Får for lidt jern...


b_skaal
 Share

Recommended Posts

Sidst jeg var til bloddonering (se log for dramatiske detaljer) fik jeg at vide, at min blodprocent var faldet til fra 8,6 til 7,9 (ved 7,8 må man ikke længere give blod).

Så har jeg lige et par spørgsmål:

Hvad står tallet for?

går ikke udfra at det er hæmatokritværdien, så skal jeg da have lidt epo!

Er det rigtigt, at det er træningen, der kan få det til at falde? det sagde den stikkende sygeplejeske.

Hvad kan ellers få den til at falde, hvis jeg har haft nogenlunde konstant kost?

Hvad er konsekvensen af en lav blodprocent?

Er det rigtigt at kroppen bliver "doven", hvis jeg indtager det her jern på pille-form?

Og endelig, hvad skal jeg hælde i hovedet ud over store bøffer for at få noget mere?

På forhånd tak...

Spørge-Mette

Link to comment
Share on other sites

Søgenørden slår til igen :lol:

http://www.netpatient.dk/anaemi.htm

Om donorhalløjet

Blodprocent

Du får målt din blodprocent, hver gang vi tapper dig.

Almindeligvis er blodprocenten 7,5 for kvinder og 8,5 for mænd.

Din blodprocent er et udtryk for mængden af blodets farvestof = hæmoglobin.

Der er ikke tale om en vis procentværdi, men hvor mange millimol hæmoglobin der er i 1 liter blod.

Hæmoglobin findes i de røde blodlegemer og har betydning for transporten af ilt rundt i kroppen.

Er din blodprocent under 7,5 som kvinde eller 8,5 som mand, efter du er tappet, tilbyder vi dig gratis jerntabletter.

Symptomer på for lav blodprocent kan være træthed, hovedpine, svimmelhed, bleghed og åndenød.

Jernmangel

Ved en tapning mister man ca. 250 mg jern. Det er ikke noget problem, hvis man er sund og rask, og man sørger for at spise og drikke før og efter tapningen.

Mange unge kvinder har en let blodmangel.

En lav blodprocent kan bl.a. skyldes, at du får for lidt jern i kosten.

Her er nogle madvarer, som er rige på jern:

Kød

Fisk

Blodpølse og indmad, f.eks. lever og torskerogn

Æg

Brød og kornprodukter

Grøntsager, f.eks. broccoli, grønkål og persille

Tørret frugt, f.eks. rosiner, abrikos og figen

Frisk frugt, f.eks. appelsin, grape og kiwi

Kilde: http://www.bloddonorerneigrindsted.ribeamt...Givblod.htm#bm7

Lidt mystisk de skriver 7,5 er normalt for kvinder, når de ikke vil tappe under 7,8 :unsure:

Link to comment
Share on other sites

tak til søgenørden ;) ja, det er da et mærkeligt regnestykke så. Måske er det jyske værdier? jeg har ikke nogen af de symptomer, der skulle være på jernmangel... måske lidt bleg :tongue:

men kan det passe at det er træningens skyld at det falder? Synes da nok at det er træls, hvis jeg bliver dårligere til at transportere ilt af at styrketræne... Sådan nogle røde blodlegemer produceres vel i knoglemarven, mon det er mine knogler, der ikke kan lide træning? :blink:

uhm, blodpølse, broccholi og rosiner, det skal da også nok sætte fart i systemet... :lol:

Link to comment
Share on other sites

men kan det passe at det er træningens skyld at det falder? Synes da nok at det er træls, hvis jeg bliver dårligere til at transportere ilt af at styrketræne...

Konditræning kan forøge ens blodmængde, så hæmatokritværdien falder en smule, dette giver bedre iltoptagelse. :)

Edited by Helix
Link to comment
Share on other sites

Hej b-skaal,

Jeg vil råde dig til at lade være med at spise jernpiller - det meste kommer alligevel ud igen - efter et stykke tid (man får hård mave)! Kroppen kan ikke optage så meget på en gang- har jeg hørt...

Næh du, spis fisk, kylling, rødbeder, grønne grøntsager med store blade, som spinat og så er det vigtigt at få C-vitamin samtidigt. Altså spis en mandarin eller en appelsin efter aftensmaden...

meadow

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde dig til at lade være med at spise jernpiller - det meste kommer alligevel ud igen - efter et stykke tid (man får hård mave)! Kroppen kan ikke optage så meget på en gang- har jeg hørt...

Hvor har du det fra?? Da jeg havde for lav blod% gav lægerne på Bispebjerg mig jernpiller, og hvis de er forkert på den, så vil jeg da gerne vide det. Har du noget at underbygge det med?

Selvfølgelig er det altid tilrådeligt at få hovedparten af sine vitaminer/mineraler igennem kosten, men hvis man har for lav blod%, vil jeg altid mene, at det kan betale sig at spise jernpiller.

Link to comment
Share on other sites

Dammit, jeg syntes lige overskriften lød så spændende :lol:

Cilius - din kroniske platugle :devil: Jeg viste hvad du skrev inden jeg klikkede på linket..... :tongue:

Nej, altså … hva´er det egentlig I taler om. Jeg klikkede på emnet i ren og skær og pur empati for et medmenneske, der kunne lide af en invaliderende mangel på noget fra dyre-, plante- eller mineralriget. Jeg tænker i atomtal, periodisk system og evt. opløsninger af grundstoffet jern. I må virkeligt forklare hér, hvad det er i ikke får tilfredsstillet i denne tråd. Jeg forstå ingenting. :confused3:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde dig til at lade være med at spise jernpiller - det meste kommer alligevel ud igen - efter et stykke tid (man får hård mave)! Kroppen kan ikke optage så meget på en gang- har jeg hørt...

Hvor har du det fra?? Da jeg havde for lav blod% gav lægerne på Bispebjerg mig jernpiller, og hvis de er forkert på den, så vil jeg da gerne vide det. Har du noget at underbygge det med?

Selvfølgelig er det altid tilrådeligt at få hovedparten af sine vitaminer/mineraler igennem kosten, men hvis man har for lav blod%, vil jeg altid mene, at det kan betale sig at spise jernpiller.

Okay, hvorfor er det lige at det der kommer ud af maven har en daarlig lugt og maerkelig farve naar man spiser jernpiller? Det er jo fordi noget af det kommer ud igen!!! :w00t:

Har selv spist jernpiller efter operationer, og jeg er ikke uenig i at det kan vaere noedvendigt i noedstilfaelde, for selvfoelgelig bliver noget af det optaget - forudsat at man spiser c-vitamin ogsaa.

Min pointe er bare at generelt har isaer piger godt af at faa mere jern igennem kosten. :bigsmile:

meadow

Link to comment
Share on other sites

Hej B-skaal

Hvis du skal have jernpiller, vil jeg gerne anbefale, at du bruger hemojern, der ikke er så hårdt mod maven. De skal helst ikke tages sammen med evt. kalktabletter, da jern og kalk hæmmer optagelsen af hinanden.

Den billigste løsning er nok at købe gravitamin tabletter (på apoteket), der er lige så meget jern i, og så får du også lidt ekstra vitaminer med oveni. :)

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

gravitamin... hm, det lyder lidt mistænkeligt! Lyder meget fødselsforberedende... og der er nok mere end en sandhed i overskriften, så det ville nok være at skyde over målet... Men tak for alle de gode råd og inspirerende kommentarer.

Mht til overskriften, så er man jo nødt til at gøre en indsats for at få folk til at læse ens spørgsmål og det blev så min indfaldsvinkel... :tongue:

Opsummerer lige: Jeg styrer uden om jernpiller, jeg har ondt nok i rø... i forvejen, sætter forbruget op af kød (+ de andre ting fra listen) og husker at få en gang c-vitamin samtidig. Undlader at tage kalktilskud og jern samtidig lige meget hvad, beholder min gode træning uden dårlig samvittighed + skifter navn til c-skål og ser om det ikke får lidt gang sagerne... Hvis ikke, spørger jeg igen... I OFF TOPIC :lol: B)

Link to comment
Share on other sites

Okay, hvorfor er det lige at det der kommer ud af maven har en daarlig lugt og maerkelig farve naar man spiser jernpiller? Det er jo fordi noget af det kommer ud igen!!! :w00t:

Min pointe var, er du nu også sikker på at det ikke kun er det overskydende jern, som man ikke kan optaget der ryger ud igen? På den måde kan man sige, at kroppen får alt det jern den kan optage og mere til. Hellere for meget end for lidt, better safe than sorry, find selv på flere ;) Dette kan jo være nyttigt, hvis man ligefrem har jernmangel.

Nu tyder det jo ikke på at det er en væsentlig jernmangel b-skaal har set i lyset af det MaxP har sakset ind, så jo derfor kan hendes behov vel dækkes fint ind igennem maden, omend der måske går lidt længere tid.

Min pointe er bare at generelt har isaer piger godt af at faa mere jern igennem kosten. :bigsmile:

nemlig :lol: :w00t::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeps Gravitamin er det, lægen anbefaler, man tager i første trimester og helst også et par måneder inden graviditeten. Det nu ikke sådan, at det gør én mere frugtbar. :lol:

Udover jern indeholder det bl.a. også eksta folsyre (meget vigtigt) og B12, som skulle kunne nedsætte risikoen for misdannelser af fostret.

Link to comment
Share on other sites

Nu tyder det jo ikke på at det er en væsentlig jernmangel b-skaal har set i lyset af det MaxP har sakset ind, så jo derfor kan hendes behov vel dækkes fint ind igennem maden, omend der måske går lidt længere tid.

Ud fra hvad b_skaal skriver vil jeg heller ikke mene der er tale om decideret jernmangel. Tro mig, det opdager man hurtigt! :confused:

Jeg havde en kort periode med jernmangel i puberteten, hvilket indebar svimmelhed og en tendens til at dejse om. Nu er det jo efterhånden ved at være et par år siden, men som jeg husker det, virkede jernpillerne temmeligt hurtigt. Hvis der ikke er symptomer af den slags tror jeg ikke der er grund til at fylde sig med piller...

Link to comment
Share on other sites

BLS - hm, det kan vel ikke skade.

Men hvordan tror du det ser ud, når man skal lave score-morgenmad til en eller anden og så lige snupper sin morgenvitaminpille: GRAVITAMIN! så tror jeg nok, han kommer ud af døren i en fart.

har i dag fået både pariserbøf (rød) og rødbeder og rosiner, så jeg er dækket ind...

Som nævnt har jeg ikke de symptomer søge-åge har skrevet, ville slet ikke tænke på det, hvis ikke det blod% tal var dukket op. Havde det bare ikke så fedt med at ligge ved den nedre grænse af noget (jo, det skulle da lige være fedt% - men så alligevel ikke!)

Link to comment
Share on other sites

Næhh, det kan nok skræmme mangen en ungersvend bort, eller endnu værre tiltrække de typer, der bare gerne vil avle og så hurtigt videre til den næste lille blomst......

Jeg tror nu ikke, at der sker noget ved at springe en enkelt dag over, hvis nu man har været heldig aftenen før :kiss:

Held og lykke med det.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share