Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,117
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    98

Everything posted by Henrik S.

  1. Langt pokker i MOL

    Ja, der godt nok fart over feltet ...
  2. Motion i balance™

    Har tilbagelagt ugens 30/30 og 40/20 tur i dag i stedet for i morgen. Når nu de lovede høj sol i dag og heldagsregn i morgen, så skulle man da være et skarn, hvis ikke man benyttede sig af sin frihed som selvstændig til at bytte om på dagene. Super dejligt at samle lidt D-vitamin op, når nu det er så sjældent på denne årstid.
  3. Motion i balance™

    Jeg må løbe … Nu snøvler jeg mig sammen til at starte en ny logbog til erstatning for min den gamle, hvor jeg under navnet Cykologen loggede min cykeltræning, der i højere og højere grad blev til løbetræning. Siden sidst er jeg blevet overbevist om, at jeg må satse hele butikken på at fortsætte med løberiet, for det harmonerer bedst med min hverdag og mit liv. Siden rundt regnet september 2010 har jeg primært løbet, og i den periode har jeg været kompasset godt rundt. Målrettet træning, intervaltræning, testløb, konkurrencer og hvad har vi. Bottom line er, at jeg har lidt for let ved at gå for hurtigt frem. Iltoptagelsen er så god, at jeg meget nemt river biostilladset fra hinanden. Det har resulteret i lidt forskellige skader, som jeg imidlertid er blevet nogenlunde kvit efterhånden. Det har også fået mig til at revurdere hele tilgangen til træningen, og det er derfor ikke tilfældigt, at navnet på loggen er "Løb i balance". Jeg er ved at finde en afbalanceret måde at træne på, uden at jeg vil afskrive mig muligheden for også at give den gas. For det første har jeg lige nu helt droppet træningsprogrammer og lignende. Jeg koncentrerer mig om teknik og om velvære under løb. Træningsprogrammer kan være gode, men er også en fælde, fordi man alt for nemt forfalder til at gøre, som der står i dagens program, selv om man måske helst skulle lade være. For det andet har jeg droppet pulsure, gps og kilometeroptagenelser. Jeg løber i stedet på gefühlen. Af og til laver jeg et reality check for at finde ud af, hvor formen ligger henne. Men den daglige træning foregår het uden distraherende hjælpemidler. Det er også derfor, dette bliver mere en blog end en log. For det tredje - og vigtigste – arbejder jeg på at vende attituden til træningen helt på hovedet. Når jeg fra tid til anden får en skade, så går jeg helt i sort og bliver super frustreret over den træning, jeg går glip af. Mit nye mantra er i højere grad at være taknemmelig for den træning, der går godt. Alt det og meget mere vil jeg vende tilbage til i den kommende tid. Det gælder blandt andet to bøger, der ved et tilfælde landede hos mig for nogle måneder siden: Barefoot Running af Michael Sandler og Zen And The Art of Running af Larry Shapiro, der fra hver deres vinkel på emnet ramte lige midt i den drejning, min træning skulle tage. Hva' så? Betyder det så, at jeg bare sådan sjosker afsted i morfartempo? Nej, overhovedet ikke. Jeg har faktisk bevaret en nogenlunde form, og løbeturene går ganske pænt ud over stepperne. Ved mit sidste reality check løb jeg 6 x 1000 m på 3:40-3:44/km uden det helt store besvær, så det står ikke helt sløjt til. Men jeg vil da gerne gøre op med den forestilling, at man kun løber stærkt, hvis man tager tid på turen Stay tuned. Jeg skal nok få løbet loggen i gang (hø, hø) og skrive løst og fast om mine overvejelser.
  4. Motion i balance™

    Har for øvrigt lige bestilt nye skivebremser fra Cykelgear.dk. Det er bare de billige fra Force, der sidder på vintercyklen, men de er godt slidte og bremser ikke ordentligt, så nu skal de skiftes. Jeg bliver nok aldrig fan af skivebremser. I det her regnfulde vejr bliver der tit slynget meget fint sand og diverse småting med rundt i skiverne og så rumler og skramler det lidt. Jeg har nogle gange stoppet og drejet hjulene rundt, og de triller fint og uhindret rundt. Men indimellem sidder der noget og 'synger med' i skiverne. De er også mere besværlige at servicere og i det hele taget at have med at gøre, så på raceren bliver det sgu et nej tak herfra.
  5. Motion i balance™

    Kortede søndagens tur lidt af på grund af kombinationen af halvhård blæst og rigeligt med vand fra oven. Ellers har ugen været god, fordi jeg har prøvet den struktur af,. som jeg kunne forestille mig, at de kommende uger kunne være bygget op efter. Med en skæven til Joe Friels opsang i bogen Fast after 50 har jeg nemlig sneget en ekstra dag med nogle kortere intervaller ind, og det har fungeret godt. Ugens program: Mandag en lille løbetur med pitstop i FW til lidt styrketræning Tirsdag en 9 km løbetur i 4:52/km-tempo Onsdag cykeltræning med 4 afsnit med hhv. 30/30 ryk og 40/20 ryk Torsdag samme program som mandag Fredag en kort cykeltræningstur med fokus på høj kadence (det lykkedes ikke rigtigt) Lørdag en tur på Avedøre Holm med 3 lange intervaller på Kystholmen Søndag en længere tur, der dog som nævnt blev kortet lidt af Se, på den måde er der en dag med korte ryk og en dag med lidt længere intervaller plus en dag med en længere tur for udholdenhedens skyld. Det dækker nogenlunde de vigtigste ting af fra bogen. Jeg har så suppleret med en cykeltur, hvor fokus er på kadencen, for den skal stadig i vejret (denne uge har ikke været så god på den front). De øvrige dage har jeg jogget og løbet, og det bliver jeg nok ved med. Dels er det godt for lænden (som jeg ikke længere har problemer med). Og dels er det godt at 'have i baghånden' , hvis vi pludselig får en fimbulvinter, hvor det er fysisk udfordrende at komme af sted på cyklen. Sneglatte veje med is på har sgu aldrig været min kop te. Vi må se, hvordan de kommende uger og måneder folder sig ud. Meget afhænger af vejret.
  6. Motion i balance™

    Nå, første tur på cyklen igen efter en uge helt uden cykeltræning, og jeg er glad for at meddele, at kæden blev på plads Det var godt nok en fornøjelse at være af sted med sådan en helt frisk kæde-/kassette-kombo, hvor det hele er nyt og godt fedtret ind. Og så er det jo stadig fantastisk vejr at træne i, hvor det meste af landskabet stadig står grønt. Gad vide, hvornår vi får noget, der ligner vinter?
  7. Motion i balance™

    Jamen, jeg blev sgu også lidt bleg, da det skete. Men nu er det længe siden, og jeg har lige monteret frisk kæde og kassette, så jeg er klar til at stævne ud i morgen igen efter min off-uge. Jeg havde faktisk indkøbt kæde og kassette til montering i juledagene, for de skulle alligevel skiftes ud, så det hele lå på lager. Ja, Friel er skam klog nok, og jeg har læst 'Fast efter 50' som en opsang til os gamle motionister og sportsfolk, der alt for ofte forfalder til noget komforttræning, som er 'langt og langsomt'. Hans opskrift er i hvert fald at komme meget mere intervaltræning ved høj puls ind i programmet, og det vil jeg da skrive mig bag øret. Hans påstand er, at formen/den maksimale iltoptagelse/farten daler støt, hvis man bare hyggetræner. Så kan det godt være, at man tilbagelægger mange kilometer, men hvis det er i komfortzonen, så daler formen ret meget med alderen. Der skal noget mere til, og man kan åbenbart forhindre formnedgangen dramatisk ved at træne mere målrettet med flere hårde pas og flere intervaller. Det skal naturligvis doseres og periodiseres alt efter sæson, mål osv. , men groft sagt lyder hans opskrift på at supplere mængdetræningen med tempointervaller (som man kan holde i 3-5 minutter) og intensive intervaller (over 30-40 sekunder). Nu hvor min egen grundform føles fornuftig, vil jeg prøve at snige nogle af hans forslag ind i de kommende 2-3 måneder.
  8. Langt pokker i MOL

    Nej, den er sgu ikke Greta-godkendt
  9. Langt pokker i MOL

    Ha, haaa, ja, det kan der være noget om. I 8. klasse havde vi en vikar, der kaldte mig og min bedste ven Finn for hhv. Syl og Splint. Det flugtede rigtig fint med vores kropsbygning
  10. Motion i balance™

    Så ser man lige mig henne i krydset ved Damhussøen på vej hjem fra en kort tur på vintercyklen; Det bliver grønt, jeg rejser mig og tager nogle raske tråd ud midt i krydset, hvor kæden knækker(!). Jeg slingrer lidt, men får reddet æren med en nogenlunde kontrolleret stop midt i krydset, hvorefter jeg får 'skubbet' mig over på den anden side. Hmm, jeg skulle nok bare have holdt en 100 % off-uge. Det der kunne i hvert fald hurtigt være blevet en mere 'interessant' dag
  11. Langt pokker i MOL

    Det er da et ridderslag.
  12. Motion i balance™

    Første dag i min off-uge, og det er allerede vildt kedeligt. Jeg har nok taget 5 kg på allerede
  13. Motion i balance™

    Efter 16 uger i træk med mellem 230 og 300 km cykling/uge plus det løse i løbeture, bliver dette her en næsten total off-uge. Det skyldes tre ting: For det første står jeg midt i en tandlægebehandling, hvor jeg skal have to kroner, og det bringer mig altid lidt ud af fatning. For det andet skal vi en forlænget weekend til Berlin fra på fredag. Og for det tredje trænger jeg simpelthen til det. Jeg har har fået lagt en solid grundform, synes jeg, og der er kommet lidt sejhed i trådet. Min kadence er kommet en god bid i vejret - i denne uge mellem 77 og 79/min - og jeg holder en okay gennemsnitsfart, også på de længere ture, selv om det er den tunge vinterged, jeg er undervejs på. Netop derfor er det måske en god idé lige at stoppe lidt op og trække vejret. Samtidig er den 1. december også et godt tidspunkt at tænke lidt frem på. Inspireret af Joe Friels bog vil jeg i de kommende måneder snige noget mere intervaltræning ind - både kortere og længere intervaller. Jeg har virkelig følt mig ramt af hans påstand om, at 'den ældre atlet' ofte stiller sig til tåls med langvarig, langsom træning og synker ned i en komfortzone, hvor udholdenheden måske stadig er der, men hvor formen og iltkapaciteten i virkeligheden falder. Kort fortalt anbefaler han at bruge intensive intervaller meget tæt på max suppleret af længere intervaller med lidt lavere intensitet, og så anbefale rhan at holde fast i noget styrketræning. Alt det vidste jeg jo egentlig godt, men i modsætning til sidste vinter/forår, så står jeg cykelmæssigt et helt andet sted nu og kan tænke det ind i træningen i de kommende 3-4 måneder. Det bliver vist noget med at besøge flyvestationen lidt oftere og kører intervaller med blikket rettet mod cykelcomputeren og pulsmåleren. Nå, nu vil jeg foreløbig nyde min off-uge. Der venter vist noget Glühwein på julemarkederne i Berlin
  14. Motion i balance™

    Lørdag og søndag bød på cykelture med hhv. 78 og 79 i kadence, så jeg er ved stille og roligt at løfte kadencen og få et lidt lettere tråd. Jeg er stadig væk ikke 'let på tå', men det går dog den rigtige vej. Det føles allerede langt mere naturligt. Fredag løb jeg knap 9 km med 4:51/km i snit. Det er jo egentlig helt OK, men løbeturen er jeg jo lige ved at glemme i denne kadencesnak. Jeg er nok stadig ikke helt vant til at dyrke begge dele. På trods af kun tre ugentlige cykeltræningsture, tror jeg nok, at jeg kommer til at runde de 10.000 km i år. Den står på 9.055 km nu.
  15. Motion i balance™

    Onsdagstur med svimlende 81/min i kadence. Hallo, det begynder at kravle opad, men man skal godt nok piske benene rundt med en anden fart. Jeg kan godt se fidusen med, at man flytter noget af belastningen fra lårmusklerne til lungerne. Så jeg fortsætter tilvænningen.
  16. Motion i balance™

    Hmmm, det er faktisk præcis dét, gutterne fra GCN foreslår:
  17. Motion i balance™

    Pumpen er slet ikke så dum. Det er sådan en, man kan sprøjte med i haven, men med rent vand i skyller den cyklen af uden at svine omgivelserne. Der er som sagt ikke meget højtryk over det, men den giver cyklen et fint lille brusebad.
  18. Motion i balance™

    Indtil videre gør jeg ikke andet end at holde gearingen lidt nede og have opmærksomhed på at spinne benene lidt hurtigere rundt. Både ligeud og når det går opad. Det passer bedst med træningen lige nu, hvor jeg egentlig bare kører nogle kilometer på kontoen. Men det kan da godt være, at jeg skal arbejde med nogle meget højfrekvente pas for at få fornemmelsen i benene senere. Vi får se. Gav for første gang vintergeden en vasker i går. Det er godt nok lang tid siden, jeg har vasket så meget snavs og mudder af en cykel. Jeg sprøjtede den først med min cykelrengøringsshampoo fra Cykelgear.dk, og så vaskede jeg den af med mit nyindkøb - en hånddrevet pumpe til hele 58 kr. fra Harald Nyborg. Det er ikke ligefrem højtryksspuling, men det fungerede godt og svinede ikke meget. Det er sådan en fætter her. Kom bare almindeligt vand i den: https://www.harald-nyborg.dk/p5306/adano-tryksproejte-5l
  19. Motion i balance™

    Lang søndagstur med 76 i kadence. Den kadence på 'midt i 70'erne' begynder at sidde fast nu, også på de længere ture, hvor jeg er træt til sidst. Bliver spændende at se, om jeg kan løfte den yderligere. Ville gerne op på noget 78-80 som gennemsnit. Indtil videre krydser jeg bare fingre for, at det her fantastiske vejr fortsætter ... hvad det jo nok ikke gør. Men lige nu er det da helt forrygende.
  20. Motion i balance™

    Så fik jeg bestilt sådan en fætter her til næsten halv pris. En 52/36-kombination til kranksættet på sommerraceren. Jeg har jo kørt den klassiske 53/39 i år, og det har passet fint, men jeg håber at komme ud at køre i lidt bakker og bjerge næste år, så der skal mindre gear til. Har en 50/34 til foran, men compact er sgu for fesen til danske landeveje, og jeg gider ikke skifte hele tiden. Så nu prøver vi den gyldne middelvej. Med en 11-28-krans bagpå, må der trods alt være lav gearing nok til selv stejle bakker. Har lagt mærke til, at flere og flere færdigbyggede racercykler leveres med netop 52/36, så den må jo kunne et eller andet. Jeg regner med at stævne ud i det tidlige forår med den opsætning på raceren, som jeg har nu, men jeg har kig på Grejsdalsløbet den 10. maj (den næst længste rute), og som jeg husker de bakker (og med tanke på min form), så skal der lidt mindre gearinger til, så jeg 'bygger vel om' først i maj eller deromkring.
  21. Motion i balance™

    Friel refererer i hvert fald flere undersøgelser af sportfolk over mange år, ja flere årtier, hvor dem, der fortsætter med meget intensitet i træningen, har det mindste fald i VO2-max, mens dem, der 'bare' dyrker LSD - Long Slow Distance - oplever et langt større fald. Begge grupper ligge rnaturligvis meget lunere i svinget end de 'normale' mennesker, der slet ikke dyrker noget som helst, men det er da tankevækkende alligevel. Jeg ser frem til anden halvdel af bogen, hvor han stiller 'løsninger' i udsigt, det vil sige anbefalinger til, hvordan man så griber det an. Allerede i forordet slår han fast, at man selv som ældre sagtens kan tåle intensiv træning, så det går nok i den retning. Jeg læser jo med interesse med henblik på, hvordan jeg skal træne til vinter og til foråret. Det virker da som, at der godt kan være noget inspiration at hente.
  22. Motion i balance™

    Den første af mine cykelbøger lægger rigtig godt ud med at undersøge, hvad der egentlig sker med motionisten, når man bliver ældre. Joe Friel er selv blevet ældre, og det har ansporet ham til at skrive bogen. Han skriver sk...godt og er meget grundig, men man aner allerede i første del, hvor han vil hen: Mange ældre motionister 'forfalder' til LSD-træning med årene, og deres VO2-max går langt, langt hurtigere ned ad bakke end hos de ældre atleter, der bliver ved med meget intensive træningspas. Op med intensiteten bliver nok facit, men jeg glæder mig til at høre ham folde det lidt mere ud i de kommende kapitler.
  23. Motion i balance™

    Solid tur i dag på den smukkest tænkelige efterårsdag. Distancen landede på 125 km, og kadencen på 76, så det var bare i orden. Og gennemsnitshastigheden på vintergeden nærmer sig faktisk den på sommerraceren - næsten - selv om den er næsten 4 kg tungere og svær at få helt op i omdrejninger. Så thumbs up på alle fronter. Specielt fordi benene lige nu har det forbløffende godt. Bemærk den lille gevækst på ruten efter Roskilde. Der havde de simpelthen lukket vejen af ved jernbanen lige før Kamstrup, så man skulle tilbage og ind om festivalpladsen for at komme ned til Kamstrup igen på den anden side af jernbanen. Uden at skilte i god tid naturligvis :/
  24. Langt pokker i MOL

    Jeg var til 6-dagesløb, da Herning i sin tid genoplevede det i messecentret. Det var en vildt kort bane, hvor der var masser af action. Jeg kan ikke huske, hvor lang den var, men var sgu ikke meget.
  25. Langt pokker i MOL

    Ser ud til at være god træning. Og det ser også ud til, at I kan beholde cykelbanen for jer selv i de kommende år: Ikke noget 6-dagesløb i denne sæson, og næste gang flytter det til Royal Arena :)