Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,113
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    97

Everything posted by Henrik S.

  1. Langt pokker i MOL

    Kunne ikke være mere enig. Dengang der kom (brugbare) kameraer i telefonerne, var det sjovt nok forbudt at medbringe dem i omklædnings- og træningslokaler i fitnesscentrene, men det forbud holdt som bekendt ikke længe
  2. Motion i balance™

    Har fået trillet to ture på raceren med de nye hjul. Begge ret korte for ikke at provokere noget. De øvrige dage i sidste uge har jeg taget lidt løbeture og været henne i FW til lidt styrketræning og rygøvelser, så jeg har holdt fint igen. Og så har jeg fået solgt carbonhjulene, så projektet stadig holder sig inden for nogle budgetmæssigt fornuftige rammer. Ømheden i ryggen og nede over lænden holder sig derfor på et lavt niveau, så jeg ikke er generet af det til daglig. Onsdag i denne uge supplerer jeg så programmet med en omgang rygmassage, og så tager vi den derfra. Gad vide, om ikke jeg blander kortene på den måde frem til sommerferien, for det fungerer altså fint for mig lige nu, og jeg kan blande løb ind i ligningen uden super ømme ben. De nye aluhjul ruller rigtig godt, og jeg kan afgjort bedre lide fornemmelsen af alu end carbon til hjul. Der er jeg nok lidt oldschool. De er i øvrigt smallere end de andre, så det passer fint med 23 i bredden. Dækkene - GP5000 - er næsten den største overraskelse. De er virkelig lækre at køre på, næsten ligesom lukkede ringe. Og så er det jo altid en fornøjelse med ny kæde og kassette.
  3. Langt pokker i MOL

    Øv, hvorfor er min lokale FW så kedelig?! Der sker sgu aldrig sådan noget, selv om man godt kunne have lyst til at vappe ham, der sidder helt stille på en maskine i fem minutter og chatter på mobilen, et par flade.
  4. Motion i balance™

    Mens jeg træner ryg og glæder mig til at komme ud at trille lidt igen - bare til husbehov :) - har jeg fået sat mine nye Tune-hjul på samt skiftet kæde og kassette. Og ja, jeg har faktisk også sat sadlen lidt ned for at se, om det gør en forskel. Så en af dagene skal jeg ud at teste både ny position og nye hjul. Tune TSR er et klassisk aluhjul med en mindre profil end de carbonhjul, jeg havde på tidligere. De vejer omtrent det samme, så cyklen er stadig noget af en letvægter. Og sammen med den klassiske racergeometri sørger de mere traditionelle hjul for, at den ser næsten gammeldags ud, selv om den langt fra er det. Jeg har i øvrigt sat de nye GP5000-dæk på i bredden 23 mm. De passer bedre til de her hjul, som er en bønne smallere end carbonhjulene.
  5. Motion i balance™

    Jeg vil slet ikke afvise, at frempinden kommer til at pege opad igen, os at saddelhøjden måske komme en bønne ned. Nu prøver jeg mig foreløbig frem. Det skal dog siges, at min ømhed nede omkring lænden begyndte, da jeg startede med cykeltræning igen i januar og februar, og det var på vintercyklen med en rimeligt komfortabel geometri og indstilling. Jeg tror derfor mere, det er typen af arbejde og ikke selve positionen, men altså, det hører afgjort med i overvejelserne, om der måske skal justeres. Det er godt set med positionen og meget relevant. Foreløbig kan jeg allerede på dag 3 af min cykel-detox konstatere, at jeg er noget mindre øm om morgenen end de foregående to dage, hvor det var ret akut. Så lidt joggeri kombineret med de gode øvelser, jeg fik fra fyssen er nok vejen frem en rum tid endnu, før jeg for alvor lusker cykeltræningen ind igen. Det slår mig lige nu, at jeg egentlig godt kunne bruge en spinningcykel til at vurdere det med positionen. Man kunne jo tage en times solospinning, hvor man justerer lidt op og ned og mærker efter, om det gør nogen forskel nede i lænderegionen. Det er alt sammen ret nyt for mig overhovedet at mærke noget til min ryg, men nu er jeg meget besluttet på, at det skal helt væk, for det da godt nok irriterende :/
  6. Motion i balance™

    Jamen, det er nok rigtigt. For mig har der bare altid været den grundlæggende forskel på løbe- og cykeltræning, at man skal passe lidt på med løb, fordi stødbelastningen er stor, og derfor skal man for det første gå forsigtigt frem, og for det andet er der hele tiden en eller anden grænse for, hvor meget og hvor hårdt man kan træne. Modsat er cykeltræning langt mere skånsom, og man kan - i princippet - træne alt det man gider uden at risikere ømme skinneben, ødelagte ankler, løberknæ og alt det andet sjove, men kan opleve ved løb. Skal man køre konkurrencer, må man selvfølgelig følge et træningsprogram, men der er ikke de samme naturlige begrænsninger. Derfor skal jeg bare lige vænne mig til, at der kan komme sådan en øm ryg/lænd ind over fra højre, der gør nas og indskrænker min mobilitet. Den så jeg ikke lige komme, og jeg troede egentlig, at jeg havde den under kontrol. Men nu må jeg så bare lige skifte hest og fokus. Førsteprioriteten er afgjort at få mobilitet og lænd helt på plads igen. Forskellen på løb og cykling er i øvrigt noget af det, Lars Nybo er inde på i denne her udgave af Fitness M/K, som jeg genhørte for nylig. Den er rigtig god: https://www.24syv.dk/programmer/fitness-mk/20176602/123-cykelsport-og-videnskaben-bag
  7. Motion i balance™

    Ja, det er nok lige her, at man skal være voksen og fornuftig Så jeg tager lige nogle dage helt uden cykling, løber nogle småløbeture og skruer op for mine rygøvelser. Og så indstiller jeg skydningen indtil videre med arrangementer som Sommercup og motionsløb. Når man har de der mål om at deltage diverse arrangementer, så løber de nogle gange af med en. I går tog jeg faktisk en lille joggingtur i solskinnet, og da gjorde jeg en opdagelse mht. lænden. For når man løber, laver man et lille vrid i lænden/ryggen. Man drejer sig så at sige om sin egen akse og får på den måde 'olieret' den midterste del af skroget. Lige præcis det vrid mangler i landevejscykling, hvor man ganske vist bruger ryggen meget, men den er knap så mobil og 'roterende' som ved løb. Jeg dropper jo altid løb helt, når jeg begynder at cykle, men måske skal jeg blande det lidt? Plus, naturligvis, huske mine øvelser. Vi må se, hvor den lander.
  8. Motion i balance™

    Hmmm, én ulykke kommer sjældent alene, og ovenpå den manglende luft i lungerne/pollen/eller hvad filan det nu end er, så er min lænd og ryg i dag begyndt at skabe sig tosset igen. Den drillede i den første tid med cykeltræning, men jeg syntes egentlig, jeg havde fået styr på den. Men i dag har den virkelig nasset med indskrænket mobilitet til følge. Derfor har jeg besluttet mig til at tage nogle uger måske endda en måned eller to, hvor jeg ikke forcerer noget som helst. Jeg har tænkt mig at løbe lidt og cykeltræne til husbehov, men i begrænset omfang, for nu skal den ryg altså på plads, og der skal være overskud i lungerne igen. Jeg har - kort sagt - tænkt mig at leve til min logtitel i et stykke tid
  9. Motion i balance™

    Hmmm, tror mere og mere på min teori om, at jeg er middelsvært ramt af pollen. Jeg tog en solid solotur i dag på knap 110 km med 27 km/t i snit, og den rev sgu godt i lungerne, ligesom jeg er lidt 'medtaget' her bagefter. For en 3-4 uger siden kørte vi en søndag 123 km til klubtræning, hvor jeg var i hopla hele vejen. Så enten går det den forkerte vej på trods af god træning, eller også er der andre faktorer, der trækker i den forkerte retning. Nu prøver jeg at tage klubtræningen på onsdag som en indikator. Hvis det kniber med at følge med på intervallerne, så springer jeg Sommercup om torsdagen over og letter generelt lidt på gaspedalen, tror jeg. Ellers en rigtig god tur i dag, hvor jeg lige fik genopdaget nogle af de landeveje, jeg tidligere har huseret på.
  10. Motion i balance™

    Løb (!) hen i den lokale FW i går for at køre noget styrketræning plus mine øvelser for ryg og lænd. I dag tog jeg så et smut på Holmen for at køre tre tempointervaller som sædvanlig. Onsdag havde jeg det hårdt til klubtræningens rulleskifter. Torsdag kunne jeg dårligt presse mig selv til Sommercup. Og i dag gik intervallerne nærmest langsommere, end de gjorde for en måned siden. Det går fint med distance og med rulletempo, men lige så snart jeg presser mig selv op i nærheden af det røde felt, så slår puls og vejrtrækning bak og vil ikke være med mere. Og så var det jeg tænkte: Hvornår oplevede jeg det sidst? Det gjorde jeg sidste forår ved samme tid, hvor der også var loft over præstationerne. Det førte jo så heldigvis til en opdagelse af, at jeg for højt blodtryk, så det var fint nok. Jeg fik også undersøgt hjertet, og det var tiptop. Min tanke er: Jeg er jo allergisk over for pollen - mere specifikt birk og græs (er blevet 'priktestet'). Og nu har jeg lige tjekket: Netop nu er birk og græs oppe at ringe samtidig. Måske er jeg i virkeligheden mere presset af forårspollen, end jeg selv tror? Billedet bliver jo sløret af, at jeg - sådan helt generelt - er i fin form. Så det er først oppe i det røde felt, at jeg bliver presset og ikke 'får luft nok'. I det daglige bliver jeg jo aldrig stakåndet over noget som helst. Sidste år gik det bedre med løbetræningen efter sommerferien og hen over efteråret. Det kunne jo også godt tydes i den retning. Så nu fortsætter jeg lige træningen i den kommende uge med Sommercup torsdag og søndag den lange rute til Skjoldenæsholmløbet. Så må jeg vurdere, hvordan jeg har det, og om der er noget om snakken. I givet fald kan jeg ikke rigtig gøre andet end at lette foden lidt fra gaspedalen, tage en antihistamin fra tid til anden og så ellers vente på, at luften er pollenfri igen. Men altså, på en måde er det også rart at lande på en mulig forklaring. PS: Det kunne også være en forklaring på mit miserable løb til Boston Marathon, hvor jeg haltede igennem med blodskudte øjne ...
  11. Motion i balance™

    Meget sjovt at høre de tre gamle gutter kloge sig på dette og hint https://heartbeats.dk/podcast/kommer-jakob-fuglsang-mere-paa-podiet-denne-saeson/?fbclid=IwAR2M_O6OeWsiqszEZyMVotcmCsAg3ST61ion4vWNkZpF2ZHKQHpfrJJTuZc
  12. Motion i balance™

    Jeg overlevede også anden afdeling af SommerCup: 5 runder linjeløb ved Alsønderup og Arresø. Dog kun lige med nød og næppe, for det blev en tydelig demonstration af, at jeg trods alt kun lige er startet og slet ikke har tempo til at rykke med. Nu er feltet ikke voldsomt stort i gruppe 4, og tempoet er nok ikke afskrækkende (for andre), men pyha, det blev en lang aften nede i den tunge ende af feltet På anden omgang var der først 3 og dernæst 2, der kom af sted, og bagved faldt et par stykker fra, så ud fra dagsformen blev projektet bare at komme med feltet hjem, og det gjorde jeg så. Opløbet blev hat og briller, da gruppe 1 eller 2 susede forbi os på opløbsstrækningen, men der var alligevel ikke noget tilbage til en spurt, så deeeet ... I alt 66 km med en 35-36 i snit, men det mindede trods alt om cykelløb med ryk undervejs osv. (hvad der også fremgår af hastighedskurven). Så alt i alt ikke helt skidt, men også et billede på, at jeg kun hænger på med det yderste af neglene, når nogle af de hurtigere motionister lukker op for gassen. Det virker som om gruppe 4 består af en 3-5 ret hurtige gutter og det samme antal - herunder mig - som hænger lidt i bremsen, og så er der alle de andre sådan midt imellem. I de kommende uger går det i øvrigt slag i slag med et løb om ugen.
  13. Motion i balance™

    Har i øvrigt bestilt andre hjul til raceren. Et par Tune letvægtshjul i aluminium med en langt lavere profil end de carbonhjul, jeg kører med nu. Det er der flere grunde til. Den høje profil irriterer mig virkelig ved vindstød fra siden, hvor det giver et ordentligt ryk i styret. Generelt er jeg ikke så begejstret for kulfiber som hjulmateriale, og så tror jeg - ud fra mine erfaringer fra tidligere - at et sæt aluhjul med lavprofil fungerer lidt bedre i forskellig slags terræn, især på bakker. Men hvad nu med mine planer om at holde budgettet nede? Jamen, jeg fandt dem til en god pris, og så bliver kulfiberhjulene naturligvis solgt, så merudgiften bliver minimal. Jeg er virkelig obs på, at dette cykelprojekt ikke løber løbsk, rent udgiftsmæssigt ... PS: Da jeg cyklede sidst fra 2005-10 havde jeg nogle forskellige hjulsæt, og jeg husker mine Campagnolo Neutron Ultra som de klart bedste allroundhjul. De var i alu og med en ret lav profil, som jeg husker det.
  14. Motion i balance™

    Helt enig i alternativerne. Det rakte fantasien - og hovedet - bare ikke til i går. Målet var bare at få rullet så mange kilometer, som energien rakte til. En anden gang tror jeg faktisk, at jeg fortsætter fra Slangerup til Frederikssund og så over på den anden side af vandet og via Skuldelev og Skibby ned mod Roskilde. Gad vide, om ikke der er pænt derovre. Abbetved og Kisserup har jeg hørt lidt om, men ikke prøvet på cykel. Man kunne selvfølgelig smide cyklen ind bag i bilen og køre en tur med udgangspunkt i Roskilde. Det kommer jeg jo i hvert fald til søndag den 26. maj, når der er Skjoldenæsholmløb. Det er lang tur vestpå med afsæt i Roskilde og en skøn rute, som jeg husker det.
  15. Motion i balance™

    Så blev ugen da lige sluttet af med en solid solotur. Opgav på forhånd klubtræningen, da jeg havde besøg af gamle skolekammerater hele dagen - og aftenen - i går, så der var godt med tømmermænd i morges (for en gangs skyld!). Det blev derfor en eftermiddagstur i slowmotion, hvor jeg tilmed fik viklet mig ind i både Ølstykkes og Jyllinges stisystemer, der er notorisk umulige at finde ud af. Rene labyrinter. Nå, men det blev en 113 km, og for en sjælden gangs skyld nåede jeg helt ud på den anden side af Roskilde.
  16. Motion i balance™

    Ja, ubehageligt langsom Det er Gruppe 4. En fin gruppe for gamle, vrisne mænd
  17. Motion i balance™

    Nå, men jeg overlevede 1. afdeling af Sommercup sådan nogenlunde. Vi er i alt 36 tilmeldte i Gruppe 4 i år, og der var kun 18, der stillede op til gårsdagens enkeltstart i bakkerne ved Strø. Jeg blev nummer 11 ud af de 18, og det er vel egentlig OK på nuværende tidspunkt. Jeg havde selv regnet med at lande i den 'tunge ende af midten', og det kom til at passe. Under alle omstændigheder tyder det vel på, at jeg er landet i den rette gruppe, når man ser på tiderne. De gik fra 30:45 til 33:59 fra nummer 1 til nummer 14 på resultatlisten, og det er egentlig ikke nogen særlig stor spredning. Selv brugte jeg 33:44 på de knap 20 km og i betragtning af det kuperede terræn er jeg slet ikke utilfreds med det. Nu venter den første samletstart på næste torsdag, og den gruer jeg mere for, når alle vi tossede motionister slippes løs i én stor klump. Jeg er slet ikke vant til felter mere, så det bliver nok fra en observationspost bagest i flokken
  18. Langt pokker i MOL

    X2
  19. Motion i balance™

    Absolut, klassisk ABC-terræn. Vi kørte også derude, da jeg trænede lidt med dem sidst for snart mange år siden. I øvrigt mangler jeg kun præcis 7,5 km i at runde de 3.000 km i år efter dagens tur. Det må så ske i morgen, hvor jeg skal trille en tur og bagefter runde Grønnemose Allé, hvor man i morgen klokken 18-19 kan få testet sin MyLaps-chip til forgaflen (som skal bruges til Sommercup). Jeg er aldrig helt tryg ved ny elektronik, så jeg skal lige have kontrolleret, om den fungerer, som den skal.
  20. Motion i balance™

    Ja, glimrende tur, hvor jeg - igen - lige fik genopfrisket masser af de landeveje på de kanter, jeg har trænet på tidligere. Det er et rigtig fint terræn oppe omkring Strø, endda med nogle solide små knolde, der kan få benene til at syre grundigt til. Styrtet var sådan en typisk åndssvag situation, hvor der pludselig var tvivl om, hvor vidt vi skulle dreje til højre. En mand begynder bare at dreje, og en anden lå for langt oppe på siden af ham og ryger i asfalten. Det skete på et tidspunkt, hvor der blev kørt hurtigt, og det hele var lidt hektisk, og så har vi balladen. Dumt på alle måder, men også bare noget af det, der kan ske. Og gud ske tak og lov for, at alle kører med hjem. Den havde ikke været sjov uden hjelm, hvis han var drejet bare få grader længere rundt med kroppen ... av, av, av ... Der var heldigvis erfarne folk med, bl.a. et par tidligere licensryttere, og de var gode til at tage affære.
  21. Motion i balance™

    Solid tur ud til torsdagens enkeltstartrute ved Strø (Sommercup på torsdag). Inklusive småtumult med diverse biler undervejs, styrt i Strø, hvor en mand måtte på sygehuset med et brækket kraveben, lidt tabte folk undervejs og diskussioner om ruten. Kort sagt: En typisk tur med entusiastiske motionister
  22. Motion i balance™

    Nappede i dag denne her 82 km-tur - inkl. tre runder i Bregnerød - som jeg også rullede primo marts på den tunge vinterlåge. Selv om det ikke var en super oplagt dag, så foregik det vel 20-30 minutter hurtigere. Fik et par byger på vejen ud, men ellers fint vejr - og masser af blæst. Tre minutter efter, at jeg var kommet hjem, begyndte det at hagle. Jeg har i øvrigt sat Speedplay-klamper under mine vintercykelstøvler og bruger dem i de her dage. Der er sgu ikke meget hedebølge over maj måned indtil videre.
  23. Motion i balance™

    Apropos vægt ... ... så er det her GCN-indslag faktisk interessant. De kører samme opkørsel med og uden en rygsæk på, der vejer 5 kg. De prøver at kompensere for væstetabet inden opkørsel nr. 2 (uden rygsæk) og forsøger at holde samme watt på tur 1 og 2. Tidsforskellen er alligevel markant, og det har fået mig til at genoverveje, om jeg måske skal stramme bæltet i en periode og forsøge at smide en 2-3 kg ...
  24. Motion i balance™

    Okay, klubtræningen her i eftermiddag/aften var til den kolde side i korte rør. Jeg skal vist til at finde de lange frem igen til weekenden
  25. Motion i balance™

    Vægten ... ... har jeg ikke tænkt meget på, siden jeg begyndte at cykeltræne i stedet for at løbe. Jeg guffer mere i mig af det ene og det andet, for jeg synes, man skal have mere at stå imod med på cyklen. Men de seneste gange, jeg har været på den avancerede InBody-vægt i FW, har den stået bomstille omkring de 78 kg, så jeg er ikke blevet tungere. Til gengæld viser den en fedtprocent omkring de 15, og hvis det står til troende, er det vist lidt lavere end tidligere og helt OK for min alder.