mickycbb

Medlemmer
  • Content count

    4
  • Joined

  • Last visited

  1. Kogt kontra Råt

    Maaaaange tak. :-) Endnu en ting bekræftet
  2. Kogt kontra Råt

    Hej Mols Faldt over dette emne og det gav stof til eftertanke. Hvis vi bemærker energi indholdet i (Kikærter rå) er det som følgende: Næringsindhold pr. 100 gr. af varen Energi 365 kcal Protein 20,4 gr. Fedt 6,9 gr. Kulhydrater 61,6 gr. Kostfibre 15 gr. Bemærker vi energi indholdet (Kikærter kogte) evt. på dåse, er det som følgende: Næringsindhold pr. 100 gr. af varen Energi 198 kcal Protein 10,2 gr. Fedt 3,3 gr. Kulhydrat 30,8 gr. Kostfibre 6,1 gr. Hvordan kan det være? Er det fordi når man koger kikærterne, så siver de vand til sig og bliver dobbelt så store og fylder og vejer mere? Eller er det fordi at der under kogningsprocessen går energi til spilde? Hvordan skal jeg egentligt forholde mig til dette? Når jeg ligger en kostplan og beslutter mig for at spise 100 gr. kikærter rå, der indeholder 365 kcal. De 100 gr. rå kikærter opfylder kravene til min kostplan så mine makroer passer. Men når jeg så koger dem, så indeholder de jo kun det halve energi?? Får jeg så kun det halve energibehovet dækket, ved at koge rå 100 gr. kikærter? Jeg kan jo hvis teorien passer købe kikærter kogte på dåse, som indeholder det halve energi pr. 100 gr. og spise dobbelt så meget af det? pludseligt kan jeg få 200 gr. i stedet for 100 gr. Hvad er det der gør at kogte kikærter, indeholder det halve energi end de rå? Kan jeg regner med at de 100 gr. rå jeg har i min kostplan giver mig det energi, som opfylder mine makroer og ikke kun det halve? Det kunne være lækkert, hvis en venlig sjæl kunne belyse emnet.
  3. Spise Under Ens BMR (Basalstofskifte)

    Godt så.. mange tak for jeres gode inputs. Der fik jeg lige bekræftet nogle aspekter som fik puslespillet til at gå op :)
  4. Kære Mol På diverse boards samt herinde på mol, kan vi læse os kloge på at det ikke er smart, når man cutter at spise under en BMR (basal stofskifte). Det kan fører til at ens vægt staller, grundet kroppens reaktion.. en masse fakts og teori, som vi ikke ønsker hejst her. Men igen findes der jo alverdens ligevægts beregnere derude. Det mest interessante er, at de hver især rammer forskelligt energi behov med -/+ 100-150 Kcal. Men fred være med det. Vi ved at ligevægtsberegnere er blot vejledende og at man i sidste ende skal mærke på sig selv. Men som udgangspunkt kan de bruges. Derfor vælger vi at sætte vores tiltro, til den mest brugte, nemlig MOL's ligevægtsberegner. Som udgangspunkt kan vi sige at vi har med en kvinde at gøre. Hun er 30 år og er 159 høj og 73 kg. Hun har en daglig aktvitetsniveau svarende til: Let træning 1-3 gange om ugen. For hende får vi følgende output: Basalstofskifte : 1501 kcal (6280 kJ) Energiforbrug : 2064 kcal (8635 kJ) Fint så langt så godt. Jamen nu vil denne kvinde tabe sig (Cutte) og vi ønsker at sætte hende til at cutte med -700 Kcal. Vi er godt bekendt med at de -500 er standard, men hende her, hun vil godt have at det skal gå en smule hurtigere og de -700 Kcal er vel også rimelig nok, at ligge under ens daglig energibehov. Men hov, se ved at ligge hende på -700 Kcal under hendes daglige energibehov, vil hun ende på en dagligt total indtag på 1361 Kcal/dagligt. Her ville hun jo ramme under hendes dagelige BMR (Basalstofskifte). Så mit spørgsmål er, ER DET ET MUST, at ikke ligge under BMR, for så vil det tærer for hårdt på metabolismen, eller kan denne kvinde skærer 700 Kcal af hendes daglige energibehov, uden at skulle bekymre sig om at stalle i vægt? Ser frem til at høre fra jer.