davidplmlsn

Medlemmer
  • Content count

    145
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2
  1. Hver anden dag, er en gang om ugen.

    Nej, kan se at dine fodboldstøvler er udmærket. Dem jeg kender fra fodbold og amerikansk fodbold kan ikke bøjes så meget, som en milimeter.
  2. Hver anden dag, er en gang om ugen.

    Rugby sko, og fodboldsko generelt, er meget stive i støbningen. Hvis budgettet tillader dig det så køb et par spikes. Hvis ikke, og græssets friktion tillader det, brug alm. løbesko.
  3. Hver anden dag, er en gang om ugen.

    Ydermere, underlaget du løber på er hårdt. Det er anbefalesværdigt at du udfører alt dit speed work på græs.
  4. Hver anden dag, er en gang om ugen.

    Ok Thyge. Lad os starte med det helt basale og se om det resterende falder på plads efterhånden, som din træning skrider fremad. Skip A's: Sørg for at det bærerende ben (det bagerste) er ekstenderet. I videoklippet flekserer du i knæet ved kontakt med jorden. Forestil dig at du skal trække jorden væk under dig med dit forreste ben således at du ikke blot planter det i jorden. Til sidst, træk det forreste ben en smule mere fremad og prøv at holde en mere positiv (fremadlænet) position i dit torso. Det er kritisk at du forbliver afslappet når du udfører dine drills. Rytme i dine skips kommer med tiden. Sprint: Anderledes fra SPP (Rugby) holdes hovedet neutralt ved sprinttræning. Kroppen følger hovedet og under accelerationsfasen er en vinkel tættere på underlaget at foretrække . Starter du derfor ud med at kigge opad under acceleration vil din krop rejse sig i en vertikal position meget hurtigere end hvad godt er. Sørg derfor for at se ned i jorden. Dine øjne vil per automatik gå fra at kigge ned i jorden til fremad, ned langs banen, efterhånden, som din fart øges. Dermed ikke sagt at du skal forcere at fremadlæn (det er mindst lige så ineffektivt). Kig ned i jorden og lad sprintet udfolde sig nartuligt versus at tvinge sprintet. Du bevæger ej heller dine arme aggressivt nok. Benene styres af armenes bevægelse, ikke omvendt. Slap af i skulderene og pump armene frem og tilbage gennem albuerne/forarmene - aggressivt! Prøv at arbejd på ovennævnte og lad os se om resten falder på plads.
  5. Hvorfor tager jeg på?

    Spiser man mellem 3-6 måltider dagligt er der, sidst jeg tjekkede, ikke den store forskel i graden af syntese af protein ved 3 måltider versus 5-6. Derimod har jeg læst undersøgelser, der viste at en højere måltidsfrekvens ligefrem inhiberede proteinsyntesen. Et forsøg konkluderede, såvidt jeg husker, at når dagen var omme var mest protein blevet syntetiseret ved en beskeden måltidsfrekvens, i og med at proteinsyntesen i højere grad påvirkes når organismen modtager en stor mængde føde under mindre frekvente forhold (3-6 måltider), versus et scenarie hvor vi forestiller os at en testperson er lagt i drop hvorefter aminosyrer strømmer ind i blodet med en fast konstant rate, 24 timer i døgnet.
  6. Vægttab hos elite-motionister

    Kermit, som langdistance cykelløber ville jeg være meget påpasselig med at begynde at skære for meget på indtaget af kulhydrat da det ligesom er essentielt for at du kan opretholde en hvis kvalitet i din træning.
  7. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Du mistolker mig ved vilje. Som allerede nævnt har jeg set det fungere 100vis af gange. Ikke mindst hørt om lige så mange tilfælde. Min bror var blot et eksempel.
  8. Hurtigere fodskifte - håndbold

    Servicemeddelelse: SportsFys' og dhestbech's svar er af vanvittig lav kvalitet.
  9. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Min bror er et oplagt eksempel. Jeg har coachet min bror i nu snart 3 år. Fra alderen 12-15. Da han startede med at træne med mig udførte vi drills, modificerede medicinbold kast, spring og sprinte (med modificerede starttyper (push-up start fx)) og efter ganske få træningssessioner var hans teknik yderst hæderlig. Jeg stressede på intet tidspunkt indlæringsprocessen og fortalte ham aldrig hvad jeg forsøgte at lære ham og fyldte ham ej heller med coaching "cues". Faktisk holdte jeg altid min kæft når jeg trænede ham. Hele processen var naturlig. Da sæsonen nærmede sig havde han ingen problemer med at duplikere disse mekanismer på fodboldbanen (amerikansk fodbold) uagtet om han spillede receiver, running back, quarterback, line backer eller defensive end. Ganske enkelt af den grund at alle de basale sprintelementer gør sig gældende uagtet om man er holdsportsudøver eller atletikudøver. Dagen i dag udfører vi fortsat drills og sprinte og han sprinter fortsat smukt og bliver fortsat ved med at forbedre sig. Det har på intet tidspunkt været nødvendigt for mig at bryde ind i hans træning og fortælle ham at han gør X forkert og bør justerer det ved at gøre Y. Alt sammen er blevet rettet gennem ganske simple øvelser der forekommer de fleste naturligt.
  10. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Basale elementer som at løbe afslappet, ikke brække i hoften, roterer i hofteleddet, ekstenderer, samt at drifte indad mod kroppens midte med armene er ikke noget man mister af ovennævnte faktorerer i og med at alle disse elementer, pretty much, styres af armenes bevægelse. Armenet, hvilket sådan ca. også er det eneste man behøver at coache for at resten falder på plads. Igen, og no offence, man skal nok have en hvis erfaring med sport, sprint og coaching for ikke at overtænke og fejlteorisere noget ellers meget simpelt.
  11. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Nej. Som jeg skriver er det netop meget let at få en ung holdsportsudøver til at duplikere god sprintmekanisme under operationelle forhold. Altså netop ikke udelukkende maximale outputs som du referer til. En lang række basale elementer i sprintteknik gør sig gældende uagtet om du er en team sport atlet (retningsskifte, taktiske overvejelser, kollisioner, kontakt ect) eller atletikudøver. Det er ikke et spørgsmål om hvad jeg gerne vil tro. Jeg har set det talrige gange fungere, prøvet det på andre og ikke mindst oplevet det på mig selv. Det er en ganske naturlig process. Intet behøver at blive forceret. De færreste kommer aldrig til at forstå dette (ikke mindst lære det fra sig) da de 1) ikke har den fjerneste idé om hvordan et sprint bør se ud (jeg sår min tvivl om nogen i denne tråd gør) og 2) aldrig selv har sprintet og/eller opnået et niveau hvor de har kunne kalde dem selv for hurtige. Her en af de hyppigste årsager til baglårsskader blandt holdsportsudøvere:
  12. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Når først mønsteret er duplikeret tilstrækkelig mange gange i træningen (overraskende få gange hvad angår unge mennesker) vil evnen til bibeholde gode sprintmekanismer under operationelle forhold være ganske fremragende. Det hele er en meget naturlig process.
  13. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Nu fortjener din flabede kommentar ikke noget svar. Ikke desto mindre: Jeg har 'coachet' et par børn i omegnen af den alder du nævner, Ja. Ydermere har jeg observeret børn i aldersgruppen 10-14 blive coachet flere gange ugentlig gennem de sidste 3-4 år i og med at jeg typisk træner samtidig med denne aldersgruppes træningstider, i vores atletikklub. Til sidst ved jeg en del gennem min daglige korrespondance med kompetente trænere der træner, eller har trænet, børn i denne aldersgruppe. Kort opsummeret (Skriv ned, måske du kunne lære noget): Sprintteknik kan indlæres med enkelte drills i opvarmningen og udvalgte lege i træningen. Du kan lære børn at sprinte uden, at de så meget som nogensinde finder ud af at du har forsøgt at lære dem at sprinte.
  14. Artikel: Forskere gennemskuer fodboldskade

    Og det er desværre ikke engang kun i foreningslivet at det er et problem. I de største professionelle sportsklubber, franchices, største universiteter ect. lever den slags i sit bedste velgående.