Bænkpres med føderne på bænken!?


Guest simoh
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har oplevet at folk udføre bænkpres på denne måde under opvarmningen hvor jeg træner. Ifølge den artikel på getbig.dk skal man da altid have føderne placeret solidt på jorden, fordi man opnår bedre balance og har nemmere ved at overføre kræfterne. Nogen der kan en forklaring på hvorfor nogle bruger denne metode? Sjovt nok er det kun under opvarmning de benytter sig af det, så snart de løfter tungt flytter de føderne ned på jorden.

Edited by simoh
Link to comment
Share on other sites

Kører næsten altid med føderne oppe på en fodstøtte, der sidder på vores bænke. Min læn har det ikke vildt godt, så derfor sparer jeg den så meget som muligt.

Forøvrigt synes jeg nu også at jeg ligger ret stabilt, med fødderne på støtten :) .

Link to comment
Share on other sites

Hele ideen med bænkpres er at du laver opspænd (svajer) for at få maksimal aktivering af pectoralis, både så der rekrutteres flest mulige MU's og så du kan løfte mest muligt. Desuden forkorter det ROM en smule hvis man har meget opspænd.

Du kan heller ikke squatte særlig meget hvis vægten er på tæerne, og jeg synes det er lidt det samme hvis man ligger flad som en pandekage i bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på, hvad man vil. Ud fra et BB synspunkt kan flad-som-en-pandekage-stilen være en fin-fin ting. :)

Joo, det er selvfølgelig ikke nødvendigt at lege triumfbue som BB'er, men det er dog stadig værd at tage med, at du faktisk aktivere musklen bedre med et ordentlig opspænd.

Sikkerheden er også vigtig, og med benene oppe på enten bænk eller støttedims kan man umuligt ligge ligeså stabilt som med fødderne solidt plantet i gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvsagt også ligge flad som en pandekage med fødderne på gulvet. Det gir god balance, stor ROM og opspænd er mindre vigtigt for BB. :)

klart nok.

Så er spørgsmålet bare hvad der giver bedst aktivering af musklen, lidt større ROM eller lidt bedre opspænd ;) (jeg kender ikke svaret)

Og man skal så også tage med at du bør kunne løfte en anelse mere med opspænd og derved have større spænding på musklen (selvom det måske er småtingsafdelingen) :)

Link to comment
Share on other sites

(jeg kender ikke svaret)

Neither do I! :lol:

Jeg nøjes med at skrive af fra MASS. ;) Svaret ligger gemt i en ligning med en del ubekendte, så man kan nok ikke svare endegyldigt på, hvad der er bedst. Det finder man nok ud af selv med tiden.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Har altid plantet fødderne solidt til jorden. Udover det er træningsmæssigt relevant(Styrkeløft, opspænd,etc.) så er det primært pga. sikkerhed at jeg holder fødderne på jorden.

Mht. lænden så varmer jeg også hele ryggen blødt op inden jeg skal bænke, dvs. lidt bevægelser og let stræk. Jeg starter hellere ikke med maksimalt opspænd men spænder mere og mere op desto tungere vægten bliver.

Link to comment
Share on other sites

Kan klart løfte mere, når jeg ligger i spænd(bue)... Men min lænd har ikke altid så godt af det føler jeg. derfor prøver jeg næsten altid, når jeg tænker over det, at lave en mellemvej...

Jeg buer ellers så meget kan kan, hvis jeg ikke tænker over at jeg ikke skal..

Link to comment
Share on other sites

Er der en der kan give et godt link til hvordan man laver et ordentligt opspænd 100% korrekt ?

Kiggede lige på exrx og der er der slet ik noget opspænd <_< http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...BenchPress.html

Hvilket undrer mig lidt, hvis det skulle være den måde man bedst aktivere pectoralis :blink:

Jeg har faktisk altid kørt helt uden opspænd, da jeg faktisk troede at det ikke var særligt godt for lænden.. Hmm kunne da være jeg kunne hente et par kg på toppen :w00t:

Edited by Granhof
Link to comment
Share on other sites

Hele ideen med bænkpres er at du laver opspænd (svajer) for at få maksimal aktivering af pectoralis, både så der rekrutteres flest mulige MU's og så du kan løfte mest muligt. Desuden forkorter det ROM en smule hvis man har meget opspænd.

Du kan heller ikke squatte særlig meget hvis vægten er på tæerne, og jeg synes det er lidt det samme hvis man ligger flad som en pandekage i bænkpres.

Set fra en BB'ers synspunkt kan man så ikke bare træne decline bænkpres (bare små 20-30 grader) uden opspænd og opnå nøjagtigt det samme? Bare for dem der ikke dyrker styrkeløft og gerne vil spare lænden mest muligt.

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er at hvis man træner for styrke så max opspænd og pres fødderne godt i jorden.

for BB, så godt med opspænd men bare lig afslappet med fødderne, ikke presse dem ned.

I begge henseender handler det om at få brystet godt frem og skuldrene tilbage, mit bud.

Torben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share