Vægtvogterne, point liste


KTH
 Share

Recommended Posts

Hej!

Er der nogle, der har en point liste fra "Vægtvogterne", der viser hvor mange point forskellige almindelige madvarer giver (pr. vægt naturligvis)?

Eller er der nogle, der ved efter hvilken formel points'ene udregnes?

Jeg er i besiddelse af mange af deres opskrifter, men jeg kunne dog sagtens bruge flere, hvis der er nogle, der skulle ske at have nogle "Vægtvogteren"-opskrifter liggende i elektronisk form.

På forhånd tak!

Mvh.

Kim

Link to comment
Share on other sites

er vægtvogterne ikke dem der fraråder motion, hvis man gerne vil reducere fedtmassen ? :sneaky:

jeg forstår iøvrigt ikke hvorfor der skal konsulenter til at fortælle en, at man spiser for meget/forkert og rør sig for lidt.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Tak FruJensen!

Jeg håber, at du finder et svar :-)

En mulighed for at finde ud af, hvordan de udregner disse point, er ved at analysere data fra de opskrifter jeg har i forvejen. Det vil jeg helst undgå. Det kan godt være, at det bare hænger sammen med antallet af kalorier. Jeg håber dog, at de har sammensat det på en lidt mere intelligent måde...

I det materiale jeg har fra dem anbefaler de en halv times motion om dagen. Ikke umiddelbart ret meget, men for en normalt inaktiv person kan det nok gøre underværker.

Nu er jeg ikke selv imponeret over "Vægtvogterne", men ...

Når man tæller kalorier skal man veje alt det, man spiser plus vide hvor mange kalorier, der er i de forskellige madvarer. Man skal selvfølgelig også helst sørge for at få en ordentlig sammensætning af proteiner, kulhydrater og fedt (og helst de rigtige af slagsen).

Ideen med vægtvogterne er, at de på forhånd har sammensat en masse retter med en rimelig fordeling af proteiner, kulhydrat og fedt. De har så vejet det og tildelt det en mængde point efter hvor meget energi, der er i og måske efter hvor god fordelingen af protein osv. er (det er det jeg ikke ved). Derudover har de tilføjet et par ekstra principper - bl.a. at man må spise alle de grønsager man vil ... grønsager er "gratis".

Man skal altså ikke veje, ikke tænke sig om, men stortset kun vælge en af deres retter til de forskellige måltider. Pr. portion får man så et vist antal point, som man skal lægge til den øvrige pointsum for den pågældende dag. Pointsummen må så ikke overstige en hvis størrelse pr. dag. Uhyre simpelt og det er nok også derfor, at det er blevet relativt populært...

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være, at det bare hænger sammen med antallet af kalorier. Jeg håber dog, at de har sammensat det på en lidt mere intelligent måde...
Hvor meget mere intelligent kan det blive ? Vægtregulering hænger som bekendt sammen med KALORIE-regnskabet, what else is there so say ?

Jeg forstår heller ikke det logiske i at bruge point i steder for kalorier. Antal kalorier står jo på fødevarerne, ellers er der et hav af tabeller man kan bruge.

Ideen med vægtvogterne er, at de på forhånd har sammensat en masse retter med en rimelig fordeling af proteiner, kulhydrat og fedt. De har så vejet det og tildelt det en mængde point efter hvor meget energi, der er i og måske efter hvor god fordelingen af protein osv. er (det er det jeg ikke ved). Derudover har de tilføjet et par ekstra principper - bl.a. at man må spise alle de grønsager man vil ... grønsager er "gratis".

Man skal altså ikke veje, ikke tænke sig om, men stortset kun vælge en af deres retter til de forskellige måltider. Pr. portion får man så et vist antal point, som man skal lægge til den øvrige pointsum for den pågældende dag. Pointsummen må så ikke overstige en hvis størrelse pr. dag. Uhyre simpelt og det er nok også derfor, at det er blevet relativt populært...

Nåååh, nu forstår jeg pointen. Man betaler altså Vogterne for at undgå at tænke selv. Lyder vældig holdbart i længden ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget mere intelligent kan det blive ? Vægtregulering hænger som bekendt sammen med KALORIE-regnskabet, what else is there so say ?
Tja, man kunne fx. tildele usunde madvarer et højere antal point end sundere madvarer, der indeholder den samme mængde energi eller modsat... det er ikke så svært at lave et mere intelligent point-system. Jeg kan finde på adskillige måder... det er jo ikke kun sort og hvidt... men i den sidste ende skal der selvfølgelig være et kalorieunderskud.
KTH> I de pointudregninger osv, bliver der dér taget højde for personen, køn, hvad man vejer, hvad man vejer for meget osv?

Man kan altså ikke lave en madplan der vil passe til alle. 

Ja, det er helt klart nogle svagheder ved slankekuren. Jeg er sikker på, at det ER meget bedre at spise sundt og tælle kalorier, men for nogle er kuren nok lidt lettere og mere overskuelig at gå igang med.

Personligt ville jeg aldrig gå på "Vægtvogterne"-slankekuren, men jeg har heller ikke svært ved at styre min vægt eller overholde en eventuel slankekur.

Link to comment
Share on other sites

--->KTH

Nu har vægtregulering jo ikke meget med sund/usund at gøre. Du kan tabe dig på chips og fritter eller tage på med kartofler og gulerødder. Vægtregulering er et spørgsmål om kalorier, alt andet er marginalt.

Ja, hvis formlen er patenteret, så får jeg den nok ikke at vide. Øv

Måske er den patenteret fordi den er så pinlig simpel at det ville udstille vogternes svindelnummer, hvis den blev offentliggjort.

Kalorietabeller er i øvrigt ikke patenterede eller hemmelige, de er lige til at gå til :) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis formlen er patenteret, så får jeg den nok ikke at vide. Øv

hmm er det ellers ikke netop sådan at man bare kan henvende sig på patent kontoret for at få blueprints etc.

Man må så bare ikke benytte det kommercielt, men det er fuldt ud lovligt at benytte privat.

Deuden kan man vist ikke patentere den slags i danmark. Det svarer jo til at tage patent på en lagoritme og det er mig bekendt da heldigvis stadig ikke muligt.

Link to comment
Share on other sites

-->nightbringer:

Jeg kom også til at tænke over det, efter at jeg havde skrevet det. Jeg er stadig lidt usikker på om de er tvunget til at udlevere formlen, men jeg kunne jo bare skrive til dem eller henvende mig til patentkontoret... men så kommer det også lidt langt ud :blink:

-->Diddley:

Nu har vægtregulering jo ikke meget med sund/usund at gøre. Du kan tabe dig på chips og fritter eller tage på med kartofler og gulerødder. Vægtregulering er et spørgsmål om kalorier, alt andet er marginalt.

Som det er blevet nævnt adskillige gange og er logik for perlehøns er vægttab et spørgsmål om mængden af indtagne kalorier. MEN der er BEDRE måder at tabe sig på end andre. Det kan du vel ikke være uenig i?

Derfor er det heller ikke ensidigt givet hvordan man regner pointtallene ud. Jeg studerede ganske kort forholdet mellem antal point og antallet af kalorier i en ret. I det enkeltstående tilfælde jeg kiggede på, var forholdet mellem antal point og antal kalorier ikke proportionalt.

Dermed IKKE være sagt, at sammenhængen ikke er meget simpel. Det tror jeg også, at den er. Det eneste jeg ville vide var, hvad denne sammenhæng var.

Jeg er dog snart blevet overbevist om, at vedkommende jeg prøver at hjælpe med at tabe sig, bare skal glemme alt om "Vægtvogterne", men bare tælle kalorier. Det er meget billigere og den smule ekstra besvær, det giver, er nok det hele værd :bigsmile:

Edited by KTH
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne sige til Anders, at det kunne jo være at der findes folk i den danske befolkning, der godt ved at de måske spiser for meget, og dyrker for lidt motion. MEN disse mennesker har måske brug for at få afvide, hvordan de skal gøre, det er jo ikke alle der kost og motionseksperter, vel. B)

Jeg synes bare det var ret nedladende sagt, det var alt.

Edited by Cykelmyg
Link to comment
Share on other sites

--->Cyklemyg

Jeg vil gerne sige til Anders, at det kunne jo være at der findes folk i den danske befolkning, der godt ved at de måske spiser for meget, og dyrker for lidt motion. MEN disse mennesker har måske brug for at få afvide, hvordan de skal gøre, det er jo ikke alle der kost og motionseksperter, vel. 

Jeg synes bare det var ret nedladende sagt, det var alt.

Nu behøves man vel ret beset ikke at være kostekspert for at vide, at hvis man gerne vil undgå at spise for meget og dyrke for lidt motion, så skal man spise mindre (ihverfald indtage færre kalorier) og dyrke mere motion ;) :tongue:

Efter utallige års kampagner, så tvivler jeg på at dette har noget med viden at gøre, det er nok snarere et andet sted koen ligger begravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne sige til Anders, at det kunne jo være at der findes folk i den danske befolkning, der godt ved at de måske spiser for meget, og dyrker for lidt motion. MEN disse mennesker har måske brug for at få afvide, hvordan de skal gøre, det er jo ikke alle der kost og motionseksperter, vel. B)

Jeg synes bare det var ret nedladende sagt, det var alt.

Det interessante her er ikke at disse mennesker har brug for at få at vide hvordan de skal gøre, for det ved de, kig bare på "livet er fedt" de VED hvad de skal gøre. Problemet er at de fleste af dem leder efter noget indviklet, for er det indviklet, så virker det. Er der endda så en kittelklædt fyr med en doktorgrad til stede, så er det videnskab. De leder efter miraklet. det er ikke særligt indviklet. Derfor er det ikke nedladende at sige at det er nemmere og gratis at gøre det selv. . Men sådan opfattes det jo. Når jeg siger til nogen i centret, det gælder om at spise færre kcal end du forbrænder, ryster de på hovedet - så nemt kan det ikke være, det skal helst være svært, for så gør det ikke noget at det ikke lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så hård en omgang at finde rundt i patenterne som jeg først frygtede :-)

Formlerne der bruges af "Vægtvogterne" er:

point = c/k1 + f/k2

c er energi, f kan være forskellige ting fx. hvor meget simpelt sukker, der er i fødevaren. Oftest er f bare mængden af fedt i gram. k1 og k2 er konstanter.

Hvis der er mange fibre i fødevaren, kan man bruge formlen:

point = c/k1 + f/k2 - r/k3

Her er k3 også bare en konstant og r er mængden af fibre.

Der står også, hvad værdien er af de forskellige konstanter, men de afhænger af flere ting bl.a. de enheder man bruger.

Endvidere kan man "tjene" ekstra point ved at træne. Formlen for det er:

optjente point = (k4 * kropsvægt * aktivitetsminutter)/100

Igen er k4 en konstant.

Antal anbefalet point afhænger i øvrigt af køn og vægt.

Som det kan ses er jeg bare løbet let hen over tingene, men hvis der er flere, der er interesserede, kan jeg godt skrive lidt mere konkret om bl.a. konstanterne.

KONKLUSION:

Kuren tager højde for både køn og vægt. Sammenhængen er mere kompleks end blot omsætning af kalorier til point.

Der er nok nogle herinde, der burde undersøge sagen lidt bedre, inden de udtaler sig om ting (dette gælder naturligvis også mig selv).

Edited by KTH
Link to comment
Share on other sites

-->KTH

KONKLUSION:

Kuren tager højde for både køn og vægt. Sammenhængen er mere kompleks end blot omsætning af kalorier til point.

Der er nok nogle herinde, der burde undersøge sagen lidt bedre, inden de udtaler sig om ting (dette gælder naturligvis også mig selv).

Nu ved jeg ikke hvem "nogle" er, men hvis du sigter til undertegnede - så går du galt i byen. Formler for beregning af ligevægtsindtag har eksisteret i efterhånden temmelig lang tid, og hvis du søger kan du finde de mest brugte herinde i andre tråde.

De tager i øvrigt også højde for alder og aktivitetsniveau, noget jeg savner hos vogterne.

Igen kan jeg ikke helt forstå pointen i deres formler, det er da stadig nemmere at tage udgangspunkt i kalorierne.

Jeg køber ikke idéen om at bruge nogle uigennemskuelige formler. I stedet så jeg hellere at de bruge kræfterne på at fortælle folk om hvordan man ernærer sig på en sund måde. Men, det er der nok ikke helt så mange penge i. ;)

Link to comment
Share on other sites

Diddley:

Du har vist endnu ikke fattet, at jeg ikke er fortaler for kuren. Jeg ved godt, at det langt fra er nogen mirakelkur.

Jeg antyder heller ikke noget om, at du ikke ved noget om slanke- og kost-principper. MEN du vidste tilsyneladende ikke ret meget om kuren fra "Vægtvogterne". Det eneste jeg efterspurgte var de formler de bruger og evt. nogle opskrifter. Ikke hvor vidt du forstår de formler de bruger eller ej. Der er i øvrigt i en vis grad taget højde for aktivitetsniveauet idet man, som beskrevet, må spise mere jo mere motion man får.

Det er rigtig fint, at du gør opmærksom på, at der er andre og bedre alternativer :) og jeg har også allerede skrevet, at jeg nok vil kigge efter nogle bedre principper.

Vedkommende jeg prøver at hjælpe, skal så selvfølgelig omstille sig til at skulle veje madvarerne, regne lidt mere og sikkert finde gode opskrifter, men det er heller ikke noget problem.

Der er ingen grund til, at det her skal udvikle sig til noget pjat/ordkløveri, som der ikke er nogle, der kan bruge til noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at "Livet er fedt" giver et realistisk billed af en typisk dansk overvægtig!! :thumb_down: Selvfølgelig ved overvægtige folk da godt, at de dyrker for lidt motion, og spiser sikkert for meget. Men jeg ved også det kan være en jungle out there når man skal prøve at finde en HELT ny måde at spise på. Specielt hvis man måske ikke interesserer sig så meget for kost. :blink:

For manges vedkommende er der tale om at skulle påtage en helt ny livsstil, og hvis folk føler de bliver mere motiveret af, at være med i vægtvogterne er det så ikke ok? :)

Har desuden fået en (der er medlem) til at kontakte dem, for at høre deres holdning til motion, og det anbefalede dennes konsulent helt klart.

Det er altså ikke meningen at folk skal hidse sig op, jeg prøver bare at sige, at det er et super alternativ hvis man mangler en sammensat plan til at komme i gang. B)

Link to comment
Share on other sites

Cykelmyg:

Ja, lige præcis. Det er også det jeg mener. Det er et rimeligt alternativ for folk som enten ikke interesserer sig for kost eller ikke ved hvor de skal starte og har svært ved at komme igang.

Det med motionen stod jo også i deres patent (som jeg beskrev), så jeg kunne nok ikke forestille mig, at de sagde det modsatte....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share