Morten Z


Morten Z
 Share

Recommended Posts

He-he, Hoosier. Jeg havde nok luret at du nok var MOL-bruger. Havde set dig køre dødløft for nogle gange siden og i det hele taget træne fornuftigt. ;)

Cilius og Fittsmoker -> I er ikke så gamle, så derfor er det naturligt nok at I er bekymrede for om andre mennesker synes at I falder uden for :unsure: - men bare rolig det går over.

(damn, der lød jeg næsten ligesom JS :freaked:)

Ahh - jeg ved godt at I bare er misundelige. Jeg tager løbehjulet med til MOL-træf. Så kan I prøve det og vi kan evt. lave en biledeserie. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

----> MZ

Problemet er at standbenet arbejder med en konstant kontraktion og driv-benet arbejder med høj hastighed og lav kraft. De bevægelsesmæssige forudsætninger for at få høvlet nogle watt af er derfor ikke så gode. Var nu alligevel bustet da jeg kom hjem

Har været ude at analysere din rute....du skulle ha kørt OP ad bakken ikke NED af den B)

...enkelt spørgsmål, hvor lang tid tager et styrkepas når du den ene gang hver 3. måned får forvildet dig ned i parken ?

Link to comment
Share on other sites

Dumb  & Dumber>

Har været ude at analysere din rute....du skulle ha kørt OP ad bakken ikke NED af den 

:lol: :lol: :lol:

MZ> ja okay....vi er lidt misundelige, nej vi jazzer dig bare - er så glade for at du er begyndt at skrive log - og løbehjul er slet ikke så umoderne som vi prøver at gøre det til.

(medmindre det er eet af de røde med hvide gummihjul og eger, som jeg havde da jeg var barn).

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning foregik i styrkerummet (som jeg selv har indrettet sammen med Hans S) på Institut for Idræt, KU.

Bænkpres: Singles: 50kg, 80kg, 100kg, 110 kg derefter 10 reps med 90 kg.

Incline dumbbell pres: 10 x 31kg og 5 x 37kg (vil normalt køre det tungeste sæt først, men var nødt til lige at mærke hvordan skulderen havde det)

Triceps push down: 2 sæt á 8 x 40kg

Laterals: 2 sæt á 8 x 14kg

Derudover noget mave, læg, kick-backs og bend-over laterals.

Ville egentlig have trænet dødløft, men løbehjulet og Technogymmaskinerne sad i benene. :chicken:

Trænede sammen med Per Aagaard som netop har fået en professoransættelse på Odense Universitet. Jeg vil gætte på at han er landets mest hardcore professor :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

5 min opv. i Concept II

Dødløft: 1x50kg, 1x90kg, 1x110, 1x130kg, 1x150kg, 1x150 kg, 1x130kg, 10x110kg (Sættene med 150kg blev virkelig grimt udført. Undskyldningen er at Technogym-stænger bare ikke duer til dødløft.)

Pull-down smalt greb: 4x110 kg, 4x120 kg, 6x110

Tecnogym lats-maskine: 2 sæt á 10 reps med stakken

En-arms dumbbell rows: 2 sæt á 5x40kg

Reverse barbell curls: 2 sæt á 6x35kg

Desuden mave og læg.

Link to comment
Share on other sites

Halløjsa, det er ligefør det begynder at ligne noget rigtig styrketræning :lol:

Nu har jeg ikke mødt dig og du har ikke lige nævnt hvor meget vægt du slæber rundt på til dagligt :D , men med den omgang pulldown er der da basis for en ordentlig røvfuld chinups.

Link to comment
Share on other sites

MZ<< Du er nok en af dem, der ved aller mest om træning right?

Hvorfor træner du så i maskiner og kabler? Jeg har lært en DEL her på mol (forresten tak for en god hjemmeside :) ), og én af de vigtige ting jeg har lært er INGEN maskiner, hvor fri vægt er mulig.

Håber ikke du bliver fornærmet over mit spørgsmål. Men der er måske en grund til dit valg af øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Jo jarvig, det er en latissimus maskine - Link. Den måde den er konstrueret på giver mulighed for at arbejde med et herligt stort ROM (sædet skal i bundposition). Specielt fornemmer jeg at den kan bruges til at give de øverste horisontale fibre i latissimus et rap over nallerne de ellers ikke får.

Maxpower -> Jeg vejer 86 kg, så det er nok ikke vanvittigt mange chins jeg kan tage. Man kan jo også tage væsentlig flere kg med smalt end med bredt greb.

Maskiner og kabler er udemærkede træningsredskaber. Jeg laver nok mest frivægtstræning, men anvender meget gerne udvalgte maskiner. Jeg deler med andre ord ikke jeres dogmatiske holdning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Morten.

Faldt over dette på en bog-hjemmeside:

_________________________________________________________________

Hans Søndergaard & Morten Zacho:

Styrketræning

350 sider, ca. 100 fotos i sort/rødt, ca. 40 tegninger

348 kr.

En både teoretisk og funktionel grundbog om styrketræning. Den beskriver/diskuterer

teorien bag styrketræning (fysiologi, biomekanik og anatomi).

Forklarer og illustrerer udførelsen af øvelser og beskriver

og giver eksempler på hvordan programmer sammensættes.

Udkommer muligvis først i 2004

_________________________________________________________________

Kan det passe at det er dig der er i gang med et bog projekt???

Hvis.. Lyder til at kunne blive en spændende bog!

Synes især det danske marked et tyndt. Hvad ang. trænings releteret indhold og som man kan stole på hvad der bliver skrevet.. og ikke bare udfra hvad man selv har gjort/ hørt i krogene...

Er der ellers noget nyt, udover ovennævnte?

________________________________________________________________

Ps.

Godt at se noget log-aktivitet ;)

Edited by NG86
Link to comment
Share on other sites

Jamen der er ingen - ingen - gode argumeter for maskiner.

Lad os se på det:

BEVÆGEMØNSTER

Stort set alle maskiner arbejder i deres mekanik (og dermed øvelsesudførelse) ud fra enten cirkeludsnit eller rette linier. Der gør kroppens bevægelser sjældent (= nærmest aldrig). Det er selvfølgelig oplagt at visse øvelser kan tilnærmes med noget der ligger tæt opad. På en maskine ligner f.eks. lægpres noget der er tæt på en ret linie, mens curls ligger tæt op ad af et cirkeludsnit. Men det er kun i enkelte iso-øvelser, at bevægelsen til tider vil ligge tæt op ad dette. Tager vi f.eks. squat og ser på selve bendelen af øvelsen så kan den sikkert godt trænes lige op og ned (teoretisk). Men rygdelen af øvelsen vil være totalt forkert. Rygbevægelsen vil slet ikke ligne noget der er nær en ret linie.

At presse kroppen ind i disse ukorrekte bevægemønstre er det samme som lig en skade på sigt. Derfor ud af maskiner.

STYRKEEFFEKT

En maskinøvelse vil tage stort set al hjælpemuskulaturen (synegaster og aktive stabilisatorer) ud af øvelsen. Dette er ikke godt for den samlede effekt øvelsen. Man vil aktiverer langt flere muskler ved en fri øvelse. At tage øvelsen i maskine er altså langt mindre effektivt for effekten af træningen.

KOORDINATIONSEFFEKT

Samme som ovenfor. I maskinen tages megen eller al koordination mellem muskler ud af øvelsen. Ikke for træningen og træningseffekten er dette uheldigt. Nej også for den daglige muskelkoordination i dagligpraktisk bevægelser bliver ikke fremmet.

Samlet: KOM UD AF DE MASKINER!!! ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo også an på hvad målet med træningen er. Der er nogle svipsere i din argumentation jarvig13, men overordnet forstår jeg godt hvad du mener.

Hvis man skulle vælge mellem maskiner eller frie vægte ville jeg naturligvis vælge frie vægte. Nu behøver det ikke være enten eller og kombinationen af maskiner og frie vægte byder på nogle fordele. Når jeg træner i maskiner er det naturligvis ikke for at træne koordination eller specifikke bevægelsesmøstre. Det er bl.a. for at få variation i træningen (og dermed belastningen af bevægeapparatet), samt for at udnytte muligheden for at kunne påføre specifikke muskelgrupper høj kraftudvikling uden at den mulige belastning er begrænset af svagere stabilisatorer som ville sætte begrænsningen i en fri bevægelse.

Det er ofte en god ide at fokusere på en kvalitet af gangen når man træner. Funktionel muskelstyrke opstår som et resultat af musklernes tværsnitsareal og nervesystemets evne til at udnytte denne. Selvom man træner efter funktionel styrke giver det mening i perioder at fokusere på opbygning af muskelmasse og her kan maskiner være gode værktøjer (i kombination med frivægtsøvelser).

Lad os tage squat som eksempel. Hvad begrænser 1 RM i denne øvelse? Er det et enkelt svagt led eller er det summen af sensorisk hæmning fra alle involverede synergistre? Uanset hvad det er, så vil det at man piller en enkelt muskel ud (f.eks. quadriceps) og øger dennes volumen med maskinøvelser kunne bidrage til at potentialet for squatfremgang øges.

Så i stedet for at spørge sig selv om "Hvilken træningsform er bedst?", skal man stille sig selv spørgsmålet: "hvorledes kan jeg optimalt kombinere tilgængelige træningsmuligheder således at mine træningsmål nås?"

(NG86 - > Der findes ganske rigtigt et bogprojekt. Ønsker ikke at uddybe det nærmere)

Link to comment
Share on other sites

Sættene med 150kg blev virkelig grimt udført. Undskyldningen er at Technogym-stænger bare ikke duer til dødløft.)

Er dit problem ikke med Technogym-vægtskiverne? At de simpelthen er for små i diameter, så stangen skal samles op alt for langt nede?? Sådan har jeg det i hvert fald. Hvis ikke hvad er det så med selve stangen??

Link to comment
Share on other sites

DBM> du ret mht. til skivernes størrelse.. Såvidt jeg husker er den også gal med bl.a tykkelsen på stangen, dårlig rulletering og det at stangen er sværere at balancere med end f.eks en olympisk stang. Jeg bryder mig i hvertfald heller ikke om at bruge Technogym stængerne.

Jeg mener ligesom Morten Z mfl. at man med fordel meget selektivt kan supplere frivægtsøvelserne med maskiner. Tag f.eks en øvelse som dødløft/stiff-legged dødløft der siges at træne bl.a baglåret mm. alligevel rammer øvelsen ikke alle baglårets hoveder (den knæ-flekterende del). Set i lyset af at squat emg aktivereing af baglåret er en del lavere end ved maskin leg-curls/GHR-raises synes jeg der er belæg for at supplere med disse maskiner.

Jeg synes heller ikke der er noget grundlag for at træne f.eks læg med håndvægte/stænger da øvelsen pludselig bliver mere balancebetonet end hvad godt er, og derfor trænes læggen bedst i benpress maskine eller f.eks rotary calf. Jeg kan nævne en del flere eksempler men stopper her, ingen trådkapring.

Træner man af kosmetiske årsager, så kan man med fordel supplere frivægtsøvelserne med maskiner sålænge prioriteringsrækkefølgen indenfor træningspasset tilgodeser træningen af stabilisatorer:

Håndvægte-> Stænger-> Kabeltræk -> og Maskiner efterhånden som de stabiliserende muskler trættes.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg ikke de store bekymringer ved at squatte i Smithstativ, da jeg har konstateret at ryggen ikke vil med de "tungere" vægte i fri stil. Har ikke prøvet med bælte (som også stabiliserer = nedsætter stabilisatorernes arbejde), men bare man ved hvilken effekt man opnår, så... :)

Link to comment
Share on other sites

Morten Z, gør du noget for at bevare eller forbedre din smidighed i specielt ben og ryg? (og i givet fald hvad)

Hvis du ikke gør noget, oplever du så en acceptabel bundgrænse hvad angår smidighed, eller er du faldet helt af på den?

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Smidighedstræningen er ret sporadisk. Jeg er ikke ret smidig længere, men Taekwondoen er stort set også lagt på hylden. Jeg tror jeg øjeblikkeligt får en skade hvis jeg forsøger med et højt spark uden mindst at have varmet op i halvanden time.

På billedet nedenfor er jeg omkring (19 år) ak ja - suk! :4george:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mzkick.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg øjeblikkeligt får en skade hvis jeg forsøger med et højt spark uden mindst at have varmet op i halvanden time.

og så vil du kva din løbehjuls ture NED af bakke i stedet for OP af bakke være så træt at du alligevel ikke kan sparke højt B)

Nu vi er ved udspænding. Jeg har læst det med at en undersøgelse viste at man kunne øge sin styrke med op til 20% ved udstrækning. Dette skulle angiveligt være undersøgt på ikke trænede personer. Har man rent faktisk nogle undersøgelser der dokumenterer smidighedstrænings effekt på trænede personer ???+

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share