Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,369
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    160

Henrik S. last won the day on February 28

Henrik S. had the most liked content!

About Henrik S.

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Frederiksberg
  1. Langt pokker i MOL

    Det er jo sådan, det foregår, når man ikke er 17 år længere. Når min vægt stiger, bliver mavsen også lidt rund. Og jeg har ikke dine biceps og store lårmuskler at camouflere det med
  2. Strength & flexibility - Let´s dance...

    Ouch, det lyder ikke godt. Så er det godt, at 'eksperterne' i Men in Black er på banen med demonstrationer i præcis det område i Nordvest, hvor man har konstateret den sydafrikanske variant. Som en af initiativtagerne sagde: "Den der sydafrikanske variant, den tror jeg simpelthen ikke på ..." Så er der altså et stykke vej igen. Men tak for info og indblik.
  3. Langt pokker i MOL

    88,2 kg? Er du ved at være en streg i luften?
  4. Strength & flexibility - Let´s dance...

    Lyder godt med træningen - thumbs up. Off-topic: Du har da haft covid-19, ikke? Bliver så sprunget over eller kommer bagest i køen med vacciner?
  5. Motion i balance™

    Det er åbenbart en god tradition :) Denne lørdag (i går) havde jeg så mere end svært ved at få min tunge mås med over bakkerne og måtte derfor døje med at blive overhalet gang på gang af nogle 17-19 årige unge løbere, der var super tynde og bare høvlede bakkerne igennem på fuld speed. Svært deprimerende. Heldigvis har søndagsturen i dag været glimrende.
  6. Motion i balance™

    Det er i øvrigt sjovt, at jeg har valgt bakketræning i den nærliggende Søndermarken om lørdagen uden at tænke yderligere over det. For det er der faktisk mange andre løbere, der også gør og altid har gjort. Jeg havde nogle år sidst i 1980'erne hvor jeg trænede semiseriøst løb igen, og da var vi faktisk tit i Søndermarken om lørdagen. Sådan er det også nu, hvor både vi motionister og 'rigtige løbere' tonser rundt på bakkerne. Lige nu i tæt trafik med alle dem, der er ude at gå coronature til fods. Oven i det hele må hunde løbe frit i Søndermarken, men stierne er heldigvis brede.
  7. Motion i balance™

    Er som tidligere annonceret ved at etablere en 'base camp', hvad træningen angår. Lige nu løber jeg en time i frokostpausen tirsdag og torsdag, en bakketur i Søndermarken om lørdagen og så en lidt længere tur om søndagen. Her bliver jeg liggende en stund endnu, mens kadaveret kommer bare en lille smule mere op i omdrejninger. Jeg har vist været i dårligere form, end jeg selv troede. Sådan føles det i hvert fald lige nu. Har også lavet en lille kursændring i kosten med henblik på kolesterolen. Mere fisk og fjerkræ, flere nødder og grønt osv. Det er ret udramatisk og fungerer fint, da det kun har været et spørgsmål om at dreje lidt på nogle knapper. Jeg tror ikke på kure. Ikke desto mindre har det fået stoppet vægtøgningen, så jeg nu holder mig under de 80 kg igen. Her har jeg det også klart bedst. Stiler mod at ramme 77-78 kg igen på et tidspunkt. Desuden har jeg for en stund genindført løbeuret, som jeg går med døgnet rundt. Ikke så meget for at tjekke tempo, men mere fordi jeg var i tvivl om, hvorvidt jeg fik søvn nok. Jeg skal stadig en gang imellem op at servicere hvalpen om natten, men jeg kan se på uret, at jeg får rigeligt med søvn, og at jeg hurtigt slumrer videre efter en natteluftetur. Det er på en måde meget beroligende at vide, så sådan kan elektronikken også hjælpe. Hvilepulsen om natten dropper stadig ned til en 37-38 stykker, så det gamle hjerte er jo ikke ligefrem overanstrengt. BY THE WAY: Nu, hvor jeg kigger lidt på kropsvægten, slår det mig endnu en gang, hvor utrolig lidt jeg i min høje alder egentlig skal spise hen over et døgn for at holde vægten. For slet ikke at tale om at reducere vægten. Det er jo ingenting. Og det er slet ingen underlødige mellemmåltider eller aftensnacks. Når jeg ser på hvad mine jævnaldrende fylder i indkøbsvognen i supermarkedet, er det sgu ikke så mærkeligt, at mænd lidt oppe i årene får en solid vom. Man skal virkelig ikke spise ret meget ...
  8. Strength & flexibility - Let´s dance...

    De er fantastiske. Genså også nogle for nylig og var godt underholdt. Ikke mindst 'Presto' med tryllekunstneren og den sultne kanin.
  9. Motion i balance™

    Måske, måske ikke. Jeg er blevet rigtig nysgerrig efter, om inaktivitet kan give et bump i blodtrykket, og om blodtrykket kan 'presses ned igen' ved at tvinge formen op. Det er jo egentlig et sjovt eksperiment, så er jeg er spændt på, om der er en ændring, når jeg begynder at måle igen om en 3-4 uger.
  10. Motion i balance™

    Nå ja, sorry, var lige ved at glemme et aktuelt billede af vidunderet. Han er normalt mere aktiv end her.
  11. Motion i balance™

    Har skudt to spor i livsførelsen i gang efter denne uges årskontrol for blodtrykket. Alle mine tal ser fine og fantastiske ud på nær to ting: Blodtrykket gav et lille hop opad i efteråret og har ligget en snas højere end ellers lige siden. Og så sniger mit kolesteroltal sig lige over den anbefalede grænse. Intet af det er alarmerende, men nu hvor vuffer er ved at være større og sover mere igennem, har jeg skudt en lille konkurrence med mig selv i gang. Dels lægger jeg kosten en lille smule om i forhold til kolesteroltallet. Mere fisk, fjerkræ, nødder og alt det andet, der bliver anbefalet på diverse sundhedsportaler. Er jeg konsekvent, burde tallet begynde at falde efter nogle måneder. Jeg har aftalt med min nye læge, at vi tager en halvvejsstatus med en blodprøve og en måling om et halvt år. Det bliver en sjov udfordring og kan forhåbentlig også lige få vægten de 2-3 kg ned, som jeg har taget på. Dels skruer jeg igen op for løberiet for at komme i form. Jeg skal simpelthen have banket formen op igen, og nu kan jeg træne 4-5 gange ugentligt, uden at det giver problemer på hjemmefronten i forhold til vuffer. Det er tankevækkende, at mit hop i blodtrykket er sammenfaldende med, at jeg i en del uger lavede absolut ingenting og røg meget ud af form. Nu skal vi se, om jeg kan lave den omvendte manøvre og få det sænket ad naturlig vej. Udsvingene er slet ikke markante nok til, at der skal skiftes medicin eller noget, men jeg kan lide udfordringen i begge spor, og jeg kan mærke, at det gør mig utrolig godt at skrue lidt op for løbetræningen igen. Cykling bliver der ikke meget af i år på grund af tiden, der kræves til det, men jeg kan også fint trives med et løbeår. I forbindelse med sådan en årskontrol, får man jo taget EKG samt blod- og urinprøver, og jeg har været ret imponeret af de to apps, der hedder hhv. Min Læge og Min Sundhed. Der gik ikke mange timer, før prøvesvarene var registreret med kommentarer og sammenlignende grafer med tallene fra de forrige tests. Da jeg to dage senere skulle op til snakken med lægen, var jeg jo bare så meget bedre forberedt. De fungerer virkelig godt.
  12. Langt pokker i MOL

    Jeg kunne ikke være mere enig. Det er virkelig dumt. Og når Brian Holm og hans kumpaner kan finde ud af at trille på cykelstien på søndagsturen som på dette billede fra Insta i går, så kan den jævne motionist nok også leve med det
  13. Strength & flexibility - Let´s dance...

    Uha, misundelig på både distancen og på løbeterrænet
  14. Motion i balance™

    Nok er det trange corona-tider, men jeg er ikke desperat
  15. Motion i balance™

    Får stadig løbet en tre gange om ugen. De senere uger faktisk noget mere, fordi jeg kombinerer det med hvalpens alene-hjemme-træning. Vi er jo hjemme ved ham altid, så vi er nødt til at træne det med at være alene hjemme for det tilfælde, at vi en dag får brug for det. Det tager han nu efterhånden i stiv arm - modsat nytårsaften, hvor han virkelig blev bange og sad det mest af tiden ude i brusekabinen, som var længst væk fra larmen. De seneste par uger har jeg kombineret løbeturene med et stop ved diverse træningsredskaber for lige at træne mave og ryg mv. med nogle enkle øvelser. I løbet af december begyndte den ømme lænd at melde sig på grund af manglende styrketræning, så det tager åbenbart biostilladset en 6 ugers tid at falde fra hinanden. Jeg kan dog mærke, at basale øvelser en 2-3 gange om ugen hurtigt får rettet op på det igen. Ovre ved Damhusengen står der nogle redskaber til fri afbenyttelse, hvor man kan lave diverse kropshævninger mv. Og i går cyklede jeg over foran Valby Vandkulturhus, hvor der står nogle udmærkede Kompan-redskaber. Indtil videre bliver det bare det, jeg holder fast i for at holde det værste fra døren. Jeg vil opsnuse flere steder, hvor jeg kan tage et pitstop med styrketræning. Kommer vist ikke tilbage til et fitnesscenter foreløbig. Intet opslag uden et billede af vuffer. Kuno er efterhånden blevet en flot fyr på knap 4 måneder og 8 kg. Meget samarbejdsvillig og altid i højt humør. Går helt amok, når vi besøger Hundeskoven i Brøndby Skov uden line på.