Liste over effektive slankekure?


KTH
 Share

Recommended Posts

Hej

Er der en liste et sted over folks erfaringer med forskellige slankekure? Evt. en slags top 10 over slankekure med fordele og ulemper for hver kur?

Sagen er at min kæreste gerne vil tabe ca. 10 kg på syv uger. Hun dyrker ingen motion på fast basis og vil helst ikke til at veje sin mad.

Jeg skulle umiddelbart mene, at det hun skal gøre er, at spise mange små måltider (seks-syv stykker om dagen), aldrig spise sig overmæt (nok heller ikke mæt i det hele taget) og helst ikke spise efter klokken 20. Derudover skal hun spise forholdsvis proteinrigt, indtage relativt få kulhydrater og kun spise ting med en samlet fedtenergi-procent på under 30.

Nu er jeg langt fra en ernæringsekspert og ved ikke hvor meget og lidt der skal til for at hun får tabt de 10 kg på syv uger uden at veje sin mad. Desuden skal der også helst være en fast plan, der skal overholdes, for at forhindre at kuren ender ud i ingenting.

Endeligt skal hun nok ændre kostvaner så de 10 kg ikke kommer tilbage igen.

Jeg håber på at I kan hjælpe mig med at finde en god løsning.

På forhånd tak

Mvh.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Er der en liste et sted over folks erfaringer med forskellige slankekure?

Nej

Det lyder lidt som om din kæreste vil tabe sig, men ønsker egentlig ikke at gøre noget for det <_< - ikke ligefrem en formel for succes

10kg på 7 uger er MEGET - og jeg vil næsten vove at påstå det er næsten umuligt at gøre på en sundhedsforsvarlig måde uden motion.

For at regne i lidt runde tal så kan vi sige hendes ligevægtsindtag er 2000kcal om dagen. hvis hun så indtager 500kcal om dagen de næste syv uger vil hun i princippet have skabt tilstrækkeligt energiunderskud til at tabe 10kg fedtvæv.

Problemet er bare at hvis hun går sådan vil hendes krop MEGET hurtigt gå i "sult-mode" og sænke stofskiftet drastisk, hun vil miste muskelmasse hvilket også vil føre til en sænkning af forbrændingen. I det hele taget en mildt sagt USUND praksis <_<

Jeg ved det nok kan lyde hårdt, men det projekt din kæreste vil starte på kræver en SERIØS indsats. Det er altså ikke noget man bare kommer sovende til.

Med mindre man er meget overvægtig er det sjældent tilrådelig at stile efter et vægttab på mere end ½kg om ugen. Dette kan passende opnås ved et let kalorieunderskud (200-400kcal) om 30 minutters motion om dagen, f.eks. en cykeltur.

Det er ikke strengt nødvendigt at tælle kalorier hver dag, men for at kunne lave meningsfyldte ændringer i sin kost må man vide hvor man står OG have en ide om hvor meget energi forskellige madvarer indeholder.

Hint: kig på emballagen :)

Jeg kan anbefale denne artikel til i hvert fald at lære en smule om hvordan man taber sig på en fornuftig måde.

Held og lykke

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

10 kg på syv uger? Det KAN lade sig gøre. Det er helt sikkert. Lige så sikkert som, at en del af vægttabet vil stamme fra en uønsket reduktion af muskelmassen - hvilket igen er ensbetydende med nedsat forbrænding og øget risiko for at tage på(!) :o

Som Max siger, er det afgørende, at din viv sætter sig ind i grundprincipperne omkring kost og ernæring, hvis hun vil opnå et succesfuldt – og VARIGT – FEDTtab. Man må nødvendigvis kende sit omtrentlige ligevægtsindtag for at kunne sammensætte en meningsfyldt (læs: brugbar) kostplan.

Det, du er inde på, med de mange små måltider, er korrekt nok. Men det er en vildfarelse at tro, at man efter et bestemt tidspunkt ikke må indtage flere kalorier. Det interessante er altid det SAMLEDE antal kalorier. For den sags skyld kan du sagtens spise et næringsrigt måltid kl. 22 eller 23, hvis blot du ikke overstiger "dagsrationen." :bigsmile:

Så læs lidt på lektierne, og I vil finde ud af, at det faktisk er ret sjovt at eksperimentere med forskellige kostplaner. :pint:

Venlig hilsen

Christian Edinger

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar!

Ja, vi har også snakket lidt om, at hun bliver nødt til at dyrke mere motion.

Godt link, MaxPower.

Hun må til at regne lidt på kaloriemængden.

Jeg har selv lidt erfaring med slankekure. Jeg tabte på et tidspunkt ca. 17 kg på 4 måneder. Der spiste jeg simpelthen bare mindre og sjældent sent på aftenen eller inden jeg gik i seng. Det tog lidt på styrken, men det var minimalt. Faktisk havde jeg fremgang i nogle øvelser.

Chrizz:

Jeg mener altså, at det har betydning om man spiser meget sent om aftenen eller ej. Der er noget med, at forbrændningen falder sent om aftenen og man bruger selvsagt ikke ret meget energi, når man sover. Hvis du har nogle beviser, må jeg selvfølgelig bøje mig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener altså, at det har betydning om man spiser meget sent om aftenen eller ej. Der er noget med, at forbrændningen falder sent om aftenen og man bruger selvsagt ikke ret meget energi, når man sover. Hvis du har nogle beviser, må jeg selvfølgelig bøje mig :-)

Det der ligger i det er følgende:

Hvis dit daglige kaloriebehov er på 2500 kcal, og du lægger en kostplan, der giver dig 2000 kcal - for at opbygge et kontrolleret og "sundt" underskud -, så spiller det naturligvis ingen rolle, HVORNÅR på dagen, du vælger at lægge dit sidste måltid, når blot du holder dig inden for den fastlagte grænse.

Men det er jo logik for Venstre-folk, at såfremt grænsen på de 2000 kcal nås allerede ved aftensmaden, ja så vil et ekstra måltid henunder midnat have negativ indflydelse på dagens SAMLEDE kalorieregnskab. Jeg vil tro, det er dét, du har tænkt på. :unsure:

Husk på, at mange af os der styrketræner (OGSÅ med henblik på fedttab) faktisk indtager dagens sidste kalorier lige før lyset slukkes (for at undgå, at kroppen skal tære unødigt på musklerne, mens man sover, red.).

Alt dette forudsætter selvfølgelig, at man følger en veltilrettelagt kostplan. ELLERS - hvis man blot sjusser sig frem (famler i blinde?) ;) - kan der absolut være ræson i at sætte lås på køleskabet, når aftensmaden er fortæret og opvasken klaret. :4goodtv:

Venlig hilsen

Christian Edinger

Link to comment
Share on other sites

Chrizz:

Ja, ja, jeg fattede det godt første gang du skrev det ;)

Det er nok en gammel skrøne så. Ideen var, at hvis man spiste sent på aftenen (ikke mere - bare sent) så havde fedtet større tendens til at "sætte sig".

Jeg må nok revurdere den opfattelse...

Mvh.

Kim

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nok revurdere den opfattelse...

jep ;)

Prøv at se tilbage, der har tidligere været en diskussion omkring det, hvor der endda blev smidt nogle undersøgelser på bordet.

Det vil dog umidelbart være dumt af andre årsager at spise sent. Hvis man har et højt aktivitetsniveau om dagen, hvor man rigtigt har brug for energi, så vil det være dumt at vente med at indtage denne energi til om aftenen. Så det er stadigt ikke dumt at ligge størstedelen af kcal indtaget, hvor man har brug for det.

Link to comment
Share on other sites

Det vil dog umidelbart være dumt af andre årsager at spise sent. Hvis man har et højt aktivitetsniveau om dagen, hvor man rigtigt har brug for energi, så vil det være dumt at vente med at indtage denne energi til om aftenen. Så det er stadigt ikke dumt at ligge størstedelen af kcal indtaget, hvor man har brug for det.

Helt enig!

Mit indlæg går alene på, at man ikke skal afholde sig fra at spise, BLOT fordi det er blevet sent. :4eat:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Faste er en rigtig god slankekur... en moderat version af den hedder kalorieunderskud ;)

kalorieunderskud= Spis mindre end du plejer, spis sundt. Rigtigt? :)

nej ;)

kalorieunderskud = forbrug er større end indtag

Du kan godt spise sundt og mindre end du plejer og stadig være i overskud, og tilsvarende kan du også være i underskud men spise mindre sundt.

Link to comment
Share on other sites

Faste er en rigtig god slankekur... en moderat version af den hedder kalorieunderskud ;)

kalorieunderskud= Spis mindre end du plejer, spis sundt. Rigtigt? :)

nej ;)

kalorieunderskud = forbrug er større end indtag

Du kan godt spise sundt og mindre end du plejer og stadig være i overskud, og tilsvarende kan du også være i underskud men spise mindre sundt.

Så forstår jeg intet :blink:

Vil det sige at man "bare" skal dyrke mere motion end man spiser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv lidt erfaring med slankekure. Jeg tabte på et tidspunkt ca. 17 kg på 4 måneder. Der spiste jeg simpelthen bare mindre og sjældent sent på aftenen eller inden jeg gik i seng. Det tog lidt på styrken, men det var minimalt. Faktisk havde jeg fremgang i nogle øvelser.
Nu skal du også huske på er der er store fysiologiske forskelle på mænd og kvinder!!

Du har blandt andet testosteron som vil hjælpe dig med at bibeholde muskelmasse i større omfang under en diæt end en kvinde kan på samme diæt. Diæt er stressende for kroppen og i denne situation kan der ske det, at de små mængder at testosteron som kvinder har, helt eller delvis bliver omdannet til cortisol, og så har de en endnu ringe evne for at bibeholde deres muskelmasse end du har. Derfor er træning også vigtig, da den er med til at øge udskillelsen af væksthormon både i forbindelse med træning men også under søvn - hvorfor det bliver lettere for hende at holde på musklerne.

Dette er bare en lille del af det store endokrine system, som ændres markant under en diætperiode, eks. vil mængderne af hormonet leptin også ændres markant allerede et par dage ind i en diæt. Specielt kvinder har et mere kompleks system end mænd og bør derfor også gå mere nøjsomt til værks.

Og så har det faktisk også vist sig at mænd har lettere ved at tabe fedt og bibeholde muskelmasse på en diæt som primært kommer fra et kalorieunderskud skabt via et mindre fødevareindtag fremfor et kalorieunderskud skabt ved at dyrke ekstra cardio - for kvinder gælder det stik modsatte. De skal helst bibeholde et forholdsvist højt kalorieindtag og i stedet dyrke mere motion!!

Jeg mener altså, at det har betydning om man spiser meget sent om aftenen eller ej. Der er noget med, at forbrændningen falder sent om aftenen og man bruger selvsagt ikke ret meget energi, når man sover. Hvis du har nogle beviser, må jeg selvfølgelig bøje mig :-)

Med hensyn til at spise sent.... så har Chrizz absolut ret!!! :)

Det er endnu en sejlivet skrøne - det er og bliver det samlede kalorieunderskud der tæller!! Og faktisk så kan jeg yderligt fortælle at når du sover så kommer din energi primært (næsten 100%) fra fedt - så søvn er en virkelig god form for fedtforbrænding :w00t: , hvor glukoneogenese efter få timer er meget effektiv, forudsat at du får færre kalorier end du har behov for!!!

Og når du er på en diæt, som består af mange små måltider, så vil du selv når du indtager et måltid, stadigvæk have forbrænde fedt i det der ikke bliver slukket for glukoneogenesen ;)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Angel:

Og så har det faktisk også vist sig at mænd har lettere ved at tabe fedt og bibeholde muskelmasse på en diæt som primært kommer fra et kalorieunderskud skabt via et mindre fødevareindtag fremfor et kalorieunderskud skabt ved at dyrke ekstra cardio - for kvinder gælder det stik modsatte. De skal helst bibeholde et forholdsvist højt kalorieindtag og i stedet dyrke mere motion!!

Nu skal alt jo ikke komme an på referencer, men så alligevel.....gider du ikke lige poste referencen/kilden - eller forklare hvad argumentet bygger på.

Den generelle anbefaling, når man skal cutte har tit været et kalorieunderskud bestående af et 50/50 forhold mellem kost og motion. Din udtalelser tyder på, at det er bedre helt at droppe motionen og kun fokusere på kosten, hvis man vil bevare mest mulig muskelmasse(her ses bort fra evt. sundhedsmæssige følgevirkningen af motion, som kan være hensigtsmæssige i et større perspektiv).

Hmm....ved anden gennemlæsning noterede jeg mig ordet "primært", hvilket nok skal tolkes som om at rådet ikke skal tages så radikalt.

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Og faktisk så kan jeg yderligt fortælle at når du sover så kommer din energi primært (næsten 100%) fra fedt - så søvn er en virkelig god form for fedtforbrænding :w00t: , hvor glukoneogenese efter få timer er meget effektiv, forudsat at du får færre kalorier end du har behov for!!!

Så DET er fedtforbrændingszonen?!? :tongue::w00t:

Vil prøve at sove mere ;)

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

[Cutte = at skære (fedtet) = Bodybuilderslang for at tabe sig (altså tabe fedt og så lidt muskelmasse som muligt)

]

Hvor fedtfattigt lever man så?

Spiser selv DDV´sk og dyrker lidt motion, cykel + små vægte, mavebøgninger etv derhjemme. Ved godt det ikke er styrketræning - men kunne godt bruge nogle råd for at komme i gang med motionen.

Er bare ikke god til det med motion - tror aldrig del bliver vane for mig.

Hvor lang tid går der normalt før noget bliver en vane?

Lige nu er jeg ved at lægge kostvanerne om og det synes jeg faktisk er lidt krævende - så motionen har jeg tænkt mig at øge efterhånden som jeg taber mig.

Vil egentlig gerne begynde at løbe på et tidspunt - men lige nu vejer jeg for meget )for at skåne knæ.

Hmmm jeg er tilflytter i det område jeg bor. Måske ville det også være godt for mig at finde en træningspartner til et fitnesscenter!

Er der nogen der kender et sted man kan efterlyse dette?

Det med motionscenter er nok den motionsform jeg har holdt længst. Et år med ca 6-9 timer pr uge. Men alligevel tog det mig stort set bare én dag at stoppe - æv

Og nu tror jeg faktisk at jeg har afviget fuldstændig fra temaet i denne tråd. Kan faktisk slet ikke huske temaet. Hmmm... sender det alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share