læger fra to forskellige sygehuse under påskud af at jeg som et projekt på et kursus skal skrive rapport om emnet, det skulle nemlig gerne øge muligheden for at få noget fornuftigt på bordet, så jeg vender tilbage straks jeg har nogle udtalelser, jeg vil se om jeg kan få dem til at sende de tekniske forklaringer bag tingene, således at jeg kan smide dem ind her eller linke til dem. :) Nå ja, lige en sidste ting, det ville måske være en fordel for alle også uden for dette forum, hvis I der mener modsat de artikler osv. jeg har linket til, skriver til f.eks. iform.dk og minder dem om at de er helt galt på den, for det er jo forkasteligt at så mange mennesker skal blive vildledt af f.eks. iform og netdoktor, der ville alle jeres kommentarer jo komme til den ret i vel mener de har fortjent? :D Hygz! :)
  5. Slankemidler

    Heheee, ja jeg har haft samme tanke, jeg er jo hverken læge eller andet, så jeg har været nødt til at støtte mig til hvad jeg har læst og hørt. Set fra et sundhedsmæssigt synspunkt, så har jeg aldrig hørt andet end at det er temmelig usundt at spise indenfor de sidste 3 timer inden man skal sove. Når man spiser stiger blodsukkeret og det alene gør at man kan få svært ved at falde i søvn. Forbrændingen stiger når man spiser, men i løbet af dagen er forbrændingen højere fordi du bruger dine muskler og disse øger jo så forbrændingen fordi disse kræver noget energi for at arbejde. Når vi sover og kroppen går i hvile tilstand, så falder forbrændingen im usklerne, hvis du så spiser lige inden du sover, så skal energien fra det du har spist jo forbrændes og eftersom forbrændingen i musklerne er sænket, så er forbrændingen jo lavere. :) Ang. øget risiko for hjertekar sygdomme m.v., så husker jeg at jeg bl.a. så det i "lægens bord" på DR1 engang, tillige har jeg hørt det flere andre steder fra, bl.a. fra min egen læge. Lige nu har jeg ikke så god tid da jeg skal ud ad døren om et øjeblik, men jeg vil senere prøve om jeg kan finde artikler om det med at spise mad lige inden man skal sove. :) Hvis ikke jeg umiddelbart kan finde noget, så vil jeg prøve at tage telefonen i brug og kontakte f.eks. riget ang. disse spørgsmål og så transscripte samtalen og poste den herinde. :)
  6. Slankemidler

    Hvis du læser hvad jeg skriver, så skriver jeg jo netop at FORBRÆNDINGEN er en faktor når der tales vægttab ligesom KALORIEINDTAGET er det, hvorfor tror du mig ikke når jeg påstår, at hvis din forbrænding øges, så brænder du flere kalorier af?!? Prøv at se dette her f.eks.: Link til artiklen er her: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=478&a=2144Se også dette: Artiklen kan du se her: http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=478&a=2732 Det betdyer altså at når man spiser, så stiger stofskiftet og derved brændes flere kalorier af, ergo, spiser man jævnt over hele dagen, så holdes stofskiftet oppe og derved brændes flere kalorier af på en dag. Spiser man for lidt, hvilket let kan ske hvis man kun tæller kalorier, så falder stofskiftet og der forbrændes mindre fedt. Derved er det ikke kun et spørgsmål om at tælle kalorier. Lidt yderligere nyttige oplysninger om hvordan stofskiftet kan øges for at opnå højere fedtforbrænding, bl.a. ved at spise flere sunde og fiberrige måltider i løbet af dagen. Tillige står der så også at forbrændingen i muskelcellerne er højere end forbrændingen i fedtcellerne, derved vil personer med mere muskelmasse, have en naturligt højere forbrænding. http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=531&a=3941 Når vi sover slapper musklerne af og pulsen er lav, derved er forbrændingen også lavere mens vi sover. Af den årsag giver det sig selv, at hvis man spiser kort før end man sover, så vil forbrændingen være dårligere, tillige giver det øget risiko for hjerte-/kar sygdomme, blodpropper m.v.
  7. Slankemidler

    Se min post nedenfor, den kan forklare dig hvorfor jeg er af den overbevisning jeg er. :)
  8. Hvor høj skal pulsen være når man løber?

    Godt spørgsmål, jeg har testet på en anden måde: Normalt løber jeg 10min. ved 8km/t som led i opvarmningen, det giver vist ca. 1.3km, når jeg har løbet i ca. 3-4 minutter, så ligger min puls stabil omkring de 170-175, når der så er 60 sek. tilbage, så skruer jeg tempoet op på maks på båndet (16km/t) og efter 30 sekunder er min puls oppe omkring 190 og de sidste 15 sekunder inden tiden løber ud, der viser den 194. :) Jeg har lavet "testen" 2 gange på to forskellige dage og resultatet var det samme begge gange.
  9. Hvor høj skal pulsen være når man løber?

    Prøver igen så. :) For at søge en øget overskuelighed vil jeg sætte tal på mellem et og ti. Min teori er således: Lad os sige at mit konditionsniveau er = 4 Hvis jeg løber, så kræver mine muskler etc. noget blod for at få energi og næring, jo højere belastning jeg udsætter min krop for, desto mere energi og næring kræver den. Så når jeg på nuværende udsætter min krop for 6 i belastning, så kører min puls med f.eks. 175 spm. Når jeg så øger belastningen til f.eks. 8 ved at øge tempoet på løbet, så kræver mine muskler etc. mere blod med ilt osv. for at kunne yde det ekstra og derfor øges min puls. Når jeg til slut øger belastningen til 10, så topper min puls på de 194. Dvs. at hvis min puls kun kunne nå f.eks. 160, så ville jeg ikke kunne klare 10 i belastning lige så længe, fordi hjertet så ikke ville kunne følge med, det ville ikke kunne pumpe blodet hurtigt nok rundt i kroppen og muskler m.v. ville så ikke få ilt osv. nok til at holde præstatinen lige så længe. Hvis du kan give mig den rent tekniske forklaring på hvorfor det ikke er sandt, så vil jeg meget gerne have den, for jeg er skam oprigtigt interesseret i at blive klogere, også hvorfor jeg gør så meget ud af at forklare mig. :)
  10. Slankemidler

    Ok, du mener altså ikke det har indflydelse om du spiser før din krops forbrændning topper eller ej? Sorry, men jeg ser ikke hvor du vil hen, for det er da vel indlysende for enhver, at det største måltid og dermed det måltid hvor man får mest energi, skal ligge før kroppens forbrænding stiger det sit højeste, om natten falder forbrændningen og derved er det ikke blot møg usundt at spise sig overmæt til aften, for at gå i seng få timer senere, men tillige tager det længere tid for kroppen at forbrænde al maden og denne opholder sig således længere tid i kroppen. Tillige ser jeg i din kommentar slet intet som helst der på nogen måde yder rimelig forklaring på at det jeg hævder ingen indflydelse har på vægttab. Måske fordi du fokusewrer på den ene ting jeg fremhæver, det ved jeg så ikke, men hvis du gør, ja så kan jeg sige at jeg absolut ikke mener på nogen måde at det er denne ene ting alene der afgør effekten af et ønsket vægttab, men det mener jeg heller aldrig at have påstået noget sted?
  11. Hvor høj skal pulsen være når man løber?

    Jamen så er vi jo enige, for det er jo netop det jeg mener, at jeg på mit aktuelle konditionsniveau, kan yde mere end hvis jeg på samme konitionsniveau ikke kunne få pulsen lige så højt op, jeg sammenligner ikke på tværs af konditionsniveau, men kun på tværs af pulsens frekvens. :) Deraf eksemplet med at hvis min puls i dag kun kunne nå 160, så ville jeg ikke kunne præstere det samme som jeg aktuelt kan nu hvor min puls kan nå 194, netop fordi min kondition ikke er til det, jeg ville så i førstnævnte tilfælde kunne træne mig op til at kunne det samme, men det som min læge kalder et "sundhedstegn" er nok det at min puls har muligheden for at tilpasse sig så langt op. :) Så vi er som jeg ser det helt enige. :)
  12. Talent?

    Klart er det imponerende, men samtidg lyder det altså lidt skræmmende, muskler osv. er jo slet ikke færdigtudviklede eller noget. :-/
  13. Varme = forbrænding?

    Yeps, det samme som nogle gør når de skal kontrol vejes i forbindelse med vægttab hvor de holder konkurrence om det, der kan man altid lige klemme en liter vand eller to ned henover et par timer inden første vejning og så dehydrere inden kontrolvejning når resultatet skal måles. ;)
  14. Hvor høj skal pulsen være når man løber?

    Som jeg ser det må det bero på hvor meget man kan yde uden at komme i mangel på ilt og næring til muskler m.v. i kroppen. Kunne min puls f.eks. ikke nå mere end 150, ja så ville jeg ganske enkelt ikke kunne præstere det samme som nu, for derved ville blodet strømme for langsomt til at levere den mængde ilt og næring mine muskler og hjerne har brug for, derfor ville jeg blive svimmel og besvime. Så det "gode" ved at min puls kan komme derop hvor den kan, det må være at jeg så kan præstere mere i forhold til min kondition end ellers. :)
  15. Hvor høj skal pulsen være når man løber?

    Som jeg netop indikerer må det hænge sammen med at et menneskes maks puls falder med alderen, altså ganske enkelt er man ikke i stand til at nå samme høje puls når man er ældre som når man er ung. Én ting er 100% sikkert, det kan umuligt betyde ringere helbred jo højhere puls man kan opnå uden at føle sig enten utilpas el. lign., så jeg vælger nu at tage min læges ord for at det er et sundhedstegn, da jeg ikke ser det som en umulighed at han ved noget om det. ;) Imidlertid kunne det da være sjovt at få andre professionelles udtalelse om det med pulsen, lige foruden den jeg har fra min læge og så få en teknisk forklaring på hvad den reelt set betyder, det tror jeg faktisk jeg vil prøve at grave lidt i. ;)