Eulogydk

Medlemmer
  • Content count

    326
  • Joined

  • Last visited

About Eulogydk

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 01/10/1976

Profile Information

  • Køn
    Kvinde
  • Interesser
    Musik, film, bøger, crossfit, yoga, køn & pædagogik
  1. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    BODY-SDS # 5 Har ikke taget smertestillende om morgenen i over 1 måned og har været til Mobilitet hos Crossfit Copenhagen 2 gange. Jeg elsker, hvad body-sds har gjort for min ryg og min krop. Jeg elsker ikke at have ondt og kunne træne (lidt) igen. Det er stadig lidt underligt at ligge og skulle trække vejret på den bestemte måde. Masser af luft ind og så UD med det (ikke hive det i langdrag). Dog er jeg blevet bedre til det, ligesom jeg er blevet bedre til at håndtere smerte og forsøge at have fokus på åndedræt og slappe af, når han rammer de ømme punkter (baller, skulderblade, lår, lægge, arme... etc.. haha!). I dag fik jeg krampe under højre svang - 2 gange. Det krævede max fokus på åndedrættet, så jeg ikke strittede med ben og fod i et forsøg på at komme af med krampen. Selvom man har "måder" at komme af med krampe på, er det vigtigt at slappe af og give den lov til at gå væk i eget tempo. Det er bedre for .. noget.. Kan ikke lige huske hvad. Han synes det er godt, jeg går til mobilitet/yoga, men mener at jeg stadig bør holde pause fra crossfit. Det passer mig ikke helt, selvom jeg godt kan mærke, at jeg ikke er klar endnu. Han mener helt klart at jeg bør holde længere pause, end jeg mener.. haha. Men da han har "helbredt" min ryg, så lytter jeg meget til ham. Derfor bliver det foreløbigt til Mobilitet hver 3. mandag og hver torsdag i Trykkeriet og det løse om tirsdagen (når jeg kan komme på hold) og om søndagen.
  2. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    I går - torsdag - var jeg endelig til Mobilitet med yndlingsNanna igen i Trykkeriet. Hatten af for de andre mobilitetsdamer og deres forskellige tilgange og baggrunde. Det er bare Nanna, jeg bliver ved med at vende tilbage til. Hvad er det så hun kan? - forventer man yder sit bedste - at man giver sig ligeså meget, som man gør til crossfit - det er benhård træning - man bliver presset - man kan altid skalere OP - der bliver ikke snakket på hendes hold - hvis man har givet sig alt hvad man kunne, bliver man øm dagen efter - hun er knalddygtig og ved hvad hun laver - hun er venlig, men bestemt (uden at være striks som de er til Bikram Yoga) Når jeg skriver, at man kan skalere op, så er det f.eks. hvis man kan nå gulvet med fingerspidserne.. Så skal man prøve at nå gulvet med håndfladen.. Kan man det, kan man prøve at få fingerspidserne bag hælene.. og så kan man lige rulle frem på foden.. Der er hele tiden noget, man kan gøre, så det er en udfordring og man ikke står og slapper af. Der skal arbejdes!
  3. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    I går var jeg til første Mobilitet i 3 måneder. Jeg er stor stor fan af mobilitetsNanna, der underviser i Trykkiet, men derfor kan man jo godt tjekke de andre mobilitetsdamer ud. Især når Nanna ikke er på om aftenen. Derfor var jeg for første gang til mobilitet hos Mathilde i Kirken, 2.th i dag. Opvarmningen var lidt alternativ med høje knæløft m.m., men kun kort tid. Ellers var øvelserne meget som jeg kender dem og det var klart rart at være i gang igen. Dog var der efter min mening lidt for meget fnis og snak på holdet.
  4. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Bikram yoga # 2 kl. 6.30. Puh, det føltes noget varmere end første gang. Allerede under opvarmningen (de første 25 minutter) begyndte jeg at kampsvede. Men så tog jeg træningsblusen af og trænede videre i sportsbh. Derefter var det ok mht. varmen, indtil der var ca. 10 øvelser tilbage. Jeg var på det tidspunkt rigtigt træt af varmen. Gu' er der varmt og man skal svede. Men jeg havde fornemmelsen af at "koge" og havde svært ved at tolerere varmen. Derudover var jeg svimmel, havde kvalme og var ret sulten. Jeg blev derinde ved hjælp af ren viljestyrke og respekt for frk. Striks. Efter træning lå jeg et par dybe åndedrag for lige at komme ned og satte mig så forsigtigt op. Det blev jeg svimmel af. Så rejste jeg mig forsigtigt op. Det blev jeg svimmel af. Sad ude i loungen lidt tid for at "koge af", drikke vand og få svimmelheden væk, før jeg skulle i bad. Var koksrød i ansigtet efter at have været i bad og opgav det med creme, da jeg stadig svedte. Er spændt på hvordan jeg oplever varmen, når jeg træner eftermiddag/aften og har fået mere at spise i løbet af dagen.
  5. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Ryg er klart i bedring efter i alt 2 body-sds træninger og 3 body-sds behandlinger. Det er skønt og nu har jeg også "fået lov" til at gå til yoga/mobilitet. Da der er gratis introtimer hos http://bikramcph.dk/ indtil 15/9 var det oplagt at afprøve den form for yoga, hvilket jeg gjorde i går: Denne form for træning involverer et 40 grader varmt lokale. "Varmen hjælper os til at strække muskler, led og sener og bidrager desuden til, at vi sveder kraftigt, hvilket hjælper vores organer med at udrense affaldsstoffer." Varmen var jeg noget betænkeligt ved, da jeg normalt ikke behøver at have over 25 grader, før jeg synes det er lige i overkanten.. Praktisk: - der lugter af sved. Jo, det gør der. Både i receptionen/loungen og i træningslokalet. - hvis man er ny, så kom - som de skriver på siden - 30 minutter før - da du skal udfylde en blanket og det desuden er rart ikke at komme halsende i sidste øjeblik som ny. - man kan leje håndklæder og måtter. - drik rigeligt med vand før og efter træning. - træn på tom mave (evt. lidt frugt). - læg din måtte ind i salen først og klæd om bagefter. Tag håndklæde med ind i salen og læg over måtten. Husk dit vand. - der er fine omklædnings- og badefaciliteter, men der bliver proppet med folk. - tætsiddende tøj er en stor fordel. Husk du kommer til at svede meget. Flere træner i top og korte shorts. Plus: - jeg vænnede mig overraskende hurtigt til varmen. - jeg kendte flere af øvelserne fra mobilitet med Nanna i Crossfit Copenhagen. - det var super rart at være i gang igen. - yoga er bare fedt! - omsorgsfuld underviser der jævnligt spurgte til os de helt nye, hvordan vi havde det. Det gjorde hun også efter timen. - det var gratis! Minus: - 2 øvelser jeg ikke kunne lave pga. min nerve-i-klemme-i-lænd. - i slutningen af træningen og efterfølgende havde jeg hovedpine, var let svimmel, lidt kvalme, havde ikke meget energi og var temmeligt sulten - striks og kommanderende underviser. Som stod og snakkede og forklarede, men ikke lavede øvelserne selv. Alt i alt en god oplevelse og jeg forventer at jeg får mindre og mindre af de fysiske "bivirkninger". Dette var min første træning (hvis man ikke tæller body-sds træning med) siden 28/6 og jeg måtte erkende i dag, at min krop behøvede en hviledag, selvom jeg ellers mentalt havde lyst til at tage til bikram yoga igen.
  6. Daisygirls CrossFit log

    God bedring, Yvonne!
  7. EQUILIBRIUM

    Tillykke med vægttabet! Jeg ved slet ikke, om man siger tillykke. Men så noget andet positivt og opmuntrende!
  8. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Grundtræning # 1 @ Body-sds 9. august-2012 Grundtræning foregår hos Body-sds, Parken, Øster Alle 56, 4. sal. Prøvetime er gratis og ellers kan man købe klippekort og månedskort på 3. sal. Træningen varer 2 timer og det er en god idé at tage noget at drikke med. Skoene tager man af lige når man kommer ind. Der er fine, rene omklædningsrum med bad. Vi var ca. 10 på holdet, hvilket var en god størrelse. Selve træningen var lidt spøjs i forhold til hvad jeg ellers har prøvet. Det var hurtige, pulserende øvelser og mere langsomme statiske stræk. Øvelserne er nogenlunde de samme fra gang til gang, hvilket var en lettelse for mig, idet jeg brugte meget tid på at aflure øvelserne på bekostning af åndedrættet. Lad os bare sige, at jeg har meget at lære. Både mht. bevægelsesudslag, hurtighed og smidighed - og åndedræt.. Det er lidt svært at forklare øvelserne. En af dem bestod i at man stod op og satte tæerne i gulvet med den ene fod med helt strakt vrist (tæerne skulle stå lodret). Så skulle man lægge foden til siden, så den kom helt ned at ligge på ydersiden..... Udover at det gjorde ondt, så kunne min fod ikke lægge sig særligt meget til siden! Der var flere af den type fod-øvelser. Man skulle også lave forskellige bagoverbøjninger, hvor man lå på maven. Man placerede hænderne forskellige steder, men fælles var den hurtige pulserende bevægelse i takt med åndedrættet. Åndedrættet... man trækker vejret ind gennem næsen og ud gennem munden med lyd på. Som når man sukker. Der var mange slags suk og udåndinger. Det gjorde også at det var nemmere for mig at give slip. Efter træning var jeg svimmel og havde kvalme, men slet ikke så meget som efter behandlingen 3/8. P.S. Jeg skulle anstrenge mig for at lade være med at fnise, da en på holdet slog en prut og bare sagde "Hov". Så moden er jeg nemlig!
  9. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Body-sds fredag 3. august-2012 Det var vildt. Ikke så meget selve behandlingen, som kroppens reaktion bagefter. Jeg var svimmel (den svimmelhed, jeg kan få efter at have fløjet længe og efter flyturen stadig "flyver"), havde kvalme, frøs og mine hænder rystede så meget, at jeg måtte vente lidt med at drikke vand. Der var sket noget i/med min krop. Det var helt sikkert. Senere fik jeg også hovedpine. Body-sds behandleren Anders har lokale i Fredericiagade 6 (Kbh). Man skal ikke gå ind i den opgang, der har nr. 6, men ind til venstre for - nede i kælderen. Man ligger på ryggen iført underbukser (man kan beholde bh på, hvis man vil) med et lagen over sig. Der er meget fokus på åndedrættet, som er dit aktive bidrag til behandlingen. Man skal trække vejret dybt ind og puste ud med lyd på, imens man giver slip på spændinger. Det skal man koncentrere sig om hele sessionen, også selvom noget gør ondt. Man skal "gå ind i smerten" ved hjælp af åndedrættet og forsøge at slappe af. Åndedrættet voldte mig nogle problemer, idet f.eks. min hals havde tendens til at blokere lidt. Den ville ikke slappe ordentligt af. Men det kan den lære. Generelt var min krop stram, spændt, "trukket sammen", hvilket kunne skyldes at jeg havde svært ved at give slip, at jeg havde brug for kontrol (hvilken slags kontrol kunne man selv tænke over), for hård/meget træning (crossfit....), psykiske blokeringer, for meget at tænke over. Han nævnte forbindelsen mellem psyke og krop og hvad der kunne være relevant hos mig, men han gik ikke videre ind i en analyse eller noget. Jeg ved dog godt, hvad jeg skal bruge tiden på at spekulere over. Det er privat, så der kommer ikke yderligere detaljer :-) Undervejs fik jeg en lille krampe i højre fod. Kramper er også tegn på, at kroppen er "utilfreds". Jeg fik besked på, at "gå ind i smerten" og bruge åndedrættet for så ville krampen/kroppen slappe af og give slip. Hvilken den gjorde, selvom det var svært for mig. Kroppen kan begynde at reagere allerede i selve behandlingen. Jeg begyndte at fryse og min overkrop snurrede. Det er helt normalt. Så sker der noget i kroppen. Det er ofte ubevidst, at kroppen spænder/strammer og det kan være mange års vaner, der sidder i kroppen som skal have tid til at ændre sig. Body-sds er med til at hjælpe med at blive bevidst om psyke-krop relationen og hvor man skal sætte ind, hvis kroppen skal blive bedre. Behandlere er forskellige, og andre kan måske have en lidt anden tilgang. Min behandler snakkede uafbrudt i hele sessionen.. hehe. Jeg blev lidt overrumplet af min krops reaktion og har besluttet mig for at afprøve body-sds. Hermed vil jeg så helt droppe/afslutte andre behandlinger imens. Body-sds viser sjældent resultat efter kun 1 behandling, så jeg vil købe 5 behandlinger (han er den billigeste behandler, jeg har set indtil videre). Derudover anbefalede han mig at gå til grundtræning og/eller cufei træning inde hos http://www.body-sds.dk/ og holde pause med crossfit imens. Hvad er body-sds? "Body Self Developments System (Body-sds) er et unikt dansk behandlings-og træningssystem, der har erfaring med at behandle og forebygge det moderne menneskes skavanker. Body-sds tager udgangspunkt i en behandlingsform, som består af specielle massageteknikker og mobiliserende ledfrigørelser, der har kraftig indvirkning på kroppens selvhelbredende egenskaber. Som supplement til behandlingsformen indeholder Body-sds kraftfulde træningsformer, der benyttes som selvbehandling. Disse træningsformer virker styrkende på led, muskler og nervesystem, samt udrensende for indre organer." Er der nogen af jer, der har prøvet body-sds og i så tilfælde, hvad synes I om det?
  10. Strong is The New Skinny!

    Nøj, du laver seje og fine kager! Jeg er ret vild med kb-kagen! Må jeg låne billedet til FB?
  11. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Min træning er noget kedelig for tiden: Søndag 22. juli: Chin ups: 2-1-2-1-1 Pull ups: 1 Mandag 24. juli: Chin ups: 2-3-1-2-1 Pull ups: 1 Tirsdag 25. juli: Push ups: 10-8-6-4-2 Fredag 27. juli: Chin ups: 3-3-1-1-2 Pull ups: 1 Push ups: 12-10-8-6-4-2 Søndag 29. juli: Chin ups: 2-2-1 Pull ups: 1 Push ups: 14 *** Pull ups og push ups er fordelt over hele dagen.
  12. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Overblik over ryg-cirkus: I uge 24 begyndte jeg at få uro i højre ben og det ubehagelige stræk i højre balle om morgenen. ** 1 x mobilitet. I uge 25 begyndte jeg at få ondt i højre ben - meget tidligt om morgenen. Vågner ml. 3.45 og 8. ** 1 x crossfit. I uge 26 bredte smerten sig til højre hofte/bækken. Stadig tidligt om morgenen. Vågner ml. 4.15 og 6.15. ** 2 x mobilitet. I uge27 bredte smerten sig til lænden (højre side). Vågner knap så tidligt sidst på ugen. Vågner ml. 5 og 9.30. ** Ingen træning fra og med uge 27. I uge 28 går jeg derudover lidt stift, når jeg vågner + der sidder "noget" tværs over lænden. Vågner ml. 6 og 7.55. Behandlinger fra og med juni - Osteopat - Kiropraktor (6 behandlinger i juli indtil videre) - Massør (fysiurgisk massage + afspændingsmassage) Alle siger min lænd er stram. Jeg har fået øvelser af osteopaten, kiropraktoren har knækket og massørerne har masseret/løsnet op. Men det gør stadig ondt om morgenen. I næste uge har jeg min første body-sds session. Det er jeg meget spændt på!
  13. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Min kiropraktor mente heller ikke at Mc Kenzie-øvelsen var god for lige netop mit rygproblem, så øvelsen er helt blevet droppet. Jeg har set mit crossfit-medlemsskab i bero i 2 måneder, mens jeg venter på at ryggen forhåbentlig bliver bedre. I går gik jeg 5 km (på 1 time) og i dag tog jeg 3 chin ups i træk - som følge af en lille pull up challenge, men ellers får jeg ikke rørt mig meget. Burde måske cykle nogle ture. Har prøvet at ligge lidt i planke, men efter 20 sek. begyndte min core at ryste og ryggen begyndte at klage. Hm. Min frustration er dog blevet lidt mindre, idet jeg nok er ved at acceptere tingenes tilstand.
  14. Paleo diæt og træning

    Contessa, du kan evt. spørge herinde http://www.facebook.com/groups/paleodk/ De er meget aktive og svarer altid
  15. Fra spejlæg til hårdkogt æg

    Min osteopat sagde udtrykkeligt, at han frarådede mig at lave Mc Kenzie-øvelsen, da den var skidt for mig med min stramme lænd. Min lænd var ikke "klar" til den øvelse. Nu har jeg lige været hos fysioterapeut, som netop har sat mig i gang med at lave 3-4 x 10 Mc kenzie-øvelser om dagen... ! Hun var i øvrigt med på at min lænd var stram. Osteopaten er også uddannet fys, så jeg stoler nok mest på ham, men jeg er lige nu bare frustreret, forvirret og træt af det. Men det blev ikke bedre af at gå hos osteopaten og det er heller ikke blevet mærkbart bedre af at gå hos kiropraktoren. I dag vågnede jeg kl. 4.50, fordi det var begyndt at gøre ondt i ryggen, når jeg lå på ryggen (og jeg kunne ikke ligge på siderne, for så gjorde det også ondt). Jeg nægtede dog at stå op på det tidspunkt. Kl. 6 måtte jeg overgive mig, velvidende at ligeså snart jeg kom ud af sengen, ville det gøre ondt i benet, bækken/hoften og lænden, hvorefter jeg ville vralte stift ud til køkkenet og kaste 2 x ipren i mig. Det tog halvanden time, før det blev ok igen. Erfaringer med osteopat, kiropraktor, fysioterapeut, body sds, akupunktur ect. modtages meget gerne!