michael

Medlemmer
  • Content count

    680
  • Joined

  • Last visited

About michael

  • Rank
    Medlem #8

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  1. Stærkere hofter...

    Har du et link til denne artikel?
  2. hurtigløb

    12 km/t svarer til 5 km på 25 min. Afhængig af alder, køn, talent mm. er det pænt hurtigt, så "sagtens" kan godt kræve benhård træning i en længere periode.
  3. Ondt i forfoden

    Jeg har besøgt Kaiser Sport. Her fik jeg målt trykket fra min fodsål. Alt tyder på nedsunken forfod. Til at starte med har jeg fået en forfodspelotte sat fast på sålen i mine løbesko. Der kommer nok til at gå op mod en måned før jeg er symptomfri (hvis det virker). Mollerup, jeg håber ikke dette får spoleret dit marathon i weekenden.
  4. Ondt i forfoden

    Hvis jeg lider af nedsunken forfod, er der vel ikke noget teknisk at gøre?
  5. Ondt i forfoden

    "Sjovt", jeg har p.t. en lignende lidelse og samme slags hård hud. Det havde luret noget tid. Forstået på den måde, at jeg flere gange havde oplevet en smerte, hvis jeg løb over en sten eller lignende på skovvej. Efter en all-out 5 km, hvor jeg løb meget på flad fod, blev det meget værre. Nu prøver jeg bevidst at lande på hælen til træning. Det mindsker generne noget. Til daglig går jeg med sandaler, så foden ikke trykkes unødigt sammen. Et par dage uden løb hjælper.
  6. Pulszone ved 5km konkurrence

    Man kan også beregne intensiten således: Max puls = 195 Hvilepuls = 55 (f.eks.) Pulsreserve = 195 - 55 = 140 Arbejdspuls = 170 Intensitet = (170 - 55) / 140 = 82% Hvis du er i god form, skulle du gerne op omkring 90% i en 5 km "konkurrence". Som tidligere bemærket kan DHL stafetten være uegnet til dette.
  7. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Jeg cykler ca. 4000 km årligt som arbejds-transport. Ved ikke om det kan hjælpe med den aerobe base. I hvertfald dykkede min løbeform ikke voldsomt, selv om jeg ikke har løbet okt. 08 - apr. 09. Ca. 30 km inkl. opvarmning, nedkøling og intervalpauser. "Worst case" i en uge uden tempoløb: (6 * 800 m + 10 * 400 m) / 30 km = 29% VO2max interval "Worst case" i en uge med tempoløb 6 * 800 m / 30 km = 16% VO2max interval 3 * 2,5 km / 30 km = 25% tempo Ja, jeg har faktisk alt for meget kvalitet i træningen (30-40%). Hvilken teoretisk konsekvens har det? Jeg har ikke oplevet nogen problemer med at få fart på intervallerne eller træthed på de længere ture. Måske er det kun problematisk på længere sigt.
  8. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Jamen så falder det jo alligevel i hak. Det du kalder "ønskede tid", er måske det JD kalde aktuel konkurrence tid. Forklaringen på mit sats på VO2max intervaller er som følger. I foråret løb jeg efter denne protokol: 3 ugentlige pas i 6 uger: 1 interval VO2max - 1 tempo - 1 rolig distance Det rykkede min 5 km tid godt. Efter en anbefaling i en anden MOL tråd prøvede jeg følgende over sommeren: 3 ugentlige pas i 4 uger: 2 interval VO2max - 1 rolig distance 3 ugentlige pas i 4 uger: 1 interval VO2max - 1 tempo - 1 rolig distance m. indbyggede 100 m stigningsløb Efter de første 4 uger løb jeg en 5 km test med skuffende resultat, hvorefter jeg startede denne tråd.
  9. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Hvordan passer det, hvis du sætter dine tider ind i Jack Daniels formlen?
  10. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Interessant. Jeg har ikke et nogen eksperter anbefale, at træningstempoet sættes efter det *ønskede* (konkurrence) tempo.
  11. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Jeg føler, at jeg formår at presse mig passende. Det synes jeg også tiderne indikerer. Min plan er at fortsætte med intervalløb en gang om ugen, samt tempoløb en gang om ugen. Det skal selvfølgelig justeres med henblik på E-løbet. P.S. Løbesiden kender jeg og er iøvrigt enig i anbefalingen.
  12. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Ja, det har jeg også regnet mig frem til. Måske har jeg løbet for hurtigt? I år har jeg løbet ca. 280 km siden april. Jeg har løbet en del historisk set, men dog ikke om vinteren. De sidste 3 eremitageløb (13,3 km) har jeg været under timen. I denne periode har jeg løbet 20:50 på min sædvanlige, let kuperede 5 km rute.
  13. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Jeg kan ikke løbe intervallerne meget hurtigere. Lad mig lige uddybe: 400 m intervaller fladt med 2 min. aktive pauser, km tid: 3:46 - 3:54 800 m intervaller fladt med 2 min. aktive pauser, km tid: 3:59 - 4:06 2,5 km tempo, km tid: 4:37 I år har jeg løbet stabilt siden først i april.
  14. Intervalløb med skuffende udbytte.

    Tak. I april og maj løb jeg tre gange ugentligt - interval VO2, tempo, distance - med gode resultater. Jeg satser på at tempoløb, kan gøre tricket. Forkorter også pausen mellem intervallerne. Jeg tror dog mindre 1 min vil være for lidt, når jeg ser hvor hurtigt min puls falder. Mine tider p.t.: 5 km let kuperet: 21:40 400 m intervaller fladt: 3:46 - 3:54 /km 800 m intervaller fladt: 3:59 - 4:06 /km 2,5 km tempo 4:37 /km Jeg håber på at komme i nærheden af 20:30 på en flad 5 km medio august, men det er nok for optimistisk ... (?)
  15. Hjælp til løbeprogram

    Kender du MOLs konditionstræningforum? Det er et mere relevant bud. IronMAN14, håndvægte og løbesko er en fantastisk kombination. Et par gange om ugen med hver skal nok give godt med motion. Start med at løbe 5 km 2-3 gange om ugen i et godt tempo, som du kan holde hele vejen. Byg så distance på efterhånden, som du føler dig klar. Hvis du vil satse på at blive god til at løbe og ikke bare holde formen, kan du senere prøve med intervaller og andet avanceret. Mht. underlag, så er en fast skovsti af grus eller jord udmærket at løbe på.