Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,103
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    95

Everything posted by Henrik S.

  1. Motion i balance™

    Hmmm, det er faktisk præcis dét, gutterne fra GCN foreslår:
  2. Motion i balance™

    Jeg må løbe … Nu snøvler jeg mig sammen til at starte en ny logbog til erstatning for min den gamle, hvor jeg under navnet Cykologen loggede min cykeltræning, der i højere og højere grad blev til løbetræning. Siden sidst er jeg blevet overbevist om, at jeg må satse hele butikken på at fortsætte med løberiet, for det harmonerer bedst med min hverdag og mit liv. Siden rundt regnet september 2010 har jeg primært løbet, og i den periode har jeg været kompasset godt rundt. Målrettet træning, intervaltræning, testløb, konkurrencer og hvad har vi. Bottom line er, at jeg har lidt for let ved at gå for hurtigt frem. Iltoptagelsen er så god, at jeg meget nemt river biostilladset fra hinanden. Det har resulteret i lidt forskellige skader, som jeg imidlertid er blevet nogenlunde kvit efterhånden. Det har også fået mig til at revurdere hele tilgangen til træningen, og det er derfor ikke tilfældigt, at navnet på loggen er "Løb i balance". Jeg er ved at finde en afbalanceret måde at træne på, uden at jeg vil afskrive mig muligheden for også at give den gas. For det første har jeg lige nu helt droppet træningsprogrammer og lignende. Jeg koncentrerer mig om teknik og om velvære under løb. Træningsprogrammer kan være gode, men er også en fælde, fordi man alt for nemt forfalder til at gøre, som der står i dagens program, selv om man måske helst skulle lade være. For det andet har jeg droppet pulsure, gps og kilometeroptagenelser. Jeg løber i stedet på gefühlen. Af og til laver jeg et reality check for at finde ud af, hvor formen ligger henne. Men den daglige træning foregår het uden distraherende hjælpemidler. Det er også derfor, dette bliver mere en blog end en log. For det tredje - og vigtigste – arbejder jeg på at vende attituden til træningen helt på hovedet. Når jeg fra tid til anden får en skade, så går jeg helt i sort og bliver super frustreret over den træning, jeg går glip af. Mit nye mantra er i højere grad at være taknemmelig for den træning, der går godt. Alt det og meget mere vil jeg vende tilbage til i den kommende tid. Det gælder blandt andet to bøger, der ved et tilfælde landede hos mig for nogle måneder siden: Barefoot Running af Michael Sandler og Zen And The Art of Running af Larry Shapiro, der fra hver deres vinkel på emnet ramte lige midt i den drejning, min træning skulle tage. Hva' så? Betyder det så, at jeg bare sådan sjosker afsted i morfartempo? Nej, overhovedet ikke. Jeg har faktisk bevaret en nogenlunde form, og løbeturene går ganske pænt ud over stepperne. Ved mit sidste reality check løb jeg 6 x 1000 m på 3:40-3:44/km uden det helt store besvær, så det står ikke helt sløjt til. Men jeg vil da gerne gøre op med den forestilling, at man kun løber stærkt, hvis man tager tid på turen Stay tuned. Jeg skal nok få løbet loggen i gang (hø, hø) og skrive løst og fast om mine overvejelser.
  3. Motion i balance™

    Pumpen er slet ikke så dum. Det er sådan en, man kan sprøjte med i haven, men med rent vand i skyller den cyklen af uden at svine omgivelserne. Der er som sagt ikke meget højtryk over det, men den giver cyklen et fint lille brusebad.
  4. Motion i balance™

    Indtil videre gør jeg ikke andet end at holde gearingen lidt nede og have opmærksomhed på at spinne benene lidt hurtigere rundt. Både ligeud og når det går opad. Det passer bedst med træningen lige nu, hvor jeg egentlig bare kører nogle kilometer på kontoen. Men det kan da godt være, at jeg skal arbejde med nogle meget højfrekvente pas for at få fornemmelsen i benene senere. Vi får se. Gav for første gang vintergeden en vasker i går. Det er godt nok lang tid siden, jeg har vasket så meget snavs og mudder af en cykel. Jeg sprøjtede den først med min cykelrengøringsshampoo fra Cykelgear.dk, og så vaskede jeg den af med mit nyindkøb - en hånddrevet pumpe til hele 58 kr. fra Harald Nyborg. Det er ikke ligefrem højtryksspuling, men det fungerede godt og svinede ikke meget. Det er sådan en fætter her. Kom bare almindeligt vand i den: https://www.harald-nyborg.dk/p5306/adano-tryksproejte-5l
  5. Motion i balance™

    Lang søndagstur med 76 i kadence. Den kadence på 'midt i 70'erne' begynder at sidde fast nu, også på de længere ture, hvor jeg er træt til sidst. Bliver spændende at se, om jeg kan løfte den yderligere. Ville gerne op på noget 78-80 som gennemsnit. Indtil videre krydser jeg bare fingre for, at det her fantastiske vejr fortsætter ... hvad det jo nok ikke gør. Men lige nu er det da helt forrygende.
  6. Motion i balance™

    Så fik jeg bestilt sådan en fætter her til næsten halv pris. En 52/36-kombination til kranksættet på sommerraceren. Jeg har jo kørt den klassiske 53/39 i år, og det har passet fint, men jeg håber at komme ud at køre i lidt bakker og bjerge næste år, så der skal mindre gear til. Har en 50/34 til foran, men compact er sgu for fesen til danske landeveje, og jeg gider ikke skifte hele tiden. Så nu prøver vi den gyldne middelvej. Med en 11-28-krans bagpå, må der trods alt være lav gearing nok til selv stejle bakker. Har lagt mærke til, at flere og flere færdigbyggede racercykler leveres med netop 52/36, så den må jo kunne et eller andet. Jeg regner med at stævne ud i det tidlige forår med den opsætning på raceren, som jeg har nu, men jeg har kig på Grejsdalsløbet den 10. maj (den næst længste rute), og som jeg husker de bakker (og med tanke på min form), så skal der lidt mindre gearinger til, så jeg 'bygger vel om' først i maj eller deromkring.
  7. Motion i balance™

    Friel refererer i hvert fald flere undersøgelser af sportfolk over mange år, ja flere årtier, hvor dem, der fortsætter med meget intensitet i træningen, har det mindste fald i VO2-max, mens dem, der 'bare' dyrker LSD - Long Slow Distance - oplever et langt større fald. Begge grupper ligge rnaturligvis meget lunere i svinget end de 'normale' mennesker, der slet ikke dyrker noget som helst, men det er da tankevækkende alligevel. Jeg ser frem til anden halvdel af bogen, hvor han stiller 'løsninger' i udsigt, det vil sige anbefalinger til, hvordan man så griber det an. Allerede i forordet slår han fast, at man selv som ældre sagtens kan tåle intensiv træning, så det går nok i den retning. Jeg læser jo med interesse med henblik på, hvordan jeg skal træne til vinter og til foråret. Det virker da som, at der godt kan være noget inspiration at hente.
  8. Motion i balance™

    Den første af mine cykelbøger lægger rigtig godt ud med at undersøge, hvad der egentlig sker med motionisten, når man bliver ældre. Joe Friel er selv blevet ældre, og det har ansporet ham til at skrive bogen. Han skriver sk...godt og er meget grundig, men man aner allerede i første del, hvor han vil hen: Mange ældre motionister 'forfalder' til LSD-træning med årene, og deres VO2-max går langt, langt hurtigere ned ad bakke end hos de ældre atleter, der bliver ved med meget intensive træningspas. Op med intensiteten bliver nok facit, men jeg glæder mig til at høre ham folde det lidt mere ud i de kommende kapitler.
  9. Motion i balance™

    Solid tur i dag på den smukkest tænkelige efterårsdag. Distancen landede på 125 km, og kadencen på 76, så det var bare i orden. Og gennemsnitshastigheden på vintergeden nærmer sig faktisk den på sommerraceren - næsten - selv om den er næsten 4 kg tungere og svær at få helt op i omdrejninger. Så thumbs up på alle fronter. Specielt fordi benene lige nu har det forbløffende godt. Bemærk den lille gevækst på ruten efter Roskilde. Der havde de simpelthen lukket vejen af ved jernbanen lige før Kamstrup, så man skulle tilbage og ind om festivalpladsen for at komme ned til Kamstrup igen på den anden side af jernbanen. Uden at skilte i god tid naturligvis :/
  10. Langt pokker i MOL

    Jeg var til 6-dagesløb, da Herning i sin tid genoplevede det i messecentret. Det var en vildt kort bane, hvor der var masser af action. Jeg kan ikke huske, hvor lang den var, men var sgu ikke meget.
  11. Langt pokker i MOL

    Ser ud til at være god træning. Og det ser også ud til, at I kan beholde cykelbanen for jer selv i de kommende år: Ikke noget 6-dagesløb i denne sæson, og næste gang flytter det til Royal Arena :)
  12. Motion i balance™

    Nå, en bette frokosttur på den tunge vinterged i dag med over 28 i snit og 75 i kadence. Så er vi tilbage på sporet :)
  13. Motion i balance™

    Ha! Nej, bøger for filan, cykeltræningsbøger Nu skal jeg lige læse op på emnet igen, så jeg kan få lidt inspiration til det kommende halvår.
  14. Motion i balance™

    Det har været en uge som sædvanligt med ganske OK fornemmelse i benene og god bund i turene. Dog er kadencen smuttet ned til 73 igen, så den skal have større opmærksomhed igen i de kommende uger. I øvrigt samme tur som i dag som sidste søndag. Det begynder at ligne en efterårstradition for søndagsture på 100+ km. Har i øvrigt lige bestilt et par cykeltræningsture fra Amazon. Jeg skal til at gøre mig nogle tanker om, hvordan træningen skal tilrettelægges på den anden side af nytår.
  15. Motion i balance™

    Ser ud som om, der er noget om snakken. Har selv bøvlet lidt med en øm lænd, men det har bare været ømhed snarere end en egentlig skade. Læser lige lidt op på de links ...
  16. Motion i balance™

    Er det ikke lidt af en vandrehistorie? Jeg er med på, at man kan få ondt i røven, og at man kan få asfalteksem, men jeg har faktisk aldrig mødt nogen, der har fået overbelastningsskader af cykling.
  17. Langt pokker i MOL

    Det tænker jeg også er en rigtig god idé Jeg har i øvrigt heller ikke haft nogle punkteringer hele foråret og sommeren over. For en 3-4 uger siden fik jeg så to efter hinanden, hvor jeg stod i iskoldt regnvejr og måtte fumle med at skifte. Det medførte, at jeg satte 28 mm Durano Plus (der vejer helt vildt meget) plus brede indlæg og ekstra kraftige slanger på vintergeden. Det skal bare ikke ske igen. Det er super træls.
  18. Motion i balance™

    Har haft held til at hæve kadencen til ca. 75 i denne uge. Det giver et klart bedre tråd, så jeg fortsætter ad den vej. PS: I øvrigt lykkedes det mig næsten at køre en stjernerute i dag. Næsten. Det var en fed tur. Og man har godt nok landevejene for sig selv allerede. PPS: Det gælder så i øvrigt ikke helt, for de små egern har virkelig travlt med at samle forråd til vinteren, og de pisker over vejene i frygtløs stil.
  19. Vestjysk dagligdag

    9 kg?! Det er sgu imponerende. Godt gået.
  20. Motion i balance™

    Strengt taget var det 4:57, men du har ret i, at selv det tempo var på 'den friske side'. Der er jo en markant forskel på, hvor meget man kan træne inden for hhv. løb og cykling. Hvis man tager en halvlang og forholdsvis hurtig løbetur (i forhold til den aktuelle løbeform), så skal man altså dosere træningen i dagene derefter, fordi det alt andet lige er en større og helt anderledes belastning af muskler, knogler og led. I cykeltræning har man slet ikke den begrænsning. Man kan selvfølgelig blive træt, hvis man har mange 'lange dage på kontoret', men da det ikke er en vægtbærende motionsform, har man heller ikke det nedslag, der banker ømhed ind i kroppen som ved løb. Man kan - i teorien - cykeltræne alt det, man vil, og køre sig godt ind i hegnet dag efter dag uden at risikere sprængte ledbånd og skinnebensbetændelse. Det er ikke det samme som at sige, at det er hensigtsmæssigt i forhold til at skabe fremgang i formen, men i perioden lige nu, hvor jeg bare skal have tonset nogle kilometer for at opbygge noget råstyrke og en god grundform, så kan jeg bare rulle derudad. Jeg fortsætter også med lidt løb indimellem, men det er nu lige så meget for at få den sideværts bevægelse nede over lænden, der kan modvirke ømheden, jeg oplevede tidligere på året. Jeg løber også en lille smule, så jeg kan skrue op for løbet hen over vinteren, hvis det pludselig skulle give 'rigtig' vinter med høj sne og is. Det er ikke lige mig at cykle på glatte veje.
  21. Motion i balance™

    Det går stadig fremad. I dag knap 60 km med svimlende 76/min i kadence. Så jeg er på rette vej. Jeg kan mærke, at en højere kadence belaster lungerne en smule mere og lårbasserne en smule mindre. Det føles helt rigtigt. Kører ret systematisk rundt på vejene ude på vestpå for lige at få alle småbyerne på plads. Ledøje, Sengeløse, Slæggerup, St. Valby etc. Jeg tror, meget af efterårs- og vintertræningen kommer til at foregå på alle de små landeveje derude.
  22. Motion i balance™

    Ja, ja, i dag gik det hele lidt nemmere, og jeg kom både ud og hjem, før regnen satte ind. Kadencen oppe på 74/min. Pyha, der er lang vej op til de 80/min.
  23. Motion i balance™

    Er du vimmer, det var en tung søndag. Fredag tog jeg en løbetur og var omkring FW for at styrketræne og lave mine rygøvelser. Lørdag kom jeg ikke ud at cykle om morgenen, men over middag tog fanden ved mig, og så jeg løb jeg 14 km med 4:57/km i snit. I sig selv ikke nogen svimlende tid, men i min nuværende løbeform lidt vel optimistisk. Under alle omstændigheder var det nok til at give exceptionelt tunge ben til den lange cykeltur om søndagen. Jeg fik da sat 109 km på bankbogen, men det gik tungt og langsomt, og jeg fik kun kadencen op på knap 73, da de sidste 20-30 km gik ekstra langsomt. Allerede ved 50 km var det lidt hårdt, og så er der altså lang vej hjem. Vor herre bevares. Nå, men det var vel godt for moralen eller noget ... PS: Ramte præcis 7900 km efter dagens tur*. Det kommer til at knibe med at runde de 10.000 km i år, men så må mindre jo gøre det. *) Nå ja, og så 600 km løb, men det tæller jo ikke rigtigt
  24. Motion i balance™

    Så kom der et stilrent ur til hjemmekontoret
  25. Motion i balance™

    Ingen spolen her. Har lagt mærke til, at jeg typisk har siddet med lidt højere gear end de andre til fællestræningen. Men det skal der laves om på nu, og så vidt jeg kan forstå, er midt i 80'erne et helt fint sted at ligge. Men altså, bare jeg får min kadence løftet til 80, er jeg mere end tilfreds.