gotskov

Medlemmer
  • Content count

    60
  • Joined

  • Last visited

  1. Smerter ved Akillesscenen

    Vil lige starte med at sige, at jeg INTET forstand har på området, kun erfaringer. Jeg har nemligt også haft store problemer med min achillessene og har prøvet det hele. Det der hjalp mig var "excentrisk træning af achillessenen". Søg om det på google, jeg mærkede fremgang efter få dage. Jeg startede med min egen kropsvægt og sluttede med en rygsæk, fyldt med vandflasker, pokertips og knægtens små håndvægte, så jeg nåede på +25kg Når du laver øvelsen mu du gerne kunne "problemet", men det må ikke gøre ondt. Held og lykke
  2. I sommerferie 2012 fik jeg "smadret" min tommelfinger i et spil vandpolo. Der var ikke brækket noget, men ledbåndet havde det IKKE godt. Lægens råd var hvile og is. Først hen i forsommeren 2013 var jeg skaden kvit. Nu er jeg dog ramt at smerter igen. Der har ikke været flere slag, men jeg er sikker på, at smerterne er kommet efter hovedrengøring. Altså overbelastning af de samme sener/ledbånd. Nogen der har et godt råd andet end hvile? Varmebehandling eller is? Genoptræning?
  3. Overbelastet knæ - I gang igen....

    Tak og tak for hjælpen. Der er nu lægetid i morgen tidlig :)
  4. Overbelastet knæ - I gang igen....

    Hej Lyder fornuftigt, men lige nu træner jeg overhovedet ikke. Jeg tør ikke risikere, at jeg sætter mig selv tilbage, da jeg visse dage stadig har meget ondt. Der er dog også gode dage, heldigvis. Jeg har i flere dage ville spørge om RICE. Er det at betragte som førstehjælp, altså noget der kun virker de første dage efter en skade/overbelastning har vist sig? Eller er det noget man med fordel kan forsætte med så længe man har ondt, uanset om det tager uger? Hvornår, hvis overhovedet, skal behandlingen gå fra køling til varme? Eller kan man bruge begge dele?
  5. Overbelastet knæ - I gang igen....

    Så har jeg vist gjort det igen. Trænet for hårdt og fået en nye overbelastningsskade. Denne gang højre knæ. Problemet kom for ca 3 1/2 uger siden. Jeg var gået igang med spinning og begyndte ret hurtigt at køre dobbelt timer. Efter en af disse, kunne jeg mærke en smule smerte/stivhed i knæet. Jeg tog en ufrivillig fridag og aflyste min næste dobbelt time. I stedet tog jeg en halv time på en crosstrainer samt noget ikke relevant træning af overkroppen. Det gik fint. Dagen efter kunne jeg dog dårligt gå. Der var store smerter på indersiden af knæet samt en smule stråling ned i læggen. Smerterne var værste når jeg var kold, så når jeg var kommet op at stå og havde gået lidt, så blev det en smule bedre. I dag går det meget bedre. Der kommer dog lidt jag, når benet strækkes helt, desuden er det stadig en smule stift. Mit spørgsmål, hvornår kan jeg begynde at træning igen? Nu eller skal jeg vente til smerterne er helt væk? Er der nogen "regler" for hvor lang tids pause man skal holde med et overbelastet knæ? (Ud over at jeg har trænet for meget, så er jeg ikke i tvivl om , at jeg sikkert også har siddet forkert på cykelen, så der er planer om en "introtime", hvor jeg kan få kontrolleret den del af problemet)
  6. Lyskenskade!

    Fik en øvelse der hjalp mig utroligt meget. Lig på ryggen med bøjet ben. Hav en bold eller andet mellem knæene. (Jeg købte en plastik Hello Kitty bold i BR, noget der minde om str 3.5). Pres knæene hårdt sammen sammen i 5 sekunder og slap derefter af i 5 sekunder. Gør dette 10 gange. (100 sekunder i alt). Gentag det hele 3 gange. Derefter lavede jeg samme øvelse, men med benene fladt på jorden og bolden placeret mellem anklerne. Det er en øvelse jeg fik af en Fysioterapeut på Bispebjerg Hospital.
  7. Erfaringer med behandling af akillessenebetændelse?

    Ved ikke om det har hold i virkeligheden, men jeg har hørt om flere som har snakket om det, så måske er der et gran sandhed i det. Nu kan du jo selv afgøre om det er noget du vil prøve af. http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2010/10/10/akillessene-betændelse-2
  8. Forstrækning i læggen

    Jeg var ude og løbe en 5km omkring søerne i torsdags. Ca halvvejs begyndte det at trække noget i læggen. Ikke så meget at det gjorde ondt, men nok til at jeg overvejede at stoppe. Det gjorde jeg dog ikke. Efter mit løb gik jeg direkte i træningscentret og brugte 30 minutter på vægtene, hvor arme, ryg og mave fik lov at røre sig. Læggen træk stadig lidt. Jeg sluttede af med udstrækning. De sidste udstrækningsøvelser lavede jeg på gulvet. Men da jeg skulle rejse mig, havde jeg store smerter i læggen. Jeg har ikke mærket andet end de trækninger jeg skrev om tidligere, ingen "smæld" og jeg har ikke strukket læggen mere end jeg plejer, måske endda en smule mindre. Resten af dagen måtte jeg humpe rundt med store smerter, der dog gik en smule væk, når jeg var gået varm, men stadig møj ubehageligt. Smerterne var dog allerede fredag meget mindre og i dag mandag, kan jeg næsten ingenting mærke. Faktisk er jeg i tvivl om der overhovedet er noget. Jeg er ikke i tvivl om, at der er tale om en forstrækning og jeg er heller ikke tvivl om, at jeg skal passe meget på, at jeg ikke gør den værre. Derfor er jeg i syv sind om, hvornår jeg kan begynder at (genop)træne igen. Er det ok, at jeg allerede nu prøve et løbebånd? Eller skal jeg holde længere pause, selv om jeg ikke mærker noget? Skal jeg nøjes med en Crosstrainer? Spinning? Jeg er MEGET utålmodig, da jeg de sidste 3-4 år har prøvet at komme i god løbeform, så jeg kan tage nogle gode ture på 8-12km. Nu var jeg endelig ved at komme op i distancerne igen. Jeg har for ikke at gå for hurtigt frem, brugt 6mdr på at nå de 5km, derfor er det noget skidt, hvis jeg skal til at have en lang pause igen. Omvendt, ved jeg af bitter erfaring, at en forkort pause er det værste jeg kan gøre mod mig selv.
  9. Mavemuskler - betændelse?

    Har nu bestilt tid hos lægen, men syntes ikke umiddelbart at det jeg kan læse om brok, har helt samme symptomer.
  10. Mavemuskler - betændelse?

    Jeg har i nogle måneder lidt af smerter/ømhed i de nederste mavemuskler, der hvor bæltet sidder. Når jeg løber, føles det som fedtet/musklerne på maven nærmest river sig løst i det omtalte område. Umiddelbart sker der ikke noget hvis jeg blot spænder musklerne, der skal bevægelse til. F.eks skal jeg blot læne mig en smule fremad i sofaen. Der kommer ingen reaktion hvis jeg trykker på området med en finger. Nogen der tør give et bud på hvad det kan være? (Gider ikke gå til lægen, de stikker mig vel bare nogle piller og siger "hold en pause". Lidt om mig 190cm og pt. 107kg. Jeg er "bredt bygget", så selv om jeg vejer en del formeget, er jeg ikke flommet. Har siden nytår tabt 6-7kg. Vejede for et års tid siden ca 95kg, men tog en masse på grundet skader og almindelig "svinsk behandling" af min krop. Træner i fitness center 2-4 gange om ugen (normalt 3 gange) af ca en times varighed. Blandet kredsløb/styrke/spinning. Jeg træner ikke maven specielt hysterisk, men blot 2x20 med ca 60kg i maskine. Lige så det "brænder" uden at være vildt. Desuden spiller jeg indendørs fodbold en gang om ugen, hvor problemet også kan mærkes.
  11. Achillessenebetændelse

    Tak for alle de gode svar. Jeg prøvede den eksentriske øvelse igår og kan allerede mærke en forskel. Ikke at det gør mindre ondt, men det føles anderledes på en god måde. Er overbevist om at I har ret og at det vil hjælpe med tiden. Tak for det.
  12. Achillessenebetændelse

    Jeg har problemer med begge mine achillessener. Den venstre er ikke slem og mærkes faktisk kun under/efter belastning som f.eks løb. Den højre er dog konstant øm, grænser op til smerter. Jeg er stoppet med at løbe, men det har desværre ikke givet de store resultater. Nu vil jeg forsøge at være lidt mere "aktiv" i forsøget på at slippe af med mine problemer. Har fundet en del gode råd herinde, men har et par uddybende spørgsmål. Jeg vil..... Varme/kuldebehandling. Er det korrekt, at når der er smerter skal der køles, men er der ingen smerter skal der varme til? Pt.. vil det betyde at jeg vil køle så ofte som muligt!?! Styrketræning. Jeg vil benytte flere forskellige øvelser. Stå på en trappe og vippe op og ned Ligge et tæppe (A4 størrelse) på et glat gulv, stå på og trække mig frem med tæerne. Vippebræt. Er dog usikker på, hvilke øvelser jeg skal lave på det. Nogen gode råd? Jeg er dog meget i tvivl hvor meget jeg kan/skal lave. Flere steder har jeg læst, at jeg ikke må lave øvelser der giver smerte. Men i så fald kan jeg jo dårligt stå ud af sengen om morgen. Er der nogen der har gode råd her? Jeg har tidligere lidt af hælspore og er da sikker på at det også hænger sammen med mine nye problemer, men ligger det ellers ikke den store betydning. Alt input er mere end velkommen
  13. træning + protein = vægttab?

    Jeg har en Tanita vægt med fedtprocent måler. I starten af november var den på 25.5% og nu omkring 24%. Vægten er gået fra ca 109 til 104-5'er. Jeg går på vægten hver morgen efter jeg har været i bad og før jeg har spist.
  14. træning + protein = vægttab?

    Jeg træner ca 3 gange om ugen. Træningen består af Spinning, løb og styrketræning. Jeg spiser forholdsvis fornuftigt, men har alligevel kun en lille vægttab. Min fedtprocent rykker sig heller ikke meget. Jeg har tidligere brugt samme metoder med meget bedre resultat. Umiddelbart er der kun en forskel: Proteindrik ..! Jeg er begyndt at drikke det efter hver træning. Det skulle jo være godt for muskelmassen og dermed, i længden, også for forbrændingen. Men er det det, der er skyld i mit langsomme vættab og skal jeg stoppe med det? En kollega fortalte, at proteindrik nok ville nedsætte hastigheden, men at det derimod ville give mig et sunde og mere "langtidsholdbart" vægttab. Giver det mening? Eller skal jeg kigge et helt andet sted for en løsning. pt taber jeg 3-500gr om ugen. Sidste gang var det 1-1,5kg om ugen.
  15. Hælspore

    Hvorlænge tog det fra du fik dine indlæg til smerterne var væk?