Sortiarius

Medlemmer
  • Content count

    1,582
  • Joined

  • Last visited

About Sortiarius

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 06/14/1983

Contact Methods

Profile Information

  • Køn
    Mand
  • Sted
    Aalborg

Recent Profile Visitors

2,602 profile views
  1. Skuldersmerter efter reboot af træning

    En lille update. Overhead presses ville bare ikke fungere for mig - smerterne fortsatte så denne øvelse er nu helt udgået af programmet. Smerterne fortsatte dog trods dette i bænkpres og nu har jeg prøvet med 2 længerevarende pauser fra bænk hvor smerterne forsvinder men kommer igen det samme jeg starter uanset type (standard, incline, decline, reverse-grip m.m.). Så bænkpresset er nu også udgået fra programmet. I stedet har jeg inkluderet to varianter af landmine press - en med to hænder stående hvor jeg også har lidt squat bevægelse med i øvelsen samt en knælende (jeg prøvede også one-hand land mine men her fik jeg ondt i ryggen). Indtil videre virker denne erstatning fint - havde egentlig overvejet en dumbbell bænkpres med alternativt greb men synes egentlig landminen gør det godt ud som alternativ til OHP og bænk når den efterfølges af cable flys. Til gengæld er min ryg begyndt at knurre lidt - ikke som deciderede smerter men kan under og i dagene efter et træningspas godt mærke lidt træthed i lænden når jeg står op længere tid af gangen - indtil videre ikke et problem men jeg mistænker stærkt dårlig squat teknik som årsag selvom problemet naturligvis også kan være dødløft. Overordnet er jeg dog tilfreds - har smidt 10kg og er gået fra fedtprocent på ca. 27% til 23%. Har låst mig fast i 4 sæt af 8 rep - sidstnævnte for at holde pulsen oppe under øvelserne (ift. vægttab) og begrænse skadespotentialet (i forhold til lavere rep-tal).
  2. Skuldersmerter efter reboot af træning

    Tak for dit svar. Helt fair hvad angår genesen bag mine symptomer. Hvis bænk og overhead press er no-go for mig aktuelt, har du så nogle ideer til alternative mulige øvelser compound øvelser der rammer overekstremiteten som alternativ jeg kan prøve?
  3. Som beskrevet i denne tråd begyndte jeg per medio oktober at styrketræne påny efter en ca. 10års pause som blev påbegyndt pga. en højresidig suprascapularis parese hvor min rotator cuff blev kraftig handikappet (især m. infraspinatus og supraspintus atrofi). Målet med træning var styrke, hypertrofi og sekundært vægttab og anlagde en relativ simpelt approach med få compound øvelser i et full body program. Træningsfrekvens 2-3 gange ugentligt af 5 kvarters varighed med et i første omgang 4 sæt af 8 rep setup. Efter lidt drøftelse her på sitet kom programmet til at se ud som følger: 4x8 Squat 4x8 Bænkpres 4x8 Lat pulldown 4x8 Overhead Press 4x8 Cable flys 4x8 Dødløft Jeg startede forsigtigt ud med vægte under 50% max og uden at køre til fail. Har de sidste par måneder forsigtigt øget vægtene til omkring 80-90% max i de fleste øvelser nu. Imidlertid begyndte jeg for ca. en måned siden at få højresidige skuldersmerter aftenen og dagene efter træning. Smerterne var korte og skarpe og trak ned i overarmen typisk ved hurtige bevægelser af overarmen, sjældnere når jeg lå på siden om natten. Der er ikke nødvendigvis forværring ved bevægelser over hovedet. Først mistænkte jeg DOMS og fortsatte øvelserne med reduceret vægt i overhead press uden effekt. Herefter droppede jeg overhead press helt uden forbedring. Så begyndte jeg på daglig rotator cuff udstrækning samt lav intensitets træning af ekstern rotation v. cable men ikke desto mindre forværres smerterne og ved seneste træningspass havde jeg lette smerter i den ekscentriske del af bænkpres. Jeg har forsøgt med reverse grip bænkpres og udadroteret dumbbell press som alternativ uden effekt og er efterhånden ganske bekymret for den videre eksistens af mit træningsprogram bestående af primært barbell compound øvelser idet 2/4 øvelser nu er (midlertidigt?) ude. Selvom jeg ikke har trænet i mange år vil jeg mene jeg er ret godt inde i teorien bag den korrekte teknik og har hele tiden haft meget fokus herpå ved ikke at øge for meget i vægt. Jeg har aktuelt fortsat negativ impingement test og fin stabilitet i leddet ellers. Jeg ville høre Jer eksperter om 2 ting: 1. Hvad tænker i hvad angår baggrunden for mine smerter (DOMS, impingement, andet?) 2. Bør jeg holde total pause med at træne eller forsøge andre øvelser i stedet for overhead press / bænk (i givet fald hvilke hvis vi snakker overkrop og compound øvelser)? Jeg vil være ekstremt træt af total pause da jeg med ovenstående program ellers rigtig har fået lysten til træning tilbage igen.
  4. Forslag til simpelt begynderprogram

    Sorry salt tror jeg formulerede mig lidt kluntet - jeg holder stadig pauser mellem de enkelte øvelser men de to muligheder jeg ser for at køre programmet kunne enten være: 8rep squat, (pause), 8rep bænk, (pause), 8rep lat, (pause), 8rep press, (pause), 8rep flyes, (pause), 8rep død, (pause), og så forfra 8rep squat, (pause) m.m. eller 8x4 squat (m. 4 pauser) 8x4 død (m. 4 pauser) osv.
  5. Forslag til simpelt begynderprogram

    Jeg har nu trænet ovenstående pass nogle gange og er overordnet godt tilfreds. Jeg har skiftet fra 10 rep a 3 sæt til 8 rep af 4 sæt hvilket har forlænget træningstiden til godt 1½ time hvilket er lidt over det tilsigtede. Jeg søger derfor at begrænse tidsforbruget lidt hvilket fx kunne gøres ved at køre alle sæt af en øvelse igennem på een gang (8x4 squat, 8x4 bænk osv) i stedet for at køre hele programmet med 1 sæt af gangen som jeg gør nu (8x1 squat, 8x1 bænk osv 4 gange). Er der nogle holdninger til fordele/ulemper ved at køre alle sæt af en øvelse igennem før jeg går videre til den næste øvelse fremfor at tage 1 sæt af en øvelse ad gangen?
  6. Forslag til simpelt begynderprogram

    Takker - det er dejligt at være tilbage :-) Kan rigtig godt lide mange af koncepterne i stronglift 5x5, herunder brugen af "store" flerledsøvelser (det var også tanken bag det nuværende program), brug af frie vægte fremfor maskiner (som jeg altid har afskyet pga. mangel på funktionel styrke) samt et relativt lavt antal reps. Omvendt synes jeg dog 5 reps er lige i det lave for mig og vil helst et program her i starten der involverer alle øvelser hver gang. Det fordrer naturligvis også at jeg ikke vælger for mange øvelser i programmet i forhold til tiden afsat til træning per gang ~ ca. 1 time. Det var dog en spændende artikel at læse igennem og tror nu også jeg har fået motivation til at smide de sidste to isolationsøvelser ud - barbell curls & mavebøjninger til fordel for lat pulldowns og introduktion af overhead press som i stronglift programmet. Således: Squats Bænkpres Lat pulldown Overhead press Cable flys Dødløft Samtidig regner jeg med at gå på 4 x 8 / 5 x 6 når jeg har fundet min nuværende max vægt i de enkelte øvelser (har gennem de sidste 2 uger langsomt titreret op i vægte ala stronglift)
  7. Forslag til simpelt begynderprogram

    Gregers: Takker :-) Don: Tak for dit input. Jeg har tænkt lidt over Jeres input og tænker at springe dips over (jeg har en ustabil højre skulder pga. skade i suprascapularis som var det der fik mig til at stoppe med at træne dengang i første omgang) og i stedet kaste flyers og chin-ups ind i mixet i stedet (har ikke den store erfaring m. brug af kabler), således kommer programmet til at se ud som følger: Dødløft Bænkpres Squats Flyers Biceps curls (mest af alt fordi øvelsen er lidt lettere at komme igennem end de andre) Chin-ups Mavebøjninger mod modstand Under konstant rotation i 3-5 sæt af 6-10 repetitioner
  8. Forslag til simpelt begynderprogram

    Ja det er sgu meget sjovt - synes også godt jeg kan genkende en masse navne herinde - men det er dælme lang tid siden :-) Takker for input - dips kunne måske faktisk være en meget fin øvelse at kaste ind.
  9. Efter ikke at have styrketrænet (eller lavet nogen anden form for træning) i godt +10 år har jeg for nylig fået lidt mere tid på hænderne samt flyttet til et sted med et nærliggende fitness center hvorfor jeg tænkte det var tid til at forsøge med lidt low-grade træning som i "gode gamle dage". I den forbindelse har jeg strikket et helt simpelt basis program sammen hvor målet er at ramme bredt som jeg meget gerne vil høre Jeres mening til. Årsag til træning: "Tilbage-til-den-gamle-hobby", "motion-er-sundt", hypertrofi og evt. lidt funktionel styrke og vægttab hvis der kan blive plads til det (er klar over sidstnævnte primært afgøres af hvad og hvor meget jeg samtidig putter ind i hovedet). Omfang: 2-3 gange ugentligt a ca. 1 time her i starten I første omgang tænker jeg at lave samme øvelser hver træning-session grundet det ovenfor nævnte begrænsede omfang - medmindre der selvfølgelig er nogle herinde der mener anderledes. Udkast til øvelser: Dødløft Squats Bænkpres Biceps curls (mest af alt fordi øvelsen er lidt lettere at komme igennem end de andre) Mavebøjninger mod modstand Evt. bent-over-rowing Jeg tænker at variere sæt/gentagelser med nogle ugers interval fx: 3 x 10 4 x 8 5 x 6 Er der nogle øvelser i ovenstående jeg bør tilføje eller skifte ud? På forhånd tak
  10. Følelsesløshed i fingrene om morgenen?

    Det lyder som om det er karpaltunnel syndrom (som nævnt af KJK) der er problemet. Du kan læse om det på wikipedia eller netdoktor. Typiske symptomer er følelsesløshed, sovende fornemmelse og prikken i fingrene om natten. Typisk er der tale om de mediane fingre dvs. tommelfinger, pegefinger og langemandsfinger (samt evt. lidt af ringfingeren). Det er en overvægt af kvinder der oplever syndromet der opstår fordi den såkaldte karpaltunnel ved håndleddet trykket om en nerve (nervus medianus). Sidder ved siden af en kammerat der forsker i smerter i forbindelse med og efter operation af syndromet. Som jeg forstår det er der rigtig gode resultater efter operation hos patienterne, så det er helt klart værd at gå til din læge og blive udredt for.
  11. Umiddelbart synes jeg det virker som et temmelig fjollet råd. Alt andet lige vil kontrolleret styrketræning modvirke en sådan svækkelse af dine sener. Må indrømme at det ikke ligefrem er mit ekspert-emne men oplever tit at speciallæger ikke helt kan sætte sig ind i hvad styrketræning er for en størrelse eller hvordan det påvirker kroppen. Det kan være der er andre der kan bidrage lidt bedre herinde end jeg.
  12. Forsikringsadvokat i Århus

    Takker for tippet
  13. Forsikringsadvokat i Århus

    Takker for rådet, men umiddelbart ser det ud til de kun har advokater i forsikringsret på deres Kbh kontor?
  14. Forsikringsadvokat i Århus

    Da jeg har nogle problemer i forbindelse med min forsikring efter opståen af et skulderproblem har jeg behov for at komme i kontakt med en advokat med speciale i forsikringsret i Århus. Ville høre om der umiddelbart var nogen herinde der evt. også havde haft problemer med et forsikringsselskab (ikke nødvendigvis i forbindelse med ulykkeforsikringen) og i den forbindelse kan anbefale en advokat. Mvh. Sort.
  15. Glucosamin, MSM og Chondroitin

    Det samme gælder i og for sig for undertegnede