Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,116
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    97

Everything posted by Henrik S.

  1. Got legs?

    Bliver der kørt med masterbil i år? For da jeg sidste gang kørte Sjælsø Rundt for et par siden, blev der simpelthen startet som et hul i jorden med vild og vanvittig kørsel gennem svingene lige fra første kilometer Det var før, Team Mermaid drengene var blevet til Holte Cykel Klub. Dengang havde de en ide om at sprede skræk og rædsel til diverse motionsløb, og det lykkedes. Der blev virkelig kæmpet med arme og ben … Ikke for at afskrække nogen, for det bliver sikkert en fed tur. Det er blot som et godt råd: Måske du skulle satse på at være med fremme, når starten går. Der kan godt være nogle kaospiloter iblandt, der kører virkelig stærkt. Sidste år havde Team CyclingShop overtaget den rolle, som Team Mermaid havde før i tiden. Og det har altid været ret omdiskuteret blandt motionister, for mange af de hurtige hører naturligt hjemme i licensklasserne. Men, men, men … lad mig under alle omstændigheder benytte mig af chancen til at ønske god tur. Det er sgu en dejlig rute, I skal ud på. Og de lover vestenvind fra DMI, så det kunne ikke være bedre :4thumbup:
  2. Peters løbeblog

    Nej, det var ikke optimalt vejr på cykel søndag. Men du har selvfølgelig ret i, at man ikke bliver så påvirket af det, når man løber. Jeg tror faktisk, at jeg sjældent har løbet og decideret frosset, hvorimod man sagtens kan komme ud for at blive underafkølet på en cykeltræningstur. Vend endelig tilbage med en mere udførlig beretning fra den københavnske asfalt, når du har tid og overskud til det …
  3. Peters løbeblog

    Tillykke med et velgennemført maraton! Selv var jeg på cyklen i går på en træningstur og tænkte, at det ikke ligefrem var de mest ideelle betingelser til maratonløbet med hård blæst, regn og ikke specielt høje temperaturer. Vinden må have været irriterenede nede ved havnefronten?
  4. Copenhagen IM - sub 10

    Det er sgu godt gået. Eller rettere … godt løbet! Tillykke med tiden.
  5. Langt pokker i MOL

    Jeg læser din graf sådan, at du er kørt hjemmefra og ialt har kørt 90 kilometer. Heraf var de 20 kilometer så enkeltstarten til SommerCup, hvor du ligger på 90 procent og alligevel kun kører et lillebitte minut langsommere end jeg gjorde sidste år (hvor jeg virkelig forsøgte at køre mig helt ind i hegnet). Hvordan får du lige det til at være usselt? Måske du skulle opgradere til selvværd ver. 2.0 :4thumbup:
  6. Fyssens vej mod (bjerg-) toppen!

    Jeg har kun en én gang prøvet at køre i bjerge en hel uge i træk, men i følge de erfarne folk, jeg var sammen med, så var min oplevelse meget typisk: Første dag går som en drøm. Anden dag er et rent mareridt. Tredje dag er stadig hård. Men SÅ vender billedet, og man får fornemmelsen af etapeløb. Bjergbenene melder sig, og man får en anden, mere flydende måde at køre opad på. Det bliver spændende at høre, om du oplever det samme. Det lyder under alle omstændigheder som en stor oplevelse :4thumbup:
  7. Halløj

    Tak for din hilsen. Nej, jeg har ikke haft det store at logge, da jeg har døjet med lidt betændelse omkring det ene knæ. Den er jeg dog ved at få nogenlunde under kontrol, og jeg har småløbet hele tiden, så helt skidt er det ikke. Går med planer om at oprette en ny, mere rendyrket løbelog, men skal lige finde vinklen.

    Men tak fo...

  8. Hej, jeg har desværre haft nogle uger uden de lange distancer på løbekontoen, så jeg bliver nødt til at vinke farvel til min deltagelse i dette års Copenhagen Marathon. Det er for sent for mig at få pengene tilbage, men jeg har hos Sparta fået bekræftet, at man godt kan ændre navn og adresse, årgang mv. på startnummeret. Så hvis du er interesseret, kan du købe det til 300 kroner.
  9. Got legs?

    Styr jer, tøser Hvad er det med jer og søndag? Vejrudsigten ser langt mere fornuftig ud nu, så det er bare afsted
  10. Langt pokker i MOL

    Krydderboller om morgenenen, kage hele dagen og så lige en portion varm chokolade med flødeskum til at gå i seng på – det er vist opskriften på at få det skidt Alvorlig talt: Håber du kommer hjem uden alt for mange ekstra kalorier. Og at helbredet endelig vender, så du kan komme tilbage på sporet. Ved alt om, hvor frustrerende det er, når bremsen bliver trukket, og man ikke kan gøre det, man allerhelst vil. Selv har jeg lige som en slags terapi drømt mig en tur til Barcelona og et besøg i, hvad der må være verdens mest cool cykelforretning (næst efter Mellow Johnny's i Austin, Texas, naturligvis). Måske du også skulle visualisere et besøg her. Det er godt nok langt fra den gennemsnitlige danske cykelbiks: http://www.pave.cc/gal_shop.php
  11. Nye løbesko, hvilke?

    That's the spirit. Man skal aldrig være bange for at prøve noget nyt Selv har jeg løbet i alt muligt, siden jeg lagde min løbestil om. Jeg mangler endnu at løbe helt barfodet, men har dog gjort det på løbebånd nogle gange. Ellers omfatter skoparken tre par FiveFingers, et par Vivo Evo fra Terra Plana, et par Brooks Green Silence, et par Adizero Adios og et par lette Nike racersko. Lige p.t. løber jeg godt nok ikke så langt, da jeg har døjet med en irriterende betændelse i det ene knæ (en udløber af noget andet betændelse i kroppen). Men jeg har været oppe at løbe 24 km i et par FiveFingers her i foråret, og det gik fint uden de store problemer (ud over at det i det hele taget var en lang tur, sådan helt generelt). Selv de mest inkarnerede barfodsløbere anbefaler, at man skifter lidt indimellem og alternativt tager nogle ture i fx et par lette racersko for lige at massere fødderne lidt anderledes. Hvis man har klaret overgangen til forfodsløb, er der dog nogle ting man skal lægge vægt på, når det gælder de sko, man så skifter med: De skal helst lade foden stå plant - altså ingen høj hælkile. Der skal heller ikke have en stor opadgående krumning foran, der på engelsk hedder toespring, og som jeg ikke ved, hvad hedder på dansk. Og endelig skal de ikke være for "bananformede", når man ser dem oven fra, men være mere lige ud. På den måde kan man problemfrit skifte, og der er mange af de helt lette racersko, der opfylder ovenstående krav. Selv om racersko har minimal dæmpning, så vil de alligevel følges andeledes og mere dæmpede, hvis man er vant til FiveFingers eller løber helt barfodet. Selv er jeg som nævnt ikke gået over til at løbe helt barfodet, men har sværget til FiveFingers for at slippe for den bekymring, der kan ligge i at ramme glasskår o.lign. I øvrigt er der løbe workshop med Barefoot Ted den 20. maj i København: http://www.alun.dk/endelig-kommer-barefoot-ted-til-europa.html
  12. Got legs?

    Bloody Hell
  13. Nye løbesko, hvilke?

    X2 – langsom start! Det kan ikke understreges nok. Ifølge Michael Sandler, der har skrevet Barefoot Running, så skal man "aflære sig" den måde, man løber på, og så starte helt forfra. Se evt. www.runbare.com Og jo, jeg er stadig med på, at trådstarters udgangspunkt er et andet, men når talen falder på løbesko, så bør det nævnes, at der findes andre måder at gøre det uden at det skal blive "hellig krig" af den grund
  14. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    You're a tough act to follow!
  15. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    Du fortsætter bare fremgangen, hvor er det flot. Ingen tvivl om, at du får et flot Marmotte Mens jeg husker det: Da jeg skulle derned havde jeg utrolig stor glæde af denne dvd fra CycleFilm: http://www.cyclefilm.com/dvd-shop/cyclefilm-dvds/vol-3-la-marmotte-france Han kommer med fuldstændig uvurderlige, gode råd om ruten, og jeg så den så mange gange, at vejene føltes velkendte, da det endelig gik løs. Bestil den! Her en forsmag:
  16. Fyssens vej mod (bjerg-) toppen!

    Cool, tillykke med det :4thumbup: Det bliver da en kæmpe oplevelse. jeg er da ikke i tvivl om, at du kommer igennem. Du skal bare ride på den optur og følelse af fremgang, du kører på lige nu. Go, go, Power Rangers!
  17. Morgenløb

    Et meget, meget fornuftigt råd. Der kan virkelig ske ting og sager, hvis man kommer afsted uden et toiletbesøg først. Og ja, jeg taler af erfaring Hvis jeg husker min børnelærdom korrekt, så er der - som SoerenS også er inde på - vist intet fysiologisk i vejen for at give den bundgas om morgenen. Hvis man føler sig oplagt og har det godt med morgenløb, så er det nok et tegn på, at man også kan presse pulsen lidt. Hvis man ikke trives med morgenløb, ja, så dropper man det nok igen. Skal du løbe en 5-6 km, er det dog sikkert det bedste at lægge stille og roligt ud for lige at lade kroppen komme i gang efter en nats søvn. 1-2 km stille jog med langsomt stigende tempo. Så måske nogle forsigtige ryk for lige at få pulsen op. Og så til sidst nogle 5-600 meter solide ryk efterfulgt af lidt afjogning/nedkøling og strækøvelser. Det ville da helt sikkert være et super supplement til din øvrige træning. Just do it.
  18. Nye løbesko, hvilke?

    Hold da op, sikke en debat, der har udfoldet sig herinde. Det er ikke så tit, jeg er forbi MOL mere, så der kan da ske en del i ens fravær Og nej, selvfølgelig bruger jeg ikke Haile som eksempel på, hvordan man bør løbe. Jeg skriver, at pronation ikke i sig selv behøver at være et kæmpe problem. Det sidste vrik med foden (pronation/supination) er en del af fodens affjedring og kan være mere eller mindre udtalt. Men det er faktisk kun et issue, hvis man lander på hælen. Trådstarter spørger om "panelets" mening om et specifikt par løbesko. Og det er jo dybest set kun trådstarter selv, der kan besvare spørgsmålet: Hvis de føles gode at have på og løbe i, så er det jo ligegyldigt, om de koster 699 eller 1699 kr. Han/hun har allerede fået en løbestilsanalyse og fået dem anbefalet. Så de kan vel ikke være helt skæve. Min pointe var blot at påpege, at der ikke findes nogen "gængs måde" at løbe på. Er det de sidste 40 år, vi snakker om, eller er det de foregående 4000 år? Måske er det på tide at være lidt mere open-minded omkring løb. Jeg er IKKE ikke ude på noget korstog, men har blot selv haft en rigtig dejlig oplevelse ved at lægge løbestilen om. Jeg er nemlig kommet i gang med at løbe igen. Hvad angår pronation: Hvis du pronerer (så foden falder lidt "indad"); så vil løbestilsanalysen give belæg for, at man skal have en hightech løbesko med højt opbygget hæl, der modvirker pronationen og bringer foden tilbage på "ret kurs". Den vil gå ind og korrigere foden og overtage styringen. Den korrektion har betydning for hele benet og – ikke mindst – hoften. Hvis man i stedet lander længere fremme på foden, så fjedrer/dæmper fodens muskulatur dit nedslag (og pronationen er en del af denne dæmpning). Du bruger også muskler og sener i resten benet, i knæet og i hofterne til at tage af for nedslaget. Du tager kortere skridt og bruger al din energi på at komme fremad. Du løber lydløst, effektivt og ofte ret hurtigt. Se dig omkring, når du løber sammen med andre. Se den massive mængde af energi, mange bruger på at bevæge benet langt foran kroppen, sætte hælen i og bremse kropen op, få kroppen i gang igen og komme videre til næste hællanding og afsæt. Det er ofte en larmende affære. Flopflopflopflop … lyd koster energi. Det kommer ikke af ingenting. Så min opfordring er såmænd bare at stille et lille spørgsmålstegne ved vanetænkningen, når nu trådstarter allerede har fundet et par brugbare sko. Jeg synes, det er godt at lade forvirringen brede sig, for det kan måske give noget nysgerrighed I øvrigt kan enhver prøve den anden løbeform af uden at købe sko. Tag en tur på et løbebånd i bare tæer eller i et par strømper. Sæt et relativt højt tempo. Så kommer du helt automatisk frem på foden og kan selv afprøve forfodslandingen, og hvordan det fungerer for en. Nedenstående er godt nok en reklamevide, men den forklarer meget godt principperne bag, hvis man har tålmodighed til at se den igennem.
  19. Nye løbesko, hvilke?

    Pronation er en del af fodens egen affjedring. Den er kun et problem, hvis man "stabler foden op" i hightech løbesko. Det er i hvert fald min erfaring efter at have droppet de dyre løbesko med kæmpehøje hæle. I dag løber jeg mere fremme på forfoden og er ligeglad med stabilisering og lignende påfund. Tag et kig på, hvor meget den her løber pronerer (og tænk på, at han har verdensrekorden i maraton):
  20. Peters løbeblog

    Nej, desværre. Jeg døjer stadig med eftervirkningerne af den irriterende inflammation i det ene knæ. Der er lidt for meget "modstand" i knæet til, at jeg kaster mig ud ide helt lange ture. Men der er fremgang, så jeg skal nok komme ud over stepperne igen
  21. Peters løbeblog

    Du er jo kommende testløber af Vibram FiveFingers :-) Som et kuriosum kan jeg fortælle dig, at du kommer i interessant selskab. Og her tænker jeg ikke på undertegnede, men på Navy Seals Team Six, der lige har været turen forbi Bin Ladens compound i Pakistan. Bemærk fodtøjet på den springende soldat her i artiklen: http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/05/04/war_dog?page=0%2C0 Der kan man bare se! PS: Held og lykke med nedtrapningen. Bliver spændende at høre, hvordan du komme rigennem løbet den 22. maj … :4thumbup:
  22. Got legs?

    BY THE WAY … Ville du ikke til at køre licensløb i år? Vi er jo allerede godt henne i maj måned, og jeg synes stadig er det beretninger fra motionsklubben, der fylder spalterne Det er jo i løbene, at man kører sig i form. Den sidste skarphed får man kun ved at køre en masse løb, hvor man i starten får drøje hug. Pludselig en dag melder formen sig … Licensløb er ganske enkelt den bedste intervaltræning, man kan få. Der sker så mange ryk og uforudsete ting, at man ikke kan forberede sig på det gennem almindelig træning. Og som jeg læser din log, trænger du simpelthen til nye udfordringer :bike:
  23. Got legs?

    MELDER MIG I KORET! Du har da fået rigtig god træning ved at ligge i front og trække læsset. Super god træningsdag. Ingen grund til at mugge, når hjulene synger i asfalten, musikken spiller, og himlen er blå
  24. Change of plans -> It´s all about the BIKES!

    Pardon my French, men … det er er fandeme godt kørt Jeg tror, du kan se frem til et RIGTIG flot Marmotte :4thumbup:
  25. Got legs?

    Birkepollen har været helt oppe at ringe. Mine øjne har kløet som ind i h.......