6 minutters gå-test


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Desuden er der andre studier der tyder på at denne tilvænnings effekt er yderst begrænset hos visse patientgrupper, f.eks. hjerte- og lungepatienter hvor der sædvanligvis opnås et pålideligt resultat efter første eller andet forsøg.

Hvorledes menes disse patienter at adskille sig fra andre testpersoner? Jeg anvender testen til lungepatienter, og kunne derfor godt tænke mig at vide, hvad der skulle gøre at de hutigere "rammer det reelle tal" end andre?

Link to comment
Share on other sites

Forskellen er nævnt i en af referencerne. Jeg kan forestille mig at det skyldes at grænsen ligger så lavt og er så markant hos disse patienter at den nemmere nås. Hos raske ældre er der flere niveauer af hæmning der kan overskrides inden den maximale fysiologiske grænse nås.

Link to comment
Share on other sites

OK.. Jeg oplever, at 1 times samtale inden gang-testen kan forøge patienternes gangdistance væsentligt, mellem første og anden test. Dette skyldes, efter min mening, at de skal overvinde en skræk for åndenød :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

På 6 minutter er det (første gang) alt fra 30 meter til 3-400 meter.

Test strækningen er 40 meter (Det passer med en omgang i huset, hvor jeg har "base")

Tester også til tider udendørs, så markerer vi det sted hvor vi kom til, og prøver at forbedre resultatet til næste gang. (Det er en LANDkommune :lol: )

Det er altså ikke hver gang at distancen er opmålt. Det er den dog for de patienter som indgår i et projekt (KOL rehabilitering), hvor de bliver testet af sygehusets personale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fristes lidt til at spørge om selv distance området har noget at sige. Om der er mange sving (som hjørner i et hus), er det på græs asfaldt etc. ændrer det ikke distancerne Jøgge ? ikke fordi at et sving betyder alverden i det tempo de ældre typisk går i, men fordi jeg ved fra min besse da han ledede, at han var bange for gulvtæpepr f.eks.

Link to comment
Share on other sites

 Share