WBO

Medlemmer
  • Content count

    44
  • Joined

  • Last visited

  1. Got legs?

    Jeg vil så også tilføje, at jeg tvivler på - at andre forbunde har en ligeså stor liste af forbudte stoffer. Også dét som gør at cykelsporten lider under dopinganklager - man kan tit være uheldig og faktisk få nogle stoffer helt ubevidst ved at spise for meget af det ene eller andet, eller tage en simpel kosttilskud hvor man ikke lige har læst indholdet. Derudover, bliver ryttere testet konstant - hvis man gjorde det i andre sportsgrene, så tror jeg % ift. hvormange idrætudøvere som er i sportsgrenen ville overstige cyklingen.
  2. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Opfølgning på sidste uge. Sidste uge forløb fint, og passede min træning med træning 5 gange i ugens løb. Jeg vil prøve, at begynde på at tælle lidt kalorier, da jeg synes, selvom jeg motionere meget stadig tager på. En gængs da for mig mad mæssigt kunne se sådan ud . Havregryn m. rosiner, protienshake(mellemmåltid) 3 rugbrøder m. makrel/fiskefrikadelle/Fiskefilet/Frikadelle eller blandet salat m. pasta og kylling(En stor tallerken) og aftensmad som tit er noget kylling og ris, eller oksekød og spagetti osv. - synes jeg holder mig ret sund - men tager på hver uge :o) Nuværende vægt: 83kg Fedt % 18.3 Tirsdag: Blev det til en times hometrainer med vo2 max intervaller. 2 sets a 3 intervaller med 3min @ 300watt og 3min pause. Målet med denne træning er at øge min power på korte og intense minutter, og forbedre min aerobic kapacitet - og selvfølgelig min iltoptagelse. Onsdag: Blev til 5 km løb. Stille og rolig opvarming første kilometer, og derefter 2km på fuldskrue efterfulgt af rolig km og til sidst fuldgas ialt knap 21min Torsdag: Igen hjemmetræner med sweetspot intervaller. Det blev til 3 sets a 12min a 250w Lørdag: Ud at løbe lidt længere distance. 10.1 km rolig pace - ca. 48m Søndag: MTB I Marselis. 151gns puls (max 192) - 1t og 28m I alt aktivitet 4t32m Mon ovenstående er nok, til at komme ud af vinteren i bedre form end før? Plejer om sommeren cykle omkring 8-10 timer om ugen.. Bliver spændende at se - i hvertfald hård træning, synes jeg!
  3. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Cool! Så må et tildels isoleret skur være at holde til!
  4. Cykling - Jagten på topform 2018!

    okay, spændende :) Jeg er spændt på, om jeg selv kan generere nok varme til at kunne holde til at være i skuret på de kølige vintermåneder.. Men hva - det er vel også et spørgsmål om hvad man tager på af tøj..
  5. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Endnu en uge er gået, og der blev plads til ganske fin træning. Om end, ikke så struktureret, så fik jeg dog pulsen op og forbrændt en masse kcal(Ikke at man kan se det på vægten....) Tirsdag: Kørte jeg 4x 8 m sweetspot intervaller, med 4 5s sprint hvert ca 2. minut - hård workout og meget intensiv - det blev til ialt knap 1 times workout Onsdag: 5 km hurtig løb, 5km med 4:08 pr km i snit - en forbedring af 1 sekund pr. km ift. tidligere i år Torsdag: Det var meningen jeg skulle have kørt 5x 10m sweetspot, men tiden var desværre for knap, og fik derfor kun gennemført 3 blokke af 10m sweetspot på godt en time. Men derudover ganske fin workout.. Hvor kører I hjemmetræner henne? Min hjemmetræner er ude i skuret - det kan godt blive en kende kold - der er ingen varme ude.. Så tænker lidt på, hvordan det bliver derude fremadrettet, når det kun bliver køligere? Lørdag: Var ude at cykle på MTB - et track i Hinnerup. Det er fedt og ok teknisk - synes jeg får fyldt meget på, på bare nogle enkelte runder. I alt 1t6m med gns puls på 161 (tresshold puls 165) - så meget på grænsen! Søndag: Trailrun løb - det blev til 8.5km - det var lidt mudret, og et sted oversvømmet, så jeg måtte løbe tilbage. Alt i alt en god uge - dog synes jeg virkelig jeg har svært ved at tabe mig - men sådan har det altid været...! overlever nok
  6. Got legs?

    Hey, Du skulle tage at træne lunches istedet for - til styrkelse af knæ og ledende omkring. Det har hjulpet mit springerknæ, til ingen gener overhovedet. Klart anbefales.
  7. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Jeg har siden FTP testen i tirsdag endnu ikke været tilbage på hjemmetræneren. Jeg har dog tænkt mig, at komplimenter min cykeltræning henover vinteren med løbetræning. Jeg har tidligere forrige år løbet 5 km under 20m, og kunne egentlig godt tænke mig at løbe 5km et par gange om ugen i højt tempo - og forhåbentlig sætte ny PR - da jeg aldrig rigtig har trænet i løb - Men tænker det kan give godt nok ift. iltoptagelse henover vinteren, eller er det bare dumt at løbe? Anyways.. Jeg løb 5km i Onsdags på 21:07 - det var afsindig hårdt, og der bliver løbet i et tempo hvor man slet ikke kan snakke. av. Torsdag kom jeg så en tur afsted på MTB et sted i Hinnerup, hvor runden er relativ kort, men mange sving og forhindringer - et super fedt spor som vi ville kører 3 gange. Starten af 3. runde styrede min kammerat desværre, hvorfor vi allerede efter 50m måtte vende om. Fredag: Fri Lørdag: Løb samme 5 km's rute på 20:47 Søndag: En halvanden times cykling på vintercyklen. Masser hårde bakker og fint tempo. 15m total i min threshold puls, resten i moderat og tempo.
  8. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Efter godt halvanden uges pause kom jeg endelig ud i søndags. De havde jo lovet sol og op til 20 grader. Sørdag 3 kammerater kom og hentede mig, og vi trillede stille og roligt ud - allerede efter 5km var første punktering. De havde som ellers lovet - ikke fundet solen frem, og vejene var små våde, og derfor var stenene vendt. Det blev kun til halvanden times rul, pga. total set 4 punkteringer. Et lyspunkt som jeg kunne tage med, var at jeg havde et episk duel med en d-licens rytter på 1.80 og 66 kg (hvor jeg selv vejer 83kg og er tilsvarende 1.80) op ad lille tåning vej(1.7km med snit på 5%) vi skiftedes til at angribe, og endte sejrigt ud til sidst - hvilket var yderst tilfredsstillende. Det blev til lige lidt over 5min med 355w i snit. Tirsdag Idag har jeg så været på hjemmetræneren. Det blev til en time, hvor jeg lavede en 2x 8m FTP test. Hader dem. Og jeg kan endnu engang konstatere at de watt jeg smider udenfor, er noget højere end det jeg kan præstere på hjemmetræneren, selvom den skulle være ret nøjagtigt (tacx flux) Men det har Kermit givet et godt svar på hvorfor :) Jeg kunne holde 285w a 8m begge gange, og det gav mig en FTP på 256 - hvilket er 1 lavere end min sidste test for en måneds tid siden. Min målsætning er stadig over vinteren, at kunne få min FTP over 300 på hjemmetræneren... Om det er en målsætning der er sat til at fejle på tiden vise.. Nu stræber jeg efter det!
  9. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Mange tak :) Giver god mening det du skriver -og det oplever jeg også - bortset fra at tilvænne mig hjemmetræneren og se samme FTP som jeg har udenfor :) Men tak for gode pointers! Jeg har ikke rigtig gået trænet siden sidst, dog blev det til et enkelt løb i vejle. Løbet i Vejle i lørdags gik ikke helt så godt.. Der var vådt og det øsregnede hele tiden.. Løbet var i runder a 40km - og planen var egentlig at sidde med front, og så give max smadder op af Munkebjerg - men måtte konstatere kroppen var så kold, og jeg var våd og fik måske brugt lidt unødvendige kræfter i fronten af feltet, og ellers bag ved feltet i sving. Selvom jeg har en Specialized Tarmac med disc, så tager jeg det meget rolig i regnvejr, og det gjorde, at jeg ofte blev nød til at lukke huller efter sving hvor jeg blev nødt til at smide 7-900watt i 30-40 sekunder for at lukke det, og det gjorde jeg flere gange. Jeg løb simpelthen tør for kræfter, og kunne ikke følge med fronten længere. JEg og en kammerat blev enige om at stoppe efter 1 runde, da vejret var ganske forfærdeligt. Stats fra løbet: 1.20m, 44 km Gns puls: 151, Max: 183 Gns. watt: 236 Gns. max watt 20m: 250w NP watt: 290watt Samme dag, om natten gik min kones vand, og vi kørte på hospitalet og fik født vores søn - 11 dage før termin. Iflg. min plan med træning passede det faktisk ret fantastisk, da jeg alligevel i denne uge ville have en restitutions uge, da jeg de sidste 3 uger har kørt vo2 intervaller 3.5t om ugen i snit. Jeg regner med en lille tur med nogle bakke- og skiltespurter med mine kammerater søndag, og ellers bliver der kørt på hjemmetræneren, og vo2 intervaller tirsdag, torsdag og lørdag indtil start november, hvor jeg tænker at begynde på sweetspot træning vinteren over.
  10. Cykling - Jagten på topform 2018!

    Hej Kahlua, Jo, i weekenden formentlig - det bliver efterhånden hurtig mørkt, hvorfor det ikke længere er muligt i hverdagene - og så har jeg en søn på vej der bliver født her indenfor de næste 4 uger, så det sætter nok også lidt sine begrænsninger :-) Jeg regner dog med, at jeg vil tage ud i skoven på min nye MTB i weekenderne også, og få noget teknik og vo2 træning den vej sammen med andre :-) Træning Jeg var en tur på hjemmetræneren igår, som var modbydeligt hårdt. Det blev til nogle vo2 intervaller, og til sidst kunne jeg nærmest ikke få hevet luft ind i lungerne. Det bliver til ialt en time, men en times effektiv og intensiv som foregik således: 10 minutter @ Warmup 5 repeats og 3 sæt af med 5 minutters pause efter hvert sæt: 90 sek @ 322 watt 60 sek @ pause Regner med en rulletur idag udenfor - da det ligner det bliver lækkert efterårsvejr, og så et løb i vejle imorgen, som desværre ser ud til at blive med regnvejr :(
  11. Denne sæson i Cykling har været præget af et styrt som forulykkede i en hjernerystelse, som gjorde jeg aldrig helt nåede derop hvor jeg gerne ville - nu er lakker det efterhånden imod enden, ift. at kunne cykle udenfor - og derfor skal vintercyklen og hjemmetræneren nu hives frem. Erfaringsmæssigt, har jeg over vinteren ofte svært ved at motiverer mig - og håber lidt på, at denne dagbog(Som udelukkende er for mig selv) kan være med til at give mig den motivation, som kan gøre - at jeg kommer ud af off-season på bedst mulige måde, og i bedre kondition end nogensinde før. Jeg har aldrig rigtig fulgt en struktureret træningsplan ifbm. cyklingen som sådan, og hvis jeg kan/eller gør noget forkert eller bedre - så er I allesammen selvfølgelig velkomne til at komme med råd m.v. Træningen henover off-season vil primært være lavet på min Tacx Flux, samt min nye MTB i skoven(forhåbentlig en gang om ugen) - på min hjemmetræner, kommer jeg til at koble mig på trainerroad, som laver struktureret træningsforløb med div. intervaller. Baggrund. Jeg er 31 år, og har cyklet de sidste 3 år på, og det seneste år vil jeg nok betegne mig selv som supermotionist. Jeg trænede sidste år op til LaMarmotte, men endte desværre med at melde afbud til løbet, pga. et styrt i sverige måneden op til. Jeg fik dog kørt de forskellige bjerge individuelt, men det var også det. Jeg var i rigtig god form op til træningsturen i sverige, og var nede på en vægt der hed knap 76kg - hvilket er det laveste jeg erindre nogensinde at have været. Jeg måler 1.80cm - og har inden påbegyndt at cyklingen styrketrænet, spillet basket og fodbold en hel del. Idag vejer jeg 82.5kg. Målsætning: At få struktur på træningen, og få styr på kosten - så jeg kan tabe mig de overflødige kg. I slutningen af 2016 fik jeg mål min FTP(laktat test) til at være 318 watt, siden da, er den gået noget ned - og på min egen hjemmetræner når jeg tager en FTP test lyder den på 257w (Men når jeg cykler udenfor, hvor jeg også har watt måler på, så bliver den estimeret til at være 295w) - anywho, min FTP på hjemmetræneren viser 257w, og derfor tager vi udgangspunkt i den ift. interval træning indendørs. (Jeg har iøvrigt problemer med at få pulsen ligeså højt oppe når jeg er stationær indenfør, ift. når jeg cykler udenfor, hvordan kan det være? Det må vel også have noget at sige ift. min FTP). Min målsætning er henover vinteren, at få en FTP over 300w på hjemmetræneren - ved ikke om det er muligt, men det er i hvert fald målsætningen - og tænker lidt, med struktureret træning 3 gange om ugen med noget interval, må give en forbedring. Nu skal den have en skalle, og idag ender det nok med en time på hjemmetræneren med lidt vo2 intervaller, eller hvad trainerroad byder på - samt et løb i Vejle på lørdag - og så en MTB tur søndag, måske.
  12. Ser lækkert ud. Hvordan står du ift. La Marmotte, er du klar? Hvad er din vægt nede på efterhånden, og hvad med din FTP? Hvilke intervaller føler du, bidrager mest til at få øget sin FTP?
  13. Nu fik jeg så erhvervet mig en ny hjemmetræner - og valget blev den nye maskine fra Tacx - Tacx Flux, hvor man bare tager baghjulet af, og smider cyklet på. Skide smart - og så er den stort set lydløs - virkelig en helt anden fornemmelse end min bkool, og en fed oplevelse. Nu har jeg også skiftet program, og har prøvet Zwift ad - det virker meget godt. Jeg er hvertfald indtil ny glad for købet. 09-01-2017 Styrketræningspas på 1½ times varighed inkl. cykling 20m - forløb som det plejer, nogenlunde smertefrit 10-01-2017 En sidste tur på bkoolen op af Telegraph, det gik godt og pressede i gns. 300w over en time her - ud fra bkools beretninger - det virker dog en smule opskruet - især i betragtning af min gns puls på turen var en tand under 150. 11-01-2017 Første tur på Tacx Flux - det blev til 1t15 med jævn tempo, virkelig fed fornemmelse med den nye hometrainer, og kan mærke det allerede har givet mig ekstra blod på tanden! 12-01-2017 Sprang det planlagte styrketræning over, og endte med en tur mere på Zwift og den nye hometrainer - det er virkelig en fed følelse, at man nu også kan stå op og give den max power. Ramte et watt tal på ca. 1100 i en spurt - hvilket er ganske fint, tror jeg. Fredag skal jeg styrketræne, og så regner jeg med en lille resituations tur lørdag, og så en søndag med noget FTP intervaller på træneren. Kg. mæssigt svinger jeg stadig mellem 81-82kg - jeg tror det bliver svært at ramme 72-74kg til LaMarmotte, når jeg ikke har tabt mig rigtig selvom jeg virkelig er obs på hvad jeg spiser..
  14. Ugen der gik 03-01-2016: Det blev til en omgang styrketræning i centret. Det er nemt nok at se, folk stadig hopper med på trenden omkring "nytårsfortsætter" og lidt belastende, for der var mange oppe i centret, og sådan bliver det nok ved med indtil vi nærmer os slut februar, desværre. Træningen forløb dog fint nok - jeg blev dog nødsaget til at tage nogle andre øvelser, da fri stang squad stativ var optaget længe. Det blevet istedet til launces og sumo-squad. Det gav ømme ben dagen efter skal jeg love for, så det har sikkert været fint med lidt afveksling. Der var derfor også dømt hviledag dagen efter d. 4 05-01-2016 Det blev til en stille og rolig tur på bkoolen op af et bjerg. Bkoolen er dog ved at være små ødelagt, og har sat sig fast på en simulering på omkring 6-7% i stigning.. Det giver derfor ikke en speciel god følelse i kroppen at køre uden at tal m.v. er realistiske - så jeg er efterhånden begyndet at kigge efter en ny hometrainer. 06-01-2016 Dette blev til en god omgang styrketræning på en halvanden time, sammen med min kone. Det var hyggeligt at have hende med deroppe og træningen gik godt - men igen var squat stativet optaget, og jeg måtte ty til andre øvelser igen. Men alt i alt, en god træningspas. 07-01-2016 Så fik jeg frisk vind på snuden - og det var dælme rart. Men jeg tog dog ind i skoven, hvor der var knap så meget vind - men alt i alt en kanon tur - og det var rart at komme på MTB igen, og prøve lidt af sin teknik af. Jeg tænker også, det helt sikkert er godt ift. nedkørsler i bjergene at få trænet sin teknik og smidighed på MTB'en. Det blev til 1t45m ude i skoven med en gns. puls på 144 - så en relativ let og fin omgang, hvor pulsen befandt sig mest i endurance/moderate, zone 3. Jeg har så besluttet mig for, at jeg nok bliver nødt til at investere i en ny Hometrainer. Jeg vil gerne have en der går direkte på kasetten, da med bkool har jeg problemer med dækrest udover det hele. Er der nogen i kan anbefale? Jeg har selv kigget på en Tacx Flux - men kan se stigningsprocenten max kan simulere 10% - men det er måske fint nok? - ift. det næste niveau der skal man op og ramme 9.000kr - og det bliver simpelthen for dyrt. Der er noget som I kan anbefale? så modtages det med kyshånd
  15. Tak for det Kermit - det giver god mening ift. de intervaller jeg har lavet på sweet-spot. Træning i mellemtiden Jeg fik gennemført det planlagte styrketræningspas d. 30-12-2016 uden problemer, og var nede i centret omkring 1½ time. Dagen efter kom jeg ud en tur på nytårsaftensdag, og fik gjort plads i maven til en god omgang mad og sprut i godt selskab - turen blev på lige knap 30km og varede mig 58 minutter - det var hvad der kunne blive gjort plads til - det blev kørt med en ok højt tempo. Dagen efter nytårsaften, kæmpede jeg mig op på hometraineren utrolig nok, og fik gennemført en tur op af Alpe D'Huez - det er virkelig hårdt. Jeg tror dog, der er gået noget helt galt med min hometrainer, da den viser nogle større watt tal end normal - ikke lidt, men en hel del. Jeg havde taget fri 2. januar, da jeg altid er nogle dage om at komme mig ovenpå en aften med større mængder alkohol. Jeg havde planlagt at skulle i styrketræningscentret, dog var jeg stadig lidt øm fra fredagens styrketræning, hvorfor jeg besluttede mig for at hoppe på hometraineren og op af col de glandon - med forhåbning om, at hjælp fra bkool forum havde gjort at mine watt var ok igen - det var det dog ikke. Men omvendt viste den nok nærmere for lidt - den holdte nemlig modstanden ned af nedkørsler m.v. hvorfor der blev vist noget lavere watt tal end tilfældet. Jeg gennemførte dog, og det blev på en tid på 1t25m.