Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,031
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    84

Henrik S. last won the day on May 22

Henrik S. had the most liked content!

About Henrik S.

  • Rank
    Medlem

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Frederiksberg
  1. Motion i balance™

    Begynder at kunne se fordelene ved både at løbe og cykle. Det giver lidt mere variation, og det aktiverer kroppen på forskellige måder. Det vidste jeg naturligvis godt, men det er sjovt at få det prøvet af. Mit tidligere bøvl med ryggen er nu ved at være helt væk, og når turen om nogle dage går sydpå på ferie, kan jeg nøjes med at pakke løbeskoene og holde formen ved lige uden at slæbe cyklen med. Så bliver der nok lidt ømme cykellår igen ved hjemkomsten, men mon ikke det fortager sig hurtigt. Jeg er jo kun væk i 14 dage. Det samme kommer til at gælde til vinter. Indtil videre regner jeg med at fortsætte cykeltræningen hen over efterår og vinter, men hvis vi - for en gangs skyld - får en rigtig hård vinter, kan jeg jo bare løbetræne, hvis det bliver for surt. Man kan løbe i al slags vejr og i alle former for føre, men jeg må ærligt tilstå, at frostgrader, spejlglatte veje og høj sne ikke lige er mig rent cykelmæssigt. Hvis jeg fortsætter med både/og kan jeg jo skrue op og ned for hhv. løb og cykling, som det passer bedst i forhold til vejr og vind.
  2. Motion i balance™

    Fortsætter i øvrigt vægtoptimeringen af cyklen og har skiftet Fizik-sadlen ud med en Tune Speedneedle med alcantara. Den vejer 87 gram, og jeg ved fra 'gamle dage', at den passer min mås godt. Det har også vist sig at holde stik, for jeg sidder godt på den. Modsat de rendyrkede carbonsadler har den en smule polstring de helt rigtige steder, så man kan sidde længe og komfortabelt på den. Saddelpinden, som cyklen er født med, er en FSA K-Force carbon, og selv om Cannondales egen SAVE-saddelpind i carbon er en smule lettere, så er det vist ikke investeringen værd. Styret og frempinden er Cannondales eget sæt i aluminium, og det beholder jeg vist bare. Det fungerer godt, og nu er den altså omkring de 7 kg, hvor jeg tænker, at yderligere vægtoptimering begynder at blive rigtig dyrt.
  3. Motion i balance™

    Fællestræning på en søndag, hvor jeg også nappede et hvæs Bricanyl før og under træningen. Det gav jo straks mere luft, og jeg var virkelig godt kørende på strækningerne med fri leg, en strækning med enkeltstart og bagefter en ordentlig omgang holdløb på flyvepladsen. Jeg tog en omvej i forhold til de øvrige, da jeg skulle hjem og trillede uden det helt store drama Tyren rundt på 21:09 - endda med en gennemsnitspuls på 114, så man kan ikke sige, at jeg har overanstrengt mig. Alt sammen understreger det min mistanke, ja, overbevisning om, at det har været pollenudløst anstrengelsesastma, jeg har døjet med. Det var en helt anden fornemmelse i dag. Dagen endte med 107 km i det hele, og denne uge har budt på 4 x cykling og 3 x løb i stedet for det omvendte. Og nu kalder dagens etape i TdF.
  4. Motion i balance™

    14 km med 4:45 min/km i dag. Ikke imponerende, hvis det havde været på cykel, men nu var det heldigvis løb. Det er faktisk et helt OK tempo, men jeg tog så også et hvæs Bricanyl først. Eksperimenterne fortsætter.
  5. Motion i balance™

    Nå, men altså, selv om det kun bliver til højst tre gange cykling om ugen, så summer det sig alligevel op. Jeg overvejede lige at nappe 6 km mere på turen i dag :) Sidste uge var business as usual med 3 x cykling og 4 x løb, så vidt jeg husker. Min gamle ven, anstrengelsesastmaen, meldte sig dog igen med fuld styrke til træningen onsdag. Sandsynligvis udløst af pollen. Så nu har jeg fundet min Bricanyl frem og købt mig et peakflowmeter for at måle på iltoptagelsen og gribe det lidt mere systematisk an. Jeg er siden sidst blevet fuldstændig overbevist om, at det er pollenbetinget anstrengelsesastma, jeg døjer med. Jeg blev jo tjekket for det hos lægen sidste forår, som ikke fandt noget, men ved den test løb jeg en tur rundt om en af søerne og derefter tre gange op og ned ad trapperne hos lægen. Og helt ærligt, der er jeg jo knap nok varmet op endnu, så selvfølgelig var der ingen forskel. Skalaen på sådan et peakflowmeter går op til 800 l/min, og min maxværdi behøver jeg ikke at måle hele tiden, for på den god dag kan jeg puste den i bund. Nu tog jeg godt nok et sug Bricanyl før træningen i søndags, så jeg var ikke så hårdt angrebet, men kunne dog højst blæse peakflowmeteret op til 700 l/min efter turen, så der var en forskel. Nu mangler jeg bare at måle på værdien, når jeg ikke har taget Bricanyl for det og får problemer med vejrtrækningen. Til gengæld har jeg virkelig fået min ryg og lænd under kontrol, så der er da heldigvis også nogle ting, der går fremad.
  6. Motion i balance™

    Jow, jow, der er da blevet trænet lidt i den forgangne uge, og det er sket efter samme mønster som hidtil. Mandag - fuldstændig træningsfri(!). Torsdag en løbetur i OK tempo på 7 km. Onsdag 6,5 km løbetur med pitstop i FW til en omgang styrketræning. Det var godt nok en varm dag. Torsdag 50 km solotur på racercyklen i et OK tempo. Fredag blev det kun til en 5 km løbetur. Resten af dagen gik op i arrangementer og aftaler. Lørdag morgen 37,4 km på cyklen inkl. 3 tempointervaller på Avedøre Holme. Søndag glimrende klubtræning med ABC Motion, knap 90 km og en tur, der gik ud omkring Roskilde. Cykeltræningen søndag var sgu også på den varme side, men man bliver jo heldigvis kølet lidt af fartvinden. Synes ikke, jeg var helt så medtaget af græspollen, selv om jeg ikke havde taget histamin, så måske er det ved at lette lidt. Var for øvrigt ude for noget pudsigt med histaminer. Tager normalt Clarityn (eller kopiproduktet Mildin). Så købte jeg noget med et andet aktivstof (Alnok), men de ophobede simpelthen væske i kroppen. Jeg fik sådan nogle helt runde og oppustede ankler(!). Så kiggede jeg på indlægssedlen og kunne se, at væskeophobning i kroppen var nævnt som en (sjælden) bivirkning. Så dem droppede jeg med det samme igen. Har heller ikke taget de andre siden, da jeg lige i de her dage ikke føler mig så hårdt ramt. Nu går vi også ind i en køligere og lidt mere fugtig uge, heldigvis.
  7. Motion i balance™

    3:00 præcis på Kystholmen fra vest til øst her til morgen. Troede ellers, jeg kunne presse den under 3 minutter, men det blev den lige præcis ikke. Det virker, som om der er lidt mere skud i benene igen. Dog stadig et stykke op til den hurtigste på Strava, som er 2:14 fra vest mod øst. Der må godt nok være smæk på.
  8. Motion i balance™

    Er blevet tjekket for astma, og det er der ikke de store tegn på, så nogle gange bliver jeg åbenbart generelt hårdt angrebet af de der skide pollen. Der er dog ikke rigtig noget mønster i det. Jeg begyndte at få 'høfeber', da jeg var i begyndelsen af tyverne, og en tidligere priktest har afsløret, at det er birk, græs, hest og kat, jeg er allergisk over for. Men nogle år går både birke- og græssæsonen sporløst hen over mig, mens jeg bliver hårdt angrebet andre år. Jeg skriver mig bag øret, at jeg måske skal øge dosis af antihistaminer, og måske gøre det tidligere på året og mere regelmæssigt. Har hidtil kun brugt det 'reaktivt', når problemerne har vist sig. Det har typisk været Clarityn, men jeg prøvekører lige nu Alnok, som har et andet aktivstof. Så må vi se, om det gør en forskel. Heldigvis letter græssæsonen jo af sig selv, og det varer forhåbentlig ikke så længe ...
  9. Motion i balance™

    Det er blevet tid til den ugentlige opdatering, og den er 100 procent som de foregående og derfor på kanten af at være lidt kedelig :) I denne uge har der dog været den nye faktor inde over, at selv om jeg har godt styr på ryggen og ikke rigtig har symptomer mere, så har jeg ikke styr på verden omkring mig, og i denne uge er græspollen gået fuldstændig amok og har trukket nødbremsen på min vejrtrækning. Det har godt nok været noget af en forhammer, så selv om jeg har gennemført programmet, har det været med hvæsen og stønnen. Mandag en løbetur i joggetempo på knap 6 km. Tirsdag de sædvanlige knap 7 km med indlagt besøg i FW til styrketræning og rygøvelser. Onsdag en solotur på cykel, da mine lunger ikke rigtig orkede fællestræning. Det blev til 76 km med 28,2 km/snit Torsdag som tirsdag en tur på 6,5 km med besøg i FW Fredag en løbetur på 14 km med 4:57/km i snit - med nød og næppe. Det holdt sgu hårdt. Lørdag 37 km cykling med tre intervaller på Holmen. Det var også en jammer. Søndag en ordentlig langtur på knap 129 km til fællestræning i ABC Motion. Det gik faktisk lidt bedre, så jeg håber, at de forbandede græspollen endelig er på retur. Turen i dag var den klassiske søndagstur fra dengang, hvor jeg kørte i Birkerød BC. Nok årets hidtil flotteste tur i et solbeskinnet dansk sankt hans-landskab.
  10. Langt pokker i MOL

    Jeg så, at Veggerby havde overtalt Alexander Kamp til at køre Sjælsø Rundt. Han kom vist hurtigt rundt sammen med en anden på 1. og 2. pladsen.
  11. Motion i balance™

    Endnu en vellykket uge med blandede bolcher er overstået. Og det er sket efter præcis samme recept som sidste uge. Dog har jeg været omhyggelig med at overholde to gange styrketræning i FW. Konklusionen er også den samme som sidst, nemlig at det faktisk går ret godt med begge dele. Der er fornuftigt skud i benene til både løb og cykling, og det, ja, det går jeg stadig rundt og er lidt forundret over kan ske. Hvis jeg lige konsulterer min Strava, er det blevet til følgende træningsmængde: Mandag: 9,2 km tilbagelænet løb i 5:30/km Tirsdag: 6,3 km løb med pitstop i FW Onsdag: 62,3 km solotræning på cykel med et OK snit på 28,1 km/t. Jeg susede af sted for mig selv allerede lidt i 16, da jeg var sikker på, at det hele ville eksplodere i torden og regn - det gjorde det så bare overhovedet ikke :) Torsdag: 6,3 km løb med pitstop i FW Fredag: 14 km løb med 4:48/km som tempo. Meget tilfredsstillende Lørdag: 37,3 km cykling med tre intervaller på Avedøre Holme. 2 x 3:05 på Kystholmen var også godkendt. Søndag: 92,5 km klubtræning med ganske gode ben på intervalrunderne. Eftersom det går godt med begge dele, og jeg lader til at have fået ryggen/lænden under kontrol, ja, så fortsætter jeg bare sådan her en rum tid endnu. Der er grønt lys hele vejen rundt, og selv cyklen kører som en drøm, så alt er OK indtil videre.
  12. Motion i balance™

    Har haft en uge efter samme recept som sidste uge. Har ryg og lænd under ganske god kontrol, men er meget obs på ikke at provokere noget, så jeg fortsætter som nu i tiden fremover. Ugen har fordelt sig som følger: Mandag en 8 km joggetur med pitstop i FW til lidt styrketræning og rygøvelser. Tirsdag en 9 km løbetur med lidt mere tempo - 4:56 / km i gennemsnit Onsdag klubtræning med ABC Motion - i alt 90,4 meget varme kilometer Torsdag en lillebitte joggetur omkring Damhussøen på 5,55 km Fredag en tur til Hove-runden - i alt 58,3 km med 28,0 km/t i snit Lørdag 11,6 km løbetur med tempo 4:56 / km Søndag en solotur på cyklen - i alt 101 km med 27,8 km/t i snit. Som det fremgår har jeg endnu engang satset på to heste - cykling og løb - i en lige blanding. Det går faktisk fint, og det er sjovt at finde ud af, hvor lidt de ømme ben fra en mellemlang og halvhård løbetur kan mærkes dagen efter, hvis man cykeltræner og omvendt. Altså, man belaster naturligvis kroppen uanset hvad, men bevægelserne er så forskellige, at de to ting påvirker hinanden langt mindre, end man skulle tro (når man først har vænnet sig til at træne begge dele samtidig). Fredag fandt jeg for øvrigt den busvej fra Risby til Ballerup, som Gregers omtalte den anden dag, og det er sgu da godt nok en fed vej, som er stort set fro for trafik. Den vil jeg da lægge ind lidt oftere. PS: Klar fejl, at det kun er blevet til ét besøg i FW. Det skal mindst være to for lige at holde styrketræningen ved lige. Rygøvelserne kan jeg bare lave på stuegulvet. PPS: I dag kørte jeg oppe fra Slagslunde ned over Veksø, Østrup, Gundsølille osv. til Roskilde i rimelig stiv sidevind. Det vil sige, at der hele tiden kom gode vindstød fra siden, når jeg kom fri af en bygning eller et stykke skov. Og jeg må sige, at forskellen fra carbonhjulene og deres knap 40 mm profil og ned til aluhjulenes 27 mm profil er markant. Det river slet ikke i styret på samme måde. Mission accomplished!
  13. Motion i balance™

    Ugens første to dage har budt på løbeture, og i dag har jeg for første gang i lang tid været til klubtræning i ABC Motion. Bortset fra, at en flaske med en halv liter var lige snert nok i de her varmegrader til over 90 km, så gik det faktisk udmærket, og ryg/lænd arter sig indtil videre ganske godt. Nu skal jeg lave mine øvelser og derefter se valgaften.
  14. Langt pokker i MOL

    X2. Bare afsted.
  15. Motion i balance™

    Det har været en glimrende uge med både løb og cykling - man kan åbenbart begge dele på én gang - og endda med to fridage fra træningen onsdag og torsdag, hvor vi havde besøg. Det har faktisk kun taget mig nogle få løbeture, at finde løbebenene igen, og jeg er stadig lidt forbløffet over, at jeg kan dyrke begge dele med lige stor fornøjelse. Det har jeg aldrig prøvet før. Lænd og ryg opfører sig nogenlunde. Ja, i dag er der næsten ikke noget at mærke. Når jeg løber, kan jeg mærke, at det giver et godt vrid midt på kroppen - en rotation - som man ikke træner på en cykel. Når jeg cykler, mærker jeg til gengæld ikke den venstre ankel, hvor jeg havde en forstuvning i vinter - den øffer lidt, når jeg løber. Så denne her afveksling er ikke så tosset lige nu. Så må vi se, om jeg bliver mere målrettet med den ene eller anden ting i fremtiden igen. Ugen har fordelt sig som følger: Mandag 14,5 km løb med 5:07 i snit. Tirsdag 6,5 km jogging med indlagt styrke og smidighed i den lokale FW. Onsdag en omgang massage af rygstykkerne, det gjorde godt. Torsdag helt træningsfri. Fredag på cyklen, knap 53 km med 28,2 km/t i snit. Lørdag 14,2 km løb med 4:57/km i gennemsnit. Søndag knap 77 km på cykel med 28,7 km/t i snit. Nu har jeg hverken trænet intervaller eller noget, så jeg har bare løbe/cyklet derudad, men som det fremgår, har der egentlig været god gang i benene på både to fødder og to hjul. Det er da forunderligt, at man kan begge dele, så det gør jeg da indtil videre - specielt, fordi de to motionsformer åbenbart supplerer hinanden godt, hvad angår ryggen og lænden.