Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,151
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    101

Everything posted by Henrik S.

  1. Motion i balance™

    Det blev et godt besøg hos fyssen, så det store yogamonster er indtil videre slået tilbage til start Jeg troede egentlig, at ømheden var i begge sider af lænden, men den stråler mest ud i højre side og ned i benet, når jeg laver mine smidighedsøvelser. Min nye fys er virkelig grundig og kunne ganske rigtigt konstatere en skævhed omkring hoftebøjer-bækken-plus et hel masse andet, som jeg har glemt igen. Jeg har derfor fået nogle endnu mere målrettede øvelser, jeg kan veksle med hver anden dag. Jeg har tiltro til, at de kan holde det nede. Det er ikke verdens største problem, men jeg vil gerne have det endnu mere under kontrol før foråret. Så nu skifter jeg mellem to sæt af øvelser og fortsætter med at supplere cyklingen med løb, som han gav mig ret i er en vældig god ide for at få 'vridebevægelserne' med.
  2. Motion i balance™

    Jeg må løbe … Nu snøvler jeg mig sammen til at starte en ny logbog til erstatning for min den gamle, hvor jeg under navnet Cykologen loggede min cykeltræning, der i højere og højere grad blev til løbetræning. Siden sidst er jeg blevet overbevist om, at jeg må satse hele butikken på at fortsætte med løberiet, for det harmonerer bedst med min hverdag og mit liv. Siden rundt regnet september 2010 har jeg primært løbet, og i den periode har jeg været kompasset godt rundt. Målrettet træning, intervaltræning, testløb, konkurrencer og hvad har vi. Bottom line er, at jeg har lidt for let ved at gå for hurtigt frem. Iltoptagelsen er så god, at jeg meget nemt river biostilladset fra hinanden. Det har resulteret i lidt forskellige skader, som jeg imidlertid er blevet nogenlunde kvit efterhånden. Det har også fået mig til at revurdere hele tilgangen til træningen, og det er derfor ikke tilfældigt, at navnet på loggen er "Løb i balance". Jeg er ved at finde en afbalanceret måde at træne på, uden at jeg vil afskrive mig muligheden for også at give den gas. For det første har jeg lige nu helt droppet træningsprogrammer og lignende. Jeg koncentrerer mig om teknik og om velvære under løb. Træningsprogrammer kan være gode, men er også en fælde, fordi man alt for nemt forfalder til at gøre, som der står i dagens program, selv om man måske helst skulle lade være. For det andet har jeg droppet pulsure, gps og kilometeroptagenelser. Jeg løber i stedet på gefühlen. Af og til laver jeg et reality check for at finde ud af, hvor formen ligger henne. Men den daglige træning foregår het uden distraherende hjælpemidler. Det er også derfor, dette bliver mere en blog end en log. For det tredje - og vigtigste – arbejder jeg på at vende attituden til træningen helt på hovedet. Når jeg fra tid til anden får en skade, så går jeg helt i sort og bliver super frustreret over den træning, jeg går glip af. Mit nye mantra er i højere grad at være taknemmelig for den træning, der går godt. Alt det og meget mere vil jeg vende tilbage til i den kommende tid. Det gælder blandt andet to bøger, der ved et tilfælde landede hos mig for nogle måneder siden: Barefoot Running af Michael Sandler og Zen And The Art of Running af Larry Shapiro, der fra hver deres vinkel på emnet ramte lige midt i den drejning, min træning skulle tage. Hva' så? Betyder det så, at jeg bare sådan sjosker afsted i morfartempo? Nej, overhovedet ikke. Jeg har faktisk bevaret en nogenlunde form, og løbeturene går ganske pænt ud over stepperne. Ved mit sidste reality check løb jeg 6 x 1000 m på 3:40-3:44/km uden det helt store besvær, så det står ikke helt sløjt til. Men jeg vil da gerne gøre op med den forestilling, at man kun løber stærkt, hvis man tager tid på turen Stay tuned. Jeg skal nok få løbet loggen i gang (hø, hø) og skrive løst og fast om mine overvejelser.
  3. Motion i balance™

    Fin rundtur i dag på 96,4 km inkl. Tyren og Bregnen, men det endte sgisme da med at blive koldt. Jeg frøs godt nok nallerne og tæerne, selv om det ikke var decideret frostvejr, men det kan højst have været en 2-3 grader. Så suger sådan en tur altså godt med energi ud af kroppen, synes jeg. Og man får jo stort set ikke drukket noget, når det er så koldt, så man kan bruge resten af dagen på at tanke op På de længere ture mærker jeg stadig noget ømhed nede over lænden, som er ret irriterende. Er begyndt at lave mine mobilitetsøvelser hver dag for at imødegå det og tager omkring en god fys i morgen tidlig for lige at få en second opinion. Det er ikke sådan en rigtig skade eller skavank, men er alligevel irriterende på de længere dage i sadlen.
  4. Motion i balance™

    Ikke ligefrem flyvende i dag, men fik da i det mindste sat pensum op til fem styk lørdagsintervaller. Det må så blive seks styk næste lørdag
  5. Motion i balance™

    Mellemstatus Efter montering af ny kæde og kassette med bedre spring mellem gearene ligger min kadence som ved et trylleslag fast på 75/min, hvad der egentlig er OK. Den må fortsat gerne stige lidt op mod de 80, men vil realistisk set nok ikke komme meget højere. Gennemsnitshastigheden på de seneste ture er steget en anelse, og det er min oplevelse, at der er ved at komme lidt mere bund i trådet. Måske det trods alt kan mærkes, at jeg har sat lidt km ind på bogen hele efteråret og vinteren indtil videre. Nu prøver jeg fast at tage en dag om ugen, hvor jeg kører nogle korte ryk - enten 30/30 eller 40/20 - og en dag med nogle længere tempointervaller omkring de 2-3 km. Farten er stadig ikke imponerende, men jeg er ved at få indarbejdet rutinen. Derudover tager jeg én længere tur om ugen plus måske en tur mere, hvis tiden tillader det. De øvrige dage prøver jeg at få løbet en tur, da jeg kan mærke, at det stadig er godt for min lænd med det vrid, som løbeturen giver i modsætning til cykling. Med mindre der pludselig kommer en fimbulvinter ud af ingenting, så fortsætter jeg nok sådan de kommende uger og måneder frem til starten på fællestræningen i ABC Motion sidst i marts/først i april. Indtil videre er planerne at køre Grejsdalsøbet (140 km) den 10. maj og køre Skjoldenæsholmløbet den 17. maj (145 k). Ellers har jeg egentlig ikke så mange planer. Dropper nok SommerCup i år, da jeg ikke rigtig fik noget ud af det sidste år. Det var vist det hele. Keep up the good work.
  6. Vestjysk dagligdag

    Måling på håndleddet? Det stikker som regel helt af for mig, når jeg bruger mit Forerunner på løbeture. Til cykeltræning bruger jeg pulsbælte rundt om brystet, og det er langt mere pålideligt.
  7. Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..

    Lyder sådan lidt BS-agtigt. Altid klar til indsats.
  8. Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..

    Det er min erfaring, at man aldrig må se søvn som en modsætning til at få trænet. Tværtimod. God og sammenhængende søvn er måske den vigtigste del af træningsprogrammet overhovedet. #gammelfar
  9. Langt pokker i MOL

    Mon ikke man kan træne kråååås på de fleste mtb-spor i fx Hareskov og Nørreskov og i Rude Skov? Ellers tænker jeg, at bakkerne ved Hedeland er et oplagt bud. Og hvis man bare skal træne teknik, kan man såmænd tonse op og ned af den stejle bakke ved Planetstien i Strandmarkskvarteret i Hvidovre eller ude på Herstedhøje. Ellers ved jeg ikke, hvor de kører hen og træner. Jeg kan prøve at tjekke i ABC, hvor der bliver trænet cross i vinterhalvåret af en dedikeret skare. Cross var ret stort, da jeg kørte cykelløb i tidernes morgen, og det er min fornemmelse, at det er stærkt på vej frem igen ... Jeg har dog aldrig selv haft teknikken til det :/
  10. Langt pokker i MOL

    By the way: Ham, jeg købte min vintercykel af, havde også denne her Alan til salg. Det er en rigtig crosscykel med crossbremser og hele molevitten. Totalt fed, men trods alt for specialiseret til mit behov. Der er min alligevel mere allround. Men fed, det er den altså, denne her
  11. Langt pokker i MOL

    Jeg kører med 32 på min, og de kan være meeeeget bredere, hvis det skal være (på billedet er det faktisk 38, der er på - det var der i starten). Og så er der skivebremser på, hvad der nok er the shit i disse år. Endelig er alle kabler ført ovenpå overrøret, og det er faktisk heller ikke helt dumt, når den bliver godt mudret til. Jeg må bare erkende, at jeg ikke får kørt de ture i Dyrehaven og ude i skoven, som jeg egentlig også havde i bagtankerne, da jeg købte den. Og så lader det jo til, at det nærmest er forår hele vinteren, så der er ikke engang is, sne og slud, der skal betvinges
  12. Langt pokker i MOL

    Stellet ville passe mig helt perfekt Jeg gik jo efter en robust vintercykel og fandt en Alan cross-agtig model, der er bygget som en tank. Den gør det godt og kører snorlige, men jeg har sgu aldrig bevæget mig væk fra landevejen, så det var i virkeligheden lidt overkill. Men hvis man har kurs mod skoven, så skal det selvfølgelig være lidt mere solidt ...
  13. Langt pokker i MOL

    Jeg tror, jeg ville prøve at få denne her forhandlet denne her lidt ned og bruge den som robust vinterged, hvis jeg skulle handle lige nu: https://www.dba.dk/herreracer-cannondale-caad9/id-1062824103/
  14. Motion i balance™

    Hvis nogen er interesseret i en ægte VM-cykel, så er Peder Pedersens vindercykel VM i sprint i 1974 til salg på Lauritz.com. Styr og frempind er skiftet siden løbet, men ellers er den god nok. Den blev solgt af Peder selv for 10 år siden, hvor hammerslagsprisen på 8200 kroner gik ubeskåret til Team Rynkeby. https://www.lauritz.com/da/auktion/peder-pedersens-banecykel-fra-vm-i-1974-sco-verdensmestercy/i5547249/# EDIT: Som man kan se på optagelserne, havde han 'rigtigt' sprinterstyr og frempind på til løbet. Det var en højdramatisk finale, som jeg så direkte dengang i tidernes morgen: https://www.dr.dk/sporten/cykling/video-forslaaet-peder-pedersen-vinder-vm-guld
  15. Motion i balance™

    Ja, den kommer jeg heller ikke til at hoppe på. De tættere gear med mindre spring mellem tandhjulene giver et langt mere glidende gearskift.
  16. Motion i balance™

    Apropos nørderi, så har jeg lige skiftet kæde og kassette på vintercyklen, og det gjorde en helt vild forskel. Da jeg satte den sidste kassette på - engang i slut-november - var jeg irriteret over dens spring mellem tandhjulene. Der var en lille udveksling med alt for høj kadence i forhold til tempo, og så var næste mulighed for tung til at træde en høj kadence. Nu har jeg fået en kassette med nogle andre - og mindre - spring, så jeg kan arbejde med kadencen og alligevel have noget fremdrift. Der er jo kun få tænders forskel, men i dag på første tur gjorde det en fuldstændig afgørende forskel, at jeg kunne ramme de helt 'rigtige' gear og var tilbage på de optimale spring mellem tandhjulene. Syret oplevelse.
  17. Vestjysk dagligdag

    Det bliver højest som Yogi Bear
  18. Vestjysk dagligdag

    Må altså stadig tage hatten af for din varierede tilgang til træning og motion. Det er meget eksemplarisk - og sikkert sundt - som du kommer rundt i kompasset med løb, spinning, yoga og styrke.
  19. Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..

    I lige måde. Keep up the good work.
  20. Got legs?

    Lyder som om det går den rette vej stille og roligt. Jeg er ikke selv helt motiveret for at stramme vildt meget op, men prøver dog med lidt øget disciplin i hverdagen og færre søde sager og kager mv.
  21. Motion i balance™

    Der er SÅ mange flere muligheder for at nørde igennem
  22. Langt pokker i MOL

    Vissevasse, du skal bare i gang
  23. Motion i balance™

    En af de store fordele ved selv at kunne disponere over sin tid er, at man lige kan flytte rundt på træningsturene. Jeg har taget min del af lange cykeltræningsture her i efteråret, så da jeg så på vejrudsigten for i dag og i morgen, valgte jeg at bytte om på dem, så det blev en løbetur i dag og så - måske - en cykeltur i morgen, hvor vejret tegner godt. Til gengæld gav jeg den god gas, så det blev lige over 14 km med 4:46/min i snit. Det var faktisk et rigtig godt tempo, endda med rimeligt overskud. Heraf udleder jeg to ting: 1) Efteråret har givet en god grundform og 2) Selv om jeg hverken har løbet langt eller hårdt, så har de tre løbeture om ugen været nok til at bevare fornemmelsen for løb.
  24. Got legs?

    Hvorfor sætter du styr på sadlen? Er det ikke ubehageligt?
  25. Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..

    Absolut. Jeg troede jo, at 'elbrus' var noget med at få nye installationer i badeværelset, men det viser sig - selvfølgelig - at være et bjerg. "Elbrus er en udslukt stratovulkan i den nordvestlige del af Kaukasus. Elbrus ligger på grænsen mellem de russiske republikker Kabardino-Balkarien og Karatjajevo-Tjerkessien og tæt på grænsen til Georgien. Elbrus har to toppe på henholdsvis 5.642 moh. og 5.621 moh., hvilket gør Elbrus til det højeste bjerg i Kaukasus." Hvorfor kommer det ikke bag på mig, at der er noget bjerg involveret