Bagmanden

Medlemmer
  • Content count

    772
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

Bagmanden last won the day on August 19

Bagmanden had the most liked content!

About Bagmanden

  • Rank
    Medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.TeamNoProblem.dk

Recent Profile Visitors

1,979 profile views
  1. cykling

    Som moig foreslår: Køb en brugt Garmin 705 måske?
  2. Orienteringsløb, KBH/Nordsjælland?

    Der er flere steder med faste poster: http://www.findveji.dk/ og http://www.orientering.dk/farum-ok/dk/karussel/ostliste.asp Det er god spas :)
  3. Svømmeprogrammer

    Kan det her bruges? http://swimplan.com/ Der er også en Facebook-side: https://www.facebook.com/pages/Sv%C3%B8mmeprogrammer/171526669529202 og nogle triklubber har også deres programmer på nettet. http://www.otk.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=124&Itemid=88
  4. Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...

    Hey, Næste gang er det ikke mig til at være Dr. Driver, og så vil jeg dælme med ind og flashe puny form og sløje tri-guns på Zef! Godt en måned mere, så er tri-sæsonen OFF. Hold kæden stram og løbeskoene varme.
  5. Ironman med roning?

    Det er korrekt at der er lavet forskellige versioner af triathlon. Det meste er dog vist opstået som alternativer i "off-season" perioden. Så det bruges som træningspas at skifte svømning ud med ergometer-roning eller lave tri indendørs. Du har også ret i at der findes en version med "roning": http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrathlon Det er nogle år siden jeg så det i UK.
  6. Racercykel

    Hej, Til det budget bliver det nok lidt for dyrt at købe løsdele/stumper og bygge selv. Køb du en standard Giant, sidste års model af Cervelo eller lign. med Shimano 105 eller måske Ultegra. Så kan du skifte delene ud når de bliver slidt, hvis du synes landevej er sagen. Alternativt bruge cyklen til trænings-/vinterracer når du får bygget drømme konkurrence-lågen. Cykler er jo personligt udstyr og der er hele tiden noget andet man også liiiige har lyst til at prøve. Det stopper ikke ved den første cykel :). Vi ses derude!
  7. Billig/gratis software til at lave spinning CDer

    MixMesiter Express fås til 70USD. Mit bud er, at du kommer til at bruge mere tid på at lede efter SW og fedte rundt. Måske du kan køre et par timer "gratis" for centeret og få dem til at købe det hjem til dig. Så er det 400 ikke skatteplagede kr = et par timers arbejde. Det er vel OK, selv over for skattefar?
  8. Forskellige løbesko

    Argumentet ligger normalt 2 steder. 1) Flere modeller - så slidet/påvirkningen af kroppen ikke er præcis det samme hver gang du løber 2) Der er påstande der siger, at støddæmpningen i skoen (den gel der bruges) er 48 timer om at "rette sig ud". Dvs. løber du flere dage i rap - så når skoen ikke "at komme sig" mellem træningerne. Taget i betragtning af din løbe-mængde så er ovenstående nok ikke det, der skal bekymre dig så meget. Men derfor kan det jo være rart nok at have lidt at skifte i mellem. F.eks. lave en blød opstart, når du tager nye sko i brug (altså glidende udfaser de gamle og løbere flere og flere km i de nye). Der til kan du naturligvis altid have sko til forskelligt terræn, vejr-forhold, underlag og konkurrence-sko mm.
  9. Cykeltest (lactat, iltoptagelse etc)

    FitnessDK i Valby har et center, der er lavet i samarbejde med TeamDK. De laver test både på løbebånd og cykel (med maske, måling af ind-/udånding). Hæmatocrit tror jeg ikke super interessant, da den måling påvirkes ganske nemt alt efter hvor vel-/dehydreret du er. Jeg mener du kan få den hos din læge eller løbe et lille test-sæt selv.
  10. Vild puls ved spinning!

    Hej, Når du kommer i bedre løbeform - så vil du kunne løbe hurtigere ved samme puls. Så på en måde kan du vel godt sige, at du træner din puls lavere. F.eks. Ole kageform - puls 180 løber 5min/km = 12km/t Ole godform - puls 180 løber 4min/km = 15km/t
  11. Hvordan træner jeg mest effektivt på en crosstrainer

    Spock: Triathlon-landsholdet bruger også crosstrainer som erstatning for løb ved skader. Så helt ved siden af er det nok ikke :) Hvis man savner inspiration til intervaller til CT så spørg evt. spinning-instruktørerne. De har sikkert gode ideer. Jeg bruger gerne nogle "franske intervaller" lige dele roligt og hårdt arbejde f.eks. 30sek roligt - 30 sek max gas! Gentaget eks. 10 gange. Det kan naturligvis også være 1min - 1min osv. helt op til 3min/3min. Andre sjove er Tabata-intervaller: 20sek max - 10 sek. hvile gentaget 8 gange = ca. 4min. så 2-4min roligt og en tur eller 3 :) Du kan også køre 1,5min roligt + 30 sek max gas gentaget 6 gange = 12min (eller 2min roligt så bliver det 15min). Husk lidt opvarmning og "afjog". Fyr den AF!
  12. Forslag til pulsur til spinning

    Hej, Jeg mener bestemt Garmins 405 kan det du ønsker. Den har 3 "displays" hvor du på hver kan sætte 1-3 data-felter efter eget ønske. Så der kan du få puls og %-af max, hvis du ønsker det. Jeg mener du i Polar kan sætte dine displays til at vise 3 datafelter på f.eks. RS800. Så mon ikke du kan tilsvarende med RS400-modellen. Som de andre skriver så er %-af max ikke specielt interessant. Din max-puls er ikke afhængig af din form og derfor ikke retvisende at træne efter. Andre siger %-af pulsreserve, men den er heller ikke retvisende. Her indgår din hvile puls i funktionen og den vil ofte falde når din form bliver bedre. Der kan dog laves udregninger, der viser at pulsreserve heller ikke er retvisende. Din syregrænse (eller AT) vil ændre sig som følge af din form og derfor bør du træne efter din syregrænse/AT. Men det var jo ikke det du spurgte om :) Som træner er det næsten umuligt (eller mindre seriøst) at snakke om træningsprogrammer udfra max-puls (både i spinning og løB). Jeg ved godt at nogen spinning-instruktører tror noget ganske andet (men jeg tvivler på at alle på holdet er i nøjagtigt samme form). Er du i tvivl presser du den sikkert ikke hårdt nok ;) Husk at der er en forsinkelse på pulsen ved løb - så løber du (korte) intervaller er km-tiden faktisk bedre at løbe efter (f.eks. din AT/Syregrænse km-tid). Men du spurgte du heller ikke om :).......selvom emnet er ganske interessant.
  13. Puls-ur

    Du har ret mht. Polar - ProTrainer installeres på PCen og er et rigtig godt værktøj. Langt bedre end Garmins. Polars hjemmeside software er ikke imponerende (følger med de "billigere" ure). Garmin har også 2 muligheder, hvoraf Training Center er til PCen. Ingen af dem er dog specielt gode analyse-værktøjer. Vælger du Garmin og vil gå i dybden med "teknikken", så brug Sportstracks eller noget andet.
  14. Overvejer enkeltstarts cykel men er det rigtig?

    Enkeltstarts-kværn er fine legesager - men bør ikke være den eneste cykel du har. 1) Styreegenskaber er anderledes (mere træge) - hjulafstand, vindmodstand (sidevind) og geometri ifht. alm. racer 2) Nogen triathlon og nogen motions-cykelløb mv. må du ikke benytte "bar-end skiftere" 3) Vægt - aerodynamik kan koste på vægten (bl.a. hjul) f.eks. hvis du vil køre på kuperet ruter. En god ide kan være en alm. racer og så montere en clip-on tri-bøjle. Du kan evt. købe et lækkert sæt "konkurrence-hjul" med høje profiler. På den måde kan du bruge din racer til cykelløb, kuperet terræn/blæst og enkeltstart/tri. F.eks. på Lanzarote IM og Hawaii kører profferne på andre cykler end helt flade og hurtige ruter. La Marmotte og andre stigninger sydpå er ikke sjovt på en enkeltstarter.
  15. Svømmetræning uden vand i ørerne?

    Hmm ja nemt er det jo nok ikke :) Tænkte på noget ala: http://www.badedyr.dk/shopexd.asp?id=337 evt. i kombination med en voks-kugle du så ikke kommer helt ind i øret. Om en trænings-elastik kan bindes om hovedet som pandebånd og holde vandtæt, skal jeg ikke kunne sige. Men de fås da i længder på et par meter, så er det bare at klippe af som nødvendigt. http://shop.denintelligentekrop.dk/product.asp?product=39 Ellers ring til Svømmespecialisten og hør om de kan et trick. Vi ses derude!