RuneN

Medlemmer
  • Content count

    3,562
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by RuneN

  1. Runes log

    Hej folkens, Er ganske ny her på MOL og syntes, det kunne være en god idé at starte en log for at holde styr på min træning. Det forpligter jo også lidt mere, når alt er på skrift Jeg har været noget af en couch potato tidligere med en kampvægt faretruende tæt på de 100 kg en del år.. indtil december 2003, hvor jeg fik et ufrivilligt helbredsmæssigt wake-up call i form af testikelkræft. Startede derefter med spinning og landevejscykling og omlagde min kost totalt, hvilket resulterede i et vægttab på omkring 25 kg.. og en noget lavere hvilepuls Anyways.. kan lige komme med lidt stats og mine mål med træningen. Stats (opdateret 11/4 2011) Alder: 35 år Højde: 180 cm Vægt: 84 kg Hvilepuls: 45 Maxpuls: 188 Mål Cykling - Komme over en skade i højre knæ efter styrt på cyklen - Opbygge en solid træningsmængde igen efter skaden - Deltage i så mange fællestræninger med cykelklubben som muligt - Deltage i mindst et eller to motionscykelløb i løbet af sæsonen Styrketræning - Optræne muskulaturen omkring mine knæ - Opbygge "core strength" ved at træne mave/ryg og komme fra maskin-øvelser over til bold-øvelser - Forbedre styrken generelt i min overkrop - Styrketræne mindst to gange om ugen Generelle mål - Opnå en større fleksibilitet Træningsprogrammer Generelt Mandag: Styrketræning Tirsdag: Mellemdistance, cykel Onsdag: Mellemdistance, cykel m. intervaller Torsdag: Styrketræning Fredag: Mellemdistance, cykel Lørdag: Hviledag Søndag: Distancetræning, cykel / tur med cykelklubben Programmet kunne måske bruge en ekstra hviledag generelt - men her i opstarten efter skaden er det meget moderate distancer jeg kører, så indtil videre skulle der ikke være nogen fare for overtræning Styrketræningsprogram Ab. crunches - 2 x 15 reps m. 35 kg Lower back - 2 x 15 reps m. 55 kg Rotating side lifts (mave) - 2 x 20 reps uden vægt Pulldown - 2 x 8 reps m. 77,5 kg / 75 kg Shoulder press - 2 x 8 reps m. 37,5 kg / 35 kg Chest press - 2 x 8 reps m. 57,5 kg / 55 kg Bicep curl (kabler) - 2 x 12 reps m. 12,5 kg Tricep pushdown (kabler) - 2 x 12 reps m. 17,5 kg Mht. knæ/bentræning, så skal jeg omkring en fysioterapeut snarligt, som forhåbentlig kan sammensætte et program til det formål, som jeg kan benytte mig af i centeret. Nå, det var hvad jeg lige kunne komme på i første omgang. Kan lige udvide indlægget, hvis jeg kommer i tanke om mere.. men lige nu er det tid til at se dyner Forslag, kritik og kommentarer er meget velkomne! :4thumbup:
  2. Runes log

    Ja, det er noget nemmere end at skulle "layoute" her i loggen. Men du har helt ret mht. øvelsesnavne - og der mangler også en del øvelser. Der er fx ikke nogen "air squat" uden ekstra vægt, så man er nødt til at bruge fx barbell squat med 0,1 kg. Haha, tak for bomben! Jeg har lige selv bombet din profil og klikket på Follow Takker! Jeg prøver ikke at lade det gå mig alt for meget på og holder øjnene åbne efter jobmuligheder. Har været til en enkelt samtale for kort tid siden, men jeg er ikke sikker på at stillingen lige er mig. Må lige overveje grundigt.. og ikke mindst se om de overhovedet er interesserede
  3. Runes log

    Ikke så meget regelmæssighed i logningen - men jeg har skam fået trænet. Jeg har bare brugt at logge på fitocracy.com, da det er langt nemmere end her. Der har ikke lige været så meget overskud her på det sidste. Arbejdsmiljøet på jobbet er ikke det bedste, så det har suget en del kræfter, selvom der i det mindste ikke er overarbejde mere. Jeg fik prøvet crossfit for første gang i går og det var rigtig fedt og virkelig hårdt. Så det er planen at deltage igen i næste uge - og er ikke i tvivl om at det er effektivt for både styrke og kondition. Ellers har jeg lige booket flybillet til Toulouse, da jeg smutter med to venner ned til Vuelta a España, hvor det er planen at leje cykler og tage turen til toppen af Col de Peyresourde og måske også et par andre bjerge. Det giver mig også en god motivation til at få smidt nogle kilo og komme i bedre cykelform. Min tur op på Galibier var det hårdeste jeg nogensinde har prøvet på en cykel - så ville gerne at det bliver bare marginalt mere fornøjeligt denne gang
  4. Runes log

    Fredag 1/2 Styrketræning Pushups 20 20 15 Chinups 5 @ BW 4 @ BW 3 @ BW 3 @ BW Face pulls 18 @ 45 kg 17 @ 45 kg 16 @ 45 kg Lidt ømhed i skulderen efter firma-fyssen havde givet den en omgang Reverse crunches 15 15 15 Hyperextensions 15 15 15
  5. Runes log

    Mandag 31/1 Styrketræning Roning 1.000 m Pushups 20 15 15 Kettlebell press 14 @ 18 kg 12 @ 18 kg 12 @ 18 kg Face pulls 20 @ 45 kg 18 @ 45 kg 18 @ 45 kg Hyperextensions 15 15 15 Reverse crunches 15 15 15
  6. EQUILIBRIUM

    Bente Klarlund er tilsyneladende ikke helt enig i kronikken. Jeg tænker at nytten af motion trods alt også må afhænge rigtig meget af, hvordan den stress-ramte opfatter det. Personligt føler jeg, at hård træning virker afstressende.. men hvis man som udgangspunkt hader træning, så er nytteværdien nok til at overse. Beleriands betragtninger om at det primært er andres (og i særdeleshed egne) krav, der er udløsende synes jeg lyder meget rigtigt. Jeg har kollegaer, der igennem de sidste 10-12 år konstant har arbejdet 60-70 timer om ugen uden de store problemer. Det kan så give en masse andre problemer end lige stress, når man også har kone og tre små børn.. men det er så en anden historie Jeg har selv haft stress-relaterede symptomer og det har været virkelig ubehageligt. I de perioder, hvor jeg har haft dem, så har jeg arbejdet rigtig mange timer - men det der især har bidraget til stressen har været mine egne forventninger om både at skulle levere varen på mit alm. fuldtidsjob og i mit eget firma, samtidigt med at skulle have overskud til sociale arrangementer, indkøb, at lave aftensmad etc. etc.
  7. EQUILIBRIUM

    Hvad angår motion og stress, så faldt jeg over en interessant artikel forleden: Motion mod stress er katastrofalt Jeg ved dog ikke helt hvor meget jeg giver for konklusionen - jeg er en lille smule allergisk overfor selvudnævnte eksperter..
  8. Runes log

    Tirsdag 22/1 Spinning En time i mit tidligere SATS-center, som stille og roligt bliver mere og mere Fitness World agtig Men timen var i det mindste god
  9. Runes log

    Lørdag 19/1 Styrketræning Push-ups 15 15 15 15 Lidt hurtig kompensation for gårsdagens manglende træning
  10. Runes log

    Fredag 18/1 Styrketræning Push-ups 15 15 15 Band pull-aparts 15 15 15 .. skulle egentlig have trænet langt mere, men havde for ondt i ryggen
  11. Runes log

    Onsdag 16/1 Styrketræning Roning 1.000 m. Push-ups 16 16 12 11 10 Chin-ups 4 3 3 3 Kettlebell press 16 @ 16 kg 10 @ 18 kg 8 @ 20 kg 5 @ 24 kg Hyperextensions 15 15 15 Reverse crunches 15 15 15 Band pull-aparts 15 15 15
  12. EQUILIBRIUM

    Jeg har prøvet akupunktur 3-4 gange, mest i forbindelse med fysbehandling. Jeg synes egentlig ikke selve behandlingen har været ubehagelig, men jeg er også ret kold overfor nåle. Til gengæld har jeg heller ikke kunnet mærke nogen effekt af behandlingen overhovedet. Lige nu har jeg en kiropraktor, der er ekspert i at finde alle mine ømmeste triggerpunkter og trykke på dem til jeg næsten ikke kan trække vejret. Det er virkelig effektivt.. og smertefuldt .. og tillykke med kæresten, eller hvad man nu siger!
  13. Haha, godt klaret! Jeg tror det er en generel disclaimer, det med de to personer. Nogen gange passer det dog (eller også er jeg knapt så ninja-agtig til Ikea-samling) - måtte selv give op for ikke så længe siden Det lyder som en rigtig god plan at holde dig til de lystbetonede aktiviteter og ikke mindst at give dig selv lov til at tage den lidt med ro. Jeg håber du snart får mere energi! Kender alt for godt det med kosten. Har tit ikke overskud til andet end at snuppe en skål havregryn el. lign, når jeg kommer hjem fra træning eller har været sent på jobbet. Her på det sidste har jeg tit smidt en større gryderet sammen, som man de efterfølgende dage bare skal varme op igen. Det synes jeg gør det lidt nemmere at få noget "rigtig" mad om aftenen og hvis man fylder den med godt med grøntsager og kød, så behøver man egentlig ikke noget tilbehør.
  14. Hun er ikke fys, men hun er til gengæld god: Lotte Wilchen
  15. Runes log

    Takker! Dagens træning inden turen går til Hotel Vejlefjord i morgen og overmorgen Lørdag 12/1 Spinning En times spinning med Julie på podiet - alt for længe siden jeg sidst havde kørt med hende! Det var - naturligvis - en virkelig god som altid Var blevet inviteret på VIP-besøg af Julie i Fit & Sund i Egå/Risskov. Det var fint at se centeret, der er stort og lyst og med et stort spinninglokale. Nu hvor SATS er blevet til Fitness World, så kunne det jo være man skulle overveje at skifte. Det ligger ret tæt på mig og kunne være et godt supplement til Seierfitness hvad spinning angår.
  16. Runes log

    Fredag 11/1 Styrketræning (Seierfitness) Chinups 3 3 2 Pushups 15 15 BB bænkpres 15 @ 35 kg 15 @ 45 kg 10 @ 55 kg 8 @ 55 kg Bent-over rows 15 @ 18,5 kg 12 @ 28,5 kg 11 @ 28,5 kg 8 @ 28,5 kg Reverse crunches 15 15 15 Back extensions 15 15 15
  17. Beregn din idealvægt

    Enig med MaxP i at toggle-funktionen for Metric/US og køn virker forvirrende. Hvis jeg klikker igen på Metric regner jeg med at den beholder den setting - ikke at den skifter til US. Er det planen at den skal bruges internationalt siden man kan vælge US? I så fald skal teksten nok oversættes. Ellers virker det godt, selvom det ikke er alle funktioner, der virker i min Netscape Navigator 6.1!
  18. Runes log

    Jeg skal i øvrigt have lavet mig et rigtigt program, som jeg kan følge. Det er fint med lidt kettlebell og kropsvægt-øvelser, men det kunne være rart med lidt mere struktur og progression.
  19. Runes log

    Onsdag 9/1 Styrketræning (Seierfitness) Chinups 4 3 2 .. måske er det ikke helt så slemt alligevel Pushups 15 15 15 Overhead kettlebell press 2 x 16 @ 16 kg 2 x 14 @ 16 kg 2 x 12 @ 16 kg Face pulls 20 @ 45 kg 20 @ 45 kg 16 @ 45 kg Reverse crunches 20 20 15 Back extensions 15 15 15 En god omgang med lidt mere overskud end sidst. Det kan til stadighed overraske mig, hvor meget træningsmotivationen stiger så snart jeg rammer centeret. Jeg overvejede at droppe træningen, da jeg var meget træt (sover ikke så meget pga. rest-influenza-hosten om natten) men når først jeg kommer igang, så er det rigtig fedt
  20. Runes log

    Mange tak! Jeg satser på at regelmæssig træning og muscle memory er vejen frem
  21. Runes log

    Holy fuck, det er længe siden jeg sidst har logget! Jeg vil gerne have gang i logningen igen og ikke mindst få lidt mere regelmæssighed ind i træningen. Selvom jeg har fået trænet en smule fra tid til anden, så har den mest stået på arbejde. Dels i forbindelse med min alm. fuldtidsstilling, men også en hel masse timers arbejde på mit eget firma ved siden af. Det er dog efterhånden sjældent at der er overarbejde på mit alm. job nu - så det skulle gerne give mere luft til træningen. Anyways - årets første styrkepas efter en lidt for lang jule-træningspause og en gang influenza, som jeg ikke helt er kommet mig over endnu: Mandag 7/1 Styrketræning (Seierfitness) Pullups 1/2.. WTF?! Pushups 15 15 15 Overhead kettlebell press 2 x 16 @ 16 kg 2 x 15 @ 16 kg Kettlebell swings 20 @ 16 kg 20 @ 16 kg 20 @ 16 kg Reverse crunches 15 15 Back extensions 15 15 Tog det med ro, da der ikke var det helt store overskud. Kan godt mærke, at jeg lige skal igang igen - jeg er godt nok slap! Ellers er der ved at være godt med folk i Seierfitness. Delvist pga. nytårsforsætterne, men også fordi medlemsantallet stille og roligt nærmer sig de 1000 medlemmer, som er max. Godt at se at det går godt for centeret, som virkelig er et fedt sted
  22. Takker! Det er faktisk også planen - loggen (og tildels træningen) har efterhånden ligget stille liiige længe nok
  23. Lige et (meget) forsinket tillykke med afleveringen herfra - og ønsker om et godt nytår!
  24. EQUILIBRIUM

    Godt at se at der er liv i loggen igen! God vind mod målene, Jannie - glæder mig til at følge med på sidelinien
  25. EQUILIBRIUM

    Noget af det gode ved Movember-kampagnen er da netop, at den ikke fokuserer på alle de frygtelige ting, der er forbundet med kræft - men har det formål på en sjov/fjollet måde at skabe opmærksomhed omkring de kræftsygdomme, der rammer mænd (som har en stor overdødelighed i forhold til kvinder fordi de ofte går for længe med symptomer). Jeg har svært ved at se hvorman man som kræftpatient skulle blive stødt af at det alvorlige budskab bliver leveret med humor. Humor var i høj grad noget af det, der fik mig igennem min egen oplevelse med testikelkræft og gjorde det hele noget nemmere at tale om, når det hele blev lidt for alvorligt. Lidt på samme måde som LiveStrong/Lance Armstrong-fonden - hvad man så ellers måtte mene om dens stifter - har været med til at fjerne noget af det tabu, der tidligere har været forbundet med at være kræftpatient. Fokus er lidt blevet flyttet væk fra det frygtelige ved kræft til at det måske *også* er muligt at leve et godt liv, selvom man har kræft.. eller at diagnosen (gys) måske ligefrem kan være at katalysator til et bedre liv. Der er i øvrigt stadig tydeligvis noget berøringsangst omkring kræft. Det er ikke så længe siden jeg overhørte følgende samtale i omklædningsrummet i centeret: Mand #1: Har du hørt at X er på hospitalet for at blive undersøgt for de symptomer, han har haft gennem længere tid? Mand #2: Ja.. jeg håber ikke at det er det Mand #1: Nej, det ville godt nok være frygteligt, hvis det viser sig at være det Efterfulgt af en længere snak om det forfærdelige ved det. Uden nogensiden at ville sige ordet. Argh. Selvfølgelig er det vigtigt også at fortælle om alle de svære og forfærdelige ting, der er forbundet med kræftsygdomme. Men måske behøver det ene ikke at udelukke det andet.. og hvem har ikke selv haft kræft inde på livet på den ene eller andet måde og ved hvor frygteligt det er for alle berørte? Jeg synes det er lidt sjovt med den harme, som visse folk på Kommunikationsforum udviser i forhold til kampagnen. Det vigtigste er vel i sidste ende den gode sag - og hvis man kan samle 4-500 millioner kroner ind til kampen mod kræft, så er jeg egentlig ligeglad med hvor fjollet metoden er.. men jeg er nok farvet, da jeg selv render rundt med det vildeste og mest kløende overskæg for tiden Hvis nogen skulle have lyst til at donere til mit fjollede, hipster-agtige, opmærksomhedskrævende, tåbelige og post-moderne pornooverskæg, så er det i øvrigt her det foregår